Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Tips & Övrigt  ~  Hur betygsätter ni film?

InläggPostat: tis dec 14, 2010 08:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
Fattar inte ditt betygssystem alls ZB...

0 = Titta inte ens på fodralet
1 = Under all kritik
2 = Kunde blivit nåt men räckte inte riktigt fram.
3 = OK, godkänt.
4 = WOW! Riktigt bra men det där lilla sista fattas.
5 = MÄSTERVERK!

InläggPostat: tis dec 14, 2010 09:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
0 - En katastrof bortom all beskrivning
1 - Totalt värdelöst skräp
2 - Riktigt uselt
3 - Meningslöst
4 - Halvdant
5 - OK
6 - Bra
7 - Riktigt bra
8 - Grymt bra
9 - Fantastiskt
10 - Mästerverk

något sådant 8)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tis dec 14, 2010 12:26 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: lör aug 21, 2010 00:52Inlägg: 155
0 - Värdelöst, finns inget värde alls.
1 - Skitkass
2 - Riktigt dålig
3 - Dålig
4 - Underkänd
5 - Meh
6 - Godkänd
7 - Bra
8 - Riktigt bra
9 - Otroligt bra
10 - Perfekt / Mästerverk

InläggPostat: tis dec 14, 2010 13:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Använder och en skala med tio steg, forumleringarna är skapade för skivrecensioner på min musiksajt Magnifik Musik egentligen, men de funkar lika bra på film också!

1/10 - Miserabelt – så uselt framfört på alla sätt att det blir outhärdligt!

2/10 - Riktigt dåligt – innehåller så allvarliga kvalitetsbrister att det inte
finns någon som helst anledning att se denna film igen.

3/10 - Dåligt – innehåller uppenbara brister som överskuggar eventuella förtjänster. Endast av intresse för riktiga fans och samlare.

4/10 - Inget vidare – i stort sett inget att hetsa upp sig över eller bry sig
om, oftast en klar besvikelse men kan innehålla enstaka
höjdpunkter eller intressanta poänger.

5/10 - Mediokert – varken bra eller dåligt, duger som en stunds
förströelse men inte mer.

6/10 - Hyfsat – kompetent, ungefär vad som kan förväntas, dock utan att glänsa eller utmärka sig på något särskilt sätt men lär heller inte
utgöra någon besvikelse.

7/10 - Bra – Intressant på allvar, innehåller stora kvalitéer men
inte utan en del invändningar eller brister.

8/10 - Mycket bra – i stort sett jämnt, bra och invändningsfritt, kan
dock innehålla någon smärre brist eller enstaka fadäs.

9/10 - Utmärkt – innehåller osedvanligt stora och goda kvalitéer
samtidigt som brister i princip saknas, verkligen något
utöver det vanliga.

10/10 - Magnifikt – välj vilket eller vilka superlativ som helst, bättre än
så här blir det inte!

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 01:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Måste nog säga att det är tämligen meningslöst med betygsättning om alla använder olika betygskalor. Om man kunde gemensamt komma överens om att alla använder t ex klassiska kvällspressen skalan (0/- = usel, 1= dålig, 2=okej/godkänd, 3=bra, 4=mycket bra, 5=mästerverk) så skulle betygen bli meningfulla.

InläggPostat: tor dec 16, 2010 07:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Det är något som jag har hävdat längen NIN! Dock tror jag aldrig att alla kommer att nyttja samma grund för sina betygsättningar.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 09:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
Väl talat NIN. Man har ju inte en susning vad folk tycker egentligen om vissa använder 0-5 och vissa 0-10...

InläggPostat: tor dec 16, 2010 09:39 Svara med citat
Det också, men det stora problemet är väl värderingen av de olika betygsstegen?

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 09:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Jag tror det var gamla Film & Video som använde smileys för att sätta betyg,
:( :shock: :) :o :D Nånting sånt. Men en önskan om att alla kör samma system går väl att skriva in i "reglerna", inom situationstecken eftersom det kanske är lite överkurs med en spikad regel. Personligen använder jag 1-10 men funderar på att gå tillbaka till 0-5 bara för att skoja till det lite. Men skulle naturligtvis rätta mig efter majoriteten om det blev en omröstning!

InläggPostat: tor dec 16, 2010 10:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
kill187 skrev:
Väl talat NIN. Man har ju inte en susning vad folk tycker egentligen om vissa använder 0-5 och vissa 0-10...

Det spelar väl ingen som helst roll om man använder 0-5, 0-10, 0-100 eller vad man nu behagar? :lol: Den lägsta siffran är det sämsta och den högsta det bästa. Jag använder mig av 1-10, där 1 är sämst, 5-6 är medel och 10 är bäst, givetvis. Simpel logik.

No offense, men zombieboy's betygsvärderingar är däremot allt annat än logiska. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 10:48 Svara med citat
Nja, att reglera detta i ett regelverk kännns som lite överkurs, men visst finns det ett problem här. Dock kan man komma till rätta med det ganska enkelt genom att skriva några meningar om vad man tycker och använda betyget som komplement (som de flesta gör).

För övrigt tror jag Zombieboys betygsvärderingar är logiska för honom och det är ju det som är det viktigaste!

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 11:19 Svara med citat
kruxz skrev:
kill187 skrev:

Det spelar väl ingen som helst roll om man använder 0-5, 0-10, 0-100 eller vad man nu behagar? :lol: Den lägsta siffran är det sämsta och den högsta det bästa. Jag använder mig av 1-10, där 1 är sämst, 5-6 är medel och 10 är bäst, givetvis. Simpel logik.

No offense, men zombieboy's betygsvärderingar är däremot allt annat än logiska. :mrgreen:

Nja, en 2:a på 0-5 skala är ju nåt helt annat än en 2:a på en 0-10 skala!!!

InläggPostat: tor dec 16, 2010 12:22 Svara med citat
kruxz skrev:
Den lägsta siffran är det sämsta och den högsta det bästa. Jag använder mig av 1-10, där 1 är sämst, 5-6 är medel och 10 är bäst, givetvis. Simpel logik.

Det där är nog de flesta överens om, men det är ju knappast att man går från låg siffra (sämst), till hög siffra (bäst) som är problemet.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 13:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
essmoll skrev:
Det är något som jag har hävdat längen NIN! Dock tror jag aldrig att alla kommer att nyttja samma grund för sina betygsättningar.

Med tanke på att vissa användare ger typ varannan film de ser full pott så har de antingen världens tur & bara ser mästerverk eller också inte särskilt höga krav på en fullpoängare

InläggPostat: tor dec 16, 2010 13:58 Svara med citat
Det verkar som om många människor har oerhört svårt för nyansering. Antingen är filmen hur jävla bra som helst eller värdelös.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 14:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Nyansering är väl snarare ett skällsord i dagens samhälle. :lol:
Lider av det där syndromet själv, om jag känner mig exalterad efter en filmupplevelse är det inte ovanligt att jag fyrar iväg ett överbetyg.
När jag får lite distans till filmen ifråga inser jag kanske att det nog snarare handlade om, typ; 8/10, inte 10/10.

InläggPostat: tor dec 16, 2010 14:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Upplevelsen vinner framför kvaliteér hos mig. Liksom Haiylund blir det lätt ett högt (eller lågt) betyg efter första intrycket, men jag ser film för upplevelsen och inte för att bedöma kvalitéerna i första hand, även om det naturligtvis händer ibland. Men många "skräp" filmer får väldigt högt av mig just för att det är förbannat trevligt att se dessa, och det är det som är viktigt. Sen kan betyget mycket väl dras ner andra och tredje titten.

InläggPostat: tor dec 16, 2010 17:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
kill187 skrev:
Nja, en 2:a på 0-5 skala är ju nåt helt annat än en 2:a på en 0-10 skala!!!

Ja, men det är självklart och jag har aldrig påstått något annat. 2/5 blir detsamma som 4/10. Hur tänker du egentligen? Du får ju multiplicera med 2. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 18:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
För mig ser det ut ungefär så här:
1 = 1-2/10
2 = 3-4/10
3= 5-6/10
4= 7-8/10
5= 9-10/10

ganska enkelt och logiskt :)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 20:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Ja, lite som föregående uppställning hade jag tänkt mig det. I bland, när jag inte är så lat, och brinner för en film eller är på skrivglatt humör, har det blivit mer av lite längre recensioner som i sig sätter ett betyg, och då har jag utelämnat betyget. Men tyvärr är det oftare så att det blir titeln, kanske några ord och ett betyg.

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 16, 2010 23:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Använder själv mig av 1-10 då jag känner att 1-5 inte alltid räcker till även om man sätter halva poäng. Vill man dock sätta upp en "regel" så är jag absolut inte emot detta och rättar mig såklart till det beslut som tas, om det nu blir 1-5 eller 1-10.

Jag är en person som nog aldrig satt en 10a (kanske någon enstaka gång bara) då jag anser att det är ett mästerverk utan dess like. Något som är den mest fulländade filmen någonsin som gör alla andra filmer fullständigt överflödiga (okej, jag kanske överdrev lite, men ni fattar vad jag menar). Alla filmer har ju något som kunde ha gjorts bättre på något sett anser jag, även om de finns en del som är inte är alltför långt ifrån ;)

InläggPostat: fre dec 17, 2010 00:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Citera:
Alla filmer har ju något som kunde ha gjorts bättre på något sett

Nja, det där håller jag inte med om riktigt. Jag låter hellre regissören, med dennes vision, styra mig dit han/hon vill än jag vill framtvinga filmen i den riktning "jag" vill ha kursen styrd. Älskar att bli överraskad, helt enkelt. :D

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 17, 2010 12:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Jovisst är det så, dock är det alltid någon grej som drar ner det på något sätt även om det inte är något som stör speciellt mycket. Något som drar ner helhetsintrycket lite. T.ex dåliga effekter, någon skådis som verkligen var fruktansvärd, någon tvist som inte alls fungerade osv fast filmen i övrigt var fruktansvärt bra. Dock är det bara min åsikt. Dessa mästerverk kanske har lyckats undvika mitt öga ;)

InläggPostat: fre dec 17, 2010 19:26 Svara med citat
Att man lyckas hitta en film när man inte hittar någonting som man skulle vilja förbättra på något sätt är oerhört ovanligt enligt min mening!

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: fre dec 17, 2010 19:28 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: ons jan 06, 2010 20:19Inlägg: 29
Kör med 1-10.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 4
83 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa