Diskutera filmgenrer som t ex Barbarian, Post-Apocalypse, Spaghetti Western, Indie, Serier och Samurai.
Skriv svar
Användarvisningsbild
vaultkeeper
King of Splatter
King of Splatter

Born American (1986) Finsk Actionfilm!

Inlägg av vaultkeeper »

Såg nyss denna mycket bra finska actionfilm, citerar mitt inlägg från "Senaste sedda film"-tråd:

Riktigt bra finsk actionfilm om tre stycken amerikanska studenter(en av dom spelas av Chuck Norris son) på semester i Finland. Dom bestämmer sig för att utforska Lappland och till slut så kommer dom fram till en skylt där det står att det är förbjudet att passera eftersom det är gränsen mellan Finland och Soviet. Men istället för att gå tillbaka så passerar dom tre studentera gränsen för att ha lite kul. Dom kommer till en liten by där dom blir anklagade av en galen präst(som spelas av Mats Helge) för att ha mördat en flicka, då dom inser att detta kommer att leda till problem så dödar de Mats Helge och några ryska soldater i självförsvar vilket leder till att dom hamnar i ett ryskt fängelse...
Detta är den första långfilmen av Renny Harlin och enligt mig en av hans tre bästa filmer(dom två andra är Elm Street 4 och Prison), dessutom är det riktigt kul att se en så pass stor regissör att samarbeta med Mats Helge som bland annat är skådespelare i filmen och gjorde specialeffekterna. Hela filmen känns som något som mycket väl skulle kunna vara regisserat av Mats Helge. Upptäckte nu att denna filmen faktiskt finns på dvd att köpa hos CDON under titeln Jäätävä polte för ett billigt pris, ska köpas så fort som möjligt!
8/10

Här är dvdn på CDON:
http://cdon.se/film/j%c3%a4%c3%a4t%c3%a ... lte-617091
Daydreamer
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Daydreamer »

vaultkeeper: Är inte säker men jag tror den utgåvan är klippt av den finska censuren (har läst det på ett annat forum).

/Daydreamer
Trollhunter
Användarvisningsbild
dr alban
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av dr alban »

Har också hört att den är klippt tyvärr
Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Användarvisningsbild
Haiylund
Goremeister
Goremeister

Inlägg av Haiylund »

Såg den här på vhs för en 20 år sedan, minns knappt vad jag tyckte om den.
All you need is love.
Användarvisningsbild
Argento Rules
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Argento Rules »

Stämmer, ska man se denna oklippt så är det VHS som gäller. 8)

GRYMT bra film dock. :D
There can only be one - Argento Rules
Daydreamer
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Daydreamer »

Jag såg den på vhs kort efter att den släpptes, tror t.o.m. att jag hade den på köpkassett ett tag. Har även haft den ett tag på region 1 dvd, skaffade den främst av nostalgi, men sålde den...

/Daydreamer
Trollhunter
Användarvisningsbild
vaultkeeper
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av vaultkeeper »

Info från IMDB:
"Almost completely non-cut version was released on DVD in Finland 2006."
Användarvisningsbild
Argento Rules
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Argento Rules »

Nä, den är inte mycket klippt. :D

Men dock klippt. :cry:

VHS Rules!! 8)
There can only be one - Argento Rules
Användarvisningsbild
vaultkeeper
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av vaultkeeper »

Kanske vore något för Stuido S Entertainment :D
Daydreamer
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Daydreamer »

Hittade följande på dvd compare

R1 America- Image Entertainment - Apparently similar cuts like in the Finnish-release. We are not sure how similar they are though.
R2 Finland- Finnkino - Compared to at least Spanish VHS, approx. 5 seconds is missing:
-2 shots are missing from the opening scene, where the reindeer is killed (one involving axe, and the other involving knife).
-1 shot is missing (bloody face) from the scene, where some Russian soldier is hit by a truck at the village.
These are not due the Finnish censorship, so shorter master probably has been used.

/Daydreamer
Trollhunter
jag föddes utan huvud

Inlägg av jag föddes utan huvud »

Fruktansvärt usel film, köpte den svenska VHSen BARA för att den endast kostade 10:- och för att det var såpass längesen jag såg den, om nån vill ha den så varsågod, bara att PMa.
Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Re: Born American (1986) Finsk Actionfilm!

Inlägg av 357vigilante »

Alla utgåvor på Born American äks Arctic heat är klippta.
Den enda utgåvan som gäller är den japanska laserdiscen av filmen vilken är helt komplett.
Dvd är trimmade när gubbarna i filmen skär halsen av renen och säkerligen något annat i filmen?
hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av hatchet »

Det är ju inte så snyggt om renen dödas på riktigt på detta vis.
Är det fejk så är det lättare o svälja. Hursomhelst, Born American
var en hyrrulle man inte sällan såg i butikerna på den gamla tiden. :)
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av 357vigilante »

Mordet på renen kunde ha varit äkta, det såg äkta ut :shock:
Engelsmännen snippar sådanna scener.

Filmen är skön på något sätt för den har kalla kriget känsla pga Sovjeterna var ondskans makt?

Kommer ihåg att den var utgiven på Hemfilms-Blockbuster samma bolag som Jackie Chan's Protector.
hatchet
Splatter-o-holic
Splatter-o-holic

Inlägg av hatchet »

Ja, många actionrökare på den tiden präglades ju starkt av det kalla kriget.
Vilka tider det var! :D
World of Hatchet's
Splatter & Horror
Est. 1974
Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av 357vigilante »

Kalla kriget filmer diggar vi skarpt.
The Soldier med Ken Wahl är en tung rackabajsare \m/
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Jag är lite sugen på den här (eller ja, det är man ju med mååånga filmer iofs men jag måste ta mig an mer Renny Harlin. Och Mats Helge Olsson som en rysk ortodox präst :P ) men jag hittade det här klippet på Tuben

Utöver japanska Laserdiscen (som redan nämnts) så verkar det tydligen som att grekiska & australiska VHS-utgåvorna är helt oklippta (vill man ha alltihop ska det tydligen vara de utgåvor som använder titeln Arctic heat (Unrated) Alla som kör med Born American är R-rated

Vilket gjorde mig nyfiken, så jag hittade just japanska laserdiscen på ebay (för sådär 700 kronor! Eh nej tack...inte just nu iallafall! :P ) Sedan finns ju den här brittiska VHS-utgåvan

Måste nog maila försäljaren, brittisk censur tycker ju inte om scener med djurplågeri och liknande men just denna utgåva kör med Arctic heat

Om det sedan är nån mer som vill lägga till en kommentar om filmen i sig, skådisarna, hur mycket häftiga explosioner det är...kör på! :D 8)
Banan-avatarer skapar heta debatter
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

AKA: Allmän sabotör Herr Lejon Stor Orange Kanin
Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av 357vigilante »

köper du laserdiscen från Zagreb i Hrvatska så slipper du i alla fall tullavgifter.

det är många laserdiscar som säljare begär höga summor på.
ta tex 6th dy med Arnold S.
det begärs $3000 USD för LD då är 700 pix för Arctic heat bara en droppe piss i holken. 8)

gillar du Harlin ska du se Adventures of Ford Fairlaine o Long kiss goodnight samt Terror på Elm street 4
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Jovisst finns det bra värre priser men att köpa en enstaka film för 700 kronor fungerar inte direkt för min ekonomi just nu (fattig som en kyrkråtta) Finns iofs en kille på Tradera (i Trollhättan) som säljer den för 1500 (ack, ack om man inte vore så fattig som jag är just nu! :cry: ). Vi får att hoppas att LD-exemplar dyker upp senare

Men ja, de nämner två VHS-utgåvor i klippet så jag måste ta reda på om det gäller alla utgåvor? Åtminstone de som kör med Arctic heat
Mina filmer

I´ve worked in America, the Americans have no imagination at all. Put ten together and you have a team of idiots
Bruno Mattei

Användarvisningsbild
357vigilante
Splatterhead
Splatterhead

Inlägg av 357vigilante »

du får dra in på vingummina o börja spara.
det är billigare å äta blodpudding. :lol:

läste på något forum att samlare av LD betalade skyhöga summor för vissa titlar som gavs ut innan man la ner formatet.
dvs dom allra sista laserdiscarna som 6th day, Mission impossible II med mera kunde gå för fantasisummor!
då är man nog fanatiker till samlare?

folk köper det dom har råd med.
Användarvisningsbild
Alexander
King of Splatter
King of Splatter

Inlägg av Alexander »

Personligen äter jag sällan vingummin (till skillnad från andra på forumet! :D ) Blir hellre Tutti-frutti eller Sega-bilar (även om det är mycket Ben & Jerrys glass också.

Det är sant och jag har faktiskt(!) en lite avdankad LD-spelare jag köpte för lääänge sedan på Tradera som jag får damma av och se om den funkar.

Just nu känns VHS något billigare att satsa på dock. Jag har sett lite av hans moderna alster, tex Long Kiss Goodnight (Samuel "Muthafuckin" Jackson som jag kallar honom :P ) men vill gärna se hur han slog sig in i Hollywood, innan han gifte sig med Geena Davis etc och om det är (jag antar det :lol: ) lika mycket "Red Dawn" känsla över den (med onda sadistiska kommunister/ryssar dvs) :D

Ibland räcker en 30 sekunders teaser gott och väl för att få mig "hooked" :-P
Mina filmer

Bruno Mattei

Skriv svar