Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Är du en hårdis eller mjukis?

Är du en hårdis eller mjukis?

Jag är nog en rätt hård cyniker och Charles Bronson gör helt rätt i Death Wish. Skit ska skit ha!
30%
[ 10 ] 30%

Jag är nog rätt &quot;Svensson&quot;. Varken hård eller mjuk. Beror på typ..
33%
[ 11 ] 33%

Jag är en mjukis. Jag tar avstånd från våld, är engagerad i rättvisefrågor och skulle aldrig göra lumpen.
36%
[ 12 ] 36%

Antal röster : 33
InläggPostat: mån aug 15, 2005 22:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Med tanke på vålds och blodfixeringen bland många skräckfilmsfantaster så tycker jag att det kan vara intressant att veta hur ni är egentligen.

Är ni hårda cyniker eller fredsälskande mjukisar?

Rösta på det som passar bäst.

InläggPostat: mån aug 15, 2005 22:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
Varken hård eller mjuk ;)

InläggPostat: mån aug 15, 2005 22:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Meja ner folk jag inte gillar.. utan våld så klart... men det finns vissa undantag. :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån aug 15, 2005 22:54 Svara med citat
I verkliga livet är jag en mjukis och humanist (engagerar mig i homofrågor, har inte gjort lumpen-idiotin, använder inte droger, tar helt avstånd från våld och vapen osv osv)...men hade jag levat i en filmvärld hade jag givetvis varit en sadistisk hårding :)

InläggPostat: mån aug 15, 2005 22:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Ska bli intressant att se om man ser nån trend här. Iofs så har jag en känsla av politiskt korrekta mjukisliberaler inte är så förtjusta i våld och gore. I varje fall inte om man ser till min bekantsskapskrets.

Fast undantag finns Fred!

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:11 Svara med citat
Ok..Hårdingarna leder, men ingen vågar stå för det. hmmm..

Okej, jag träder väl fram då. Jag är nog tämligen hård, elak, cynisk och misantropisk. Jag har gjort lumpen, gillar att skjuta och har även vapen och skulle personligen i allra högsta grad kunna tänka mig att sänka diverse individer i en sjö. Jag blir ganska uppspelt när jag ser revengefilmer, eftersom jag (i min fantasi) skulle göra samma sak.

Detta innebär dock inte att jag är nåt korkat redneck som älskar Bush, bomber och hatar bögar. Så illa är det inte.. :lol:

Jag är hård men rättvis!

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:15 Svara med citat
jag är misantrop, så det får bli hård på frågan.

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jun 30, 2005 00:57Inlägg: 1477
Då är jag väl en mjukis nu för tiden då jag håller mig borta från våld, har heller aldrig gjort lumpen

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:29 Svara med citat
Grisen skrev:
Ska bli intressant att se om man ser nån trend här. Iofs så har jag en känsla av politiskt korrekta mjukisliberaler inte är så förtjusta i våld och gore. I varje fall inte om man ser till min bekantsskapskrets.

Fast undantag finns Fred!

Men att mjukis skla vara "politiskt korrekta mjukisliberaler" står inte i frågan, det är en helt annan sak. Liberaler är folkpartister och det är bland det farligaste som finns. Man kan stå för icke-våld, icke-militärt, anti-vapen utan att vara politiskt korrekt eller folkpartist.

Jag vill påminna att jag kommer från en släkt där fadern var en av dom få västerlänningar som fick tillstånd att besöka Albanien på sjuttiotalet och morfar smugglade flyktningar undan tysk-jävlarna under andra världskriget. Så det handlar om en vild samling politiska idéer - och det finns vad jag vet inte nån mjäkig folkpartist eller liknande i vår släkt :)

Politiskt korrekta är såna som vänder kappan efter vinden och det ska man bara förrakta hårt!

Senast redigerad av fredzilla mån aug 15, 2005 23:33, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Mittemellan, dock så lutar det lite mer åt hård hållet

Offline Profil
InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:44 Svara med citat
Fred:

Nej det var ju ingen partipolitisk fråga eller så. Med mjukisliberaler avsågs inte direkt folkpartister. Det gällde mer personlighet och inställning.

Ett exempel kan vara inställningen till en grov brottsling. Om man tycker synd om honom och att han främst ska få vård så är man en mjukis. Tycker man att han ska låsas in på vatten och bröd så är man en hårding.

Hurvida man uppfattar orden hårding och mjukis som positivt eller negativt laddade varierar nog. Själv tycker jag att Charles Bronson i Death Wish är en hårding. Ett exempel på en mjukis är Ben Kingsley i Gandhi. Frågan gällde sen vem man själv är. Jag vet att jag inte är nån Gandhi även om Gandhi var en fin människa.

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:50 Svara med citat
Grisen skrev:
Fred:

Nej det var ju ingen partipolitisk fråga eller så. Med mjukisliberaler avsågs inte direkt folkpartister. Det gällde mer personlighet och inställning.

Ett exempel kan vara inställningen till en grov brottsling. Om man tycker synd om honom och att han främst ska få vård så är man en mjukis. Tycker man att han ska låsas in på vatten och bröd så är man en hårding.

Hurvida man uppfattar orden hårding och mjukis som positivt eller negativt laddade varierar nog. Själv tycker jag att Charles Bronson i Death Wish är en hårding. Ett exempel på en mjukis är Ben Kingsley i Gandhi. Frågan gällde sen vem man själv är. Jag vet att jag inte är nån Gandhi även om Gandhi var en fin människa.

Jag tycker personligen att han ska låsas in + få bra vård och kunna bearbeta dom brottsliga tendenserna :)

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:56 Svara med citat
Ja, du är en mjukis och det är jättefint! :)

InläggPostat: mån aug 15, 2005 23:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6870Ort: Stockholm Norra
Varken fågel eller fisk

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!
Joe Pilato Day of the Dead
Youre all muscles and no brains are you boy?!
Bobby Rhodes Demons 2

FD: Allmän sabotör, Herr Lejon Stor orange kanin
Online Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 06:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Jag är en riktig velourmjukis.

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 07:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8709Ort: Borås, Sweden
Jag har gått från Charles Bronson tiden då man rent ut sagt skulle akta sig för mig och jag gjorde allt det där man inte ska göra. Jag blir nästan rädd för mig själv när jag tänker tillbaka. Men mitt val blev lite "svensson", även om jag inte alls gillar uttrycket! Fast filmerna och mitt val av genre har bara gjort mig lungnare, så det har inget med mitt gammla beteende att göra. Nu har jag fått ordning på mitt liv och så länge ingen trampar på mig, så trampar inte jag.

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 09:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Jag tar avstånd från våld och gjorde aldrig lumpen. Jag är inte aktivt engagerad i någonting; det enda är små ekonomiska bidrag till Föräldraföreningen mot Narkotika.

När det gäller brottslingar ska de först bevisas skyldiga i rätten och därefter avtjäna sitt utmätta straff och få den eventuella vård som de är berättigade. Jag är ingen anhängare av dödsstraff eller fängelse som en form av samhällets hämnd.

Jag lider med alla brottsoffer som får för lite skydd och hjälp och jag skulle med alla sannolikhet själv önska livet ur någon som skadat mig eller någon av mina närmaste.

Antar att jag ändå är en riktig mjukis, åtminstone jämfört med några utav hårdingarna här på forumet :P. Frågan är dock vad det är för hårdingar man pratar om - finns det verkliga hårdingar, eller är de bara skapade ur ett antal försvarsmekanismer som exempelvis reaktionsbildning?

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 09:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Är man cynisk och misantropisk är man nödvändigtvis inte en hårding, enligt mig iallafall.

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 11:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
En riktig mjukis här.

InläggPostat: tis aug 16, 2005 13:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Mjuk och dallrig nuförtiden, på mer sätt än ett! :wink:

InläggPostat: tis aug 16, 2005 15:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jun 11, 2005 19:06Inlägg: 358
Jag är nog rätt "Svensson". Varken hård eller mjuk. Beror på typ..
Det kan jag ställa mig bakom. Men min hårdhet respektive mjukhet visar sig i olika lägen.

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 16:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Jag är mjukis. Trots att jag har gjort lumpen och tyckte det var ganska kul emellanåt.

InläggPostat: tis aug 16, 2005 17:28 Svara med citat
Fast nu är det ju extremt jämnt åt alla håll. Jag får nog starta en ny poll för att försöka utröna varför vi älskar gore och våld på film. :lol:

mamoulian:

Citera:
Antar att jag ändå är en riktig mjukis, åtminstone jämfört med några utav hårdingarna här på forumet . Frågan är dock vad det är för hårdingar man pratar om - finns det verkliga hårdingar, eller är de bara skapade ur ett antal försvarsmekanismer som exempelvis reaktionsbildning?

Vad som gör vissa till hårda cyniker och andra till humanistiska mjukisar kan väl diskuteras, men det jag försökte hitta här var drag i personligheten som eventuellt kan förklara varför vi är som vi är.

Egentligen så är det ju lite märkligt att en velourmjukis sitter och dregglar till väldigt våldsamma och blodiga filmer. Eller? Eftersom jag själv inte är en velourmjukis så vet jag inte hur det kan bli så. 8)

InläggPostat: tis aug 16, 2005 17:52 Svara med citat
Grisen skrev:
Egentligen så är det ju lite märkligt att en velourmjukis sitter och dregglar till väldigt våldsamma och blodiga filmer. Eller? Eftersom jag själv inte är en velourmjukis så vet jag inte hur det kan bli så. 8)

Min mörka sidas ondska kanaliseras i dessa filmer. :razz:

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 16, 2005 19:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
mamoulian skrev:
Grisen skrev:

Min mörka sidas ondska kanaliseras i dessa filmer. :razz:

Bättre metod än Dr. Jekyll då. :wink:

Själv är jag väl mer åt mjukishållet (trots att jag gjort lumpen), men hårda filmer har alltid tilltalat mig av någon anledning. Kanske av samma orsak som mamoulian nämner ovan. Eller så gillar jag bara bra underhållning, helt enkelt. 8)

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
34 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori