Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Tips & Övrigt  ~  Antwerp sci fi, fantasy & horror convention (bilder etc!)

InläggPostat: mån jul 25, 2011 14:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
Jag såg att inte bara Rogers utan även min reseberättelse är sjukt sen så här kommer lite av det jag såg & upplevde i Belgien

Även om jag inte tittat in här på länge pga personliga anledningar så ska jag såklart uppdatera er lite! 8)

Fredag:

Lämnar Sverige tidigt på morgonen med flyget från Skavsta flygplats.
Nojan över att överhuvudtaget inte kunna hitta från flygplatsen visar sig som tur var vara helt obefogad & jag tar mig fram med buss+tåg från flygplatsen i Charleroi.

Ca 1 timme & 40 minuter tar det & vi åker igenom hela det lilla landet i princip (Vallonien, Bryssel & Flandern)

Inget särskilt går att rapportera från denna dag utöver det faktum att jag nästan blir lite panikslagen när jag kommer fram till mitt vandrarhem i centrala Antwerpen, mitt namn finns inte uppbokat(!) trots att jag klart & tydligt fått ett mail några dagar innan avresan!

Men efter att ägaren (vars engelska var fruktansvärd för övrigt) fixar ett rum åt mig för totalt 60 euro känns det lugnt.

Lite komiskt slutar det dock med att jag springer runt i sådär 1 timme innan ägaren lite småsurt visar mig rätt (kan egentligen inte skyllas på undertecknad, engelskan var som sagt vedervärdig). Jag tror tom jag hamnade på personalens vind/förråd eller nåt! :lol:

Till slut kommer jag dock in på rum 3 (mitt vandrarhem var för övrigt ett Metalhostel så rummen hette Death, Thrash, Doom etc). Jag spenderar resten av aftonen med att koppla av på mitt rum & glädja mig åt att jag äntligen nått fram.

Dagens höjdpunkt: En sen lunch införskaffades på Mcdonalds vid centralstationen i Antwerpen. Precis som i Frankrike, är det självklart Royal cheese & inte Quarter pounder som det heter (Flinade rejält för mig själv när Tarantino vibbarna flashade förbi i skallen)

Lördag:

Vaknar runt 10-11 & efter att ha trynat i sängen går jag upp för att borsta tänderna & därefter ge mig ut på stan & se mig omkring.

Passerar Dominos pizza på promenaden i stan & bestämmer mig för att köpa hem en pizza till hotellrummet.

Medans jag så sitter & njuter av den godaste pizzan mina smaklökar fått känna på (min lokala pizzeria som tidigare innehade rekordet kan slänga sig i väggen hädanefter!) kommer min värd in. Han säger på engelska/flamländska att jag fått fel rum!

Efter att jag bett om ursäkt för att själv ha irrat runt i 1 timme under gårdagen så får jag flytta från Heavy till Gothic rummet.

För att ytterligare slå ihjäl lite tid går jag återigen runt på stan. Efter att ha intagit en flaska vatten på Starbucks bestämmer jag mig för att plocka fram kollektivtrafikkortet (DeLijn heter de här) & åka till själva mässan för att vara säker på vart jag ska under nästkommande dag.

Inga problem alls & jag tar spårvagnen tillbaka efter att ha lokaliserat själva huvudingången till mässan.

Dagens höjdpunkt: Någon mindre festival/dans för gymnasieungdomar ägde rum på ett torg en bit från stora katedralen.

Medan jag beskådar spektaklet från en bänk & tonerna av gammal eurodisco (Bailando & hela skiten) dånar ut vänder sig två fyllon på bänken bredvid mot mig & frågar om jag har "En svart Bibel" där hemma (jag satt i min vanliga metalutstyrsel med svarta kläder, getskägg & långt svart hår alltså!) :))

Söndag:

Så har då den stora mässdagen kommit! Jag är uppe tidigt & äter frukost för att bege mig mot mässan. Jag är ute i god tid, redan runt halv 10 står jag som en av de 15 första i kön till huvudingången (jag samt några cosplayande tjejer i animeutstyrsel)

Bild
Huvudentren by Masterlord1, on Flickr

Innan öppningsdags kommer en ung kvinna från Bokmässan i hall 3 (till höger om oss) och meddelar (vad min begränsade flamländska kan tyda) att de har massvis med fantasy & sci fi till salu i hall 3. Själv har jag fått syn på signore Deodato som diskret smyger in i hall 2 via en liten genväg & jag känner hjärtat slå fortare!

Bild
Ingången till mässhallen by Masterlord1, on Flickr

Så då, efter att dörrarna öppnats & jag gluttat lite på en & annan försäljare som säljer skivor (främst soundtracks) känner jag att jag måste hinna med autograferna innan hjärtat hoppar ur kroppen!

Sagt & gjort: Jag går fram till herr Deodato med ett leende, kameran i högsta hugg & ett "Hello signore Deodato!"

Ruggero verkade dock trött för jag tycker han gav ett småtråkigt svar.

Ruggero (lite tyst): "Whats your name?"
Jag: Alexander
Ruggero: (tyst & snabbt) Yes write your name there (pekar på en lista där fansen skriver upp sig)

Efter att ha fått min CH Ultrabit-utgåva signad tackar jag utan att få någon respons från Ruggero :(

Smått besviken över det svala mottagandet går jag vidare till en viss Luigi Cozzi som är raka motsaten!

Han ger mig ett brett leende: "Hello!"

Att få autograf av honom gjorde mig riktigt glad då han verkligen visade entusiasm & intresse, båda över min danska Stendahl syndrome-DVD (very very good movie!) som "Creepers" tröjan jag tagit på för hans ära (Ah i worked on that movie to!)

Jag hade än mer gärna haft "Paganini horror" eller nåt som "Lewis Coates" regisserat men visst fan var han glad över att hans arbete med effekterna i Phenomena också uppmärksammades

Småskrattandes över han vänlighet rör jag mig till Tysklands Ed Wood, Uwe Boll som sitter bredvid. Han har svårt att bestämma sig för vilken penna han ska använda för att klottra ner min "House of the dead" DVDn men tar till slut en guldfärgad där något otydligt UB slängs med.

Efter att han är klar tipsar han även om att jag kan köpa "Auschwitz" för rabatterat pris hos några tyskar längre fram vid försäljningsborden
Störst glädje känner jag dock när Uwe vägrar ta emot mina 20 euro:

"Nejnej, jag bjuder på den här!"
"Jo men självklart betalar jag!"
"Nej då den här får du helt gratis! Om du vill så kan du köpa Auschwitz därborta som sagt, men det är inget måste"

Jag ler mot Boll som helt plötsligt är dagens skönaste snubbe IMO!

Sista autografen blir från belgaren Kris Verwimp (illustrerat omslag åt många metalband). Kris signar en Månegarm skiva åt mig & även han bjuder mig på den!

Jag är dock välkommen att köpa en T-shirt eller skiva för 10 euro vilket jag lovar att jag ska göra (tyvärr glömde jag det
helt under dagen men jag skyller på den mänskliga faktorn.

Bild
PICT2249 by Masterlord1, on Flickr

Deodato ler åtminstone litegrann åt kameran 8)

Bild
PICT2250 by Masterlord1, on Flickr

Cozzi vars enorma vänlighet värmde enormt! :D

Bild
PICT2253 by Masterlord1, on Flickr

Herr Boll som behövde extra tid för att hitta en passande penna åt mig

Efter att ha gått till restaurangen mittemot (som bla serverade "Kannibal sandwich") & ätot spaghetti bolognese till lunch + kaffe & choklad så går jag tillbaka in & bläddrar bland filmförsäljarna. Uwe går förbi leendes & nickar mot mig & kort därefter känner jag hur en bekant röst kommer från DJ-båset längst bak i hallen:

"Na-na-na-na-na-na-na...."

Jag får gåshud när jag hör att det är temat till "Suspiria" som spelas (inte en massa diverse Star wars & Sagan om ringen skval som på scifi mässorna här i Sverige!) & jag känner hur sjukt kul det är att vara här!

(Jag missade större delen av de horror-soundtracks som DJn spelade men Goblin gör det hela värt)

Efter att en remixad version av "Tubular bells" spelats kommer vår konferencier upp på scen. Det är dags för något annat jag sett fram emot under dagen, nämligen Q&A med gästerna. Tyvärr minns jag inte allt som sades under dagen men lite av följande hördes:

Fred Williamson nämnde bla att han inte bryr sig så mycket kring bruket av "N-ordet" utan att det kan faktiskt användas för att dra in cash!

Bild
PICT2268 by Masterlord1, on Flickr

De italienska herrarna Cozzi & Deodato instämde båda i att de italienska skräck/kult regissörerna till en början såg varandra som "fiender" men stridsyxan lades snabbt ned då man insåg att man faktiskt var bröder

Bild
PICT2270 by Masterlord1, on F

(Dagens bästa!) Uwe Boll: Menade att Antwerpen var en oerhört vacker stad men att han uteslutande gått 2 timmar fram & tillbaka i Redlight-distriket "vilket blev sjukt trist efter ett tag!" till publikens gapskratt!

Bild
PICT2269 by Masterlord1, on Flickr

Efter detta anordnades en stor Cosplay-tävling där vinnaren skulle få representera Belgien i Cosplay-EM.

Bild
PICT2254 by [url=http://

Tyvärr minns jag inte namnen på alla deltagare men vinnarna blev två tjejer (14-15 år) utklädda till Terrance & Philip (dvs Southpark). De drog även mest garv från publiken utan tvivel.

Bild
[url=http://www.flickr.com/photos

Så mycket film blev det inte inne på mässan men jag köpte ett & annat: En Domokun figur, några kylskåpsmagneter, Hellokitty väska åt lillsyrran
etc

Sjukt glad blev jag dock för det enda filmfyndet jag hittade hos de tyska knallarna: Den 222 exemplar begränsade österrikiska utgåvan av Guinea pig! Solklart värt 29 euro!

Dagen lider mot kväll & jag ger mig av lite besviken över att det redan är över men helt klart är det värt de pengarna jag lyckats få ihop!

Inget annat händer under kvällen utöver det faktum att jag sveper 2 enorma Duvel-öl i vandrarhemmets bar & blir knallfull!

Måndag:

Flyget hem går först på tisdag (jag kände mig skotsk & sparade in en pytteliten slant på att åka på tisdagen!) så måndagen ägnas åt några mindre små aktiviteter: Hinner med Antwerpen Zoo (vägg i vägg med centralstationen) en promenad genom China Town samt lite filmshoppande!

Jag smiter först in hos en videokedja vid namn Videoland där jag till min enorma glädje hittar en hylla X-rental VHS:er för 1 euro styck! Det slutar med att jag tar med mig 10 st (liite tungt)

Efteråt tittar jag in i en mindre lite smådammig butik där minst 50%(!) av hyrfilmerna fortfarande är VHS! Butikens drivs av ett äldre kinesiskt par. Mannen hälsar på mig & han kan inte bara engelska utan danska!

Det visar sig att han har rest en del i Skandinavien i yngre dar & han har bla släktingar i Märsta utanför Stockholm!

Jag köper med mig 4 VHS:er hem. Den stackars gubben (vars namn jag tyvärr glömde att fråga om) har en släng av diabetes & menar att han måste ta en paus då & då för sitt insulin ("I drink too many sweet beverages!".

Men trots att jag erbjuder honom hjälp & påpekar "Jag har ingen tid att passa alls!" så skyndar han sig att plocka fram filmerna

Efter att ha fått de i en kasse får jag plötsligt en helt oväntad fråga från den kinesiske herren:

"Har ni många muslimer i Sverige?"

Jag har totalt hjärnsläpp då frågan är helt oväntad "Ehhh ja....ett par tusen tror jag?"

Butiksägaren skakar på huvudet & menar hur mycket han avskyr muslimerna i området ("bara bidrag, gör inget hederligt handtag!)

Dels då jag inte känner för att prata invandringspolitik, dels för att frågan kom helt oväntat tackar jag för mig & lovar att titta in igen om jag är i Belgien fler gånger!

Jag kånkar hem mina grejer till vandrarhemmet & under kvällen samtalar jag
smått med en finsk tjej & 3 spanska killar som sover i samma rum som
undertecknad.

Inte så mycket mer att rapportera utöver mina vykort som jag äntligen lyckas posta hem till fosterlandet!

Tisdag: Upp på morgonen, tar några sista fotografier av Rådhuset & Katedralen samt hoppar på bussen in mot Bryssels flygplats.

Efter att en av mina påsar gått sönder lite smått & jag småstressat till min gate kommer jag på rätt plan hem.

Jag landar på Bromma flygplats tidig eftermiddag & får se mina filmpåsar gå sönder nästan helt ( lyckligtvis skadas bara 2 av filmfodralen lite smått i botten så nån katastrof är det inte tal om)

Bild
Mr Lee by [url=htt

En snygg poster som satt mittemot min säng på vandrarhemmet :ymdevil:

En helt underbar helg det här tänker jag när jag sveper en Johnny Walker whisky på flyget hem! :mrgreen: :ymdevil:

Några söta små barn ska också finnas med såklart! :jason: :ymdevil:

Bild
[url=http://www.flickr.com/photos/65627718@N04/5973593895/]Come and play with

Bild
Come and play with us by [url=http://www.flickr.com/people/656277

Senast redigerad av Alexander mån jul 25, 2011 17:51, redigerad totalt 5 gånger.

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 15:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Härligt skrivet och riktigt kul att läsa! :D

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 15:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
Tack du Pazzo! Jag ångrar lite sått att jag inte tog fler bilder (tex på den smårunde kinesiske mannen! :P ) men han & jag var så djupt inne i en diskussion om vad man ska se om man reser runt i Norden att jag glömde ta fram kameran! :oops:

Har en & annan ild på själva hallen som jag kanske kan posta men anyhow så blir det klart mer kameraarbete 2012!

Jag kan också passa på att nämna att belysningen på den lilla scenen där Q&A samt cosplaytävlingen hölls var hemsk :(( , jag försökte vrida & trycka fram & tillbaka på kameran men ni får hålla er med de ganska suddiga bilderna :-P

Bloggar ju smått också

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 15:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor feb 16, 2006 11:16Inlägg: 4476Ort: Malmö
Riktigt roligt att läsa :D
Och Dominos har världens godaste pizzor :D ^:)^

InläggPostat: mån jul 25, 2011 16:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Riktigt roligt att läsa! Men vad fasen, är Boll´s Auschwitz klar?? Eller var det förhandsbokningar? Annars har jag tokmissat det och skäms som en hund.

InläggPostat: mån jul 25, 2011 16:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6335Ort: Haddonfield
Riktigt, riktigt roligt att läsa om en mässa man inte varit på.

Denna mässa måste jag absolut ha koll på nästa år. 8)

Du får mer än gärna skriva ner vilka VHS filmer du köpte eftersom jag älskar de gamla VHS filmerna.

Du verkar haft det riktigt kul i alla fall.

Och måste bara säga att Deodato måste haft en dålig dag, för de gånger jag mött han så har han varit helt underbart trevlig.

I Tyskland pratade jag med han i typ 10-15 minuter och han berättade glatt om små anekdoter ang. inspelningen av Cannibal Holocaust.

Jag tycker själv det är riktigt irreterande när gäster INTE är trevliga för de är ju där för att göra ett jobb och då tycker jag baskimig att de borde skärpa till sig lite och bjuda på sig själva.

Men till 95% så brukar de ju vara ruggigt snälla och trevliga.

InläggPostat: mån jul 25, 2011 18:20 Svara med citat
Damien skrev:
Riktigt roligt att läsa :D
Och Dominos har världens godaste pizzor :D ^:)^

Ja visst fan har de det! ^:)^ Skandal att de inte kommit till Sverige än! :evil:

Eller när jag åt på Friespalats sista kvällen! En hög med flottiga pommes frites & majonnäs (är det avskedsmåltid ska man avnjuta något äkta belgiskt!)

[quote=Ozzy]Riktigt roligt att läsa! Men vad fasen, är Boll´s Auschwitz klar?? Eller var det förhandsbokningar? Annars har jag tokmissat det och skäms som en hund.[/quote]

Risken finns att det är jag som är virrig här, jag har inte sovit en blund i natt så helt otroligt att jag lyckades trycka upp alla bilderna på Flickr & skriva ner händelse på händelse som jag trodde jag glömt :P

Det kan ha varit förhandsbokning Uwe nämnde

Tar med några fler bilder på filmrekvisita som fanns att titta på 8)

Bild
PICT2252 by Masterlord1, on Flickr

Bild
PICT2251 by Masterlord1, on Flickr

AR: Det var precis så jag gissade! Alla kan vi ha dagar då vi inte har energi alls!

Absolut kassarna står här vid hyllan så det kommer, en hel del udda små titlar hittade jag :D

Bloggar ju smått också

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 20:19 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: tis jun 21, 2011 20:47Inlägg: 372Ort: Göteborg
Book Of The Dead ser ut som gammal tjockpankaka.

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 23:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12116Ort: Skåneland
Trevligt resereportage och bilder :)

InläggPostat: mån aug 08, 2011 09:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: mån aug 08, 2011 09:21Inlägg: 65Ort: Öland
Verkar vara en cool festival. Någon gång ska man väl få tummen ur och åka på någon större festival utomlands.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
10 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori