Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  Vilka länder har ni varit i? (Sverige räknas inte!)

Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
InläggPostat: tor dec 03, 2020 02:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
Alexander skrev:
vaultkeeper skrev:
41 jäkla länder!

Du kan väl fan inte ha hunnit med allt där på en enda sommar?! :shock: Du tog det i perioder va, annars är jag sjukt impad! :P :mrgreen: Var tvungen att kapa ned lite, annars blir mitt inlägg nästan som en bok :wink:

Jag har ju tidigare postat de länder jag varit i, men kanske inte gett några detaljerade berättelser. Få se om jag kommer ihåg någonting?

1. Belgien
2. Danmark
3. Finland
4. Frankrike
5. Grekland
6. Irland
7. Kina
8. Lettland
9. Marocko
10. Monaco
11. Ryssland
12. Spanien
13. Storbritannien
14. Tjeckien
15. Turkiet
Hehe nej, inte under en sommar men flera år såklart. Ofta har jag besökt flera närliggande länder i samma veva, med hjälp av diverse kollektivtrafik, backpackat och tågluffat dvs, solo.

Här är en av mina många berättelser genom åren:

Rumänien, Moldavien och Transnistrien
Detta var hösten 2018. Jag tog flyget till Rumäniens huvudstad Bukarest, som jag tidigare besökt. Övernattade, och tidigt morgonen därpå tog jag tåget till Iasi vid moldaviska gränsen, och sedan därifrån en minibuss till Moldaviens huvudstad Chisinau flera timmar på oerhört dåliga, kanske rent av farliga vägar, man märkte att man var i Europas fattigaste land. Övernattade 3 nätter i Chisinau och åt billig fin mat och drack billig öl (10 kr per halvliter) och moldaviskt vin. Besökte en av Europas största vinkällare.

Sedan tog jag därifrån ännu en minibuss, den här gången till Tiraspol, Moldaviens andra största stad som befinner sig i utbrytarstaten Transnistrien (officiellt "Dnestriska moldaviska republiken"), ett "land" som existerar enbart på grund av massivt stöd från Ryssland. Precis som i ett vanligt land, var det gränskontroll där man fick sitt pass elektroniskt skannat av seperatiststaten vid ett gränskontor och fick ett kvitto utskrivet som man var tvungen att visa upp när man ska resa därifrån, kvittot bekräftade att jag vistades lagligt i "Dnestriska moldaviska republiken". Jag övernattade 2 nätter i Tiraspol och mötte upp med en lokal guide som visade mig och en polsk backpacker runt i staden, och guiden tog med oss genom liftning (!) på en tur till ett ortodoxt kloster och sedan staden Bender där Karl XII bott en gång i tiden, fanns till och med en staty av Karl XII. Seperatiststaten har tillochmed egen valuta de trycker upp, som är den enda valutan man kan använda där. Utländska kontokort och kreditkort går inte att använda, så man får se till att ha med sig kontanter att växla.

Efter att jag var färdig med Tiraspol tog jag bussen tillbaka till Chisinau på moldaviskt kontrollerat område, och sedan byte till buss tillbaka till Iasi, i Rumänien. Där blev det 2 övernattningar, hade rejäl otur med vädret som jag var dåligt klädd för och åkte dessutom på en förkylning. En helt okej men inte särskilt märkvärdig rumänsk storstad.

Sen tog jag en långdistansbuss till Sibiu i rumänska Transsylvanien, där jag övernattade 3 nätter. Oerhört vacker liten stad med en medeltida stadskärna, med fin utsikt över bergen i Karpaterna. Sen flög jag hem från Sibiu med ett lågprisbolag. Trots en del motgångar, en fantastisk resa och med priser som får Tjeckien att vara dyrt i jämförelse :ymparty:

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 03, 2020 18:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2559
Har ni var't i Transsylvanien så är det nog bäst att
man äter mat med mycket vitlök! :mrgreen: :lol:

- That he did.
- And then, for no reason, abandoned
everything. Slaughtered his mistress
and
- And there he was, researching suicide.
The times we have to live in. Taxi!
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 03, 2020 23:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5302Ort: Sölvesborg
hatchet skrev:
Transsylvanien har jag besökt 3 gånger och det är verkligen bland mina favoriter, även om vampyrer inte finns inom just rumänsk folktro så finns det klart och tydligt i Transsylvanien tack vare att regionen är till stor del ungersk och tyskspråkig :)

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 03, 2020 23:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2559
Bara o skicka upp en bild eller fler därifrån, vetja'! :ymparty:

- That he did.
and
Offline Profil
InläggPostat: tor dec 03, 2020 23:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6889Ort: Stockholm Norra
hatchet skrev:

Ah...att dra till Transylvanien (Vlad Tepes/Dracula ofcourse :twisted: ) eller slottet Trencin i Slovakien där en viss Erzebeth Bathory ("den blodiga kvinnan från Čachtice" eller "kvinnliga Dracula") levde finns på min Bucket-list kan jag lova er :twisted:

Återigen, om man bara får pli på det jädra "fladermusviruset" så det blir lättare att resa runt i Europa :jason:

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!
Joe Pilato Day of the Dead
Youre all muscles and no brains are you boy?!
Bobby Rhodes Demons 2

FD: Allmän sabotör, Herr Lejon Stor orange kanin
Online Profil
InläggPostat: fre dec 04, 2020 01:35 Svara med citat
Här följer några bilder jag själv tagit:

Sighisoara, Vlad Tepes hemstad i Karpaterna i Transsylvanien:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Såhär ser tågen ut i Transsylvanien, rejält långsamt (tar cirka 3 timmar att åka 100 km) och omodernt, men funkar gör det!
Bild

Brasov, i södra Transsylvanien:
Bild

Sibiu:
Bild

Slottet Bran, i byn Bran utanför Brasov:
Bild
Bild

Det är helt klart den här typen av resor jag föredrar istället för charter till Mallis och Ibiza!

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 04, 2020 08:58 Svara med citat
Trevligt, stämningsfullt o granithårt! :ymparty:

Mer intressant o fara genom Europa än exv. USA,
av allt o döma. Finns en massa slott o andra mycket
gamla byggnader o annat skoj från förr på denna eu-
ropeiska världsdel. 8)

\m/

Bretagne i norra FRA hade oxå var't skoj. Bl.a.
"Riddar Blåskägg" Gilles de Rais' slott finns där.

- That he did.
and
Offline Profil
InläggPostat: fre dec 04, 2020 13:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6967Ort: Haddonfield
Ja, skojar du!! :shock: :shock: :shock:

USA skulle jag inte vilja fara till för alla Trump pengar i världen. :mrgreen:

Europa är ju 500 ggr häftigare.

Jag är oerhört glad över att va varit och sett Örnnästet eller Burg Hohenwerfen som det heter i verkligheten.

Örnnästet va så otroligt grym när jag såg den som liten så det va min dröm att åka dit.

Så på en tågluff när vi va i Salzburg insåg vi att Örnnästet låg bara någon mil därifrån, saken va klar.
Vi måste dit. 8)

Detta va ju på analog tiden, men här kommer en bild så ni vet vilket slott jag pratar om.

Bild

InläggPostat: fre dec 04, 2020 13:41 Svara med citat
Och Italien, inte minst, finns i Europa! \m/

- That he did.
and
Offline Profil
InläggPostat: fre dec 04, 2020 13:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6967Ort: Haddonfield
hatchet skrev:
Och Italien, inte minst, finns i Europa! \m/

Exaktamente. 8)

Och Profondo Rosso i Rom om man vill hälsa på Luigi Cozzi och få lite filmer signerade. :ymparty:

InläggPostat: fre dec 04, 2020 16:32 Svara med citat
Beställde boken Italian Horror Movies (deras egenproducerade
bok) direkt från Profondo Rosso-butiken, för ett gäng år se'n. :ymparty:

Men, det hade ju var't en helt annan femma o vara där på plats
o köpt den. 8) Ja, då hade man även fått den signerad. :jason:

- That he did.
and
Offline Profil
InläggPostat: lör dec 05, 2020 17:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6889Ort: Stockholm Norra
vaultkeeper Jäklar......jag som tyckte att Gamla Stan i Prag var underbart vacker (och att Stockholms Gamla Stan kunde slänga sig i väggen när jag var där). Nu har jag verkligen något mer att utforska, ser jättefint ut! :D Måste vara billigare där ja haha

Argento rules: Hehe, "Örnnästet" vore bannemig inte dumt det heller att bocka av. Intresset för mytologi/historia gör att typ Machu Pichu & Påskön är något jag skulle vilja åka till....men ja, det är inte som att boka biljett med Ryanair direkt haha :evil: Vi skjuter på just det, får köra på Örnnästet :mrgreen:

Sedan såg att jag Twin peaks tråden poppade upp igen....jag har varit småsugen på att åka till USA. Inte direkt New York som lockat mest, utan norra Washington och småstäderna Fall city, North bend & Snoqualmie (som ligger nära kanadensiska gränsen tror jag). Visst det ser helt annorlunda ut idag (RR-cafe finns inte kvar utan en helt annan sylta ligger där :cry: ) men annars tror jag att det skulle bli ett minne för livet

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!
Joe Pilato Day of the Dead
Youre all muscles and no brains are you boy?!
Bobby Rhodes Demons 2

FD: Allmän sabotör, Herr Lejon Stor orange kanin
Online Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 7 av 7
162 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: