Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  En riktigt bra film

InläggPostat: ons jun 16, 2004 13:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Dark_Rhodez skrev:
jag pallar inte att se våldtäkt på film, då ger jag upp, men cloakwork orange var tråkig redan innan den kom, jag tycker skådespelarna var tråkiga, monologerna var överdrivna, miljöerna var väldigt tråkiga. den var bara ett sömnpiller helt enkelt.

Det dy tycker är tråkigt tycker jag är kul..
:)

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 16, 2004 14:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Våldtäkt är dock fint på film.

I verkligheten är det ett grovt brott men på film är det okej. Precis som mord. Imo alltså.

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 16, 2004 17:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön maj 30, 2004 19:56Inlägg: 367Ort: Umeå
vän av ordning

jag förstår inte hur du kan tycka att våldtäkt är fint på film. våldtäkt är ju en avskyvärd handling och filmer avspeglar ju i många fall verkligheten, ett kort på en våldtäckt är inte samma sak som handlingen i sig men om kortet representerar handlingen så blir det ju också en avskyvärd sak.

InläggPostat: tor jun 17, 2004 08:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
jag anser fortfarande att mord är ett grövre brott men jag tycker det är sweet att kolla på det också i filmer. Det är ju bara film. Det är varken riktiga mord eller riktiga våldtäkter i filmer. Det är underhållning.

Det är förvisso mer tabu med våldtäkt på film men det borde inte vara det. Imo.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 08:22 Svara med citat
Dark_Rhodez skrev:
vän av ordning

jag förstår inte hur du kan tycka att våldtäkt är fint på film. våldtäkt är ju en avskyvärd handling och filmer avspeglar ju i många fall verkligheten, ett kort på en våldtäckt är inte samma sak som handlingen i sig men om kortet representerar handlingen så blir det ju också en avskyvärd sak.

Är inte mord en avskyvärd handling då? :)

InläggPostat: tor jun 17, 2004 08:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Många reagerar som Dark_Rhodez angående våldtäckt på film.
Bara att inse att vi är sjukt avtrubbade angående mord på film.
Är väl sällan en våldtäckt framställs som något normalt eller glorifieras som mord kan framställas i många filmer. Detta borde man reagera mer på i så fall.
Det jag reagerar mest på (förutom autentiska övertramp) är när folk dricker sprit och sen kör bil och att detta framställs som det mest normala man kan göra. Förvisso är detta väldigt vanligt i många länder. Men jag tror inte att filmerna hjälper till att ändra på detta synsätt.
Nu vill jag inte se filmer som moraliserar detta.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 08:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
Bhoot skrev:
CO känns lite som en mainstream film för folk som vill vara underground. Inte så överdrivet kul med andra ord!

Det där resonemanget förstod jag inte riktigt men alla har sin åsikt. Clockwork är i mina ögon ett mästerverk skapat av ett geni när det gäller filmkonst.
Det är en film som jag fastnar i. Börjar jag kolla på den så sitter man fast och bara upplever den.
Den Onde, den gode och den fule har samma inverkan på mig.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 09:15 Svara med citat
SDC: varför reagera överhuvudtaget, det är bara film...

Sedan om idioter blir påverkade, ja, det kan ju inte hela världen få lida för tyvärr.

Personligen tycker jag filmer som Pretty Woman är farligare på alla håll och kanter eftersom dessa på sitt sätt glorifierar prostitution i skydd av en enkel och romantisk Julia Roberts-film :)

InläggPostat: tor jun 17, 2004 09:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
fredzilla skrev:
SDC: varför reagera överhuvudtaget, det är bara film...

Sedan om idioter blir påverkade, ja, det kan ju inte hela världen få lida för tyvärr.

Personligen tycker jag filmer som Pretty Woman är farligare på alla håll och kanter eftersom dessa på sitt sätt glorifierar prostitution i skydd av en enkel och romantisk Julia Roberts-film :)

Jag vet. Ska egentligen inte bry mig. Men när annars så präktiga filmer har scener där dom dricker och sen kör bil så blir jag lite uppretad att det visas som helt naturligt.
Man ser poliser som inte dricker under tjänst men gärna tar en staddig whiskey innan bilfärden.
Men det har stor betydelse vilken typ av film det är. Lite grann i Pretty Woman stilen. Tycker samma som du angående den filmen.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 10:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön maj 30, 2004 19:56Inlägg: 367Ort: Umeå
Fredzilla:
"Är inte mord en avskyvärd handling då? "
Jag har inga problem med mord, jag ser inget etiskt fel i det.

"varför reagera överhuvudtaget, det är bara film... "
Jag anser att om vi tillåter det i film så tillåter vi det i samhället, det skickar ut fel signaler helt enkelt
men sen till 90% varför jag inte vill se våldtäkt på film är för att jag personligen tycker våldtäkt är äckligt och jag vill inte se det,
jag vill inte se porrfilm för jag tycker det är äckligt, det är mera ett personligt val än en etik.

"Personligen tycker jag filmer som Pretty Woman är farligare på alla håll och kanter eftersom dessa på sitt sätt glorifierar prostitution i skydd av en enkel och romantisk Julia Roberts-film"
Sant.

InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:10 Svara med citat
Dark_Rhodez skrev:
Fredzilla:

Jag anser att om vi tillåter det i film så tillåter vi det i samhället, det skickar ut fel signaler helt enkelt
men sen till 90% varför jag inte vill se våldtäkt på film är för att jag personligen tycker våldtäkt är äckligt och jag vill inte se det,
jag vill inte se porrfilm för jag tycker det är äckligt, det är mera ett personligt val än en etik.

"Personligen tycker jag filmer som Pretty Woman är farligare på alla håll och kanter eftersom dessa på sitt sätt glorifierar prostitution i skydd av en enkel och romantisk Julia Roberts-film"
Sant.

Men om du inte ser något etiskt fel med mord så är du ju nazist? Så skulle jag kunna generalisera. Givetvis är det lika fel med mord som med våldtäkt, men å andra sidan är det bara film vi ser på och den som inte begriper det och på nåt sätt sammankopplar det med verkligheten har nog väldiga personliga problem.

InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:17 Svara med citat
Dark_Rhodez skrev:
Fredzilla:

Så ett sadistmord utfört på en 7-åring i en våldsglorifierande film är helt okej medan en våldtäck på Jodie Foster i Anklagad är helt förkastligt?

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:39 Svara med citat
Gummi-moral. Nice.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
Överdrivet sadistika mord för effektens skull och våldsglorifiering är lika smaklöst som utdragna och onödiga våldtäcksscener.
Alltför många regissörer försöker dölja en skräpfilm bakom en massa överdrivet våld och/eller sex. Tröttsamt.
Och då tänker jag i första hand på realistiskt våld och inte som i zombiefilmer eller liknande.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Dark_Rhodez skrev:
Fredzilla:

Sant.

Sund inställning... Eller kanske inte!

Du tycker altså att mord är okej men säger "Jag anser att om vi tillåter det i film så tillåter vi det i samhället, det skickar ut fel signaler helt enkelt" om våldtäkter... Borde inte det samma gälla mord då? Eller är det redan tillåtet i samhället? :shock:

Film är film, och det finns alltid en bråkdel av befolkningen som tydligen inte kan särskilja fakta från fiction. Dessa personer kommer antagligen att spåra ur utan filmens hjälp, men det är alltid lätt att skylla på att det var något/någon annan som påverkade en... :|

Är man vid någorlunda sunda vätskor så ser jag inget problem med att se på vare sig mord eller våldtäkter på film, och mår man dåligt av det så har man juh möjligheten att ge fan i att se sådan film!

I fallet Pretty Woman är vi nog väldigt överrens! :)

InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
Våldtäkt i film är väl inte mycket värre än mord i film? :p Jag kan inte säga att jag gillar våldäkt i film, men jag har inga problem att se det, så länge det tillför något till handlingen så är det ok, annars känns det bara onödigt.

InläggPostat: tor jun 17, 2004 12:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Exakt, är det nödvändigt för handlingen så är det väl självklart att det skall visas.
Men sen kan man juh disskutera hurvida våldtäkter skildrats trovärdigt, glorifierande, orealistiskt, humoristiskt och så vidare...
(Och ser jag en våldtäkt på film så mår jag oftast dåligt, och det är väl meningen för det mesta.)

Allt ovanstående gäller mord och andra övergrepp enligt mig!

InläggPostat: tor jun 17, 2004 12:05 Svara med citat
De Rossi

"Du tycker altså att mord är okej men säger "Jag anser att om vi tillåter det i film så tillåter vi det i samhället, det skickar ut fel signaler helt enkelt" om våldtäkter... Borde inte det samma gälla mord då? Eller är det redan tillåtet i samhället? :shock: "

nej, mord är förbjduet i det samhälle vi lever i, men jag personligen har inget problem med det, jag ser inget fel i att någon dör,

"Film är film, och det finns alltid en bråkdel av befolkningen som tydligen inte kan särskilja fakta från fiction. Dessa personer kommer antagligen att spåra ur utan filmens hjälp, men det är alltid lätt att skylla på att det var något/någon annan som påverkade en... :| "

Sant

"Är man vid någorlunda sunda vätskor så ser jag inget problem med att se på vare sig mord eller våldtäkter på film, och mår man dåligt av det så har man juh möjligheten att ge fan i att se sådan film!"

precis, alla har ett individuellt val, men man kan ju alltid önska att det fanns fler filmer som inte innhöll våldtäckt.

InläggPostat: tor jun 17, 2004 12:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
Vad menar du med "jag ser inget fel i att någon dör"?

Om någon dör en naturlig död så är det ju inget fel med det, men det är skillnad om någon blir mördad. Jag tycker det är riktigt sjukt att folk mördar varandra, och att det är väldigt mycket fel med det ;p

InläggPostat: tor jun 17, 2004 13:00 Svara med citat
"nej, mord är förbjduet i det samhälle vi lever i, men jag personligen har inget problem med det, jag ser inget fel i att någon dör"

Den här disskussionen kan bli mkt långvarig! :wink:

Jag personligen ser både våldtäkt och mord som grova brott, och jag anser att mord är oförlåtligt. Vad ger mig rätten att släcka någon annans liv?

Nåväl, vi hamnade lite lätt OT här igen!

InläggPostat: tor jun 17, 2004 13:02 Svara med citat
Ska vi återgå till topic? ;)

Har vi nämnt Zombie? Jag tycker den är underbar, och jag tror det är många som håller med ;>

InläggPostat: tor jun 17, 2004 13:04 Svara med citat
Zombie tog jag en repris på för ett par dagar sedan, och jag måste nog köpa upp den nya dubbeldiscen från Media Blasters/Shriek Show inom en snar framtid!

Men min favorit är fortfarande The Beyond! :D

InläggPostat: tor jun 17, 2004 13:09 Svara med citat
De Rossi skrev:
Zombie tog jag en repris på för ett par dagar sedan, och jag måste nog köpa upp den nya dubbeldiscen från Media Blasters/Shriek Show inom en snar framtid!

Men min favorit är fortfarande The Beyond! :D

Samma här, the beyond är helt underbar (kan inte sägas för många gånger) :)

InläggPostat: sön jun 20, 2004 05:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön nov 02, 2003 18:42Inlägg: 459Ort: Skåne, Lund
HBTC eller The Beyond.

InläggPostat: ons aug 19, 2020 22:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 1142
Vilka hyllningar The Beyond får här. :x
Man smälter som fejan hos nå'ra kar-
aktärer i filmen. :D

Bild

\m/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 4
80 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter: