Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Runaway Train (?)

InläggPostat: fre nov 25, 2005 15:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
Någon som känner till en bättre utgåva av denna actionklassiker än den som finns till salu i Sverige för tillfället. Tycker att filmen förtjänar ett guldsläpp, liksom "Mad Max 2: The Road Warrior". I alla fall två av mina favoriter inom actiongenren.

Offline Profil
InläggPostat: lör nov 26, 2005 16:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Finns visst en utgåva i Australien som verkar okej: http://www.michaeldvd.com.au/Reviews/Reviews.asp?ID=4921

Jag har kvar min laserdisc på denna, väntar till en version som ger mig mycket bättre bild.

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 27, 2005 21:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
Inget omslag utvärderat...samt enbart en trailer som xtramaterial... :wink:

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 27, 2005 21:54 Svara med citat
Lika trist som den är ointressant. Filmvetar-onani på hög nivå, och lika dött som Colin Nutleys skägg.

InläggPostat: mån nov 28, 2005 12:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
fredzilla skrev:
Lika trist som den är ointressant. Filmvetar-onani på hög nivå, och lika dött som Colin Nutleys skägg.

Vad har Colin´s skägg gjort dig :wink:

Jag gillar filmen, fast på min AB utgåva är det inte samma format som på MGM-släppet, någon som vet OAR ?

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: mån nov 28, 2005 14:55 Svara med citat
fredzilla skrev:
Lika trist som den är ointressant.

Tycker att det är en av de bästa actionfilmer som gjorts. Det dystra snölandskapet, kylan, karaktärerna (framför allt Jon Voigt)... Det märks verkligen på filmens stil att regissören är en ryss. Dessutom författat av Akira Kurosawa, som ger filmen dess existentiella kärna.

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 28, 2005 18:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jun 13, 2005 10:34Inlägg: 233Ort: Gnarp
Håller med föregående!

Helt underbar film, som håller än idag.
Sen är jag helt nöjd med den svenska dvd-utgåvan, fast jag är rätt o-kräsen på den biten också... :-)
Trist att det inte finns nått extramaterial på den dock.

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 28, 2005 19:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
"Runaway Train" än gammal 80-talsfavorit. Jag har aldrig sett Eric Roberts så här bra, Voight är lysande och John P. Ryan är övetygande sadistisk som "Ranken". Varför jag finner filmen utmärkt? Det beskrev final_cut bra. Den känns otroligt sträv, hård och kall, jag tycker mig känna kylan (både i fråga om temperatur och karaktärernas sinnesstämning). Skam att jag inte har den ännu.

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 28, 2005 19:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Hedulven skrev:
"Runaway Train" än gammal 80-talsfavorit. Jag har aldrig sett Eric Roberts så här bra, Voight är lysande och John P. Ryan är övetygande sadistisk som "Ranken". Varför jag finner filmen utmärkt? Det beskrev final_cut bra. Den känns otroligt sträv, hård och kall, jag tycker mig känna kylan (både i fråga om temperatur och karaktärernas sinnesstämning). Skam att jag inte har den ännu.

Skäms på dig, Mr. Ulv :wink:

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 28, 2005 20:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Ha ha, så mycket film att köpa att jag ibland glömmer de självklara. :oops:

Offline Profil
InläggPostat: tis nov 29, 2005 15:17 Svara med citat
Jag är inte direkt ute efter extramaterial, nöjer mig med ett coolt omslag (som den svenska utgåvan dock ej har)... Det svenska ser mer ut som ett omslag till en extreme sport-video än en hårdhudad actionfilm.
Bäst vore nog en fet utgåva i tin!

Offline Profil
InläggPostat: tis nov 29, 2005 15:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: sön nov 16, 2003 00:06Inlägg: 2038Ort: Carlstad
Runaway Train är en höjdare, som sagt! 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis nov 29, 2005 20:12 Svara med citat
The Shape skrev:
Runaway Train är en höjdare, som sagt! 8)

Och därmed basta !! :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tis nov 29, 2005 20:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: sön nov 16, 2003 00:06Inlägg: 2038Ort: Carlstad
:lol:

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 02, 2005 15:06 Svara med citat
Som kuriosa bör nämnas att killen som spelar Jonah är samma skådis som gjorde Mr. Blue i Reservoir Dogs. Tydligen en snubbe som tillbringat stora delar av sitt liv på anstalter och fängelser (tror han satt på San Quentin eller Alcatraz eller nåt), och står även med som medförfattare till Runaway Train. Så det så.

Offline Profil
InläggPostat: sön maj 31, 2020 13:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör maj 30, 2020 13:43Inlägg: 327
Australiensläppet på dvd hade en förlängd scen när en snubbe hamnar under tåget och blir till köttfärs.
Men köttfärsen blir off screen.
Alla andra utgåvor saknade denna extrascen.
Kanske har alla BD-utgåvor fått med denna scen så filmen blivit mer komplett?

Offline Profil
InläggPostat: sön maj 31, 2020 15:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 1135
Den här såg jag på Filmnet (sedermera Canal+), i slutet av 80-talet.
Ja, jag tyckte den var spännande. :ymparty:

InläggPostat: sön maj 31, 2020 16:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör maj 30, 2020 13:43Inlägg: 327
Filmen är kuslig på något sätt.
Eric Roberts karaktär som pratar svammel hela tiden är helskön.
Den rollen gjorde han bra.

Tåget måste ha varit specialbyggt för filmen väldigt skrämmande såg det ut, lite av ett Batmantåg.

Fängelset ute i ingemansland bara det gav mig kalla kårar i ryggen.

RT är en höjdare och håller än i dag

Offline Profil
InläggPostat: sön maj 31, 2020 20:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 1135
Inspelad i Alaska, väl?

InläggPostat: sön maj 31, 2020 22:00 Svara med citat
hatchet skrev:
Inspelad i Alaska, väl?

Det var väl därför jag frös häcken av mig genom teverutan :?: :))

Offline Profil
InläggPostat: sön maj 31, 2020 22:51 Svara med citat

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
21 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori