Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Australiensk exploitation

InläggPostat: sön nov 09, 2008 12:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
har varit i Australien ett tag nu och kommer stanna har ett tag sa tankte man kanske skulle se lite australiensk explotation, har sett att dom har endel att hyra sa nu letar jag tips.
har sett endel post-apocalypse som madmax 1-3 saklart, Battle trucks. sedan masterverket Turtkey Shoot.

kopte nyligen en "ozplotation" som heter Fair Game men har inte sett den an, bra?
tips tips tack

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 09, 2008 14:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 04, 2006 18:25Inlägg: 3266Ort: Partille
http://www.mondo-digital.com/aussieexploitation.html :wink:

Rullar jag kan rekommendera är Money Movers. Stenhård kupprulle med en ung Bryan Brown.

Fortress (inte Stuart Gordons framtidsfängelsefilm) är en terrorrulle med en ung Rachel Ward som skolfröken som tillsammans med en klass mellanstadieelever tas som gisslan av ett gäng elakingar med Vernon Wells i täten.

Next Of Kin är en klart lyckad lite långsam psykologisk skräckis som tar rejäl fart mot slutet. Med en ung John (Wolf Creek) Jarratt i manliga huvudrollen.

The Chain Reaction var väl inte så bra men är fantastisk som (nästan) parodi på det australiensiska machoidealet. Mel Gibson dyker upp i skägg och svart nätbrynja :wink: . En hel del skönt muskelbilåkande också.

BMX Bandits ingår ju i grundutbildningen. Brian Trenchard-Smith är kungen av australiensisk exploitation. Hans The Man From Hong Kong kommer snart i nyutgåva på dvd. Håll ögonen öppna.

The Long Weekend är mer arty men riktigt, riktigt bra.

(Bra att du nämnde Fair Game, glömde bort att den släppts nyligen. Ska vara en skön terrorrulle.)

InläggPostat: sön nov 09, 2008 17:25 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: lör aug 13, 2005 12:41Inlägg: 411Ort: Stockholm
Håll utkik efter NOT QUITE HOLLYWOOD - lysande dokumentär om Ozsploitation! Den visas på filmfestivaler just nu men kommer säkert på DVD i framtiden.

http://www.notquitehollywood.com.au/

Bild

Terror in the midnight sun - filmaffischer med mera
http://lunchroommanners.blogspot.com
Offline Profil
InläggPostat: tis nov 11, 2008 13:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Next Of Kin är verkligen skitbra. Synd att regissören bara gjorde två filmer. :cry:

InläggPostat: tis nov 11, 2008 23:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12191Ort: Skåneland
Wolf Creek är riktigt bra australien hillbillyskräck :)

Turkey Shoot/Bloodcamp Thatcher/Escape 2000 som nämndes förut är riktigt bra :D

InläggPostat: ons nov 12, 2008 04:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Ja, Next of Kin är riktigt bra.

Den går att beställa här:
http://www.ezydvd.com.au/item.zml/784274

Synd på det fula omslaget bara!

InläggPostat: ons nov 12, 2008 07:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Såg en film som heter Dead End Drive In som var en slags Mad Max rip om folk som är instängda på en drive in bio.

http://www.imdb.com/title/tt0090915/

Den var helt ok vill jag minnas

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: fre nov 21, 2008 06:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
sag Fair game idag. bra terrorfilm tycker jag.. kunde varit skitigare men fortfarande underhallande.

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 28, 2008 23:23 Svara med citat
rumble skrev:
Håll utkik efter NOT QUITE HOLLYWOOD - lysande dokumentär om Ozsploitation! Den visas på filmfestivaler just nu men kommer säkert på DVD i framtiden.

http://au.youtube.com/watch?v=-Ko-P42YznI&feature=related briljant trailer for filmen!

Iochmed den dokumentaren har dom slappt 2 boxar med ozplotation, har kopt Vol 2 men inte sett nagra filmer i den an.

http://www.umbrellaent.com.au/products/show/3/961
http://www.umbrellaent.com.au/products/show/3/974

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 09, 2008 13:35 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis dec 09, 2008 12:35Inlägg: 1
Min kille och jag var och såg 'Not quite Hollywood' på filmestivalen nyss.
Det visade sig att han var helt galen i dessa Australiensiska filmer.

Vet någon smart själ var man kan få tar i dessa?
Kanske t.om. har något tips på vilka som är bäst...

Tack, Anna

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 09, 2008 13:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis dec 09, 2008 13:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: lör maj 31, 2008 06:54Inlägg: 1692Ort: Göteborg
Razorback är ju en riktigt höjdare...

InläggPostat: tis dec 09, 2008 21:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons nov 12, 2008 21:15Inlägg: 35
Papillon skrev:
har varit i Australien ett tag nu och kommer stanna har ett tag

Er du i Brisbane? Hvis du er, så kan du jo besøge video-udlejningen "Trash Video" som drives af Andrew Leavold (ham der har lavet dokumentaren "The search for Weng Weng).

Offline Profil
InläggPostat: ons dec 10, 2008 07:11 Svara med citat
Nej inte i Brisbane. synd jag missade det nar jag var dar, tror inte jag atervander. ganska dod stad.

ar i Sydney nu.

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 11, 2008 05:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
rumble skrev:

http://www.notquitehollywood.com.au/

Bild

Vem är killen i mitten?
Han är lite lik Marty Feldman. :)

InläggPostat: tor dec 11, 2008 13:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 04, 2006 18:25Inlägg: 3266Ort: Partille
Det är ju sköningen Graeme Blundell som sin rollfigur Alvin Purple. Kritikerna hatade hans simpla sexkomedier, publiken älskade dom :wink: .

InläggPostat: fre dec 12, 2008 06:25 Svara med citat
Verkar kul, jag kanske ska kolla in dem. :)

InläggPostat: sön mar 22, 2009 12:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Next of Kin (De fördömdas arv) är en pärla!

Se'n har vi ju Razorback o Alison's Birthday.

Finns en skräckis med John Carradine oxå, som jag ej minns namnet på.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 22, 2009 12:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons mar 18, 2009 18:14Inlägg: 37
Kommer om en vecka att åka till Australien och semestra i tre veckor.
Självklart så tänker jag hålla ögonen öppna efter lite inhemsk skräckfilm.
Jag undrar om folk har tips på intressanta australiska skräckfilmer.
Not Quite Hollywood är något jag tänkte försöka jaga upp och även, om jag hittar, de fina Ozploitation-boxarna.

Kom gärna med tips!

En skräckfilm om kängurus vore ju intressant.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 22, 2009 13:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Razorback handlar om ett oxtokigt vildsvin. :wink:
Rätt märklig film, faktiskt.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 22, 2009 18:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Har börjat titta på filmerna i SAVAGE SINEMA-boxen och nog borde de vara Aussie-exploitation om något! :twisted:

http://www.strangethings.nu/bildsidor/savagecinemafromdownunder.htm

Bild

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön mar 22, 2009 20:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Defenceless är inte så dum, grafisk, våldsam och egenartad.
Kanske lite ojämn men en någorlunda ny tackling av hämndtemat på film.

InläggPostat: sön mar 22, 2009 20:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Marauder är däremot riktigt usel, amatörteater och extremt fula frisyrer var det bestående intrycket... :ar!

InläggPostat: tis mar 24, 2009 08:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tor jan 29, 2009 18:25Inlägg: 196
Prey är en bra australisk skräckfilm... handlar om galna lejon. :D

InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Prey är amerikansk och utspelar sig i Syd Afrika. :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
46 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori