Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Kill Bill: Volume 1 (2003)

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
InläggPostat: mån dec 15, 2003 02:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Vad tycker ni om Tarantinos senaste? Jag älskar den. Vilken tribut till japansk (lady Snowbloods sekvensen är min favorit), chambara, kung fu och exploitation film. Betyg 9/10. ''The Flower Of Carnage'' är det rätta ordet.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 08:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Jag är lite inne på att se bägge samma dag och att se 2:an efter Thriller - en grym film. Så jag får nog vänta.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 12:04 Svara med citat
Jag gillade den skarpt, men jag är tveksam om resten av bonnläpparna i publiken överhuvudtaget förstod den!

Dom verkade förvänta sig en renodlad actionsnurra och alla fina referenser till asiatisk och europeisk genrefilm verkar gå dom över huvudet.

Jag gillar ju varken Pulp Fiction eller De hänsynslösa, båda är väldigt tråkiga och tröga. Det enda innan detta som jag gillade där Tarantino varit inblandad är From dusk till dawn och Natural born killers (där jag är övertygad om att Stone räddade filmen ordentligt genom att han gjorde den).

InläggPostat: mån dec 15, 2003 12:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons nov 19, 2003 14:32Inlägg: 402
fredzilla skrev:
Dom verkade förvänta sig en renodlad actionsnurra och alla fina referenser till asiatisk och europeisk genrefilm verkar gå dom över huvudet.

Nu skall du inte va sån :wink: , är det inte en renodlad actionfilm? Filmen kan ju naturligtvis ses med stor behållning utan förkunskaper. Det är ju bara lite extra för att såna som "oss" skall kunna känna oss lite speciella. Bra film, ganska skönt att det inte blev en dialogfilm som man lätt kunnat tro.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 13:44 Svara med citat
Jag tycker absolut inte att det är en renodlad actionfilm och referenserna är ju såna att tyvärr inte vissa personer förstår. Dom tycker det är löjligt med trycksprut ur halsar och lemmar och liknande :)

För mig är en actionfilm vars handling förs fram med actionscener, och denna är inte helt och hållet driven med action.

Tycker jag i alla fall :)

InläggPostat: mån dec 15, 2003 14:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons nov 19, 2003 14:32Inlägg: 402
fredzilla skrev:
Jag tycker absolut inte att det är en renodlad actionfilm och referenserna är ju såna att tyvärr inte vissa personer förstår. Dom tycker det är löjligt med trycksprut ur halsar och lemmar och liknande

Ok, på den punkten håller jag med. Utan rätta referenser så kan de scenerna te sig löjliga/absurda.
Citera:
För mig är en actionfilm vars handling förs fram med actionscener, och denna är inte helt och hållet driven med action

Antar att det är en definitions fråga, vet dock ingen bätre genrebenämning för filmen. (Kan inte ge dig rätt på bägge punkterna heller, för den delen! :twisted:)

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 14:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Alla dessa fina referenser till asiatisk och europeisk genrefilm gör att filmen är "pure magic" för mig.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 15:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
känner verkligen att jag måste ta tag i saken och gå och se denna filmen snarast, väldigt likt mig att endast sitta och skjuta upp saker..
troligen den här helgen, ska bli intressant att se hur bra den är.

sen håller jag med att det känns synd för alla dem som inte förstår de så uppebara hyllningarna/influenserna till filmen, som inte har hela bakgrunden om man säger så.
men då vet man ju också att man är bättre än dem. :wink:

gokudo: är det referenser till euro cult också? det har då inte gått fram till mig, men då har jag förstås undvikit att läst om filmen och inte heller sett den.
inga spoilers nu, men gärna exempel på titlar. :)

InläggPostat: mån dec 15, 2003 16:18 Svara med citat
metmask skrev:
gokudo: är det referenser till euro cult också? det har då inte gått fram till mig, men då har jag förstås undvikit att läst om filmen och inte heller sett den.
inga spoilers nu, men gärna exempel på titlar. :)

Jo, det finns många, tex. spaghetti westerns och den svenka exploitation filmen Thriller (They called her one eye). 8)

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 16:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
gokudo skrev:
Jo, det finns många, tex. spaghetti westerns och den svenka exploitation filmen Thriller (They called her one eye). 8)

Men Thriller referensen dyker väl inte upp förren i vol. 2?

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 16:24 Svara med citat
Joda, Daryl Hannah dyker upp i volym 1 också.

Sedan har ju Tarantino hävdad att sekvensen när Daryl kommer till sjukhuset rent visuellt är väldigt giallo-inspirerat, och det stämmer nog. Känns mycket europeisk thriller över det.

Det blir nog mer western i nästa avsnitt skulle jag tror...fast det bästa är ju att Bo Svenson är med!

InläggPostat: mån dec 15, 2003 16:36 Svara med citat
Quentin beskriver scenen här:

heres this cool sequence that takes place in the hospital when Umas in a coma. The Daryl Hannah character dresses up as a nutse and comes in to kill her by giving her a fatal injection. Later, Umas character is buried alive and I was totally thinking of Lucio Fulci the entire time we were doing that. She gets put in a coffin and buried alive. I thought of The Psychic when Jennifer O Neill is bricked up in that wall or when Catriona MacColl is in the grave in Gates of Hell. Even the script reads "Graveyard straight out of a Lucio Fulci horror film". Also Im using RZA of the Wu Tang Clan to help me come up with a soundtrack that will include a few new pieces of music, but mostly a lot of bits of old soundtrack albums. Im just taking cuts from different albums and movies that I like and using their pieces of music in Kill Bill.. So its this Greatest Hits of all these fantastic composers. Youve got Bernard Herrmann next to Quicy Jones, next to Isaac Hayes next to Ennio Morricone next to Riz Ortolani all the way down the line. And for instance my Italian giallo scene has Bernard Herrmanns ytheme from Twisted Nerve in there right alongside that tune they play all throughout The Psychic.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 15, 2003 16:59 Svara med citat
Uma i coma är ju också en "spitter", ungefär som Australienska Patrick som sedermera fick en (hmm..) uppföljare i Patrick vive ancora.

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 16, 2003 10:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
jag gillade kill bill väldigt mycket faktiskt, det glädjer mig enormt att få se en film som den här på bio. den enda filmen som kommit i år som varit bättre är nog city of god.

det jag gillar med kill bill är att den är så fruktansvärt visuell och behaglig att titta på. storyn och dialogen är rejält tunn men det gör ingenting. kill bill är framförallt en fröjd för ögonen och öronen.

nu har ju tarantino gått in för att ge passningar till gamla klassiska filmer etc, hela kill bill är en enormt stor "glimt i ögat". men filmen hade onekligen bilvit starkare om dom använt sig av "vanligt" blod istället för trycksprut-mecket, om den animerade sekvensen varit en vanlig scen i filmen etc. jag gillar kill bill som den är, men det känns bara som om just det här typiska tarantino-humoristiska som kill bill i största grad har inte riktigt är min grej alltid.

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 28, 2003 00:46 Svara med citat
Dåliga o bra nyheter: http://www.horrorexpress.com/news.php

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 28, 2003 01:58 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: lör okt 18, 2003 17:12Inlägg: 1933
Jag hade fått för mig att Kill Bill Vol. 1 gick väldigt bra inkomstmässigt, där ser man...

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 29, 2003 10:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
http://www.imdb.com/title/tt0266697/business

Tja, den gick ju inte katastrofalt iaf.

Fan, folk har ingen smak. :)

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 04, 2004 03:16 Svara med citat
Vän av ordning skrev:
http://www.imdb.com/title/tt0266697/business

Fan, folk har ingen smak. :)

Jepp, speciellt mainstreamnissar! :)

Offline Profil
InläggPostat: tor jan 08, 2004 10:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
givetvis väntade jag för länge med att gå på den som vanligt.. får vänta på hyr dvdn då.. suck.

tur att Camp Slaughter kommer att gå upp på bio här iaf, årets första höjdpunkt indeed. :D

InläggPostat: lör jan 10, 2004 03:35 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: lör okt 18, 2003 17:12Inlägg: 1933
Ska gå på Kill Bill nu i helgen. Har laddat upp med att se båda Lady Snowblood-filmerna så man kan se eventuella referenser :D 8) .

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 22, 2004 23:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: ons jan 28, 2004 15:40Inlägg: 1179Ort: Stockholm
Någon som har koll vilken DVD-release man ska försöka jaga tag på? Den japanska verkar ju ha en del saker som inte den svenska har i alla fall. Hur är det med ljudet? DTS?

Såg den aldrig på bio utan väntade på ett riktigt DVD-släpp istället, så nu, vad ska man sikta på? :)

InläggPostat: fre apr 23, 2004 00:10 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
Den japanska om man vill ha den våldsammare längre versionen i färg.
Annars fungerar både R1:an och den Svenska R2 utgåvan (som båda är samma version som gick på bio här i Sverige).

InläggPostat: fre apr 23, 2004 08:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: ons jan 28, 2004 15:40Inlägg: 1179Ort: Stockholm
Hur är ljudet? Samma på alla? Kanske värt att vänta på en box istället...

InläggPostat: fre apr 23, 2004 09:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
TheEmptyGrave skrev:
Den japanska om man vill ha den våldsammare längre versionen i färg.
Annars fungerar både R1:an och den Svenska R2 utgåvan (som båda är samma version som gick på bio här i Sverige).

Självklart vill man ha den längre och i färg...

InläggPostat: fre apr 23, 2004 11:02 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
Citera:
Hur är det med ljudet? DTS?

Enligt de recensioner/omdömmen jag läst så skall det vara både bra bild och ljud på R2JAP, R2SWE och R1:an. Alla skall innehålla både DD5.1 och DTS. Hur det är med övriga utgåvor vet jag dock inte.

Skall väl kanske också nämna att den japanska har engelsk text ifall någon undrade.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 8
188 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori