Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Tips & Övrigt  ~  Organisera filmsamlingen

InläggPostat: tis mar 29, 2016 15:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
TL;DR
Jag håller på att utveckla en tjänst som gör det lättare att hålla koll på sin filmsamling, både vilka filmer och vilka släpp man har. Feedback tar jag gärna emot. Kan tilläggas att jag inte är en designer, bara en "kodapa" ;)

Längre version
Vet inte hur ni andra håller koll på vad ni har i filmväg där hemma. Jag är en av, säkert rätt många, som håller koll med hjälp av ett Word-dokument som är organiserat i alfabetisk ordning.
Då jag inte anser att det är särskilt roligt har jag nu börjat koda ihop en webbsida för det. Man kommer bland annat kunna söka på filmer (hämtar sökdata från themoviedb.org). Där kan man välja vilken film det handlar om ifall sökningen gav flera träffar. Inne på filmsidan kan man få lite mer information om filmen och vilka släpp som finns registrerade genom min tjänst. I och med att det inte kommer finnas några släpp registrerade (till en början) är det användarna själv som kan registrera dessa. Jag gör det främst för min egen skull men de som vill kommer kunna registrera ett konto.

Sedan kommer man kunna se vilka filmer (och släpp) man har lagt in på sin egen profil.

Galleri på Dropbox

Status 2016-03-29
Det jag har hunnit bygga i dagsläget är registrerings- och inloggningsfunktionaliteten, sökning på filmer/serier + tillhörande vy för reslutat och till sist informationssida för valt resultat vid sökning. På sistnämnda sidan visas alla släpp för den aktuella filmen/serien och där kan man även välja att lägga till ett släpp man tycker saknas i listan.

Observera att "Movie collection" som syns på bilderna bara är ett arbetsnamn, hah!

Bild

Senast redigerad av dechristianize tis mar 29, 2016 15:39, redigerad totalt 4 gånger.

InläggPostat: tis mar 29, 2016 15:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
I och med att innehållet när det kommer till filmsläpp och distributörer kommer vara inlagt av användarna kommer det behöva finnas en funktion för att göra rättningar om det blivit fel någonstans. Om rättningar ska kunna göras av användare eller endast admins vet jag dock inte än :)

Kommer nog öppna upp för en alpha/beta när mer funktionalitet har hunnit byggas. Meddelar i så fall här!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
2 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori