Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Bästa frankensten och drakula ?

InläggPostat: ons maj 26, 2004 22:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön nov 02, 2003 18:42Inlägg: 459Ort: Skåne, Lund
Boris Karloff, Peter Cushing eller Udo Kier
Bela Lugosi eller Christoffer Lee .. eller nån helt annan?

enlighten meee! :shock:

InläggPostat: ons maj 26, 2004 22:59 Svara med citat
Nu blir jag förvirrad här :) När du menar Frankenstein så menar du monstret eller vetenskapsmannen (som är Frankenstein)?

Udo är utmärkt som Doktor Frankenstain och Boris Karloff är det bästa monstret för min del :)

InläggPostat: ons maj 26, 2004 23:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön nov 02, 2003 18:42Inlägg: 459Ort: Skåne, Lund
tänkte just gå in å ändra det då jag insåg mitt misstag, men då du redan hade fixat det så behövde jag inte göra det..

thanks fluffy, but you forgot something! WHAT? mashed potatoes (kan inte släppa det, så jävla klockrent).

vilken är den ultimata frankenstein resp. drakula då?

InläggPostat: tor maj 27, 2004 06:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Christofer Lee är en bra Dracula, Men Orginalet är alltig bra. Bela Logosi eller hur fan han nu stavade sitt namn.
Boris karloff var ju Frankenstain...

InläggPostat: tor maj 27, 2004 07:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10657Ort: Vettet!!!
Giallo skrev:
Christofer Lee är en bra Dracula, Men Orginalet är alltig bra. Bela Logosi eller hur fan han nu stavade sitt namn.
Boris karloff var ju Frankenstain...

Lugosi stavas alltid med ett U! :D

InläggPostat: tor maj 27, 2004 07:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Jaja... Viktigpetter...

InläggPostat: tor maj 27, 2004 10:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Udo Kier i båda fall.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tor maj 27, 2004 10:26 Svara med citat
En klassiker...

InläggPostat: tor maj 27, 2004 10:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Christofer Lee är Dracula, Karloff är frankenstein.

Så ärer för mig ialalfall

Offline Profil
InläggPostat: tor maj 27, 2004 10:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Boris Karloff som Frankensteins monster och Bela Lugosi som Dracula.

InläggPostat: fre maj 28, 2004 00:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
den bästa är väl Dracula vs Frankenstein.. 8)

InläggPostat: fre maj 28, 2004 07:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1073Ort: Kragerø, Norway
metmask skrev:

Sikter du til Al Adamsons film?

Baron Frankenstein: Peter Cushing :D
Frankensteins monster: Boris Karloff
Dracula: Bela Lugosi
Van Helsing: Peter Cushing :D
(legger til noen flere)
Wolf Man: Lon Chaney jr.
Phantom of the Opera: Lon Chaney (senior)
Invisible Man: Claude Rains

Senast redigerad av NerdofHorror fre maj 28, 2004 11:24, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre maj 28, 2004 07:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10657Ort: Vettet!!!
Peter Boyle som Frankensteins monster i Young Frankenstein är klockren!

Gary Oldman som Dracula i Bram Stoker's Dracula är oxå en favorit.

Och givetvis Udo Kier...

Senast redigerad av Inglorious Bastard fre maj 28, 2004 07:54, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre maj 28, 2004 07:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons mar 10, 2004 12:17Inlägg: 484Ort: Hjorthagen
Udo är my kind of guy

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 28, 2004 12:50 Svara med citat
NerdofHorror skrev:
metmask skrev:

Sikter du til Al Adamsons film?

Baron Frankenstein: Peter Cushing :D
Dracula: Bela Lugosi
Van Helsing: Peter Cushing :D
(legger til noen flere)
Wolf Man: Lon Chaney jr.
Phantom of the Opera: Lon Chaney (senior)
Invisible Man: Claude Rains

Håller med till 100 procent...

InläggPostat: tis mar 22, 2011 01:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons mar 24, 2010 14:59Inlägg: 488Ort: Stockholm & Örebro
Dracula: Max Schreck/Udo Kier
Frankenstein: Udo Kier

"The Return of the loving dead!"
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 22, 2011 14:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Nu är ju tekniskt sett inte Nosferatu en Dracula film även om den baserades på Bram Stokers roman, men även på 20 talet fanns det rättigheter så dom hade kunnat få betala dyrt om dom kallade den Dracula.

Karloff som montret och Lee som Dracula i min åsikt!

Edit, kul trivia på tal om Nosferatu är att en av läkarna på psykavdelningen jag jobbade på heter Henrik Galeen, hans farfar :http://www.imdb.com/name/nm0301961/ Dr Galeen var lite hmm ja reserverad, ända tills jag frågade om han möjligtvis var släkt med Galeen som ägde rättigheterna till Nosferatu, och jäklar vad han sken upp och började berätta intressanta saker! Bland annat hade han ärvt rättigheterna av sin farfar, och sålt dom för något år sen för 20.000 euro. Jag frågade lite försiktigt om det möjligtvis fanns någon rekvisita kvar, men tyvärr gjorde det inte det. Hade vart enormt att haft props från den filmen!

InläggPostat: tis mar 22, 2011 16:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Håller med om Karloff/Lee

Kul historia Ozzy! Roligt att jobba på psyk & heta Galeen f.ö. :ymdevil:

InläggPostat: tis mar 22, 2011 22:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Dracula - Max Shrek

Frankenstein - Udo Kier

---- Monster - Karloff

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 22, 2011 22:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
rogerxy skrev:
Håller med om Karloff/Lee

Kul historia Ozzy! Roligt att jobba på psyk & heta Galeen f.ö. :ymdevil:

Hehe ja patienterna har duktigt kul åt det :lol:

InläggPostat: tis mar 22, 2011 23:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Max Schreck är verkligen svårslagen, den mest skräckinjagande och fula vampyr jag sett, ihop med Reggie Nalder i Hoopers Salem's Lot (Nalder som för övrigt gjorde ett gott jobb som lömsk skytt i Argentos första och storartade giallo).

Christopher Lee är förvisso bra som greven, men jag såg mig nästan trött på honom redan på 70- och 80-talet i den rollen. Han känns lite avmätt till slut, och han har själv klagat på att han inte fick tillräckligt med dialog och andra saker i filmerna; det märks att han inte går in helt för rollen i alla filmer. Han är dock riktigt bra i Horror of Dracula (1958) och den som jag uppskattar mest med herrn, Dracula Has Risen from the Grave.

Frankenstein finner jag tråkigare. Kanske Robert Foxworth som doktorn och Bo Svenson som monstret.

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 11, 2012 23:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Boris Karloff kommer alltid vara Frankenstein för mig precis som jag ser Christopher Lee som Dracula.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
22 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori