Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  David Lynch

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
InläggPostat: tis jun 01, 2004 17:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Han är en mästare.. Vilken film tycker ni är hans bästa??
Mulholland drive röstar jag på.!

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 17:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Eraserhead från 1977.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 18:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Hans twin pekas är sjukt bra. Måste nog ta och köpa dvd-boxen med säsong 1.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 19:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Wild At Heart är den enda jag gillar av den mannen

InläggPostat: tis jun 01, 2004 19:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Lägger min röst på Wild At Heart! :D

InläggPostat: tis jun 01, 2004 19:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tor maj 27, 2004 09:23Inlägg: 23
Min Lynch lista för dagen är väl ungefär så här:

Mullholland drive (De mest fulländade han gjort hittills)
Blue velvet
Wild at hart
Lost highway (tveksamt om den inte ska upp nått snäpp)
Eareserhead
Straight Story
Kortfilmerna Grandmother m.f

Har faktiskt inte sett:
Elefantmannen
Dune
fast jag har dom på DVD... De kommer..

När de gäller "Mullholland drive" så ger den en extrem mersmak tycker jag. Han har tagit den abstrakta ickelinjära berättartekniken från Lost Highway o fyllt den med mer berättelse och budskap.
Men samtidigt tycker jag att "Lost Highway" har högre produktionsvärde iom soundtracket o.s.v. Känns mer högbudget.

"Wild at hart" är verkligen filmen där han hård drar sitt sett att beskriva skumma karaktärer och amerika kultur (modell lynch) har svårt och välja villken av "Blue welvet" och "Wild at hart" som är bäst. Båda är lika bra...

"Straight story" är mysig, bra film "lynchig" på ett lite "light" sätt..

"Ereaserhead" är stark och han har verkligen redan då satt en ton för hur han beskriver folk, han hittade sin form tidigt och har förfinat den stort genom åren. Mycke psykiskt obehaglig film. brrr... Nästan lite väl kymig, inget jag ser om så ofta.

"Grandmother" m.f är kul att ha sett. lite så där, intressant. "Grandmother" och "Ereaserhead" har lite av samma "stämning" (jordhögar...)fast "Ereaserhead" känns mer komplett av förklarliga skäl.

Japp de var lite lätt Lynch tyckande från mig.

mvh

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 20:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: ons jan 28, 2004 15:40Inlägg: 1179Ort: Stockholm
Straight Story är den enda film jag inte hade mycket för. Egentligen var det inte Lynchs fel, utan hela filmens karaktär passade mig bara inte.

Håller med om att Mulholland Drive känns som hans mest kompletta film. Älskar annars Lost Hightway, och allt annat han har hittat på. Även Elefantmannen och Dune är mycket bra, så du har mycket trevligt att se fram emot!

Välkommen till forumet :)

InläggPostat: tis jun 01, 2004 20:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Jag gillar Straight Story. Det är ovanligt fin och trevlig film fast det är väl kanske inte alltid det man är ute efter. Mina favoriter är nog annars Wild at Heart och Mullhollad Drive.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 21:02 Svara med citat
Mullhollad Drive är verkligen sjukt skum.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 21:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
jag skyr lynch som pesten men måste jag välja blir det oavgjort mellan blue velvet och elefantmannen tror jag.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 21:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: sön jan 04, 2004 21:07Inlägg: 818Ort: Stockholm
Jag älskar alla hans verk, lång- som kortfilmer :D

Jag gillar "Eraserhead" förr dess obehagliga känsla, men min favorit är nog "Blue Velvet".

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 22:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Wild at Heart och Dune är mina favoriter. Dune främst för dess fantastiska produktionsvärde och de sköna hudsjukdomarna. Mysigt!

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 02, 2004 07:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
Lost Highway är min favorit. Det är den film som jag tycker är mest obehaglig av alla hans filmer. Innehåller flera underbara scener. Men man måste vara på rätt humör när man ser dom annars kan vissa bli rätt trista.
Gillar annars också Mullholland Drive och Wild At Heart. Aldrig riktigt fastnat för Blue Velvet...den tar lite för lång tid på sig och huvudpersonen Kyle (efternamnet ger jag mig inte in på nu...för tidigt på morgonen) är för svag för en huvudroll.
Han är exakt likadan i alla sina roller.

Elefantmannen och Straight Story går ned dom med. Eraserhead är mest kult men inte speciellt bra som film.

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 02, 2004 09:58 Svara med citat
Eraserhead har jag aldrig fastanat för..

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 02, 2004 13:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
Schnaas skrev:
Eraserhead har jag aldrig fastanat för..

den e ju så jävla skum och därför e den grym :D

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: ons jun 02, 2004 22:49 Svara med citat
Kanske får ge den en chans till då

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 02, 2004 23:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tor maj 27, 2004 09:23Inlägg: 23
Som David Lynch freak är de lite pinsamt att erkänna, men jag såg inte Ereaserhead förrän nyss, några månader sen.

Den är så fruktansvärt psykologiskt obehaglig att de är jobbigt och se. Den skilldrar de som många av oss fara med ansvar och förpliktelser inom familjen. Barn o.s.v. på ett kymigt sätt som får mig att verkligen planera för att se den igen.... Den är lysande. Men samtidigt så obehaglig att jag gärna inte ser om den allt för ofta... De är väl kanske ett bra betyg...?

Känns som han är tillbaka i rejäl ångest igen med Mullholland drive. Nu i liten annan skepnad och där de kretsar mer kring krav och press när de gäller i mer i ofentliga sammanhang. Men ändå, de är i sin kärna samma problematik som i Ereaserhead. Krav, press och ångest :D

Underhållning för pikanta! :? :wink:

Fast jag kanske har fått allt om bakfoten när jag säger att cirkeln är sluten lite men, men, analyserar för mycke kanske. Men de känns som om David Lynch filmer ska analyseras helt enkelt, de är halva nöjjet! :D

mvh

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 03, 2004 12:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
Jag älskar Dune!!!! Den bäste sci-fi filmen någonsin. Därefter håller jag nog Lost Highway som lite av favortifilm.

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 03, 2004 12:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Har försökt se Dune 2 ggr. Var lost efter en kort stund bägge gångerna.
17 år och tillsammans med kompisar är inte bra. Ska nog se den själv.
Men har aldrig blivit av. Gillar allt annat jag sett med undantag för Twin Peaks. Twin Peaks börjar bra för att sen gå över till ett satans tjatande.
Sen håller jag med om att Kyle "något konstigt efternamn" är fan inte bra.
Jag har lite svårt för honom varje fall.
Fast "Hidden" är en kul film.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 03, 2004 12:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Förutom Twin Peaks och mindre lyckade försök att se Dune så gillar jag hans filmer. Wild at Heart är nog min favorit.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 03, 2004 13:10 Svara med citat
Dune) Alltså jag har svårt för sci-fi filmer överhuvdtaget

Offline Profil
InläggPostat: tis sep 21, 2004 20:26 Svara med citat
Någon som vet när säsong 2 ska släppas av twin peaks? Och hur är kvaletin på den svenska dvdn av Lost Highway?

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 22, 2004 13:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jul 24, 2004 02:11Inlägg: 306
Twin Peaks vinner alla ggr. Faktum är att jag inspirerades mkt av Lynch när jag skrev manuset till en av mina filmer; Freakdemon 2.

InläggPostat: ons sep 22, 2004 14:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Schnaas skrev:
Mullhollad Drive är verkligen sjukt skum.

Men kompis har skrivit ner massa tankar om filmen så jag fattar allt i precip nu. 8)

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 22, 2004 15:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: sön jan 04, 2004 21:07Inlägg: 818Ort: Stockholm
"The Grandmother", "The Alfabeth" och "The Amputee" såg jag på Sthlms Filmfestival under Face2Face med David Lynch... Lysande! Speciellt "The Alfabeth" gillade jag...

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 9
204 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori