Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  David Lynch

Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
InläggPostat: ons jan 10, 2007 09:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: lör aug 19, 2006 22:46Inlägg: 94Ort: Uppsala
jo gå fram kanske man skulle klara, men prata :shock: ! Skulle inte komma på något att säga utan bara stå där och se dum ut :P .

InläggPostat: ons jan 10, 2007 20:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Hm, håller på och fyller hyllan med lite prima Lynch. Men vilka filmer bör man ha/se? Blue Velvet, Eraserhead, Elephant man, Mullholland drive har jag/är på g. Men det finns säkert mera, så vad är era tips?

Offline Profil
InläggPostat: ons jan 10, 2007 20:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: lör aug 19, 2006 22:46Inlägg: 94Ort: Uppsala
Robin : Dom du har nämnt + Lost Highway , The Straight Story och Wild at Heart tycker jag man ska ha 8) .

InläggPostat: ons jan 10, 2007 20:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Dune, kanske.

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: ons jan 10, 2007 20:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
Twin Peaks för bövelen! Annars är mina favoriter just Mulholland Dr., Wild at Heart och Lost Highway. Men alla filmerna är ju bra så det är bara att köpa på.

Offline Profil
InläggPostat: ons jan 10, 2007 23:17 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: fre jan 21, 2005 17:07Inlägg: 98Ort: stockholm
lizzardking skrev:
Dune, kanske.

Dune är en film jag verkligen, verkligen vill gilla, tycker boken är rätt bra men framförallt är mytologin skum och häftig, "the second moon", "walk without rhythm and it won´t attract the worm", "muha-dib", "melange" osv, helfränt ju, men trots ett antal försök (bland annat på riktigt stor bioduk) är det bara att erkänna - filmen är bedrövlig. första halvtimmen eller så, är helt makalös, så man blir lurad varje vid varje omtitt, men se brakar det käpprätt åt fanders, hattiga korta scener, gräslig musik, allt bara slarvas bort. ända chansen är väl om nångång Lynch´s ursprungsversion på 5-6 timmar kommer ut, för det är helt uppenbart att det ryms en större film bland de hoppklippta smulorna....
annars kul att se att några fler uppskattar Fire walk with me, en härligt poänglös och underlig sak, en bagatell kanske men ack så trevlig. blir spännande att se hans nya, för visst har de senaste hört till karlns allra finaste verk!

Offline Profil
InläggPostat: tor jan 11, 2007 10:24 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör feb 18, 2006 11:00Inlägg: 516Ort: Helsingborg
Man måste ha samtliga av hans långfilmer, dvs: Eraserhead, The Elephant Man, Dune, Blue Velvet, Wild at Heart, Fire Walk with Me, Lost Highway, The Straight Story och Mulholland Dr.

Dessutom har naturligtvis Bazzoni helt rätt i att man måste ha Twin Peaks.

Förövrigt är hans The Grandmother också ganska häftig; följer med i dvd:n med hans kortfilmer.

Offline Profil
InläggPostat: tor jan 11, 2007 16:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Twin Peaks räknade jag inte upp eftersom det redan var så självklart och att det inte är en långfilm.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 19, 2007 16:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Behöver er hjälp bröder! Det är så att jag planerar att köpa mulholland drive (lysande film!) , blue velvet samt Lost highway på dvd o skulle vilja veta vilken version av respektive film som är bäst! Vet att de svenska utgåvorna är oop, så de får bli region 2 uk eller region 1 (mulholland släpps i nyutgåva i augusti men vem orkar vänta tills dess 8) ).
Såg att mulholland reg 1 har subtitles vilket reg 2 saknar men är foggad (minns inte att den svenska var det :? ).

InläggPostat: tis jun 19, 2007 21:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
Reg 2 foggad? vilken reg 2 då? Uk? Har haft den, minns inte att den var foggad? Har den svenska, så svår var den inte att hitta trots att den är oop. Locka bara med kalla stål här på forumet.
8)

Svenska utgåvan av Lost Highway är däremot inget vidare. Där gäller engelska dubbeldisken.

Blue Velvet har jag den amerikanska anniversery edition nånting, kan rekommendera. Har inte sett något annat släpp dock.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 19, 2007 22:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Bazzoni:
Läste på imdb (tror jag det var, eller om de var amazon?) att region 1 av mulholland är foggad i en full frontal scene därför att lynch ville ha det så.
Köpte ett gäng lynch rullar idag och ska köpa dessa 3 framöver. Lutar åt att jag beställer lost highway 2 discaren imorgon ihop med nån cronenberg rulle (gillar den herrn oxå 8) ) troligtvis crash (underbart skruvad romantisk film).
Blue velvet blir nog att köpa region 1 dvdn framöver och mulholland väntar jag nog med till nyrealesen om jag nu inte köper 2 discen de säljer på bl.a. discshop.

InläggPostat: tis jun 19, 2007 22:04 Svara med citat
aha. reg 1 foggad. Det är logiskt. Tyckte du skrev reg 2 foggad. Att Lynch skulle velat ha den foggad låter ju helt vansinnigt iofs. :?:

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 19, 2007 22:08 Svara med citat
Bazzoni:
Bara att gå in på imdb och klicka på alternate versions. Finns en del intressant att läsa där.

InläggPostat: tis jun 19, 2007 22:21 Svara med citat
ouf. rörigt värre. men bra film. mycket märklig anledning till blurrandet måste jag säga. som att inte bilderna spreds på nätet ändå? och att ett skrev blir mer synligt på en bioduk än på en screencap är ju uppenbart. är nog en kontraktspryl som ligger bakom det där egentligen. men vem vet. han har ju sina idéer den gode Lynch.

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 20, 2007 14:24 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör feb 18, 2006 11:00Inlägg: 516Ort: Helsingborg
Har den svenska utgåvan och har definitivt för mig att det är lite foggat i myspysscenen, och att David Lynch själv berättar i extramaterialet (?) att han ville ha det så.

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 20, 2007 14:39 Svara med citat
det var som fan. mycket märkligt. som vanligt med Lynch alltså. :D

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 21, 2007 07:14 Svara med citat
Såg wild at heart igår eftermiddag. Såg den för många år sen så de var kul att stifta bekantskap med den igen. Den skiljer sig en del från lynch övriga filmer då det rör sig om en rätt så rak historia utan för mycket underligheter. Skulle väl benämna den som en roadmovie med en del surrealistiska inslag. Tycker filmens första halva är betydligt starkare än den andra. Mitt betyg blir 4/5.

InläggPostat: tor jun 21, 2007 07:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Lynch är kung, måste snart börja köpa upp mig på hans filmer på DVD.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 21, 2007 16:51 Svara med citat
"Dune" är den enda film jag hittills sett av Lynch som jag inte gillat.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 21, 2007 19:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
Lynch avskyr Dune själv. Enligt honom var det onda producenter som la sig i av kommersiella skäl och förstörde filmen. Jag hörde i ett avsnitt av Kobra att när filmen skulle släppas på DVD så krävde Lynch att hans namn skulle tas bort från filmen, vilket förmodligen aldrig hände (inte hunnit kolla bland creditsen själv än).

Jag tycker att David Lynch starkaste filmer är det surrealistiska mästetrverket Eraserhead och filmen om den absoluta outsidern, The Elephant Man. Moholland Drive och Lost Highway tycker jag inte om.
Wild at heart och Blue Velvet är två Lynch jag inte sett men är väldigt sugen på.

tog bort din quote/lk

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 21, 2007 21:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Wild at heart och Blue velvet måste du bara se om du missat dem. I mitt tycke två fantastiska filmer.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 21, 2007 21:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Jepp, två av gubbens allra bästa!

InläggPostat: tor jun 21, 2007 22:45 Svara med citat
Ett tips är att se Blue Velvet mer än en gång, så som det är med det mesta Lynch. Filmen blir bara bättre och bättre för varje titt.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 10, 2007 23:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
såg precis Wild at heart. den var rätt okej men tillhör nog inte hans toppskikt men några highlights.
Kom på att jag hade sett öppningsscenen som en pojkspoling, mindes den dock mycket våldsammare och råare, men den är fortfarande i världsklass.

Offline Profil
InläggPostat: lör aug 04, 2007 14:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor feb 16, 2006 11:16Inlägg: 4476Ort: Malmö
Nån som har sett Inland Empire än? Släpps på UK import 20 augusti.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 7 av 9
204 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori