Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Tips & Övrigt  ~  Weekend of Horrors Maj 2011 reseberättelse

InläggPostat: sön jul 24, 2011 21:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Här kommer då en galet försenad reseberättelse. Har haft väldigt mycket annat att lägga fokus på den senaste tiden som inte omfattar film så därav förseningen. Den är också p.g.a. detta något förkortad då jag helt enkelt inte har haft allt färskt i minnet som så varit fallet med de tidigare reseberättelserna.

Hoppas ändå att den kan intressera någon & att det är bättre än inget:

Weekend of Horrors, maj 2011

Att åka på ett konvent är alltid ett lotteri. Det är alltid gäster som hoppar av, ibland flera veckor före mässan och ibland samma dag som mässan är. När man stiger in i konventsalen har man med andra ord ingen aning om vilka ansikten man kommer mötas av. När jag nu åkte till mitt fjärde Weekend of Horrors var inte förutsättningarna lysande, det var faktiskt så illa att jag bara några dagar före funderade på att stanna hemma istället. Anledningen? Den sista veckan hade åtta gäster av olika anledningar ställt in, däribland George Romero och Bill Moseley.

Och nu var Danielle Harris, enligt hennes blogg, på väg att landa en roll i "Californication" så hennes medverkan till helgen var ytterst tveksam. Isåfall skulle det bli den tredje gången hon ställer in & hur gärna jag än hade velat se henne i min favorit-TVserie så ser jag henne hellre med mej själv än med David Duchovny.

Fredag morgon ringde dock klockan & jag drog oväg för att möta upp Peter på Landvetter. Några timmar senare landade vi i ett soldränkt Düsseldorf så det var bara att dra på sej solglasögonen & börja utforska stadens ölutbud. Efter några timmar gick resan vidare till mässans huvudsäte Bottrop för att checka in på hotellet &... eh... utforska stadens ölutbud. Blev hyfsat sent i säng & mina sista tankar var att rödljusen precis utanför vårt fönster låter precis som min väckarklocka. Irriterande...

Bild

Vaknar på lördag & konstaterar två saker: Det är sommarväder ute idag igen & jag drack "lite" för mycket igår. Jag förbannar för en hundradels sekund Tysklands grymma uteserveringar & billiga öl men tankarna förflyttas lika fort över till att vara inställda på vad som komma skall. För varje konventbesök lär man sej alltid något nytt som man har nytta av nästa gång man åker. Av den anledningen har vi valt ett hotell som ligger bara några minuters gångväg från mässlokalen, vilket gör att vi efter duschen snart tar kliven in i Saalbau-byggnaden. Dags att ta reda på hur det gått med lotteriet den här gången.

Det tar inte så jättelång tid att konstatera att sammanlagt 11 gäster hade ställt in och lokalen såg därför av förklarliga skäl inte lika välfylld ut. Dock räckte det med att mina ögon träffade Danielle Harris ansikte för att jag skulle glömma bort allt det där. Hon var här!

BildBild
Marilyn Burns & Edwin Neal
Första stoppet skedde dock vid Motorsågsmassakern-gänget som satt & såg ut att trivas. Marilyns Burn (som spelade huvudrollen Sally Hardesty) berättade länge & väl om hur välkommen hon kände sej & gav även en hel del tips om ställen att besöka i Texas (dit jag tänkt mej nästa sommar). Riktigt trevlig kvinna som faktiskt på dagen fyllde 61 år! Edwin Neal (som spelade liftaren & tillika Leatherfaces bror) driftade in & ut mellan sin roll i filmen & sitt vanliga jag så man undrade ibland om det verkligen var skådespel eller inte. Både han & hans fru var dock även de otroligt trevliga & berättade mycket om Texas de också men även om inspelningen av TCM.

Vi fastnade i diskussionen om när han skar Marilyn Burns med en riktig i kniv i scenen där hon är fastbunden, för att de trots omtagning efter omtagning aldrig kunde få en genuin reaktion från Marilyn. "Så vi bestämde oss för att helt enkelt ta en riktig kniv & skära henne så vi fick en riktig reaktion, för vi var allihopa trötta & irriterade" berättade Edwin med ett leende. Marilyn lutar sej över till oss & säger, halvt på allvar & halvt på skämt, att hon i 30 års tid trodde att det bara rörde sej om ett misstag att de tagit en riktig kniv. Men med handen på hjärtat så gör ju faktiskt sådana historier det hela ännu roligare.

BildBild

Tom Sizemore
Herr Sizemore (från bl.a. "Rädda menige Ryan", "Black Hawk Down" & "Natural Born Killers") hade en konstant kö till sej hela dagen. Herrn har ju varit i blåsväder de senaste åren med både fängelsebesök & drogmissbruk på sitt CV. Huruvida detta var orsaken till att han mådde dåligt under dagen eller inte låter jag vara osagt men han tog ofta långa pauser vilket ledde till att många fick stå i kö i flera timmar. Hoppas att de som gjorde det tyckte det var värt det i alla fall (jag var inte en av dem)
Bild

Sid Haig
Ständigt återkommande konvent-besökare som också ständigt har fullt upp med att signera. Mina "Devil's Rejects"-affischer ser nu betydligt trevligare ut.
Bild

Jake Busey
Hade precis som Danielle ställt in två gånger förut men nu kom även han till mässan. Hade dock inte med sej sin far som hade fått "sjukdom i familjen" eller hur det nu var. Jag var själv aldrig framme hos honom men vi snackade lite senare på kvällen & han verkade helt okej.

Mark Patton
Förmodligen den som hade minst att göra under dagen. Huvudrollsinnehavaren från den andra "Terror på Elm Street"-filmen drar tyvärr inte så mycket folk på egen hand. Jag vet inte om arrangörerna försökt men det hade varit betydligt smartare att även ta dit Kim Myers (som spelar kvinnliga huvudrollen) &/eller Robban Englund.
Bild

Derek Mears
Inte heller någon som jag var så intresserad av men han var väldigt poppis hos övriga besökare & börjar få en gedigen rollista med "Pirates of the Caribbean", "Predator" och främst då "Fredagen de 13:e (2009)" där han är Jason.
Bild

Lamerto Bava & Sergio Stivaletti
Mässans enda italienare var riktigt trevliga såsom italienarna brukar vara. Bava känner väl de flesta till som kultregissören Mario Bavas son & han står ju såklart mycket bra på egna ben efter filmer som "Demons 1/2" & "Macabre". Han har även jobbat en hel del ihop med Argento.

Stivaletti kan väl närmast beskrivas som Italiens Tom Savini & har gjort specialeffekter till en rad olika filmer så som "Dellamorte Dellamore", "Opera" & "Demons 1/2". De sålde f.ö. några av demonmaskerna som använts i filmerna för 8 papp styck om något stort "Demons"-fan skulle känt att plånboken vägde för mycket den helgen :)
BildBild

Ted Raimi
Som ni alla säkert känner till, regissören Sam Raimis bror, som mest är känd för sina inhopp i sin brors filmer. En tvättäkta amerikan som verkligen får toppbetyg i att kunna prata hur länge som helst om ingenting. Dock otroligt trevlig & rolig & roade många besökare både vid sitt bord & uppe på scen under Q&A där han fick igång en skräckfilms-improvisation genom att få upp folk i publiken på scenen. Galet kul att se!
Bild

Kurando Mitsutake & Asami
Mässans mest exotiska & otippade gäster var dessa två japaner. Kurando hade bott 16 år i Los Angeles & kunde således klockren engelska vilket var tur då han fick fungera lite som tolk för Asami som knappt kunde ett ord engelska, men som på vanlig japanskt artigt vis ändå log brett med stora ögon & nickade när man försökte föra en konversation.

Kurando har vi sett i "Samurai Avenger", "The Grudge 2" & i TV-serien "Heroes" medan Asami gjort filmer som "Machine Girl", "Robo-geisha" & tydligen en hel rad med P-rullar, vilket ganska klart syntes på fotona hon hade med sej för att signera (de lyfte nog både en & två ögonbryn). Dagen till ära sprang hon omkring i en skolflicke-uniform & jag behöver väl knappast säga att hon fick sålt en hel del signerade foton.
Bild

Bild
Danielle Harris
Uttrycket "så söt att man får diabetes" har väl sällan stämt mindre in på någon än Danielle Harris. Faktum är att trots sin ålder av 34 år så blir hon fortfarande mest castad som tonåring, vilket ibland kan vara ett problem berättade hon själv. Hon har åldern emot sej att spela tonåring & utseendet "emot sej" att spela 35-åring. Efter att som liten flicka spelat huvudrollen i både Halloween 4 & 5 har Danielle idag mer eller mindre klivit in i rollen som "Scream Queen" med roller i RZ's "Halloween 1 & 2", "Hatchet 2" & "Stake Land", men har även gjort röster till t.ex. den tecknade serien "Rugrats". Trots lite gomklister & lätt rodnad i början så stod vi & snackade i över 20 minuter tills kön började bli för lång & de bakom började bli irriterade.

Som den fanboy jag är så hade jag med mej en liten grej till Danielle. Swampen hade fått designa ett T-shirttryck som jag tryckt upp på två tischor, en grön till mej själv (grönt är Danielles favoritfärg. Ja det är supernördigt, jag vet...) samt en vit som jag tänkte ge henne. Det verkade iaf. gått hem för hon tog en bild av oss med sin kamera som skulle upp på hennes framtida hemsida & jag fick hälften (4 stycken) av siggarna från henne gratis så det var en ekonomisk vinst också :P
Bild

Efter mässan på lördag så är det alltid "Dinner with the stars" på hotell Sheraton i grannbyn Essen. Där möter man gästerna under lite mer oformella former i matsalen & i hotellbaren. "Vad som händer i Essen stannar i Essen" är ju ett vida känt ordspråk men några av sakerna som inträffade var att jag satt ner i säkert 2 timmar med Danielle Harris & diskuterade allt mellan himmel & jord, från kriget i Afghanistan till bopriserna i LA & mellanlandade i hur man säger olika könsord på svenska. Hon bjöd t.o.m. på öl så sammanfattningsvis tror jag inte att man kan få bättre barsällskap. Tom Sizemore berättade när han knivhögg en kille i fängelset, Asami hävde 7UP & några WOH-volontärer visade vilka jävla idioter de är. Vi träffade även Suzy, världens bästa bartender, igen & vid 4-snåret när hotellbaren stängde så körde hon oss till hotellet igen där vi helt utslitna kunde stupa ner i sängarna.

Bild

Om man skall sammanfatta denna åttonde "Weekend of Horrors" så kan man ju såklart inte undgå att notera att de många "sista minuten"-avbokningarna drabbade mässan mycket negativt, även utöver att det i sej var tråkigt att man inte fick träffa lika många gäster. Det var inte lika många besökare som tidigare år då det bara ökat för varje mässa. & även om jag i vanlig ordning hade en riktig kanonhelg så var det ändå den "minst bästa" WOH jag varit på. Det skall bli mycket intressant att se om de kan revanschera sej i november.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: sön jul 24, 2011 22:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tis jan 24, 2006 02:51Inlägg: 143Ort: Huskvarna
Jävligt kul att läsa!

Vad kostar allt med resa, boende och inträde egentligen?

Och vågar man fråga va du lade ut allt som allt (mat, autografpengar osv? =)

Är sjukt sugen på att dra ner någon gång. Har bara vart på WoH i New Jersey en gång och det var riktigt coolt.

http://www.superlinopuro.com
http://www.imdb.com/name/nm2467204/
http://www.myspace.com/arkusan
http://jimmu.dvdaf.com/owned
Offline Profil
InläggPostat: sön jul 24, 2011 22:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Underbar läsning, välskrivet som alltid!
Kommer så fort jag kan (har jobb) åka iväg med er!

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: sön jul 24, 2011 23:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Tack så mycket! Jag är inte jättenöjd med denna berättelsen då jag, som sagt, inte hade allt färskt i minnet när jag skrev den. Men det var det bästa som gick att få ut under förutsättningarna.

Jimmu: Resa är runt 2k-3k för flygbiljett & 600/natt per hotell. Det går ju såklart att komma undan billigare beroende på hur man reser & bor. Inträde är ganska dyrt, runt 400kr för två dagar, 250 för en dag.

Hur mycket jag lade ut allt som allt vet jag inte & vill helst inte spekulera i ;) Men i vanlig ordning så trodde man att man hade med sej så att det gott & väl skulle räcka & ändå så står man med två tomma fickor det sista & vill handla mer.

Pazzo: Du är välkommen ombord :)

InläggPostat: mån jul 25, 2011 00:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Jag har sagt det tidigare men jag måste bara säga det igen. Jag är så avundsjuk på att du fått träffa Danielle! :x

InläggPostat: mån jul 25, 2011 10:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12116Ort: Skåneland
Riktigt bra skivit och trevliga bilder :)

InläggPostat: mån jul 25, 2011 12:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor feb 16, 2006 11:16Inlägg: 4476Ort: Malmö
Alltid lika kul läsning, Roget :)
Danielle Harris ser verkligen ut att trivas i din famn :D

InläggPostat: mån jul 25, 2011 13:09 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: tis jun 21, 2011 20:47Inlägg: 372Ort: Göteborg
Så sjukt avundsjuk att du har fått träffa Marilyn Burns och Edwin Neal :(

Sen visste jag inte att Danielle Harris var så "gammal", jag menar att hon var 34 :wink:

Hoppas ingen av dom äldre medlemmarna hoppar på mig nu :lol:

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 14:40 Svara med citat
Tack så mycket killar! :)

InläggPostat: mån jul 25, 2011 16:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6331Ort: Haddonfield
Som vanligt är det alltid lika roligt och läsa dina rese berättelser. :)

Riktigt roligt att både Lamerto Bava & Sergio Stivaletti va så schysta, men som du själv sa, det har alla från Italien varit hittils.

Jag har 10 000 kr undanstoppat till Weekend of Horror i november och det är ju riktigt grymma gäster så den är klockren att åka på. 8)

InläggPostat: mån jul 25, 2011 17:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor feb 16, 2006 11:16Inlägg: 4476Ort: Malmö
Såg att din berättelse ligger uppe på FromBeyond också :)
http://frombeyond.se/?p=2602

InläggPostat: mån jul 25, 2011 17:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Stämmer bra, vi är väldigt stolta över att ha rogers reportage hos oss :)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 17:25 Svara med citat
En bra resedagberättelse på en bra sida :D

InläggPostat: tis jul 26, 2011 18:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons aug 05, 2009 17:34Inlägg: 29
Väldigt intressant, nästan så man vill äta nudlar i några månader och sticka dit i november..
Synd att Romero och Moseley ställde in dock..

Senast redigerad av zgd tis jul 26, 2011 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 26, 2011 18:24 Svara med citat
Tack
Moseley ska dit i november nu

InläggPostat: mån aug 08, 2011 09:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: mån aug 08, 2011 09:21Inlägg: 65Ort: Öland
Finns det någon pålitlig och trevlig person som ska dit ner nu i November? Var riktigt sugen på att åka ner, men det krockar dessvärre med en fotbollsresa till Manchester samma helg som farsgubben ska bjuda mig på.

Är det någon som ska ner och inte har något emot att fixa ett gäng autografer till mig (pröjsar givetvis i förväg i så fall) så meddela gärna. Skulle vara surt att bomma chansen att få lite signerade bilder av Sergio Martino, George Hilton etc.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
16 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori