Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  The Soldier (1982, James Glickenhaus)

InläggPostat: tor maj 25, 2006 16:17 Svara med citat
Bild

Som ungdom så såg jag en trailer för denna rulle och sen dess har jag varit på jakt efter en bra oklippt utgåva. Och när den väl kommer ut så är det givetvis i Sverige :) Atlantic var på gång att ge ut den en gång i tiden, men nu hann Universal före och det bjuds på 84 minuter action-vålds-spektakel i oklippt form.

Storyn är en aning virrig och luddig och jag förstår inte allt som sker, men i grunden är det terrorister som placerat en atombomb i nåt oljefält och pressar USA att invadera Israel... eller nåt sånt. Men Ken Wahl vägrar acceptera detta och inleder sin egen plan i hur man ska tag i problemet.

Bild

Klaus Kinski dyker upp i en absurd lite roll. Ultratajt skiddress, håret på ända och stjärt som två persikohalvor (skiddressen var visst väldigt viktigt för honom berättar Glickenhaus i featuretten och givetvis så stal han den efter inspelningen också). Han har kanske två-tre repliker och det är knappt att man kan ens räkna det som en nödvändig roll. Mest en ursäkt för att Kinski ska få en fet lön för lite lättsamt arbete :)

Det är gott om action och våld. Blodet sprutar och explosionerna haglar. Från den brittiska utgåvan har man klippt bort hur man tillverkar en bomb med hjälp av en glödlampa, bensin och diskmedel - men givetvis finns den scenen kvar i den svenska utgåvan.

Bild

Det är bra bild, som blir lite sämre i vissa av skid-sekvenserna - vilket säkert beror på att mycket där filmades på 16 och blåstes upp till 35. Men vad vet jag...

Jag har aldrig varit nåt fan av The Exterminator, tycker den för slarvig och oengagerande för mig (trots en enda fenomenal scen i början av filmen). Men The Soldier och The Protector håller jag nog till Glickenhaus bästa verk.

Bild

För fans av åttiotalsaction så är detta ett givet köp!

InläggPostat: tor maj 25, 2006 16:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Är den lika bra som Glickenhaus film McBain ? Isåfall blir det nog att fixa den

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tor maj 25, 2006 18:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Den är bättre. Enligt mig så är det en av dom 10 bästa USA actionfilm! Det säger fan mycket det haha

Offline Profil
InläggPostat: tor maj 25, 2006 18:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån maj 09, 2005 08:12Inlägg: 379Ort: De Smålänska Skogarna ( Nässjö )
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

För er som vill ge efter suget i filmtarmen :wink:

I´ve come here to kick ass and chew bubblegum , and i am all out of bubblegum!

RUTGER HAUER RULES !!

Fulci is God!!

Fuck the system , cause the system sucks!!! - "Hypocrisy"
Offline Profil
InläggPostat: tor maj 25, 2006 20:34 Svara med citat
Lite mer screenshots:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: tor maj 25, 2006 21:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 04, 2006 18:25Inlägg: 3266Ort: Partille
Damn you, Fredzilla!!!

Nu blev jag sugen på ett Glickenhaus-marathon igen :wink: .
(Får bli "The Soldier", "Blue Jean Cop" och "Mcbain"..., den sistnämnde är väl ingen riktig höjdare men med både Steve James och Michael Ironside i rollistan går den alltid att se om.)

(Någon som vet vad Glickenhaus gör nuförtiden? Senaste filmen från honom kom väl för 10 år sedan???)

InläggPostat: tor maj 25, 2006 21:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
cozzi skrev:
Damn you, Fredzilla!!!

Nu blev jag sugen på ett Glickenhaus-marathon igen :wink: .
(Får bli "The Soldier", "Blue Jean Cop" och "Mcbain"..., den sistnämnde är väl ingen riktig höjdare men med både Steve James och Michael Ironside i rollistan går den alltid att se om.)

(Någon som vet vad Glickenhaus gör nuförtiden? Senaste filmen från honom kom väl för 10 år sedan???)

McBain är bra,läste nånstans att det dödas mer än 250 personer i den
Och att USA ska hjälpa Colombianska rebeller mot El Presidente :D

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tor maj 25, 2006 21:47 Svara med citat
Finns det nån bra och oklippt utgåva av McBain? Blev riktigt sugen på den nu!

InläggPostat: tor maj 25, 2006 22:02 Svara med citat
fredzilla skrev:

Har bara hittat en sunkig utgåva från Hollywood dvd på R2UK, Jag har inte sett utgåvan själv men efter vad jag har hört om bolaget så skulle jag inte köpa den

Offline Profil
InläggPostat: tor maj 25, 2006 22:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 04, 2006 18:25Inlägg: 3266Ort: Partille
dr alban skrev:
fredzilla skrev:

Har bara hittat en sunkig utgåva från Hollywood dvd på R2UK, Jag har inte sett utgåvan själv men efter vad jag har hört om bolaget så skulle jag inte köpa den

Det är precis den utgåvan jag har. Ful(l)screen och bleka färger.
(Låg i ett Hollywood Dvd 12-pack. Innehöll i övrigt:"Operation Delta Force 1-5", "U.S. Seals 1-2", "Cyborg Cop 1-2" och lite annat pang-pang. Väl värd sina 198 kronor :wink: .)

InläggPostat: fre maj 26, 2006 01:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Kan ävenh rek Slaughter of the Innocents. Inte Exterminator 1-2, Soldier klass, men bra iaf.

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 26, 2006 18:27 Svara med citat
Kollade på McBain idag och om man tänker efter så är ju handlingen helt otrolig med tex 6st amerikanska ex-militärer som hjälper colombianska rebeller att göra uppror mot El Presidente
Scenen när dom ska skaffa pengar till operationen och tvingar en maffiaboss att sätta in 10 miljoner på ett konto är bara för rolig
Musiken är i en klass för sig - Nästan som i Team America fast här är det meningen att det ska vara seriöst

Hoppas att det är ok med dig Fredzilla att att jag skriver lite om McBain och inte The Soldier

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 26, 2006 19:19 Svara med citat
dr alban skrev:
Kollade på McBain idag och om man tänker efter så är ju handlingen helt otrolig med tex 6st amerikanska ex-militärer som hjälper colombianska rebeller att göra uppror mot El Presidente
Scenen när dom ska skaffa pengar till operationen och tvingar en maffiaboss att sätta in 10 miljoner på ett konto är bara för rolig
Musiken är i en klass för sig - Nästan som i Team America fast här är det meningen att det ska vara seriöst

Hoppas att det är ok med dig Fredzilla att att jag skriver lite om McBain och inte The Soldier

Ingen fara! Jag vill så gärna se den själv. Hur är action-scenerna och våldet då? Glickenhaus trademark=

InläggPostat: fre maj 26, 2006 19:50 Svara med citat
Krigs-scenerna känns lite som Commando, Bla skjuts det ner flygplan med raketkasstare :D ,Filmen känns väldigt mycket 80 tal trots att filmen kom 91
Just nu kan jag inte se nåt fel med filmen alls så den får 10/10

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 26, 2006 20:59 Svara med citat
dr alban skrev:
Krigs-scenerna känns lite som Commando, Bla skjuts det ner flygplan med raketkasstare :D ,Filmen känns väldigt mycket 80 tal trots att filmen kom 91

Squibs då? Glickenhaus brukar ha god kvalité när det gäller dom :)

InläggPostat: fre maj 26, 2006 22:13 Svara med citat
fredzilla skrev:
dr alban skrev:

Squibs då? Glickenhaus brukar ha god kvalité när det gäller dom :)

Squibs finns det gått om :D
Kollade på Exterminator nu i kväll på Engelsk vhs som måste ha varit klippt men annars så var den helt ok,klart bättre än tvåan men den kommer inte upp i samma klass som McBain 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 26, 2006 22:27 Svara med citat
Engelska VHS'n på Exterminator är klippt. Dock håller jag den högre än McBain. Även Exterminator 2, som är väldigt underskattad IMO.

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 26, 2006 22:35 Svara med citat
NIN skrev:
Engelska VHS'n på Exterminator är klippt. Dock håller jag den högre än McBain. Även Exterminator 2, som är väldigt underskattad IMO.

Precis som jag misstänkte då om Exterminator

Exterminator 2 är bara cool när han åker runt i sin bepasnrade sopbil :D men jag ska ge den en ny chans på Söndag

Offline Profil
InläggPostat: lör jan 06, 2007 23:00 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Trailern till "The Soldier"

http://www.youtube.com/watch?v=_UuWv_4RrRU

/Daydreamer

InläggPostat: lör maj 30, 2020 19:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör maj 30, 2020 13:43Inlägg: 330
En cool snubbe i Soldier var mördaren i rocken som hade ett avsågat gevär i rockärmen, mördaren höjde armarna upp i vädret och skjöt sedan sönder sheriffen i magen.
Det var en tung snaskscen med bra blodsquibs!
Så skall en riktig skjuta scen göras!

Det är synd att alla utgåvor är trimmade i en scen när en väktare blir nedskjuten i någon scen.
Läste om detta på internätet

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
20 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori