Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Är Scream Slasher eller Giallo?

Är SCREAM-filmerna Slasher eller Giallo?

Dom Är Slasher
83%
[ 24 ] 83%

Dom Är Giallo
3%
[ 1 ] 3%

Dom är postmoderna neogiallos i slasherparodi-kostym
14%
[ 4 ] 14%

Jag har inte sett Scream
0%
[ 0 ] 0%

Antal röster : 29
InläggPostat: sön feb 13, 2011 18:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons feb 02, 2011 09:28Inlägg: 46
Tänk efter ett tag.

Dom snackar hela tiden om skräckfilmer i Scream, och man tar dom för slashers för det är wes craven som gjort dom och därmed allt snack om Elm Street.

Men är dom det?

Slashers har oftast ett övernaturligt element, en odödlig mördare, en förbannelse, huvudpersonerna i en utsatt miljö (instängda eller långt från civilisationen) och uppfinningsrika kills. I en slasher är det monstret som är huvudpersonen.

Giallos har en mänsklig mördare, och är mer fokuserade på att lista ut vem fan det är än hur mycket sista personen får lida innan dom hugger yxan i skallen på mördaren. Kännetecken för giallos är svarta handskar, blanka knivar, mördare som ringer sina offer och mysterierna kring morden.

Själv skulle jag lätt klassa Scream som en giallo mycket hellre än en slasher.

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 18:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Nja, för mig är Scream ändå en slasher. Finns flera slashers som varken är övernaturliga och där man inte vet vem den mänskliga mördaren är, t.ex. Graduation Day, Intruder, Cheerleader Camp, Iced, etc.
Sen får man tänka på att alla gialli heller inte kretsar kring en mördare, finns många som är mer fokuserade på en "utpressnings"-story, vilket väl befäster min åsikt om giallons lutning mer åt thrillerhållet än åt skräckhållet. Svarta handskar-grejen är väl en grej som mer eller mindre kom i och med att Argento började göra gialli.
Sen har vi ju grejen med masken också. För mig känns mördarens mask som ett väldigt typiskt slasherattribut; Jason, Michael osv.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 19:35 Svara med citat
I vissa, framförallt äldre, filmer går det där ju in i varandra.

Mario Bavas Black Sabbath har ju ett Giallo-aktigt avsnitt och Black Christmas (som i sej ju är väldigt Bava-inspirerad) utvecklar idén med telefonsamtalen men har kanske mer en slasherstruktur än Scream.

Masken är ju där för att dölja mördarens identitet så det blir hemskare. Freddy har ju ingen mask, men i första filmen är ansiktet dolt i skuggor istället.

Om Scream hade varit ungdommar instängda nånstans som plockats en och en tills bara en var kvar hade jag hållit med om att det var en slasher.
Som det är är det ju nästan ingen som dör. De springer omkring och undersöker vem mördaren är, och efter att mördarna dött vaknar hälften av skådespelarna till liv igen (på fel sätt...).

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 19:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12075Ort: Skåneland
Jag tycker att Scream är slashers för att det är amerikanska filmer.

Giallos tycker jag att man egentligen bara kan kalla italienska slashers för, men visst kan man kalla slashers från Frankrike och Spanien också för giallos, dvs europeiska slashers med andra ord.

InläggPostat: sön feb 13, 2011 20:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8226Ort: Borås, Sweden
Klart att Scream-filmerna är slasher. Giallo är någonting helt annat för mig.

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 21:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Solklara slashers.

giallo är för mig filmer som i grund & botten är thrillers/krimfilm med ett våldsammare stuk.

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 22:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
SLASHER :jason:

InläggPostat: sön feb 13, 2011 22:37 Svara med citat
phantasmagoria skrev:
giallo är för mig filmer som i grund & botten är thrillers/krimfilm med ett våldsammare stuk.

Låter som Scream det där...

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 22:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Nä, tycker verkligen inte att Scream faller in under giallo på något som helst sätt...saknar känslan ö.h.t - Slashers har inte alls samma "elegans".

Spelar ingen roll att den i grund & botten handlar om jakten på en okänd mördare. Hur många giallos utspelar sig på en skola med en massa ungdomar i centrum? Hur många giallos har "tonåringar som super/knarkar/knullar" som grund ingrediens?

MEN giallon kan ses som föregångare till slasher genren.

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 00:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
Scream kan inte vara en giallo då den inte är Italiensk. Dessutom är det trots allt en ganska liten del av alla de slashers som finns som har övernaturliga element. Nästan alltid är mördaren helt mänsklig, om än rätt svår att ta död på ibland. Mördaren är också sällan huvudkaraktär och man får nästan aldrig se denne annat än när han/hon förföljer och/eller mördar sina offer. Jag uppfattar Scream som en hyllning (och delvis parodi) på slashergenren.

Slashergenren har hämtat en hel del ifrån giallon, som i sin tur har hämtat inspiration ifrån tyska "krimis" och italienska pocketdeckare. Det finns amerikanska filmer som är utformade precis som giallos (Body Double, Eyes of Laura Mars, Dressed to Kill m. fl), men i och med att de inte är italienska kategoriseras de oftast som slashers ändå, eller helt enkelt bara som thrillers. Scream ligger dock helt klart närmre 80-talets "riktiga" slasherfilmer än dessa.

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 07:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Måste en film vara från ett visst land för att få kallas en viss sak?

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 08:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
Scream bygger ju precis som på de flesta andra slashers på en hög med sköna moralkakor. Scream innehåller ALLT det en riktig slasher ska innehålla...

InläggPostat: mån feb 14, 2011 10:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6225Ort: Haddonfield
Ytterligare en till som tycker Slasher. :jason:

Sällan eller ALDRIG har det svenska folket varit så överens om en sak.

/Argento Rules

InläggPostat: mån feb 14, 2011 11:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
dr alban skrev:

Ibland. Giallo är italienska thrillers/deckare med skräckinslag. En amerikansk sådan skulle möjligtvis kunna kallas för neo-giallo, om det hämtar riktigt mycket ifrån genren.

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 11:13 Svara med citat
Att kalla Scream en giallo är som att kalla Halloween & F13 rullarna för zombiefilm (med tanke på hur många ggr Myers & Jason "strukit med")

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 11:15 Svara med citat
Haha, så sant. :)

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 11:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6225Ort: Haddonfield
dr alban skrev:

Om Sverige gör en FET action så är det ju ändå ingen HK-Action precis. :ymparty:

InläggPostat: mån feb 14, 2011 16:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
kruxz skrev:
dr alban skrev:

Ibland. Giallo är italienska thrillers/deckare med skräckinslag. En amerikansk sådan skulle möjligtvis kunna kallas för neo-giallo, om det hämtar riktigt mycket ifrån genren.

Men om landet är Spanien t.ex. och filmen är från 70-talet är det inte lika självklart?

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 17:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Giallo är väl inget konkret fastslaget genrebegrepp vad jag förstått heller. Blood & Black Lace tar upp Phenomena som en giallo, vilket inte jag skulle kalla den. Sen ligger filmer som Stage Fright och Bay of Blood betydligt mer åt slasherhållet än giallohållet, enligt min åsikt. Jag tycker åtminstone att en giallo ska vara italiensk, det är liksom med spaggewestern, andra filmer blir "bara" westerns.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 14, 2011 19:21 Svara med citat
Pazzo skrev:
Jag tycker åtminstone att en giallo ska vara italiensk, det är liksom med spaggewestern, andra filmer blir "bara" westerns.

Otroligt bra förklarat eller sagt. :ymparty:

+1 på det.

InläggPostat: mån feb 14, 2011 20:40 Svara med citat
essmoll skrev:
Men om landet är Spanien t.ex. och filmen är från 70-talet är det inte lika självklart?

Nej, det är sant. Samma sak när det kommer till spaghetti-western. Ofta är det dock italiensk-spanska samproduktioner, men inte alltid.

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 15, 2011 19:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Jag tycker att Scream är en Slasher. Den är ju som F13, Halloween eller Nightmare on Elmstreet .

Ghostface slaktar de flesta i filmen och för tittaren är han nästan övernaturlig och dyker upp överallt (precis som Jason m.fl.). Tonåringar, avlägsen plats, han förföljer hela tiden, några få eller en överlevande. Jag tycker det passar rätt bra in i samma mönster som F13 och Halloween.

InläggPostat: ons feb 16, 2011 13:34 Svara med citat
Om Mario Bava hade regisserat Scream i italien nån gång i slutet av 60-talet, med samma karaktärer (ungdommar), samma miljö (en skola) och samma story, hade det varit en slasher eller giallo då?

Tonen på manuset hade självklart varit mörkare och mer realistisk. Ghostface kanske mer hade sett ut som Diabolik eller nåt.

Tänk er samma film med hans regi.

Tänk er det, i jämförelse med om han regisserat Halloween eller Friday 13th eller Nightmare on Elm Street.

Vad jag menar är att det Scream handlar om är inte morden eller offren, utan jakten på vem mördaren är och mysteriet kring vem som dödade Neve Campbells morsa. Alla undrar vem fan mördaren är i Scream.

Man skulle nästan kunna göra en remake på Scream som var en Film Noir.

I alla slashers, till och med Friday 13th 1 och Black Christmas är det ingen som springer runt och frågar sej vem det är.

Offline Profil
InläggPostat: ons feb 16, 2011 14:00 Svara med citat
Haha, vad härligt det hade varit om ghostface såg ut som Diabolik! Superspion goes teen-slasher. :mrgreen:

Men nja, just det där med festande skolungdomar förekommer ju inte direkt någon giallo. Dessutom är ju filmen full av slasherreferenser, samtidigt som den parodierar genren lite, som sagt. Det hade inte ens varit möjligt på 60-talet. Jag förstår inte varför du tycker att den är mer en giallo än en slasher, jag finner inget vett i det ärligt talat.

Du har uppenbarligen sett ytterst få slashers. Det är väldigt ofta mördaren har en dolt identitet, förmodligen i fler än hälften av de jag sett. Huvudkaraktärerna försöker lista ut vem det är och lösa mysteriet, precis som i Scream. Några exempel där det är så: Cutting Class, Graduation Day, Intruder, Pieces, Fatal Games, Sleepaway Camp, Terror Train, Prom Night, Cheerleader Camp, My Bloody Valentine, The Initiation... listan kan göras lång.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
24 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori