Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  Symbolen från boken Eibon i THE BEYOND?

InläggPostat: ons okt 18, 2006 11:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
Det var väl ingen som sa att någonting baserade sig på Necronomicon. Necronomicon var det jag som drog upp i samband med att det finns grupper som använder populärkulturell pulp som religiöst grundmaterial.

Om du inte bryr dig om Crowley verkar det ju konstigt att påstå att han var en nolla och att du tyckte att du borde fått det sagt. Om han är en nolla för dig fattar jag inte varför du inte bara ignorerar honom istället för att dra upp honom i trådar om Weird Tales-noveller och deras efterliv i Lucio Fulci-filmer. ?

Jag tycker inte heller att du ska ifrågasätta hur pålästa andra är på ämnet esoterisk ockultism utan att veta något om det. ;) I min familj har vi hållit på med sånt där sedan 1100-talet.

Håller f ö inte med dig om kommerstanken. Allt magi går ut på är "stor spridning". Thats it. Kenneth Angers Thelema-magi skapade en hel popkulturell rörelse och det är fantastiskt att Britney Spears lanserar sig med ett visuellt språk som har sina rötter i "The Great Beast 666" idéer om vårt undermedvetna. Läste att Ronny James Dio var rätt sur över att Britney gör Baphomet-hälsning med vänsterhanden utan att blinka. Ha ha.

Appropå andra stora Thelemiter: tänkte se Demonseed ikväll (har av någon helt oförklarlig andledning aldrig sett den). Cammell var ju Thelemit (och det spekulerades i om han var oäkta son till Crowley) och anses ju vara den som "kom på" stream of consciousness-klippning som ju hade duktigt stort genomslag ett tag och som jag är helt säker på kommer att smyga sig tillbaka på stor front - det är bara så jävla svårt att klippa bara. Vad tycker ni om den?

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 18, 2006 17:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 21, 2004 17:31Inlägg: 1318Ort: Last House On The Left i Sundsvall
har efter jag vart ett fan av Behemoth läst in mig lite om ockultismen och Crowley etc( om det inte var tidigare ). visste dock aldrig att man skulle blinka när man gjorde Baphomet täcknet! nån som har en bild när Britney gör det? skulle vara kul att se :D

och man kan ju inte bara att säga att Crowley var en nolla bara sådär, han var ju rätt cool!

http://swedish-psycho.dvdaf.com/
Offline Profil
InläggPostat: ons okt 18, 2006 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Martin Munthe skrev:

smulan skrev: "ar själv läst lite Lovecraft och tycker han är alldeles fantastisk så detta skulle vara mycket kul att få reda på mer om! Jag tvivlar inte på att det har kopplingar då jag har läst om boken Eibon i någon/några Lovecraft historier!"

Eibon är alltså scifi/fantasy pulp av en författare som hette Clark Ashton Smith. Han skrev i Weird Tales liksom Howard och Lovecraft. Det var tre påhittiga geeks som gillade att knåpa ihop kioskunderhållning. Väldigt, väldigt långt ifrån esoterisk ockultism. Att Lovecraft någonsin skulle haft någonting med Lovecraft att göra är en gammal "urban legend" som för länge sedan är helt avfärdad. Eibon är fiction. Crowleys arbete med Goetian och Enok är en helt annan femma.

Har aldrig trott eller påstått att nått det av vad Lovecraft skriver är på allvar. Bara konstaterade att han nämner Eibon i nån/några noveller... Att det sedan är hans polare som har skrivit en fictionbok som heter Eibon är inte alls konstigt då han ofta lät sina polare/brevkompisar figurera eller på nått sätt vara involverade i hand historier. Alltså jag tror inte på nått av det här, själv är jag agnostiker men somliga kallar mig ateist efetrsom jag har svårt att tro på det mesta... iallafall om jag har förstått det hela rätt... Eh bara finner sånt här intresant! =9

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 12:49 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör okt 14, 2006 08:23Inlägg: 682
Tja, man får tolka det hur man vill.
mvh Sweick 8)

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 13:03 Svara med citat
Jag vet att det var du,Martin Munthe, som drog upp detta med Necronomicon...Det var inget påhopp på nå'n särskild person,heller.När det gäller min åsikt om Crowley,så är den högst personlig.Jag gillar bara inte kommersen kring det hela. Det är att förlöjliga det som är "heligt".mvh Sweick. 8)

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 14:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
Där håller jag inte med dig. Det ligger latent inbyggt i esoteriken att den strävar mot exoteriken. Det är så mänskligheten utvecklas. Datorer var eosterik för dom flesta för tjugo/trettio år sedan. Idag sitter vi alla här och använder dessa esoteriska tingestar som en självklar del av vår vardag. Och det har inte blivit ett dugg mindre intressant eller "heligt" för att hela världen är uppkopplad...

Konservativt sinnelag är, hävdar jag, ockultismens främsta fiende.

Bruce Lee sa: "“All fixed set patterns are incapable of adaptability or pliability. The truth is outside of all fixed patterns.” Det är sjukt bra sagt och det passar ockultismen utmärkt.

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:13 Svara med citat
Jag tror du har pluggat lite Jeet-Kune-Do...jag kan ana lite altruism och filantropi i dina ord och meningar.Det jag intresserar mig för har inte speciellt mycket med människan eller hennes utveckling att göra.Arten är bara myggskit i ett ofantligt universum.Vi dras med av och in i malströmmen förr eller senare.Tänk på dinosauriernas öde...vi är rätt så betydelselösa när allt kommer omkring.

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
Vad är det för jävla new age-flummande här nu? :lol:

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:23 Svara med citat
Ja, vad gäller det att jag nedlät mig till att nämna en så'n bluff som Crowley..:jag bara kände för't...det kändes bra helt enkelt. New Age-flum?
Jaa.. det kan man kanske kalla det,men jag tycker det är roligt o intressant att snacka med Munthe. 8)

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
When I hear the word Esoteric, I reach for my revolver. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:34 Svara med citat
Gillar du puffror? Du kanske ska ta o se Fulci's The Smuggler... :D

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:45 Svara med citat
Nä, jag har inte pluggat Jeet Kune Do. Men jag har sett Bruce Lee-filmer.

Det känns fortfarande som att du har en stor hang up på Crowley. Vad har han någonsin gjort dig för ont? Jag får helt enkelt fortsätta citera den store Bruce Lee (tänk er ett stenhårt Lalo Schifrin soundtrack i bakgrunden medan ni läser): "Take no thought of who is right or wrong or who is better than. Be not for or against."

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:47 Svara med citat
hehe. har sett. hårda tag onekligen.

Ber om ursäkt att jag larvar mig i denna tråd.
Kunde bara inte låta bli när ni lät så allvarliga.
Lycka till med häxerierna! :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 17:56 Svara med citat
Han behöver inte ha gjort mig nå't för att jag ska spola ner'an.Kan inte bara med honom,helt enkelt.Jag menar...jag gillar inte Ingmar Bergman heller!Vi kan inte gilla alla spån som trampar på denna jord.Eller? :D

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 18:09 Svara med citat
Förvisso. Det verkar lite inskränkt bara. ;)

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 19, 2006 18:21 Svara med citat
Behöver väl inte vara inskränkt el. konservativ bara för att jag tycker som jag gör? Det är väl min läggning helt enkelt.Ktoniska ting ligger o lurar bakom min uppfattning om saker o ting.Gillar inte trender o se'n är jag väl förbannat konsekvent av mig o det mår jag inte taskigt av! 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:48 Svara med citat
Nej du är säkert inte inskränkt. Du bara framstår som det.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 08:40 Svara med citat
Framstår jag som inskränkt får det väl vara så. Det finns dock orsaker till att jag har de uppfattningar jag har.Människan står inte i centrum i den tron jag besitter och apropå Eibon's glyph(Crux apocalyptica ivonis)så har vi ett mer passande namn på symbolen: Det ktoniska korset/The Cthonic Cross.Tycker att det är intressant att diskutera med dig,Munthe.Vi är båda intresserade av det ockulta och då har vi nå't gemensamt,men olika åsikter kan man ha,ändå. 8)

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 17:20 Svara med citat
Klart vi delar ett ockult intresse men det känns som vi är extrema motpoler i våra åsikter. Lite KPMLr och Timbro känns det som. Båda är ju politiska. För mig är det helt obegripligt att underkasta sig någonting "högre" (eller som i ditt fall "lägre").

Sedan kan jag tycka att ockultister är larvigt insnöade på alla metagrejer kring ockultismen. Det ska namedroppas latin och hänges åt tramsig symbolik och sånt där. Det är inte riktigt min kopp té. Risken med det där är nämligen att man placerar kraften utanför sig själv, tappar fokus och förvandlas till en...geek.

Därför gillar jag oortodoxa experimentalister. I alla sammahang - inte bara ockultism och religion. (och jag nedvärderar inte på något sätt betydelsen av symbolerna - bara användandet)

Magi är starka grejer. Och jag instämmer till fullo i Lon Milo DuQuettes tes att alla människor är magiker. Dom flesta är bara väldigt dåliga magiker.

Årets bästa ockultistiska film är f ö Lady in The Water. Jag gillade hårt scenen där den lilla killen läser sammanhang och lösningar genom att titta på Corneflakes-paket. Mer sånt. Påminner om människor som är skickliga på att lägga divination och inte nödvändigtvis använder Tarot utan saker som tärningar och dominobrickor (eller vad som helst). Sånt är coolt. Power of the mind.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 18:16 Svara med citat
Jag har självmant valt att vandra i den Svarta logen.Det är min kärlek och mitt öde. 8)

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 18:26 Svara med citat
Eh...ok.

Varför vandrar du omkring i en svart loge? Finns det ingen elektricitet där du bor? ;)

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 18:32 Svara med citat
Du har ju hört talas om The Black Lodge?

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 21, 2006 20:08 Svara med citat
?segnälkab rasnad ragrävd räd telläts räd ted rä ted ,aJ

Bild

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 08:02 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis jun 15, 2004 06:14Inlägg: 11
Vet inte riktigt vem som först hitta på "black lodge" men "white lodge" är i alla fall ett vedertaget koncept i teosofin och är den plats där mästarna/mahatmerna befinner sig. De är högt upplysta människor som efter en lång reinkarnations process uppnått en sådan nivå att de kunnat bli ett med gud men istället valt att stanna kvar för att vägleda människan (Kristus ska enligt teosofin vara en av dessa mästare). Denna "white lodge" ska ligga i Tibet.
Teosofin har sina rötter i spiritismen och skapades till stor del av Madame Blavatsky under 1800-talet, enligt mig en bluffmakerska av stora mått. Min egna okvalificerade gissning är att "black lodge" är påhittad som nån slags motpol till teosofins "white lodge" ungefär på samma sätt som te.x. man snott ihop symboler och ideer till djävulsdyrkan och inverterat dem för att hitta på en mer spännande ond motpol.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 08:58 Svara med citat
Om Black Lodge är påhitt,då är även White Logde det.Då skulle ju allt vara påhitt som har med magi och ockultism att göra.Det finns 2 urkällor av energi. Den ena är den vita logen,den andra den svarta logen.Den förstnämnda representerar det s.k. Ljuset.Den sistnämnda det s.k. Mörkret. Jag har valt att som symbol för det använda "Dénis Lindbohms" pentagram,men vänt på den,helt enkelt,för relevansens skull. 8)

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 4
96 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori