Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Shopping  ~  Tull

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
InläggPostat: tis apr 06, 2004 10:23 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: sön feb 01, 2004 19:15Inlägg: 58Ort: Norrtälje
Hur funkar tull om man köper från tex USA, har hört att om man åker på tull så är det hutlösa avgifter som inte gör det värt att beställa.

Hur beräknas tullen?
Hur stor är risken att man får betala tull?
Är risken att paketet fastnar större om man beställer många filmer?

Har hört att det finns sätt att komma runt tullen också, detta om de man köper av märker/skriver "gift" eller "free sample" på paketet.

någon som har erfarenhet om tull som kan upplysa en okunnig

InläggPostat: tis apr 06, 2004 10:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jag brukar beställa från DVDpacific.com och mina filmer har aldrig hamnad i tullen. Dock beställer jag 1 eller 2 filmer å gången.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 06, 2004 10:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
kolla forumet på dvdforum.nu, finns rejält med information om detta där.

personligen har jag säkert beställt runt 70-80 st av mina dvds från usa och endast åkt på tull en gång, på mondo cane collection boxen som hade ett väldigt högt värde skrivet på sig. men well, den blev ändå inte speciellt dyr i slutändan.

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 06, 2004 11:34 Svara med citat
Om fler har intresse av detta hittade jag denna tråd på dvdforum

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp? ... orum=7#new

InläggPostat: tis apr 06, 2004 19:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildLord of HorrorLord of HorrorBlev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
Scrubby skrev:
Hur funkar tull om man köper från tex USA, har hört att om man åker på tull så är det hutlösa avgifter som inte gör det värt att beställa.

Hur beräknas tullen?
Hur stor är risken att man får betala tull?
Är risken att paketet fastnar större om man beställer många filmer?

Har hört att det finns sätt att komma runt tullen också, detta om de man köper av märker/skriver "gift" eller "free sample" på paketet.

Om man ser på en DVD-film så blir det ca 130-150:- beroende på värdet.
Risken/ chansen att slippa verkar väldigt varierande, ibland åker allt igenom, ibland gör dom en räd mot en viss firma och då stoppar dom allt.
Risken ökar med större paket, det är sagt att under 200:- ska dom släppa igenom men jag har sett motsattsen.
Att kryssa i Gift va länge sen dom gick på, Tullen läser också på tex. dvdforum så dom har mer koll än vad vi tror.

InläggPostat: tis apr 06, 2004 20:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
det där med att tullen skulle kolla dvdforum.nu är jag väldigt skeptisk till, typiska dvdforum-konspirationsteorier som känns fruktansvärt långsökta. dom verkar ha väldigt paranoid inställning till det hela, precis som om försändelser med just dvds skulle vara det enda tullen har hand om när det i själva verket förmodligen är en extremt liten del.

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 06, 2004 21:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildLord of HorrorLord of HorrorBlev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
Man kan ju lungt konstatera att när en viss firma blir populär så kommer tullen som ett brev från utlandet.
Först va det ju Play, när alla flyttade till dvdsoon så vart dom drabbade, då flyttade vi till cd-wow och helt plötsligt så tar tullen paketen därifrån. Tillfälligheter? knappast, tullen märker när en viss firma börjar komma med stora lass filmer och gör punktinsatser.

InläggPostat: ons apr 07, 2004 07:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Jag har aldrig haft några problem med tullen. Jag har haft filmer som kommit både från usa och andra länder utanför europa... Aldrig några problem..

InläggPostat: ons apr 07, 2004 11:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis okt 21, 2003 17:40Inlägg: 257Ort: Motala.Östergötland.Sverige
humm, en tanke bara.
skulle inte medlemskapet i eu öppna bättre gränserna emellan & allt sånt här bli enklare?
annars är dte nått jag bara fått för mig, för på den tiden då jag inte hade röst rätt & inte brydde mig nått värst.

InläggPostat: ons apr 07, 2004 12:36 Svara med citat
det HAR blivit mycket enklare.

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 09, 2004 14:48 Svara med citat
För den som inte orkar läsa tråden på dvdforum har jag fattat att följande påslag tillkommer om tullen tar paketet.

Tull 3.5%
Moms 25%
Postavgift ca 65 Kr

InläggPostat: fre apr 09, 2004 15:36 Svara med citat
fyan vilken skit, gäller väl att bara beställa några få filmer åt gången då!?

InläggPostat: fre apr 09, 2004 18:58 Svara med citat
BeyondTheDarkness skrev:
fyan vilken skit, gäller väl att bara beställa några få filmer åt gången då!?

tja, även om du har oturen och åker på tull på en order i 1000 kronors klassen så kommer du billigare undan än om du skulle köpa samma dvds från svenska butiker.

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 23, 2004 14:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
ja gränserna är ju öppna. Men det kan ju hända att man får trubbel med tullen om man beställer utifrån EU :(

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 23, 2004 14:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Men det kan juh vara värt att chansa, bara man ser till att ha ett par hundringar över när paketet kommer utifall tullen beslutar att slå till...

Och visst blir det säkerligen en slant billigare än att handla från svenska butiker även om paketet fastnar.

Men handlar man svenskt så finns filmen oftast här i landet och man har den i brevinkastet dagen efter och det är värt en slant det oxå!

Så jag kommer nog att både importera själv samt handla en hel del från svenska butiker i fortsättningen!

InläggPostat: sön jul 11, 2004 11:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Om ett paket med 2-3 dvdfilmer skulle fastna i tullen hur krångligt är det att betala avgiften och få hem grejorna.

Tar det extra lång tid och finns det risk för att paketet försvinner i tullhanteringen?

Stoppar tullen paketet/paketen helt i t ex STHLM eller skickar de det till ens närmaste postkontor med ett extra inbetalningskort på ett par hundra?

Offline Profil
InläggPostat: sön jul 11, 2004 12:38 Svara med citat
tullen "stoppar" inga försändelser med dvds (herregud, det är filmer det rör sig om, inte heroin), det dom gör är att slå på en avgift på det hela som posten sköter, det är möjligt att det blir ett par dagars fördröjning i processen. klart det finns risk att en försändelse försvinner i tullhanteringen, lika klart som att det finns en risk att brevbäraren blir rånad på sin säck med post.

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 11:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Mitt paket ifrån dvdpacific.com åkte på tull. :evil: :evil: :evil:

Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom??

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 11:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Schnaas skrev:

Hur ska jag göra nu? de vill väl ha någon orderbekräftelse? Får jag då skriva ut det jag fick på min mail och skicka tillbaka till dom??

japp!

InläggPostat: mån aug 16, 2004 11:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Schnaas skrev:

Japp, du kan också manipulera lite med siffrorna. :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 12:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
gokudo skrev:
Schnaas skrev:

Japp, du kan också manipulera lite med siffrorna. :wink:

Alla vet väl att dvdpacific säljer ut sina filmer för 20-30:- nu. :wink:
Sen så får man den 3:dje filmen grattis.
Åker man sen på tull igen nästa gång så glöm inte att det är filmer som du fått i retur för att du fick fel sändning förra gången och då redan betalt tull och moms för.

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 12:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Kan man inte ringa och fixa över teöefon? min skrivare är paj.... :cry:

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 12:04 Svara med citat
Schnaas skrev:

Du kan faxa det oxå! Betydligt smidigare än att snigelposta!

InläggPostat: mån aug 16, 2004 12:07 Svara med citat
De Rossi skrev:
Schnaas skrev:

Du kan faxa det oxå! Betydligt smidigare än att snigelposta!

Om jag hafr haft fax så.. :?

hade hoppats på att paket skulle komma idag.

så det går ite och ringa elr?

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 16, 2004 13:46 Svara med citat
Ring och hör med dom om du kan e-maila bekräftelsen.... Annars så får du helt enkelt låna en skrivare eller liknande!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 6
137 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori