Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Polls & Quiz  ~  Vilken var er första skräckfilm

InläggPostat: fre apr 27, 2007 07:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Började inte se på skräckfilm och cult förrän jag var... en sådär 16 år ... Det var väl Jurtjyrkogården på bio då... Men lite senare gällde det ju Evil Dead II som var ett mer medvetet och riktat startskott för min del...

Det där med att minnas från tidiga barnaår kan väl vara ganska individuellt... Själv minns jag väldigt lite bara några år tillbaka i tiden, men får hela tiden under egen frustration höra hur frugan och hennes bror minns en härlig massa av både det ena och det andra... Delvis kan man väl leka på olika sätt kanske i barnaåren och associera på ett sätt som man kommer ihåg bättre, delvis är väl mycket oxå en efterkonstruktion utifrån andra minnesbilder...

Naturligtvis har man väl sätt nån Dracula, Frankenstein eller Mumien på tidigt åttiotal när man kanske var sex eller sju, men jag vet inte om jag kan räkna det eftersom man mest minns en känsla...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 27, 2007 08:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Bazzoni skrev:
Är det alltså bara jag som inte minns så unga barndomsår som 4-5 års ålder?? hm. lite oroväckande. :shock:

Själv har jag inget minne av mitt liv innan jag blev 30 :oops:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 27, 2007 08:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
hehe, och jag har inga minnen av förra fredagen. :lol:

Skönt hur som helst att höra att det inte bara var jag som inte minns de gröna barndomsåren. Kanske är det så att folk med syskon "minns" mer eftersom de levandegör minnen för varandra under uppväxten, typ "oh minns du inte när..." etc. Jag kom inte överrens med min syster förrän på senare år så jag har aldrig haft den grejen.

Men mer ontopic så minns jag att jag såg Döden på Larvfötter hos en kompis nån gång på mellanstadiet, det var innan vi hade video hemma, vi var sent ute eftersom morsan var aktiv inom hem och skola som aktivt kämpade mot video(!). Jag tyckte naturligtvis filmen var väldigt häftig så när jag kom hem beskrev jag den i detalj för mina föräldrar (eller förälder, beroende på när det var i förhållande till deras skilsmässa) och då blev de helt förfärade och trodde jag blivit videoskadad och ringde upp min kompis föräldrar och härjade om "onda våldsfilmer". :lol:

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 27, 2007 09:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
"Videoskadad", ja det var tider det... :lol:
Först filmen jag såg på video, nån gång på lågstadiet, var Nu Blåser Vi Snuten!
Tyckte den var råhäftig, men var så indoktrinerad av vuxengenerationens tjat om videovåld att jag var rädd att jag möjligtsvis hade drabbats av någon mystisk odefinierbar sjukdom...

InläggPostat: tor maj 24, 2007 14:42 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: fre dec 22, 2006 20:05Inlägg: 178Ort: Östersund
Extremt svår fråga, när man var lillknod visste man ju inget om genre- indelningar. Kan mycket väl sett någon skräckfilm utan att veta att det var skräck.
Skulle chansa på DET men jag är jävligt osäker.
Annars skulle det första man såg i skräckväg kunna vara den där barnskräckserien med ett gäng undomar/barn som sitter runt en lägereld och berättade skräckhistorier för varandra. Någon som minns den, vad var det nu den hette?.
Minns att dom slängde nått slags pulver på elden så att den flammade upp, det var övergången in i själva berättelsen.
Det avslutades alltid med att dom hällde vatten ur en hink på elden för att släcka den. Sen minns jag att det var gungor som gungade av sig själv i vinjetten.
Som sagt vad hette skiten?

Bye, Bye !
Offline Profil
InläggPostat: lör maj 26, 2007 13:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: mån maj 07, 2007 11:28Inlägg: 23Ort: sthlm
Tror Hoopers Motorsågsmassakern var den första jag såg. när jag var ungefär 8 år.

Senast redigerad av Mike Massacre tis sep 18, 2007 13:54, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör maj 26, 2007 14:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön feb 05, 2006 21:03Inlägg: 151Ort: Fagersta
Hajen var nog den första för mig, var runt 10 år då. Den andra var Evil Dead, iaf det vill jag tro.

InläggPostat: tis maj 29, 2007 22:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
"Hajen" eller "Handen" var nog min första. ;)

InläggPostat: ons maj 30, 2007 12:49 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons maj 11, 2005 11:56Inlägg: 1562
Min första skräckfilm var en av dom tidigare filmerna i Fredagen den 13:e serien och tiden var någon gång under tidigt 1980- tal.

Min syster var en riktig anhängare till skräckfilm/rysare på den tiden och fick ofta mina föräldrar till att se filmer som hon fått från kompisar, ibland var dessa VHS-band av tvivelaktig kvalité och med någon konstig textning från ett främmande land. ;)

Givetvis var det inte meningen att jag skulle se filmerna men jag lyckades alltid tjata så till den grad att föräldrarna kapitulerade och lät mig se filmerna tillsammans med dom, ofta med det resultatet att jag hade svårt att sova efteråt.

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 30, 2007 12:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Besökarna när jag var 8 år vilket gjorde att jag blev jätterädd

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 30, 2007 15:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tis jul 25, 2006 20:19Inlägg: 30
Exorcisten vid 6-7 års ålder.

InläggPostat: tor maj 31, 2007 22:30 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: fre dec 22, 2006 20:05Inlägg: 178Ort: Östersund
Fan när jag var liten blev jag rädd av Strul(Björn Skifs i huvudrollen)

Bye, Bye !
Offline Profil
InläggPostat: ons jun 20, 2007 14:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre feb 09, 2007 15:46Inlägg: 974Ort: Du vet den där gamla lådan med skräp du har på vinden? Kolla bakom den.
Hajen när jag var runt 7 bast. Tyckte faktiskt den var ganska tråkig på den tiden! :lol:
Det "hände för lite" tydligen.

InläggPostat: tis sep 18, 2007 10:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
jag såg DET på TV4 och skrek hela natten.

jävla clown

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 02, 2007 21:25 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: sön okt 28, 2007 15:37Inlägg: 6
Den enda skräckfilmen jag kommer ihåg som den första var nog "The Thing". men jag såg bara halva, sedan blev det för otäckt för mig, men det var för runt 5-6 år sedan. Long ago, tack till min skräckälskande farbror som började få mig intresserad för genren.

InläggPostat: fre nov 02, 2007 21:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis jun 26, 2007 18:54Inlägg: 464
Tror de va Nightmare city farsan va skräck freak när ja va yngre :D

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 02, 2007 23:05 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre feb 25, 2005 23:14Inlägg: 612Ort: Skåne
CampCrystalLeif skrev:
Annars skulle det första man såg i skräckväg kunna vara den där barnskräckserien med ett gäng undomar/barn som sitter runt en lägereld och berättade skräckhistorier för varandra. Någon som minns den, vad var det nu den hette?.

Rädd för mörkret/Are you afraid of the dark. Ah, nostalgi. Gick på fyran efter skolan.

Min första skräckis var Fredagen den 13:e del 7.

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 19, 2007 01:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån nov 19, 2007 00:58Inlägg: 153Ort: Kina
Första skräckisen för min del var Childs Play 1 (Onda Dockan) vid ca 6-7 års ålder.... fan vad man låg och tänkte på den jävla dockan när man skulle sova kommer jag ihåg :]..

Offline Profil
InläggPostat: lör jan 05, 2008 23:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: fre dec 28, 2007 13:40Inlägg: 84Ort: Haddonfield
Scream och jag var livrädd^^ har den nu på dvd och är skitkul att se:D

InläggPostat: mån apr 14, 2008 13:40 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: mån apr 14, 2008 10:52Inlägg: 9Ort: Borlänge
Första skräckisen! Minns det som igår...

En gammal dänga ifrån 1979 om jag inte minns helt galet!
Jag och min 5 år äldre bror travde ner till en av hans polare
för att kolla på skräckens skräck..Alien!

Jag var kanske ynka 7, 8 år lite drygt, och här öppnades mina
portar till skräckherreväldets portar =)

Vi gick ner i relativt liten gillestuga med den typsika atmosfären.
Mörkt och med den där typsika unkna doften av torrt trä och jord.
Där sitter man som en liten skitunge med dom stora grabbarna och
bara väntar på att få se monster.

Det hela slutar med att min bror får ont i magen efter en viss scen, och vill gå hem *asg*. Där sitter jag kvar med ögon som pingpongbollar och ser hela upplösningen på århundradets mest framgångsrika monster.

Att morsan lät mig se, är än idag ett mysterium.

Vilket minne...

InläggPostat: tis apr 15, 2008 16:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Åh vilken rolig tråd! :D

Den första jag såg var Alien på TV - jag var nog runt 7-8år (20år sedan nu!)
Fick för mig att jag också hade en i bröstet, jag var övertygad att jag kände den där om nätterna! :shock:

Idag är det en av favorit rullarna bland sci-fiskräck & skräck överhuvudtaget! 8)

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 15, 2008 18:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12227Ort: Skåneland
Min första skräckfilm som jag såg var någon av Friday the 13th när jag var 12 år, sen så var jag fast i skräckens värld :D

InläggPostat: tis apr 15, 2008 21:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Det starkaste minnet är nog Frankenstein-originalet från 30-talet. Jag hade som liten fastnat för monstret och så sändes filmen på SVT, och mina föräldrar tyckte (konstigt nog) att jag borde se den :) Var väl runt 6 år. Innan dess minns jag endast Jurassic Park, grät som tusan för T Rexen :)

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 16, 2008 14:57 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: mån apr 14, 2008 10:52Inlägg: 9Ort: Borlänge
Att det inte är fler som har kommenterat Poltergeist, det förvånar mig.

Älskar filmer med en vacker melodi som i en tonart går över till nått ondskefullt, det får en verkligen att känna krypningar i ryggen.

Sena 70-tals filmer och 80-talets skräck måste nog vara dom bästa
filmerna som har gjorts. Jag påpekade Alien som min första film, tidigare i forumet. Men jag måste få spinna vidare på några andra! (som har satt spår)

Alien, Aliens
Poltergeist I II
Hajen I II
Terror på Elmstreet
Troll
Legend

One two , Freddys coming for you, three four, better lock your door,
five six, grab a crucifix, seven eight, gonna stay up late,
nine ten, never sleep again

InläggPostat: ons apr 16, 2008 15:16 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: sön jan 27, 2008 21:32Inlägg: 1785Ort: Karlstad
Hajen för min del. Kommer inte ihåg hur gammal jag var men runt 9-10. Hittade en massa VHS kassetter i ett skåp och var givetvis tvungen att kolla var det var för nåt. Hajen, Alien och en massa annat gott.

Kommer även ihåg när jag i tidig ålder satt uppe på nätterna och kolla på Fredagen filmerna på 5:an, även Motorsågsmassakern visades, fast då hette kanalen Nordic eller nåt. Herregud vad rädd jag var, kunde inte sova alls, låg bara och skakade.

Kan både tacka farsan och Ronny Svensson för mitt intresse för skräckfilm :D 5:an körde en jädra massa schyssta rullar för förut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 2 av 3
62 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori