Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Enzo G. Castellari - den ultimata tråden

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
InläggPostat: ons maj 31, 2006 21:40 Svara med citat
Det finns action. Och så finns det Enzo G. Castellari!

Jag har ju beundrat Enzo och hans arbete ända sedan jag började upptäcka eurocult och en av dom första filmerna jag såg av honom av Inglorius Bastards - nu var det länge sedan jag såg om den, men efter att ha fått se Street Law för första gången så ska jag nog börja titta igenom allt jag har av Enzo igen.

Street Law har jag hört mycket blandat om på nätet faktiskt, och jag förstår inte den kritiken som framförst. Det är ingen renodlad actionfilm, trots ett par enormt effektiva actionscener, och karaktärer och relationer ligger i förgrunden. Enzo är en snubbe som kan hålla tempot även i dialogsekvenser och det blir egentligen aldrig tråkigt. Efter man har sett om filmen så är den ännu mer imponerande och efter en tredje gång med kommentarspår så är det bara att buga sig för mästaren.

Den har felaktigt anklagats för att vara en rip-off på Death Wish, men sannorlikheten att den är det är väldigt liten. Förvisso släpptes dom samma år, men förutom just grunden att en vanlig medelklassman hämnas så är det inget som är sig likt direkt. Det handlar mycket som story och känsla och själva hämnd-motivet är inte nytt direkt. Hade italienarna rippat Death Wish så hade det helt klart involverat våldtäkter och mer uppenbara referenser. Nu känns det mer som en film som har haft samma idé, men som är utförd på ett helt annat sätt. Och det är bara bra.

Liksom Death Wish så är det en trygg medelklass-hjälte som det brister för och han vill hämnas det som han utsatts för. I Franco Neros falls så hamnar han mitt i ett bankrån, tas som gisslan, blir misshandlat och allmänt omtumlad. Han slutar aldrig att tänka på det som skett och börjar försöka leta rätt på rånarna eftersom polisen inte verkar göra något.

Han är listig, lurar, utpressar och spelar ett spel med de kriminella herrarna och det hela slutar givetvis med den härliga och klassiska finalen i ett stort lagerutrymme.

Men jag vill inte kalla det action. Det är mer ett våldsamt kriminal-drama med jävligt imponerande stunts, blodiga squibs och fantastiska skådespelare. Franco Nero är väldigt inspirerad och verkar fullkomligen uppslukad av rollen. Ingen trött skådis som går på rutin där direkt. Castellari skildrar våldet i stort sett med samma finess som Peckinpah och Hill, med slow-motion som fyller sitt syfte för att stegra våldet eller intensifiera action-tempot genom att korsklippa det med normal hastighet. Inte som Christophe Gans som bara slänger in slow-mo för att det är tufft.

Det är få regissörer som verkligen vet hur man ska använda effekten. Castellari är en. Peckinpah, Hill och Glickenhaus är tre andra. John Woo är en av dom stora på området.

Kommentarspåret visar bevisar återigen det alla nog kan känna på sig, att Castellari är en oerhört trevlig person. Jag vet det sedan innan då jag haft tillfälle att prata med honom per telefon ett flertal gånger (angående ett projekt som tyvärr aldrig blev av) och han bjuder mycket på sig själv, är fullt medveten om vad han gör (han anser sig först vara en stuntman och klippare, och sedan regissör) och berättar anekdoter om inspelningen (hur dom bland annat samarbetade med den lokala maffian för att få filma på vissa platser) och berättar även om andra skådespelare han arbetat med - de flesta älskar han. Erik Estrada och Lou Ferrigno får mycket beröm, även Bud Spencer. James Franciscus var expert på kameror och ville alltid veta, till fotografens irritation, vilken lins det var på kameran så att han visste hur han skulle röra sig och agera framför den. Sant proffs. Fred Williamson får mycket, mycket beröm. Enligt Castelliar är Fred en av dom mest kunniga inom branschen och kan sjukt mycket, speciellt om teknik. Han verkar också föredra skådisar som arbetar självständigt och inte kräver för mycket motivation.

Men hans största kärlek är Franco Nero, och det är få stunder som det inte pratas om Franco. Castellari anser att är någon vacker så ska man verkligen visa det. Och han var otroligt noga med att få fram Neros skönhet i bild, även när han var sönderslagen och smutsig - och nog stämmer det. Nero är väl också en av dom mest bildsköna OCH kunniga skådisarna på den italienska fronten. En skådis som också hängav sig helt åt skådespelaryrket. Klagar aldrig. Gjorde sitt jobb. Och visste exakt hur han ska genomföra sin roll.

Enzo har en gång t o m jämfört han och Francos vänskap som ett homosexuellt förhållande, eftersom dom älskar varandra så jävla mycket. Det är vänskap det!

Detta kan ju vara en lämplig tråd att diskutera Enzos filmer och karriär. Vi får väl se när jag har tid att se en Enzo-film nästa gång, men förhoppningsvis ska det väl inte ta allt får lång tid. Är lite sugen på hans underbara åttiotalsrullar Lightblast och Hammerhead - men å andra sidan så har jag aldrig sett klart Striker och det var många år sedan jag såg den fantastiska Tuareg - så vi får se vad det blir.

InläggPostat: ons maj 31, 2006 21:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jag har bara sett 6-7 rullar från denna herre men jag gillade alla skarpt, utom Sindibad.. (elr vad det heter). Street Law, High Crime och Big Racket är mina favoriter

Senast redigerad av gokudo ons maj 31, 2006 22:00, redigerad totalt 1 gång.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 21:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Big Racket är nog det klart bästa jag har sett av Enzo, jag har väl också sett 6-7 st. Inglorious Bastards ligger högt på vill se listan.

Men Bronx Warriors sitter inte heller fel en regnig kväll.

InläggPostat: ons maj 31, 2006 21:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Jag har bara sett standardrullarna, dvs Bronx Warriors 1 och 2 samt new barbarians. Fast de lämnar ju mersmak!

InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Jag har nog bara sett Big Racket, och den älskade jag. Får kolla upp fler.

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Hedulven skrev:

Street Law är skön, så den bör du se.

InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Porco Bastardo skrev:
Hedulven skrev:

Street Law är skön, så den bör du se.

Will do! :)

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Gör det! SL och Bronx är ett måste!

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:20 Svara med citat
Oops, Keoma har jag ju sett med. :) Höjdare den.

Och är det han som gjort "Jättehajen - vindsurfarnas skräck" har jag sett den med. Kanske fler under det gyllene video-80-talet.

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:27 Svara med citat
Då har jag sett 9 stycken.

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Jättehajen är ju bara bäst!
Keoma är med i toppen den med precis som Bronx Warriors 1 & 2, The Inglorious Bastards fast The New Barbarians gillar inte ens Castellari själv :lol:
Men den är helt okej.
Överlag är Castellari en jävligt tung och otroligt kompetent regissör!
Jag gillar hans filmer och han själv skarpt.

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:35 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 20, 2005 15:55Inlägg: 850Ort: Kiruna
Har sett 7 filmer av honom och jag älskar karln!
En av mina favoriter. Big Racket och Inglorious Bastards är två filmer som inte går av för hackor.

Beställde nyss High Crime av Tilapia så snart får jag väl sätta tänderna i den godbiten också.

Senast redigerad av Sutter Cane ons maj 31, 2006 22:36, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:36 Svara med citat
lizzardking skrev:
Jättehajen är ju bara bäst!
Keoma är med i toppen den med precis som Bronx Warriors 1 & 2, The Inglorious Bastards fast The New Barbarians gillar inte ens Castellari själv :lol:
Men den är helt okej.
Överlag är Castellari en jävligt tung och otroligt kompetent regissör!
Jag gillar hans filmer och han själv skarpt.

Det är ju inte konstigt, hans pappa är ju manen bakom Zombie Holocaust! :)

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 22:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Jajjamensan :D
Anorna ligger i familjen redan :lol:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 23:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Har sett 13 st av hans filmer (och har 1-2 hemma som jag inte sett än), Cold Eyes of Fear, High Crime, The Anonymous Avenger, Keoma, The Big Racket, The Shark Hunter, Day of the Cobra, The New Barbarians, 1990: The Bronx Warriors, Escape from the Bronx, Tuareg, Striker, Hammerhead.

Och bara en har varit dålig, Tuareg, och en "bara" bra, Hammerhead. Annars är det mycket bra filmer eller mästerverk (High Crime, Keoma, Anonymous Avanger, Big Racket). Så han är allt en underskattad mästare som borde vara uppe där med Fulic, Argento och Bava.

Tror jag ska se The Heroin Busters inatt :D

Offline Profil
InläggPostat: ons maj 31, 2006 23:28 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 20, 2005 15:55Inlägg: 850Ort: Kiruna
....det finns faktisk en Ezon-film jag ogillar: Any gun can play
Jag hatar den så hårt att när jag ser den börjar jag gråta blod och spy tarmar!

InläggPostat: ons maj 31, 2006 23:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons nov 19, 2003 14:32Inlägg: 402
Big Racket är nog fan den tuffaste eurocrime filmen någonsin, Fernando Di Leo kan verkligen äta ut sitt hjärta i Enzos sällskap.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 01, 2006 08:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
jag håller nog the big racket högst också, men high crime, the last shark och bronx warriors 2 är farligt nära toppen. den enda castellari-filmen jag sett som jag verkligen inte gillar är the cold eyes of fear (som jag dock känner att jag vill se om snart).

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 01, 2006 09:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1074Ort: Kragerø, Norway
Jeg liker Castellari. Han er en teknisk mester, men en dårlig historieforteller. Jeg har sett 18 av filmene hans: Any Gun Can Play, High Crime, Street Law, Keoma, The Big Racket, The Heroin Busters, Inglorious Bastards, The Shark Hunter, The Last Shark, New Barbarians, Bronx Warriors, Bronx Warriors 2, Tuareg - The Desert Warrior, Light Blast, Striker, Hammerhead, Sinbad of the Seven Seas, og Extralarge: Miami Killer.

The Inglorious Bastards er favoritten, etterfulgt av Stret Law, The Last Shark, The New Barbarians og Bronx Warriors filmene. Keoma er den filmen han har lykkes best i å fortelle en god historie, men de fleste filmene hans har ofte dårlig fortalte historier med karakterer uten dybde. Så Enzo Castellari er en visuell og teknisk mester, men ingen god historieforteller. Definitivt ikke undervurdert, og definitivt ikke oppskrytt.

InläggPostat: tor jun 01, 2006 09:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Jag har nog bara sett Cold eyes of fear och The new barbarians så jag har många timmar god underhållning framför mig.

Fast Cold eyes of fear var ju inte världsklass direkt...

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 01, 2006 10:43 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: sön nov 09, 2003 14:41Inlägg: 131
Om vi pratar om europeisk crime så tycker jag att Melville och Verneuil har gjort mycket bättre filmer än Castellari. De är i en liga för sig.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 01, 2006 10:55 Svara med citat
Lakritstrollet skrev:
Om vi pratar om europeisk crime så tycker jag att Melville och Verneuil har gjort mycket bättre filmer än Castellari. De är i en liga för sig.

Fast nu pratar vi Castellari. Du får starta en Melville och Verneuil-tråd :)

InläggPostat: tor jun 01, 2006 10:56 Svara med citat
Max Marian skrev:
Jag har nog bara sett Cold eyes of fear och The new barbarians så jag har många timmar god underhållning framför mig.

Cold eyes of fear känns så märklig i hans filmografi. Inte alls en film som Castellari skulle välja att göra tror jag. Den har en del intressanta idéer, men i övrigt är den ganska tråkig.

InläggPostat: tor jun 01, 2006 11:26 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: sön nov 09, 2003 14:41Inlägg: 131
Fredzilla,
Du har givetvis rätt. Jag skall inte sabba Castellaritråden.
Mitt inlägg var mest ett svar till denna kommentar "Big Racket är nog fan den tuffaste eurocrime filmen någonsin".

Castellari är grym!

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 01, 2006 11:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
fredzilla skrev:
Max Marian skrev:

Cold eyes of fear känns så märklig i hans filmografi. Inte alls en film som Castellari skulle välja att göra tror jag. Den har en del intressanta idéer, men i övrigt är den ganska tråkig.

Håller fullständigt med. Känns inte alls som Castellari, dessutom en ganska medioker film och då var jag ändå snäll i omdömet.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 6
146 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori