Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Mondo Mondo

InläggPostat: ons okt 19, 2005 14:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
Ni som inte nöjer er med fiktion - vilken är den absolut värsta mondo-filmen som någonsin har gjorts? Och med värsta menar jag den film ni inte skulle rekommendera någon att se om han eller hon inte vill tillbringa resten av sitt liv i terapi! Kanske borde jag ändå kalla det för "bästa" mondo-filmen, för ser man på dessa dokumentärer gör man ju det av egen vilja... :wink:

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 14:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
Vet inte exakt vilken form av mondo du syftar på men tråden kan nog låsas eftersom mondo(extrem iallafall) är förbjuden på det här forumet

Sen finns en liknande tråd här: viewtopic.php?t=1935

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 14:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
Kan inte låta bli att hålla med om att det finns en anledning att förbjuda diskussioner om mondo-filmer, men likaså känner jag att det är något fascistiskt gjort, då filmerna kan köpas hur lätt som helst nästan var som helst.

Det är lite som när man inte får sitta på skolans datorer som titta på porr medan det är helt okej att spela spel (som också är förbjudet på skolans område) eller gå in på sajter som innehåller bilder på lemlästade lik etc. Det är först när lite naket uppenbarar sig på skärmen som lärarna säger till. Trots att porr är helt lagligt. Liskom dataspel. Liksom mondo-filmer!

Senast redigerad av final_cut ons okt 19, 2005 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 15:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4893
Farewell Uncle Tom är enligt mig den bästa Mondo filmen. Det är ju lite löst angående mondo eftersom det är i verkligheten en spelfilm men den räknas ju som Mondo ändå.

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 15:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
NIN skrev:
Farewell Uncle Tom är enligt mig den bästa Mondo filmen. Det är ju lite löst angående mondo eftersom det är i verkligheten en spelfilm men den räknas ju som Mondo ändå.

håller med. även om det kanske är den snyggaste, mest påkostade och seriösaste (vilket man iofs kan ha olika åsiker om :wink:) så är uncle tom defintivt något av det obehagligaste och jobbigaste jag sett på film någon gång. ett smärre mästerverk i min mening.

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 20:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1074Ort: Kragerø, Norway
Goodbye Uncle Tom er ikke en direkte mondo-film, da hele semi-dokumentaren er fiksjon basert på sanne hendelser. Africa Addio, derimot, er en av de beste mondofilmene som er laget ved siden av Mondo Cane.
For ekstreme mondofilmer, anbefales Traces of Death og Taboos of Death.

InläggPostat: ons okt 19, 2005 20:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Terrorists Killers & Middle-East Wackos är ganska smaklös och bizarr...
Håller med om att Africa Addio är top of the line när det gäller mondo.

InläggPostat: ons okt 19, 2005 20:55 Svara med citat
Kan ni verkligen sitta er igenom all nihilism som förekommer i dessa dokumentärer? Jag kan inte äta bara jag tänker på det. Nu går jag och ser en Hollywoodfilm med en happy ending...

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 21:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
final_cut skrev:
Kan ni verkligen sitta er igenom all nihilism som förekommer i dessa dokumentärer? Jag kan inte äta bara jag tänker på det. Nu går jag och ser en Hollywoodfilm med en happy ending...

Det värsta är imo, inte nihilismen utan cynismen. Se bara på det putslustiga "mullet count" i den överjävligt vidriga Middle East Wackos...

Det är definitivt inte för alla och det är väl därför vi inte ska fördjupa oss i ämnet här, då blir det bara bitchslapping. :)

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 21:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4893
NerdofHorror skrev:
Goodbye Uncle Tom er ikke en direkte mondo-film, da hele semi-dokumentaren er fiksjon basert på sanne hendelser. Africa Addio, derimot, er en av de beste mondofilmene som er laget ved siden av Mondo Cane.
For ekstreme mondofilmer, anbefales Traces of Death og Taboos of Death.

Precis som jag skrev. Sedan bör manngo vara väldigt godtrogen om man tror någon av dessa filmer är "äkta" dokumentärer.

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 19, 2005 22:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1074Ort: Kragerø, Norway
Jeg leste litt feil.

Men det aller, aller, aller meste i Mondo-filmene til Prosperi og Jacopetti er ekte. Det samme gjelder Traces of Death-serien. Faces of Death derimot, er mesteparten iscenesatt og det er veldig enkelt å se.

InläggPostat: ons okt 19, 2005 22:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
Africa Addio är nog den starkaste mondofilmen jag sett hittills..

/Ullis

InläggPostat: tor okt 20, 2005 02:00 Svara med citat
NerdofHorror skrev:
Jeg leste litt feil.

Men det aller, aller, aller meste i Mondo-filmene til Prosperi og Jacopetti er ekte. Det samme gjelder Traces of Death-serien. Faces of Death derimot, er mesteparten iscenesatt og det er veldig enkelt å se.

Alla dokumentärer är lite fixade. Sedan tycker jag personligen att Mondo delen när man ser djur som dör mm är rätt meningslös. Den mondofilm jag gillar är mer när man ser folks drog/sex/religions vanor. Det är mycket roligare

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 20, 2005 10:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
när får vi se dina filmade eskapeder NIN, de borde väl vara mondo over the top :wink:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tor okt 20, 2005 10:45 Svara med citat
lizzardking skrev:
när får vi se dina filmade eskapeder NIN, de borde väl vara mondo over the top :wink:

Såklart, det kommer vara mänsklig dekadens 110% :lol:

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 00:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
NIN skrev:
Den mondofilm jag gillar är mer när man ser folks drog/sex/religions vanor. Det är mycket roligare

Håller med.. Mondo/eller dokumentärfilmer om ovannämnda (mestadels sex och religion) har jag spelat in från kanaler som Discovery och NGC (kannibalism, satanism, sex och fetisher etc etc)

/Ullis

InläggPostat: fre okt 21, 2005 07:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tis jul 13, 2004 08:28Inlägg: 200
Mondo är coolt. Tycker det är löjligt att tjata om att det dör några djur, och en och en annan människa.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 09:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
tänk vad tråkigt vi skulle haft det utan vår vän kniven :D

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 11:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
Kan någon föklarar för mig varför man vill se filmer/dokumentärer där mäniskor dör eller skadas på riktigt? Är det underhållning? Är det någon annan sjuk drift som tillfredställs?

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 13:09 Svara med citat
Zamien skrev:
Kan någon föklarar för mig varför man vill se filmer/dokumentärer där mäniskor dör eller skadas på riktigt? Är det underhållning? Är det någon annan sjuk drift som tillfredställs?

Nja, inte direkt underhållning lika mycket som ett behov. Det kan förklaras så här ungenfär. Ända sedan välståndet i vårt västerländska samhälle blivit ett faktum, och alla haft råd att köpa tv och så småningdom video har vi sjunknat in i ett tillstånd av apati. Död och lidande upplevs endast i fiktiv form på bio eller hemma i soffan, medan tv-nyheterna står för den autentiska formen (fast här råder censur). Då man i Mellanöstern omges av död och förödelse (såsom vi hade det för låt säga ett hundratal år sen) och inte har behov av att "specialbeställa" verkligheten på dvd, så är det västerländska samhället helt avtrubbat som ett resultat av välståndet, faktumet att vi slipper se döingar på gatorna. Verkligheten har blivit en lyx. Och den säljs på vhs och dvd.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 14:40 Svara med citat
Zamien skrev:

det är väl egentligen inte värre än att se på nyheterna eller läsa en dagstidning egentligen ?
Ta bara Tsunamin nu här förleden eller orkanerna i USA, massmedia visar ju värre saker än vissa mondofilmer idag.

Om det är underhållning eller en sjuk drift vet jag inte utan snarare kanske ett sätt se hur långt man kan driva sig själv att titta innan man tittar bort.
Men alla funkar vi olika, det är som ZombieQueen skrev i en annan tråd :
kolla inte om du inte vill.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 15:08 Svara med citat
lizzardking skrev:
det är väl egentligen inte värre än att se på nyheterna eller läsa en dagstidning egentligen ?

Om det inte är värre än att se på nyheterna, varför ser då inte jag på mondo-filmer? Du är nog helt fel ute. Nyheterna visar inte våldtäkt, mord, och för den delen även olyckor såsom dessa filmer gör. De som söker sig till de mer extrema mondo-filmerna är ju helt klart ute efter blod och tårar.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 15:37 Svara med citat
final_cut skrev:
lizzardking skrev:

Om det inte är värre än att se på nyheterna, varför ser då inte jag på mondo-filmer? Du är nog helt fel ute. Nyheterna visar inte våldtäkt, mord, och för den delen även olyckor såsom dessa filmer gör. De som söker sig till de mer extrema mondo-filmerna är ju helt klart ute efter blod och tårar.

som sagt.

gillar du inte det så titta inte.
det är inte svårare än så.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 15:45 Svara med citat
lizzardking skrev:
som sagt,
gillar du inte det så titta inte.
det är inte svårare än så.

Självklart. Men det är inte riktigt vad vi snackar om, hurvida man ska vända bort huvudet eller ej. Försöker bara att kartlägga fenomenet ur ett sociologiskt perspektiv.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 21, 2005 19:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
Om någon spelade in nyhetsavsnitt med folk som dör eller lider och därefter ser på det för underhållningsvärdet av det så anser jag att det är lika sjukt! Om någon köpte inslag från Tsunamin, Jordbävningen i Pakistan eller någon annan katastrof för att titta på i ett komersiellt format så skulle jag tycka lika illa om det.
Ifall det är som du skriver Final-Cut att detta skulle vara någon slags ersättning för att vi inte får uppleva det i verkligheten så skrämmer det mig oerhört. Har vi verkligen "behov" av att se död och lidande? I så fall är vi nog illa ute!

Lizzardking, Nej jag gillar det inte och jag tittar heller inte på det. Men jag ändå rätt att uttrycka min åsikt och den är att företeelsen är hemsk. Det är synd att denna typ av filmer förknippas med skräck/kult filmer eftersom dom inte har med det att göra. Men eftersom det tillåts diskuteras på ett skräckforum kanske är ett bevis på att dom har med med varandra att göra än vad jag vill erkänna för mig själv och för mina vänner.

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
57 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori