Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  Symbolen från boken Eibon i THE BEYOND?

InläggPostat: sön okt 22, 2006 09:30 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis jun 15, 2004 06:14Inlägg: 11
Tja om man ser allt som svart eller vitt och drar samman den vita logen med nån slags urkälla av energi så antar jag att du kan ha rätt men den vita logen har ju inte denna betydelse i teosofin som vad jag vet skapade begreppet. Den funktion som den har där behöver ingen motpol och vad jag vet så hade de ingen motpol till den vita logen heller. Inte i alla fall i deras grundläror. Möjligen har man senare gett den vita logen en annan betydelse...

Intressant att använda Denis pentagram, men om du följer hans andra idéer har du då ditt omvända pentagram som en symbol för vad han kallar omega, den förstörande kraften? Det blir väll inte helt rätt om man följer det han säger då jag aldrig har sett han koppla just sitt pentagram till varken alfa eller omega utan mest en stark symbol som går utanför våran egna 3d uppfattning av världen. Han skriver ganska intressanta saker och har helt klart endel tänkvärda ideer bl.a. om sin syn på pentagramet men jag antar att du mest mischmaschar ihop endel saker från det han skrivit med andra saker du gillar från andra källor?

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 11:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
Jag ska ärligt erkänna att jag "missat" Dénis Lindholm. Han ligger och tangerar nörderiet lite för mycket för att locka mig. (Han var trots allt sveriges första "trekkie") Men jag kan ha fel och borde kanske läsa honom.

Madame Blavatsky var nog i grunden väldigt genuin men drogs nog tyvärr med i tidens enorma spiritistiska boom och fattade ett antal korkade beslut med pengar för ögonen. Det var ju ganska många som hamnade där. McGregor Mathers t ex. Många förvandlades till "sell outs". I den där tiden framstår ju människor som Crowley och Israel Regardie som människor med fötterna på jorden och helt genuina hela vägen. Heroinberoende till trots.

Jag anser att allt som har med magi och ockultism att göra är "påhitt". Man ska inte underskatta kraften i påhitt bara. Eller som Lon Milo DuQuette säger -"It's all in your head. You just have no idea how big your head is." Äldre personer jag känner inom ockultismen brukar ha kommit till insikt om det där lite senare i livet. Och först då blir dom också riktigt skickliga.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 12:02 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör okt 14, 2006 08:23Inlägg: 682
Så gott som allt är "mischmasch" som har med det ockulta att göra...där det finns folk,finns det olika åsikter.Vi är funtade så.Ägnar mig i huvudsak åt diabolism och är rätt less på att var och varannan går och skyltar med gamla svartmagiska symboler.Inte minst ser man det på rockfestivaler.Symbolerna har förlorat deras ursprungliga betydelse och blivit en del av en sliskig kommers.Ja,jag är inte LaVeyan! Anser att så'nt här är endast avsett för invigda,inte vem som helst.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 12:07 Svara med citat
Omvända kors,omvända pentagram och sexor har blivit en produkt à la Kalle Anka och hamburgare.Därför har jag utvecklat egna symboler för att hylla Mörkrets furste och dennes krafter. 8)

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 12:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: ons mar 30, 2005 07:38Inlägg: 4249Ort: Norrköping
Välj att editera ditt föregående inlägg istället för att posta två inlägg i rad!

InläggPostat: sön okt 22, 2006 13:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
Nu var du inne på kommersen igen. Jag ser inget fel i kommersialism. Det är en viktig del av människan. Utan den i dess krassaste form skulle det här forumet inte existera eftersom regissörer som t ex Fulci i första hand gjorde skräck för att det sålde och gick att leva på. Konst och kommers i fin tradition.

Och att symbolerna är väldigt utspridda idag är väl i princip bara ett resultat av att det symbolerna representerade till slut har slagit igenom. Människkan i centrum och sexuell frigörelse har vi inte sett som nu på väldigt länge.

Och jag tycker tvärtom när det gäller det där med initiering. Jag tror att initieringen är ett utmärkt sätt att dölja för andra att man inte har sån jävla benkoll som man hoppas att andra ska tro. Magi inför öppna dörrar är sånt som förändrar. Magi i fritidslokaler bakom låst dörr är bara ett sätt att skaffa kompisar för associala personer.

"Mörkrets furste" är ett sånt där genuint nött pop-kultur-ord. Vad betyder det för dig macumba? Är det Christopher Lee? Eller är det Sir Joseph Lucas som uppfann glappkontakten?

Bild
Är det här Mörkrets Furste?

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 15:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Handlar detta ens om Eibon symbolen längre? Jag känner på mig att man aldrig kommer få ett svar om man inte är sjukt insatt och kan grejjer för jag fattar inte ett skit av vad ni snackar om... Men för all del fortsätt, det finns ju uppenbart intresse av sånt här och tråden kommer väl inte direkt användas till nått annat.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 20:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Jag tycker den är intressant :D
I mina ögon så ligger Munthe bra till TKO nu :P
Känner mig lite som en kommentator på biljarden på Eurosport :D

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 22, 2006 20:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildHorrorfreakHorrorfreakBlev medlem: mån okt 13, 2003 21:29Inlägg: 1037Ort: Lappland för helvete!
Martin Munthe skrev:
Jag ska ärligt erkänna att jag "missat" Dénis Lindholm. Han ligger och tangerar nörderiet lite för mycket för att locka mig. (Han var trots allt sveriges första "trekkie") Men jag kan ha fel och borde kanske läsa honom.

Tycker han är en goodie goodie hycklare och ibland över gränsen till megalomanisk men hans bok om självhypnos gav mig en del en gång i tiden.

Horror/Splatter/Gore/explotation på DVD
Offline Profil
InläggPostat: mån okt 23, 2006 06:36 Svara med citat
Munthe,jo,jag är bl a gnostiskt inriktad."Mörkrets furste"...Man kan tala om en slags demiurg,en slags anti-Gud,skuggan av Gud. 8) Och,Ödlekungen...detta är ingen tävling eller nå't så'nt.Och,Munthe...det verkar som att du är inne på nå'n slags Harry Potter-magi...Kommersialism suger.

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 23, 2006 10:18 Svara med citat
Vänta nu. Någon som dyrkar "ödlekungen" påstår att jag pratar om Harry Potter-magi. :lol:

Vilken "Ödlekung" är det du pratar om? Dungeons & Dragons? Simpsons? Spongebob and Squarepants? World of Warcraft?

Jag har över huvud taget inte nämnt någon magi men däremot grupperingar och ordnar som Golden Dawn. Och så har jag nämnt Thelema. Där hamnar man ju automatiskt i Goetian, Enok, Abramelin och Salomons nyckel. Kan inte påstå att jag på något sätt hårdpluggat Harry Potter så jag kan naturligtvis inte uttala mig om magin i dom filmerna. Jag såg den senaste och kan inte påstå att jag kände igen någonting.

Hur man ser på magi är ju väldigt olika. Nybörjare, kalenderbitar-geeks och andra hårdrockare brukar ju se på t ex Goetian som ett sätt att frammana världens demoner. Skickliga magiker som levt med Goetian ett tag inser att det handlar om att invokera dom egna demonerna.

Bild

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 23, 2006 11:28 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis jun 15, 2004 06:14Inlägg: 11
Tror han menar med ödlekungen menar lizzardking och den meningen är nog bara ett svar till den postaren. Även om det vore lite kul ifall macumba hade dyrkat en varelse från Warcraft....

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 23, 2006 11:40 Svara med citat
ha ha. ok. mitt misstag.

Jag var inne på att producera ett manus som hette "Ödlekungen från Märsta" ett tag.

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 23, 2006 12:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Att macumba dyrkar mig har nog inte undgått någon :D

Martin Munthe:
Tycker absolut att du ska producera den fast ändra titlen från Märsta till Bjuv istället så blir det rätt :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tis okt 24, 2006 06:33 Svara med citat
Poäng till Tinder! Alldeles riktigt.Jag "dyrkar" ingen annan än mig själv,King of Lizards...men tycker du är en rolig jävel.Forumet skulle vara bra tråkigt utan så'na som du! Så håll fanan högt! Munthe: Du kan låta som DiLeva,emellanåt.Inte för att det gör nå't:Han är ju hur ball som helst.Annars, det du ofta talar om har jag lämnat bakom mig.Har man passerat Avgrunden,så är det annat som gäller. 8) Har även spelat gura i ett par decennier och det är ju ett bra sätt att kommunicera med sitt inre. Inte minst p g a det rent emotionella.

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 07, 2006 12:45 Svara med citat
Cross of Horrors

OK,nu tar vi o skingrar molnen kring "Beyond-tecknet",en gång för alla! Det är helt enkelt så här att "dom" bakom filmen har bläddrat i en astrologibok och sett tecknet för guden/planeten Jupiter(Zeus) och helt enkelt vänt på't.Tecknet för Jupiter liknar en 2:a med ett streck bakom/efter sig. Finns 2 varianter: en med ett längre streck rakt över 2:ans undersida o en med ett kortare streck.Symbolen brukar kallas för "Symbol of Eibon",av det enkla skälet att den finns på en sida i filmens Eibon.Jag kallar tecknet helt enkelt för Cross of Horrors o det är en utmärkt o passande symbol för att representera skräckfilmsvärlden o var o ens skräckfilmsintresse.Vad jag än sa' om symbolen,tidigare,så var det ett practical joke o det var festligt! :lol:
Förlåt! Som en parentes kan jag nämna att jag bär ett halssmycke med symbolen.Det gör jag med illa dold stolthet. :D

flyttade ditt inlägg hit/lk

Offline Profil
InläggPostat: tor dec 07, 2006 15:19 Svara med citat
Om nå'n skulle undra så är det woodoo ghoul som gjort ovanliggande inlägg.

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 19, 2008 16:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Det mest troliga är, som sagt, att nå'n bakom Beyond (Fulci? Sacchetti?) har sett symbolen för Jupiter i nå'n ockult lunta eller astrologibok o "lånat"/"adopterat" den o helt enkelt vänt på tecknet (som ser ut som en 2:a med ett streck bakom/efter sig o som korsar "siffrans" vågräta linje).

Bild
Astrologisk/astronomisk/ockult symbol för Jupiter

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 19, 2008 17:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Book Of Eibon - tome penned by the Hyperborean wizard Eibon

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: fre dec 19, 2008 19:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Jo, det är ju boken det, Gokudo.
Har för mig att det var Clark Ashton Smith som första gången nämnde/skrev om Eibon, en trollkarl från Hyperborea. O denne ska se'n ha författat en bok som sedermera började kallas för Eibons bok.

Offline Profil
InläggPostat: fre aug 14, 2020 09:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 1142
Antonella Fulci har sagt att symbolen ifråga är
baserad på en tatuering som hon hade/har på
armen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 4 av 4
96 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: