Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Djurplågeri i film

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
InläggPostat: ons apr 07, 2004 12:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Undrar om det går bra att ha en liten tråd om film med "taskig mot djur" film.
Jag börjar bli trött på att köpa film med sådana scener. Jag har extremt svårt för sånt i film och tappar lusten att se filmen efter något sånt.
Skulle vara bra om det fanns en lista med filmer man ska undvika om man inte orkar med att se sånt.

Dom jag kommer på:
The Killing Kind -73 Ser ut som John Savage stryper en katt. Tagline från Imdb "Terry loved soft, furry, little animals. He loved his mother. He loved pretty girls...ALL DEAD! "

Bitter Moon -92 Peter Coyote ryker i en pudels ben. Tillräckligt för att jag ska tappa intresset för filmen.

Cannibal Holocaust -80 Liten gnagare får magen uppskuren bland annat.

Cannibal ferox -81 Tror att en sköldpadda tappar huvudet. Var längesen jag såg den.

The Black Cat -81 En katt hängs. Endast en väldigt kort skuggscen. Effektiv scen utan att vara för grym(intalar jag mig).

Dessa har jag stängt av (vet alltså inte hur och om våldet fortsätter):
Cradle of Fear -01 Någon bråkar med en katt. Stänger av innan jag hinner se något. Har läst att det ska vara en fejk-katt. Kan kvitta nu.

Ju-on: The Grudge -03 Någon bråkar med en katt även här. Stänger av och vill jättegärna veta om jag kan se resten av filmen.

Darklands -97 Det räcker att dom drar grisen i öronen och den skricker för fullt. Såg väl inte mer än en minut av den filmen.

Vet du någon film som man bör akta sig för när man är så känslig som jag är?
Finns det någon kannibal film utan djur snuff?
Har hört att dom skjuter på kossor i en dansk film, vilken och hur är det?
Innehåller bägge versionerna av Apocalypse Now kosslakt?

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 12:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Filmer med allehanda våldsinslag mot djur:
Mountain Of The Cannibal God (en hel del våld mot djur)
Jungle Holocaust (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Cannibal Holocaust (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Man From Deep River (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Cannibal Ferox (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Eaten Alive (innehåller oxå en hel del våld mot djur som är taget ur ovanstående filmer...)
Profondo Rosso (Om man räknar ödlan och hundscenen)
Nekromantik (Kaninslakt)

InläggPostat: ons apr 07, 2004 12:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
De Rossi skrev:
Filmer med allehanda våldsinslag mot djur:
Mountain Of The Cannibal God (en hel del våld mot djur)
Jungle Holocaust (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Cannibal Holocaust (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Man From Deep River (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Cannibal Ferox (innehåller oxå en hel del våld mot djur)
Eaten Alive (innehåller oxå en hel del våld mot djur som är taget ur ovanstående filmer...)
Profondo Rosso (Om man räknar ödlan och hundscenen)
Nekromantik (Kaninslakt)

Helt glömt bort Nekromantik. Eller inte helt. Den fanns i bakhuvudet men försvann när jag skrev. Har dock bara sett lite snuttar av denna.
Vad är det för något i Deep Red? Har bara sett den engelska Redemption VHS:en och den var nog klippt om det skulle vara djurvåld.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 13:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
The Blood Spattered Bride (våld mot en räv)
The Isle (våld mot fiskar och en fågel)
Hunchback Of The Morgue (brinnande levande råttor)
+ i de flesta varulvar filmer finns det våld just mot dessa djur :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 13:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Koslakten finns i bägge versionerna av Apocalypse Now.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 13:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Nekromantik 2 också. Om den räknas. Är ju en lång utdragen scen där en säl slaktas (som dock redan är död). Men det är ju grymt i vilket fall som helst. Även om jag inte direkt sitter och hoppas av glädje när scener som dessa förekommer i filmer så kan jag inte säga att jag hatar dem. Har blivit så van vid att scener med våld mot djur finns med i, ja så gott som alla kannibalfilmer. Dock är bägga djurslakterna i Nekromantik filmerna tagna och inte gjorda för filmen från början. De fyller även en viss funktion i bägge filmerna och då tycker jag att det är okej.
En annan sak är att det finns olika våldscener mot i film. Det ena sättet är när människor dödar tillsynes oskyldiga djur, och det andra är när man har lagt i dokumentära bilder på när djur dödar djur. Den senare varienten tycker jag inte är fel eftersom det är bilder som lika gärna skulle kunna visats på Mitt i Naturen eller något liknande. Bara en liten sak till som jag är säker på att jag inte är den enda som upptäckt.
Det finns en scen då en orm äter upp en ödla som andvänd både i Mountain of the cannibal god och Eaten Alive.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:27 Svara med citat
Har svårt för att se vad autentiska bilder har i en spelfilm att göra.
Dessa används främst för att manipulera åskådare.
Ett billigt och enkelt knep för att få fram olika känslor.

gukudo tar upp 2 filmer som har ett par år på nacken och jag skulle gissa att synen på djur har förändrats en hel del sen dess.
Men även kulturer spelar in här.

Sen skriver Adam Gäfvert att han inte reagerar så starkt längre.
Själv har jag blivit känsligare med åren. Men då inte sett så många filmer med dessa inslag.
Har full förståelse för folk som ser dessa filmer och "blundar" för djurvåldet. Nyfikenheten är rätt stark och det är lätt att se till sina egna behov först. Djuren dör inte mindre för att man inte ser dom.
Finns betydligt värre saker att göra än att se på Cannibal Ferox.

gokudo skrev:

Vad för typ av våld?

gokudo skrev:
Hunchback Of The Morgue (brinnande levande råttor)

Ojdå, ganska puckat om du frågar mig. :shock:
Man kan ogilla råttor och så kan man.....ja, elda upp dom.

Jag är en mjuk kille :wink:

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
sen är det ju mycket regelrätt djurförtryck i filmer som man inte ens tänker på bara för att det inte "syns" och har ett syfte i sig, t ex alla hästar som fälls med hjälp av rep i gamla westernfilmer osv. rent djurplågeri.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:47 Svara med citat
Kom på en till:
Cat's Eye -85 Katten blir instängd i ett rum med strömförsett golv.

En fråga:
The Passion of the Christ -04 I trailern så stampar en snubbe på en orm. Någon som sett detta och vet hur det är gjort?

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:54 Svara med citat
Peter Neal skrev:
sen är det ju mycket regelrätt djurförtryck i filmer som man inte ens tänker på bara för att det inte "syns" och har ett syfte i sig, t ex alla hästar som fälls med hjälp av rep i gamla westernfilmer osv. rent djurplågeri.

Ska inte snacka om alla höns som ska vara ivägen för framrusande bilar/hästar.

För att få fram olika reaktioner från djur så måste man behandla dom som rekvesita. Hur många filmer kastas inte tex katter och råtter runt för att få fram en skrämsel effekt? Eller när man vill att katter ska uppvisa ett hotfullt beteende. Stressa djur kan man också kalla för djurplågeri.
Lite svårare att peka ut bara.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre okt 24, 2003 11:18Inlägg: 1317Ort: Kalmar
I äldre filmer av Sammo Hung råkar ofta höns illa ut, oftast i helt onödiga scener.

Jag kommer inte på titeln just nu men Ki-duk Kim lär ha gjort en film där hundarna inte behandlas speciellt bra. Kan det vara Birdcage Inn?

I Redneck Zombies får man se en rätt otrevlig scen när munnarna bränns på kycklingar.

Jag har på senare tid blivit väldigt känslig för våld mot djur i filmer. Jag tycker att det är både fegt och onödigt att använda sig av det.

Mina DVD Filmer ---> http://www.dvdaficionado.com/dvds.html? ... +fuansheng
Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 14:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
men Behind the Sun har väl inte nämnts? skummade bara igenom tråden. :)
brinnande råttor, katt äts av råttor bland annat..

i Michael Moores dokumentär Roger and Me så är det en kvinna som säljer kaninkött svart för att ha råd att bo kvar (om jag minns rätt), får de så ngn scen som kändes bra mkt första gången när hon dödar en kanin med ett järnrör.. sen flås den och sådant såklart.
synd om du inte ska se den filmen för det för det är en bra och underhållande dokumentär imo.

kan nog inte komma på mer som inte nämts nu iaf..

InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre okt 24, 2003 11:18Inlägg: 1317Ort: Kalmar
metmask skrev:
men Behind the Sun har väl inte nämnts? skummade bara igenom tråden. :)

Den scenen är riktigt otrevlig.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:02 Svara med citat
SDC skrev:

gokudo skrev:

Vad för typ av våld?

Jag är en mjuk kille :wink:

Räven blir fångad i en rävfälla och skjuten.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
nu när du skrev det där kom jag på en till film, Jag är din krigare av Stefan Jarl, en räv blir även då infångad i en fälla och skjuten på nära håll (20cm?) av ett dubbelpipigt hagelgevärr.

var längesedan jag såg filmen men såg en dokumentär om karln nyligen där scenen visades, kom inte ihåg den från filmen, obehaglig var den iaf.

InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons mar 10, 2004 12:17Inlägg: 484Ort: Hjorthagen
Metmask: Det lustiga är att scenen efter kaninslakten skjuts en svart man till döds, ändå minns man kaninslakten bättre. Knepigt, man reagerar på djurvåld men inte människovåld.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:23 Svara med citat
ja, men det blir väl ganska lätt så i ett samhälle där våld är så förekommande och ibland även väldigt glorifierat?

men ja, även jag minns när batmans kusin ska rädda staden.. det är väldigt tragiskt. att amerikas vänner förespråkar mer av USAs "lyckade socialpolitik" i sverige får mig för fan att må riktigt illa.. och det gör mig också jävligt arg. :x

tänkte så sent som igår på en sak: jag känner att det verkligen vore omöjligt för mig att slå en tjej, fan vad hon skulle ha behövt gjort ngt riktigt ordentligt för att jag skulle slå henne, medans en kille skulle jag slå om jag hamnade i en situation där jag kände att det behöves (förutsatt att han redan inte slagit ned mig redan då). men tanken på att slå en kvinna gav mig verkligen avsmak, och jag kom att tänka på att det är ju så man ska känna över tanken att kanske slå en person överhuvudtaget.
det är inte trevligt, alls. :|

som tur är finns ju knappt chansen att jag skulle behöva slå ngn, så det är lugnt, men iaf..

InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:37 Svara med citat
Borkabrygga skrev:
Metmask: Det lustiga är att scenen efter kaninslakten skjuts en svart man till döds, ändå minns man kaninslakten bättre. Knepigt, man reagerar på djurvåld men inte människovåld.

Jag är en mjuk kille så jag reagerar starkt på det med.
Har lättare för att se ett dött djur än en död människa.
Lite beroende på omständigheter.

metmask skrev:
men Behind the Sun har väl inte nämnts? skummade bara igenom tråden.

Är det samma skit i 2:an? Känner en som har den, men inte vågat se den.
Han vet inte. Tror inte att han vill se den bara för att ta reda på det. Det var länge sen han såg den.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:38 Svara med citat
Jag slängde med en fråga angående Ju-On i min första post. Ser inte att jag fått svar på det. Någon som vill informera mig?
Snälla :|

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 15:39 Svara med citat
Vad jag kommer ihåg så är det inte någon liknande scen med i Men Behind the Sun 2.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 16:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
om jag ska dra allt ett strå längre:

ni som är väldigt känsliga för scener där djur behandlas illa (jag hör själv till den skaran, även om jag tyvärr blivit mer och mer avtrubbad på den fronten), hur ställer ni er till ätandet av köttet från dödade djur? jag är själv vegetarian sedan nästan 10 år tillbaka så det skulle vara kul att höra hur ni resonerar :D nu utgår jag ifrån att ni äter kött alltså, förlåt mig om så inte är fallet! jag säger inte att det är fel att äta kött eller något sådant (vad andra människor stoppar i sina munnar och inte är för mig något totalt ointressant), jag har inte mycket moral kvar i mig utan är nuförtiden mest vegetarian för att jag fått en otroligt stor avsmak för kött. men faktum kvarstår, djuren behandlas bra mycket värre i djurfabrikerna än vad dom gör i alla filmer tillsammans.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 16:15 Svara med citat
lite OT: Jag är också lite avtrubbad när det gäller djurvåld på film. Men jag skulle dö om jag inte skulle äta kött varje dag. Älskar kött.

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 16:22 Svara med citat
jag behöver inte äta det varje dag, men jag tycker att kött är extremt gott och vill inte sluta äta det (men efter lite psilocybin eller liknande så kan ju vad som helst hända 8) ) däremot så tycker jag att vi borde börja behandla djuren mkt bättre, förstår inte varför det skulle vara så svårt att vara iaf lite trevliga mot djur vi iaf ska slå ihjäl och äta upp om två månader, det kan väl inte skada?

InläggPostat: ons apr 07, 2004 16:49 Svara med citat
Jag är köttälskare och jag skulle inte klara mig i en vecka utan kött.

Självklart far mer djur illa ut på slakterier och i transporter men när ett djur mördas på film är det ju enbart för underhållning. När ett djur slaktas på ett slakteri är det åtminstonde för att vi ska äta det och inte för underhållning (inte för att jag försvarar behandlingen av djur, snarare tvärtom).

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 07, 2004 18:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Precis. Deaodato skyllde på att sköldpaddan i Cannibal Holocaust ändå skulle slaktas, men jag tycker inte det är okej.
Glömde bort om scenen i men behinde the sun i mitt tidigare inlägg. Där måste jag säga att jag inte kan se någon mening med det, bara grymt onödigt :evil:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 12
295 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori