Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Turkisk film

InläggPostat: ons mar 23, 2005 21:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: lör nov 22, 2003 17:56Inlägg: 215
Några heta tips på turkfronten? Själv är jag svagast för Cüneyt Arkins rullar och då i synnerhet samarbetet med Natuck Baitan. Kara Murat-sviten och Lion Man på DVD vore guld! Çetin Inanç har ju varit inblandad i en hel del tokiga grejor, tag bara Deli fisek, Ölüm savasçisi och Dünyayi kurtaran adam. Andra Cüneyt-favoriter är 3 Supermen Against Godfather och Karateciler istanbulda. Annars är ju Fantastik türk filmleri-släppen hyfsat kul. Finns det nåt schysst med Yilmaz Köksal utöver Üç süpermen olimpiyatlarda? Sevärd turkisk tokporr (gärna med Banu Alkan)? Giallos? Äventyr? Nunnor?!

Och vidare: Jag vill ha info om svenska släpp av turkiska filmer. Den viktigaste frågan är om det finns nåt mer ute med Cüneyt Arkin än Heart of a Father på Walthers.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 23, 2005 22:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Kan du med några enkla ord förklara storheten med Turkisk film?
Har inte sett en enda och jag tror nog att jag inte kommer att göra det heller om du inte lyckas övertala mig om motsatsen... Att jag helt enkelt inte får missa det!

InläggPostat: ons mar 23, 2005 22:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: lör nov 22, 2003 17:56Inlägg: 215
Jag har lite svårt att ge en enkel förklaring. Det handlar inte om att försöka spela "svår" eller obskyr, snarare att filmerna helt enkelt är av väldigt stort intresse för den som glott på skräck och sleaze ett tag. Då får inte språket utgöra ett hinder (se Ferox-artikeln om att kolla in filmer på språk man inte fattar!). Cüneyt Arkins trash är t ex nåt av det vildaste och mest underhållande jag överhuvudtaget sett. Skaffa Lion Man! För den som är inne på tok är den turkiska filmfloran en outtömlig skatt! Dom snor musik och hela scener från såväl amerikanska storfilmer som italiensk exploitation. Det är fräcka mustascher och färgglada trikåer! Snusk och våld i en osannolik röra! Ja, mycket av det jag sett hittills har i varje fall varit over the top.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 23, 2005 22:26 Svara med citat
Sen är det ju inte så att turkisk film per definition är megatokig. Före social-realismens genombrott producerades dock genrefilmer på löpande band och mycket är som sagt skitskoj.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 23, 2005 22:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Ojdå, det låter faktiskt som det finns en del att hämta där. :) Finns filmerna överhuvudtaget på dvd eller är det vhs som gäller???

InläggPostat: ons mar 23, 2005 22:33 Svara med citat
För den som inte sett Dunyayi kurtaran adam så finns den på DVD. Innehåller dessutom en sexig intervju med Cüneyt som jag glott på x antal ggr. En del ligger på VCD, köp Fantastik türk filmleri-serien. Annars är det VHS för hela slanten!

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 23, 2005 23:08 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis nov 23, 2004 16:56Inlägg: 746Ort: Stockholm
Islam är inte så stark i Turkiet, vågar man gissa?
Fräcka mustascher, färgglada trikåer, snusk och våld låter ju inte dumt. :lol:
Inte tokporr heller för den delen. :lol:

Var får man tag på sånt här??

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2005 00:08 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons mar 10, 2004 10:23Inlägg: 1591Ort: Malmö
Dünyayi kurtaran adam är essensen av tok! Kan inte komma på många filmer som är mer måsten än den... Scenen där Cüneyt tränar strudsmatte-karate på stenar är rakt igenom makalös!

Mina övriga möten med turkisk film är begränsade til Lion Man (fantastisk!), fantastik türk VCD-serien (trevlig) och ninja-rullen jag fick låna av Tardi (även den fantastisk). Samt en western med Cüneyt som inte var nåt vidare. Enda andra svenska släppet jag känner till är Karate Girl på Nm. International. Kan även finnas nån rulle som heter Mountain Man på Westcon, den finns åtminstone i Danmark och Norge.

Turkiet känns som ett mycket intressant land att utforska. Superhjältefilmen där Santo teamar upp med spindelmannen och captain america kan inte vara annat än fantastisk!

Mikael skrev:
Islam är inte så stark i Turkiet, vågar man gissa?

Nja, Turkiet är ju ett av dom mer liberala islamska länderna. I den textade versionen av Dünyayi kurtaram adam ser man hur Cüneyt försökt integrera kristen och muhamedansk tro på ett trevligt sätt.

Edit: Tips: såg att ett par fantastik türk cinema filmer fanns uppe på tradera:
http://www.tradera.com/category/auction ... catid=1301

InläggPostat: tor mar 24, 2005 00:53 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: sön nov 09, 2003 14:41Inlägg: 131
Ahhh Turkisk film.... finns det något bättre?

Jag kom just hem från krogen och är redigt på arslet, men när det gäller turkisk film kan jag inte låta bli att lägga mig i lite grand.
Ja, vad är det som är så bra med turkisk film. Det första jag tänker på är filmmakarnas vilda blandning av andra länders filmer. Allt från asiens kampsportsfilmer till frankrikes hårdkokta crimefilmer till italiens peplum och äventyrsrullar till amerikanska serials som Lone Ranger osv. lägg sedan till deras egna kulturella bakgrund och minst sagt yiga skådespeleri så har du något riktgt speciellt.

Yilmaz köksal är min stora favorit. Han är inte alls lika stilig som Cuneyt eller Kadir Inanir utan är rätt kort , har stor näsa och alltid en buskig mustasch. Trots att han inte är lång, muskulös och ståtlig så får han alla brudar samt slår ner busarna. Alltid med ett flin på läpparna. Hans bästa film enligt mig är Hos Memo som i princip är en remake av That Man in Rio.

Några svenska släpp
Karate Girl finns också på Westcon
Ninja Killer (westcon)
The Man From Chicago (Whalters)
White Tiger
Land of Doom (Hemvideo)
Yor

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2005 02:11 Svara med citat
Jag r också lite småpackad, och nu ska jag fan dra på en turkisk film!

InläggPostat: tor mar 24, 2005 02:13 Svara med citat
Förresten: nån som sett eller hört nåt om Lionman 2? Amerikansk kopia på turkisk film är man inte direkt bortslämd med...

InläggPostat: tor mar 24, 2005 10:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6945Ort: Stockholm Norra
Mikael skrev:

Var får man tag på sånt här??

ett tips är: Http://www.turkposter.com

Men jag har också vart sugen på turkiska filmer ett bra tag :D , snart kan jag inte hålla mig. Har suktat efter Dunyayi kurtaran adam ett jävla bra tag

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!
Joe Pilato Day of the Dead
Youre all muscles and no brains are you boy?!
Bobby Rhodes Demons 2

FD: Allmän sabotör, Herr Lejon Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2005 14:10 Svara med citat
Ja, skön genremix med en egen kulturell touch och hög tokfaktor är kärnvärdena i turkisk idiotfilm. Tack för infon om svenska släpp.

tilapia skrev:
Förresten: nån som sett eller hört nåt om Lionman 2? Amerikansk kopia på turkisk film är man inte direkt bortslämd med...

Jag har tänkt skaffa den där rullen ett tag, men det har inte blivit av. Läste att den tydligen har både träskmonster och häxdrottning plus ett frenetiskt synthesizer-score så det verkar ju lovande. Men vem fan är Frank Morgan som tror sig kunna axla rollen som lejonman? Gissar att Lakritstrollet sitter på den här filmen.

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2005 19:06 Svara med citat
Jaha då var man på väg att bli full idag också. Sitter och förkör öite inför Dmx Krew ikväll.
Jaja, nog om fylle.
Jo jag har Lionman 2 , men den är ingen höjdare faktiskt. Han som spelar lejonmannen är riktigt trist och själva filmen saknar mycket av den typiska turkiska charmen. Visst det är en hel del tok och så, men någonting saknas. Jag har sett en trailer på Lionman 3, men jag är osäker på om den blev av. Har aldrig sett någon kasset eller någon som har den listad. Även om jag inte tycker Lionman 2 är något vidare så rekommenderar jag ändå Turkfantaster som Tardi att leta upp den. Det är ju ändå en uppföljare en av Cuneyts bästa filmer.

Tilapia,
Har du någon mer info om Mountain Man. Regi, skådespelare, genre?

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 24, 2005 20:14 Svara med citat
Lakritstrollet skrev:
Tilapia,
Har du någon mer info om Mountain Man. Regi, skådespelare, genre?

Tyvärr. Har bara sett den på ebay några gånger. Nån säljare beskrev den som trashrulle med lite Deliverance-vibbar har jag för mig. Har för mig att det var nån ful turk i fäll på omslaget, bolaget var som sagt Westcon. Trist att Lion Man 2 inte verkar hålla måttet. Hittar jag den för ett överkomligt pris slår jag nog till i alla fall, va fan, har man köpt två ex av Thor the conqueror så lär man klara av lite fattigmans-lejonman också.

InläggPostat: tor mar 24, 2005 21:01 Svara med citat
Ja, Thor the conqueror är ju ingen höjdare, men visst fan skall man ha den i samlingen.

Offline Profil
InläggPostat: fre mar 25, 2005 18:23 Svara med citat
Någon som kan fälla en kommentar på filmen 'Karateciler istanbulda', även känd som 'Karate on the Bosphorus'? Den enda som står med på cast på imdb är Cüneyt Arkin, konstigt...

InläggPostat: lör mar 26, 2005 21:42 Svara med citat
Hologenic,
Imdb är ganska fattig på information när det gäller turkisk film. Så det är inget konstigt att bara Cuneyts namn står med.

Jag kommer inte ihåg på rak arm vilka som är med i den, men den är regisserad av Victor Lam(vem nu det är) och producerad av Turker Inanoglu.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 27, 2005 20:10 Svara med citat
Lakritstrollet, förstod det.
Till salu på eBay nu finns Lionman II: The Witchqueen med snitsigt instick, om någon har lust att lägga ut $35 + frakt.

InläggPostat: tis apr 12, 2005 12:18 Svara med citat
Kom just på ett par till turkiska rullar som finns i sverige.

Atif Yilmaz I maffians högkvarter (Flying superboy)
Sergio Bergonzellis Diamond Connection

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 12, 2005 12:37 Svara med citat
Lakristrollet: Har du sett Flying Superboy? Har vart nära att köpa den flera gånger då jag gillar både turkar och flygande superpojkar, men vill inte köpa grisen i säcken. Är den värd 250 pix?

InläggPostat: tis apr 12, 2005 16:52 Svara med citat
tilapia,
Jag tycker den är riktigt bra och helt klart värd 250 pix.
Den påminner lite om Jackie Chans Armour of god. Sköna slagsmål, slap stick humor, stunts och lite tricks är vad du kan vänta dig.
Robert Widmark som har huvudrollen är ju en stuntman och det är väl mycket på grund av hans smidighet och akrobatik som gör att jag tänker på Chans Armour of God.

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 12, 2005 17:15 Svara med citat
Glömde att tillägga att det inte förekommer några regelrätta superhjältar i Flying Superboy, men den är som sagt var bra ändå.

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 14, 2005 21:08 Svara med citat
Knep Lionman II på ebay, ska bli intressant...

InläggPostat: tor apr 14, 2005 21:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6945Ort: Stockholm Norra
apropå turkiskt, nån som vet att turkiska sci-fi parodin "G.O.R.A" just nu går på bio? Hos Folkets bio :D

http://www.gorafilm.com/

http://www.aftonbladet.se/puls/film/rec ... 98,00.html

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!
Joe Pilato Day of the Dead
Youre all muscles and no brains are you boy?!
Bobby Rhodes Demons 2

FD: Allmän sabotör, Herr Lejon Stor orange kanin
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
69 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: