Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Tips & Övrigt  ~  Utrustning / Teknik / Hembio / Ljud

Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
InläggPostat: mån mar 23, 2015 17:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: mån mar 23, 2015 19:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12094Ort: Skåneland
Pazzo >> Riktigt cool TV :ymparty:

InläggPostat: ons mar 25, 2015 22:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
jolli skrev:
Vill ha ett par riktigt bra, med aktiv brusreducering, men utan att det kostar massor. Gärna trådlösa. Tips?

Ptjaa. Jag har "endast" testat tre olika modeller av trådlösa hörlurar. Första var ett par från Clas Ohlson för ca 10 år sedan och ena luren gick sönder efter en vecka. Andra paret var de jag bytte ut mot de jag nu skaffat. Jag tycker helt klart att det var värt att lägga ca 1500kr för att få lurar som inte brusar och piper så förbannat hela tiden. Har du möjlighet så föreslår jag såklart att du tar och provlyssnar först.

Något som jag upptäckte med mina var att man aldrig ska köra med maxad/väldigt hög volym på lurarna och låg volym på TVn. Kör hellre tvärtom, annars "klipper" den gärna ljudet (för att motverka brus då in-signalen är svag). Kör jag med rätt hög volym på TVn och låg-medel på lurarna så fungerar de alldeles utmärkt :)

*edit*
Pazzo, blev lite överraskad först. På bilden ser den ut att vara enorm! :P

InläggPostat: tor mar 26, 2015 21:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8245Ort: Borås, Sweden
Ok, tack för tipsen. Har nu beställt ett par Sony MRD-DS6500 som jag ska ta hem och testa. Ska på något sätt simulera 7.1 3D ljud så vi får se hur de står upp mot min hemmabioanläggning som har just 7.1 3D. Slängde med en Oppo BDP-103 regionsfri Blu-ray-spelare när jag ändå var igång :D Så nu blir det att leta upp alla mina reg A filmer och börja inhandla filmer från hela världen. :ymparty:

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: fre mar 27, 2015 17:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 28, 2004 16:55Inlägg: 937Ort: Midian
Slängde med ...... :lol:

InläggPostat: fre mar 27, 2015 20:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jul 21, 2004 07:03Inlägg: 2216Ort: Sundsvall
Exakt :))
Oppo är ju aldrig "billiga" 8-x

Instagram: grillchirre
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 17, 2015 21:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Bild

Idag fick jag hem min beställning av ett par Audio-Technica M40x, "lillebror" till de hyllade M50x. Beställde igår så det var snabb leverans.

Eftersom jag är förälskad i mina Soundmagic E10 men vill ha "kåpor" till datorn så läste jag recensioner och försökte bilda mig en uppfattning om vilka som skulle låta ungefär som just E10an. Nu är jag ingen audiophile direkt (även om jag önskar man hade kuskaperna ;) ) men jag tycker de låter fantastiskt. Har precis packat upp dom så det har bara hunnit bli några få låtar. Hoppas jag inte ändrar min åsikt efter att ha lyssnat in dom lite.

Äntligen dags att pensionera mina rätt så dåliga Sony MDR-V150 som har över 10 år på nacken!

InläggPostat: lör apr 18, 2015 09:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jul 21, 2004 07:03Inlägg: 2216Ort: Sundsvall
Härligt med nya lurar, har de där fylligt ljud?
Vilka låtar invigde du lurarna med? :wink:

De flesta lurar man har testat är för diskantiga. Koss Porta Pro är de bästa jag har haft, men de är förbannat bräckliga. Har nog avverkat 6-8st på 10 år och då är jag ändå försiktig med mina grejer.

För 6 månader sedan köpte jag följande för att användas till min PS3.

Bild

De gick sönder häromdagen då plasten sprack vid ena gångjärnet, så nu sitter inte gångjärnet fast. Har knappt använt vikfunktionen så förstår inte hur detta gick till. Uselt. Inge vidare bra ljud hade de heller om jag ska vara ärlig, för varken spel eller musik. För lite bas. Ska skicka tillbaka dem snart så får se vad som händer, hoppas på pengarna tillbaka.

Instagram: grillchirre
Offline Profil
InläggPostat: sön apr 19, 2015 01:07 Svara med citat
Jorå, nog tycker jag det. Har inte hunnit lyssna speciellt mycket sedan jag skrev det där inlägget igår. Det som fick inviga lurarna var Humanity's last breath, Aeon och lite Vengeful :)

Sen hoppas jag du får igenom ett byte på de trådlösa lurarna!

InläggPostat: mån apr 20, 2015 16:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12094Ort: Skåneland
Hej !!

Nu har jag bytt tillbaka till Com Hem bredband idag för att Bredbandsbolaget köpte upp vår förra bredbandsleverantör Tele2 så jag tjänade nästan 150 kronor/månad att gå över till Com Hem som jag hade innan Tele2

Så här ser mitt bredbandmodem ut som ska ge mig 250 Mbit/s

Bild

https://www.comhem.se

InläggPostat: tis maj 26, 2015 10:01 Svara med citat
Jag köpte Rudnerts bärbara dator :ymparty:

Lenovo B50-30
15,6 tum skärm
4 GB RAM-Minne
320 GB Hårddisk

Bild

http://www.lenovo.com/se/sv/
https://www.dustinhome.se/product/5010823321/b50-30

Jag fick den för 900 kronor

InläggPostat: tis maj 26, 2015 17:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1283Ort: Borås
Jag gillar C64 klistermärket GG \m/ \m/

InläggPostat: tis maj 26, 2015 18:00 Svara med citat
Bonesaw >> Ja C64 klistermärket är tufft :ymparty:

Vi fick sådana klistermärken på Retrospelsfestivalen i Malmö i höstas :)

InläggPostat: tis sep 15, 2015 17:08 Svara med citat
Jag var precis på Myrorna på Ystadsvägen i Malmö och köpte en Sharp 20 tum Tjock-TV från 1990-talet för 75 kronor som jag ska ha till mitt Nintendo NES :ymparty:

Bild

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 ... orvokf.jpg

InläggPostat: tis sep 22, 2015 00:19 Svara med citat
Har länge velat ha ett mekaniskt tangentbord, både för ljudet och för känslan vid skrift (de flesta tangentbord har istället "rubber dome"-brytare). Nu har jag äntligen bestämt mig för att testa ett tangentbord med Cherry MX Black-brytare. Risken är att min sambo blir galen på mig så jag har redan nu valt att beställa O-ringar för att kunna dämpa tangenterna lite. Vi får se om det räcker, annars får jag väl sälja iväg det direkt igen :P

Bild

InläggPostat: lör feb 20, 2016 14:14 Svara med citat
Nu har jag skaffat en surfplatta som är en vit ASUS ZenPad 8.0 (Z380KL) som har 8 tum skärm :ymparty:

Bild

http://www.asus.com/se/Tablets/ASUS_ZenPad_80_Z380KL/

InläggPostat: sön feb 21, 2016 13:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8245Ort: Borås, Sweden
Och nu kommer det nya 4k formatet att lanseras på riktigt och i mars släpps de första filmerna i 4k. Tror de nu då att alla ska köpa nya 4k tv apparater och nya 4k spelare!? För min grymma oppo blu-ray med 4k uppslagning verkar inte räcka till? Frustrerande.

Mina dvdfilmer:
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 22, 2016 09:20 Svara med citat
Precis som vid övergången till platt-TV tror jag att det kommer ta ett antal år innan det är någon större idé. När det finns "tillräckligt" mycket 4k-material har TV-apparaterna blivit bättre också. Första generationens 4k-apparater har vad jag vet inte varit så mycket att hänga i granen ändå.

InläggPostat: mån feb 22, 2016 20:01 Svara med citat
dechristianize: Du har säkert helt rätt. Var först sugen på en 4k-tv för att få Netflix i Ultra HD, men insåg ganska snabbt att jag inte har i närheten av tillräckligt snabbt internet för det. Så visst, det är bara att vänta. Men jag tycker på något sätt att "vanlig" Blu-ray fortfarande är för nytt, utan att egentligen ha slagit igenom tillräckligt. Bland mina kompisar kör många fortfarande dvd och är nöjda med det. Och med den låga nivå på blu-ray släppen i Sverige så kan jag hålla med. Man utnyttjar liksom inte tekniken, och släpper istället massa skitutgåvor för att hålla ner priserna. Så nu tror man att alla ska börja köpa 4k!? För övrigt så trodde inte jag att 4k skulle släppas som skivor utan mer som film man köper eller hyr på nätet, så som tex netflix har. Men det kanske har ändrats, eller blir så i framtiden. Vad vet jag :)

Mina dvdfilmer:
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 23, 2016 08:26 Svara med citat
Förhoppningsvis kommer det fysiska mediet finnas kvar ett tag till, annars får man väl köpa på sig ett gäng DVD- eller bluray-spelare så att man kan klara sig fram till döden ;)

Dagens bluray, med upplösningen 1920 * 1080 duger alldeles utmärkt på det avstånd de flesta har till TVn. Nog hade man säkert märkt en rätt bra skillnad om man faktiskt skaffat sig utrustning och material i 4k men just nu är det inte värt det. Kan tänka mig att den största skillnaden är om man går mot 55-60" eller kanske till och med att köra med projektor.

Förövrigt har vi precis startat renovering i vår lägenhet, grejer som vi skjutit på tillräckligt länge. Vi började i söndags med min "man cave", som dottern ska ta över. I och med att hon ändå sover med oss tänkte vi att hon kan ta över det minsta rummet för sina leksaker. Då får jag ta över hennes rum som "man cave", då får jag dessutom en dörr att stänga. Utöver datorn kanske man skaffar en till TV och förflyttar konsollerna dit in.
När vi flyttade var jag tvungen att göra mig av med en av bokhyllorna för filmerna men nu kommer jag få plats med en till igen. Då får jag plocka fram massa grejer ur sin nuvarande förvaring och fortsätta fylla på där jag annars har fått sortera rätt kraftigt. :)

InläggPostat: ons mar 30, 2016 22:35 Svara med citat
Idag var jag på Maxi ICA Stormarknad i Västra Hamnen i Malmö och köpte

Huawei MediaPad T1 7 tum surfplatta
1 GB RAM-minne och 8 GB hårddisk
Den kostade 599 kronor

Bild

http://www.huawei.com
http://www.ica.se/butiker/maxi/malmo/ma ... 981/start/

InläggPostat: mån jun 06, 2016 10:24 Svara med citat
Igår var jag på scoutkårs loppmarknad och köpte en hipster kassettradio från 1990-talet för 36 kronor :ymparty:

Bild

InläggPostat: fre aug 05, 2016 20:44 Svara med citat
Vad hände/händer egentligen med det nya formatet 4k, även kallat Ultra HD. I början när det pratades om formatet fick man förklarat för sig att det inte skulle va ett fast format, så som VHS, DVD, blu-ray, utan någon som man köper eller hyr på nätet, men hjälp av någon speciell apparat, eller något sådant typ. Men nu släpps ju ändå 4k filmer precis som blu-ray!? Jag är förvirrad. Någon som vet, kan förklara? Fattar inte heller om min Oppo blu-ray som har uppskalning till 4k klarar av formatet eller om jag måste köpa en ny spelare??

Mina dvdfilmer:
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 09, 2016 14:50 Svara med citat
jolli:
Din spelare klarar inte Ultra HD bluray (4k). 4k-uppskalning och att faktiskt spela i 4k som "native" är helt skilda saker. Framförallt kräver den högre upplösningen mycket mer prestanda av spelaren (3840*2160 är fyra gånger högre upplösning än 1920*1080) och dessutom är datat på skivan mycket tätare packat än tidigare. Skillnaden är alltså att din spelare tar en vanlig bluray (eller DVD) i upplösningen 1920*1080 och sedan mer eller mindre bara drar ut den. En annan skillnad jag läste för ett bra tag sedan är att ultra hd bluray är kodat med en annan codec (HEVC/H265) istället för t.ex h264. Det krävs stöd i hårdvaran för att avkoda det utan att det ska hacka.
De gamla skivorna kom i storlekarna 25GB (single layer) och 50GB (dual layer), medan de nya tydligen ska komma i storlekarna 50GB, 66GB och 100GB.

TLDR;
Varken hårdvaran eller mjukvaran i din spelare klarar det. Hårdvaran måste kunna avkoda h265, klara av en högre bitström och lasern måste kunna läsa tätare packad data.

*edit*
Kolla t.ex in Prisjakt. Antalet spelare som listas och klarar av det gamla bluray-formatet är uppe i 147 i skrivande stund. Spelare som listas och klarar av det nya bluray-formatet är 2(!)

InläggPostat: tis aug 09, 2016 17:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1283Ort: Borås
Vad jag förstått är det ingen 'wowkänsla' när det gäller bildkvalitet mellan HD och UHD/4k?
Köper man en 4k-TV så blir man straffad om man vill kolla dvd med tanke på att uppskalningen lär bli tragisk på en större tv.

Speaking of tv; jag försöker sälja in idén här hemma om att det behövs en större tv. Funderade först på 75tum men det blir inget bra på avståndet som finns. Såg en 65tums tv som tydligen fanns på Mediamarkt för 10k (brukar kosta 13-15), minns inte märket men vad jag läst så är det en köpvärd tv.
Det är ganska bra storleksskillnad på 50tum och 65tum, mer än man tror.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 35 av 37
908 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori