Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Cult Film, Indie och Serier.  ~  Enzo G. Castellari - den ultimata tråden

InläggPostat: tis jun 13, 2006 20:19 Svara med citat
Om världen nu behöver ännu en Castellari-film där någon blir skjuten i skrevet genom ett trägolv, så får jag väl lov att presentera Day of the Cobra!

Inte Castellaris mest kända eller populära film, och absolut inte hans bästa - men dock med en del filmiska guldkorn.

Franco Nero spelar den slarvige slacker-detektiven Larry "Cobra" Staziani, italienare som numera jobbar i San Francisco. Han efter en skandal suttit i fängelse oskyldigt för att varit inblandad i knarkhandel. Nu får han ett erbjudande som är skamlöst bra betalt samt chansen att ta död på sitt nemesis, den slemme halte homosexuelle Kandinsky (spelad helt anonymt och utan att visa ansiktet av Michele Soavi). Jobbet leder honom till sin gamla hemstad och där blir intrigerna desto mer komplicerade då alla verkar vilja döda honom, allt från kung fu-transor till mystiska affärsmän.

Samtidigt så återförenas han med sonen, blir kär i Sybill Danning och dricker kaffe med sin tjocke judiske vän. Mysigt värre.

Det är en tuff titel. Miljöerna är toppen. Bara snygga tagningar. Skådis-listan är rent utsagt fenomenal: Mickey Knox, Michele Soavi, Ennio Girolami, Sybill Danning, William Berger, Massimo Vanni, Franco Nero och givetvis Enzo själv i en cameo. Överlag känns den påkostad, men det saknas nåt... ACTION!

Visst är lite en del jakter till fots, en snygg explosion, nåt högt fall och en hel del bra slagsmål - men det är långt ifrån lika intensivt som i Castellaris andra filmer. Det känns som om man bränt budgeten på miljöer och skådisar istället - vilket inte alls är dåligt. Men visst saknar man hejdlösa biljakter och folk som flyter av explosioner. Höjdpunkterna är istället handgemänget, speciellt det mellan Franco och klubbägarinnan Lola. Lola praktiserar riktigt bra kung fu och sparkar bra och hårt, och Franco blir rejält spöad. Imponerande faktiskt. Jag är bara otroligt förvirrad över skådisen som spelar Lola - för Lola är egentligen en transa, väldigt övertygande sådan också, som dessutom drar av sig toppen och avslöjar en mansbringa. MEN enligt IMDB så är det Licinia Lentini som spelar honom/henne och personen ifråga har bara spelat kvinnliga roller under hela sin karriär. Så vad har vi här? En Kung Fu-kunnig italiensk drag-artist/transa eller en kvinna som spelar kvinnan när hon är Lola och som blir utbytt till en manlig skådis när han blir "Ivan"? Eller är det samma person hela tiden? Förvirrande, men jävligt coolt.

Franco Nero är jävligt skön och verkar leka sig igenom hela filmen utan att förlora i trovärdighet. Det som drar ner mycket är den onödiga, men iofs ganska fina, sidohistorien med honom och hans son. Det stoppade upp storyn och tillförde inte så mycket faktiskt. Franco fungerar bra med alla andra skådisar och vi får till och med se hans otäckt håriga rygg i en sängkammar-scen med Danning. Så lite italo-macho-bonus blir det.

Castellari på rutin. Men helt okey rutin.

InläggPostat: tis jun 13, 2006 20:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Hellbender skrev:
fredzilla skrev:
Max Marian skrev:
Jag har nog bara sett Cold eyes of fear och The new barbarians så jag har många timmar god underhållning framför mig.

Fast Cold eyes of fear var ju inte världsklass direkt...

Cold eyes of fear känns så märklig i hans filmografi. Inte alls en film som Castellari skulle välja att göra tror jag. Den har en del intressanta idéer, men i övrigt är den ganska tråkig.

Håller fullständigt med. Känns inte alls som Castellari, dessutom en ganska medioker film och då var jag ändå snäll i omdömet.

Jag har sett sämre filmer än Cold Eyes Of Fear, men jag håller med om att den är annorlunda i jämnförelse med hans crimevåfflor exempelvis.

InläggPostat: tis jun 13, 2006 23:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
NIN skrev:
Hellbender skrev:
Inget fel på Tuareg. Inte en av hans bästa filmer men en bra film! :D

Fan, får se om min Svenska VHS och se om jag ändrar mig då! :)

Ja gör det, den har sin charm :D

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: ons aug 16, 2006 19:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 18, 2006 09:57Inlägg: 2953Ort: Stockholm
Day of the Cobra på DVD 19/9!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=61497

8)

Offline Profil
InläggPostat: ons aug 16, 2006 23:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Mer info om Day of the Cobra:

http://mvdb2b.com/cgi-bin/netlink?SESSI ... 001&CO_ID=

Något att se fram emot!!!

InläggPostat: ons aug 16, 2006 23:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
abs1nth3 skrev:

8)

själv tycker jag att det är en av C mest tråkiga rullar! Ge mig Hig Crime för helvete!!!

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tor aug 17, 2006 11:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
gokudo skrev:
abs1nth3 skrev:

8)

själv tycker jag att det är en av C mest tråkiga rullar! Ge mig Hig Crime för helvete!!!

Vem vill inte ha High Crime? Hoppas att BU ger ut den snart.

InläggPostat: tor aug 17, 2006 15:41 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 20, 2005 15:55Inlägg: 850Ort: Kiruna
jag vill inte ha High Crime

Tycker det är den tristaste av mannens crime-filmer jag sett (men det är naturligtvis en bra film)

InläggPostat: tis aug 22, 2006 01:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Sutter Cane skrev:
jag vill inte ha High Crime

Tycker det är den tristaste av mannens crime-filmer jag sett (men det är naturligtvis en bra film)

ja, du brukar somna vid de flesta rullarna! http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=31798926 :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 22, 2006 16:44 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 20, 2005 15:55Inlägg: 850Ort: Kiruna
ja, du brukar somna vid de flesta rullarna! http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=31798926 :wink:[/quote]

haha där fick du mig!

InläggPostat: tis aug 22, 2006 18:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
high crime finns i en brittisk lågbudget-utgåva, om man nu MÅSTE ha dvd.

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 21:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Håller the big racket och street law högt! Street law är en riktigt bra film och big racket håller jag som en av de 10-15 bästa filmerna jag sett från italien!
Beställde bl.a. the new barbarians och bronx warriors idag och får hoppas att de inte gör en besviken! Var nära att plocka bronx warriors 2 också men en viss murder rock stod i vägen!

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 21:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Bra beställningar där. Evil Gus. The New Barbarians är högst underhållande, Bronx Warriors helt OK. Big Racket är dock svår att slå.

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Hedulven:
Låter bra! Har en massa film hemma att se när hösten kommer (då jag endast ser en film i veckan ungefär). Man köper ju mer film än man ser (vanligt problem här på forumet).

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:16 Svara med citat
Evil Gus skrev:
Hedulven:
Låter bra! Har en massa film hemma att se när hösten kommer (då jag endast ser en film i veckan ungefär). Man köper ju mer film än man ser (vanligt problem här på forumet).

hehe, känner igen mig! Fast Castellari rockar (70%)! 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:18 Svara med citat
Ska dock (efter att jag sett puzzle) se bronx warriors inom en snar framtid då jag velat se den väldigt länge! Hoppas den är lika underhållande som 2019 och rats (en personlig favorit till mig)! Får gärna innehålla lite sleaze också (vilket inte är så troligt gissar jag)

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:20 Svara med citat
Evil Gus skrev:
Ska dock (efter att jag sett puzzle) se bronx warriors inom en snar framtid då jag velat se den väldigt länge! Hoppas den är lika underhållande som 2019 och rats (en personlig favorit till mig)! Får gärna innehålla lite sleaze också (vilket inte är så troligt gissar jag)

Nope, inte från Mr Castellari, han är mer actionsnubbe!

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:30 Svara med citat
Gokudo:
Det var väl det jag trodde! Ingen större fara, har ju sett en del sleaze på den senaste tiden (mästerverket waves of lust senast), så lite stenhård aktion tackar man inte nej till (speciellt inte om den kan vara lika underhållande som rats!)

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
The New Barbarians är hans egentligen sämsta film och det håller han med om själv oxå :lol:
Men den är jävligt underhållande :D
Synd bara du stod över Bronx Warriors 2 för Murder Rock :cry:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:35 Svara med citat
lizzardking skrev:
The New Barbarians är hans egentligen sämsta film och det håller han med om själv oxå :lol:
Men den är jävligt underhållande :D
Synd bara du stod över Bronx Warriors 2 för Murder Rock :cry:

En rolig gubbe Castellari... jag tycker att hans Sinbad of the Seven Seas är det sämsta han har någonsin gjort, Barbarians är ett mästerverk... om man har sett Sinbad! 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:40 Svara med citat
Lizzardking:
Beställde ett gäng filmer idag och det enda jag valde mellan var dessa två. Anledningen till att det blev murderrock var att jag samlar på giallos och att jag är nyfiken på korsningen dansfilm/giallo! Plus att jag hoppas få se olga karlatos och Geretta geretta (rats) sleaza runt lite :)

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Du är förlåten :wink:
Har inte sett Murder Rock än så får väl lägga på ett kol och göra det :lol:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 22:47 Svara med citat
lizzardking skrev:
Du är förlåten :wink:
Har inte sett Murder Rock än så får väl lägga på ett kol och göra det :lol:

ingen film att hänga i julgranen precis. :D

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 23:03 Svara med citat
Murder rock är säkert inget mästerverk, men av de 45-50 giallos jag sett så har endast en varit sådär (french sex murders) och en usel (pyjama girl case) så jag kommer nog att gilla murder rock tror jag!

För att återgå till tråden så undrar jag om heroin busters är lika bra som de två övriga i BU sortimentet. Har fått bilden av att den skulle vara svagare än de övriga och därför har jag ännu inte köpt den (och lär väl vänta ett tag till med det). Hur står den sig mot ex day of the cobra?

Offline Profil
InläggPostat: tis aug 29, 2006 23:06 Svara med citat
Evil Gus skrev:
Murder rock är säkert inget mästerverk, men av de 45-50 giallos jag sett så har endast en varit sådär (french sex murders) och en usel (pyjama girl case) så jag kommer nog att gilla murder rock tror jag!

För att återgå till tråden så undrar jag om heroin busters är lika bra som de två övriga i BU sortimentet. Har fått bilden av att den skulle vara svagare än de övriga och därför har jag ännu inte köpt den (och lär väl vänta ett tag till med det). Hur står den sig mot ex day of the cobra?

Jag tycker att den är så där, med alldeles långa transportsträckor! Fast filmen är kul på något sätt! Jag rekommenderar den i alla fall!

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 4 av 6
147 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori