Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  Psykisk ohälsa.

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Har ni mått psykiskt dåligt?

Nej, aldrig någonsin.
16%
[ 8 ] 16%

Ja, periodvis
74%
[ 37 ] 74%

Ja, hela tiden
8%
[ 4 ] 8%

Vet ej
2%
[ 1 ] 2%

Antal röster : 50
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Kan väl kanske passa med en tråd om vår "mentala status", då jag säkerligen inte är ensam om att må dåligt till följd av ångest, depression osv.
Frågorna är många:
Är det "fult" att vara deprimerad? Ska man skämmas för fobier? Är ångest farligt?

Det verkar juh som om att det (mental ohälsa) ökar lavinartat och här skulle vi kunna bolla idéer, byta erfarenheter osv. Givetvis via PM om det känns bättre.

Jag kan själv bidra med en del insikter, erfarenheter om ångestsjukdomar (Generaliserad ångest och Panikattacker med tillhörande agorafobi).

Om ämnet är för djupt så får ni gärna ta bort det!

InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre dec 09, 2005 18:17Inlägg: 3300Ort: Crystal Lake
nope aldrig här..

InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
I bland känns allt jäkligt jobbigt

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:23 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör okt 14, 2006 08:23Inlägg: 682
Hallå,Basse!
Nej,det är inget o skämmas för. Var o varannan verkar ha nå'n form av psykisk åkomma...bara i detta landet. Det är så pass allmänt förekommande att ingen ska längre behöva hålla käft om det.
Stark av dig,Basse(Manglar'n),o ta upp detta. 8) Det är mänskligt/normalt att må dåligt i ett så'nt här skruvat o hetsigt samhälle som vi har numera.
Bruket av alkohol har ökat(inte minst bland dom yngre o kvinnor),olika mediciner(lugnande,antidepressiva etc.),annan narkotika...och så vidare.'
Folk är frustrerade o känner oftast vanmakt.
Många känner att dom inte kan styra över sitt eget liv. Många bränner ut sig..."går in i väggen" o detta är oftast unga människor,dessutom.
Mår man taskigt ska man absolut söka hjälp på nå't sätt.

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Woodooo: Japp, håller med dig om att man bör uppsöka hjälp om man mår dåligt. Tyvärr så är det så att i vissa sjukdomar (Exempelvis psykoser) så är det anhöriga som ser det först.

Hur är det att vara anhörig till någon med psykiska besvär?

Jag skäms absolut inte för att jag "lider" av ångest, bättre att köra med öppna kort än att mörka och smyga...

Har man sett mig få en panikattack så lär man nog inte glömma det på ett bra tag!

:lol:

InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:38 Svara med citat
Jag kan säga att jag inte är speciellt social av mig.
Det handlar inte så mycket om ångest eller social fobi,det handlar mer om att jag inte är speciellt förtjust i att umgås med folk. Jag föredrar att se på(skräck-) film,umgås med min kvinna o våra djur(2 katter o tre jyckar),läsa böcker(om skräckfilm)...ja,ta det lugnt i största allmänhet.
Är en väldigt tillbakadragen människa.
Tycker däremot det är kul(!) att hänga på dessa forum.

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
social fobi har även jag men jag försöker att tvinga mig att ta kontakt med folk och det börjar gå bättre nu

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Att säga att man inte mår psykiskt dåligt är ju att ljuga för helvete :lol:
Det värsta som finns är att vakna på morgonen och ångesten över olika saker man tänker eller ska bestämma sig för väller över en och det är klockan 5 på morgonen och man ska till jobb. Visserligen ser man lättare på saken under dagen men lik förbannat är det jobbigt.

Jag får själv perioder där allt är skit och det känns som att man finner sig i en rejäl svacka som aldrig tar slut. Vilket kanske märks tydligt i bland även här inne. Psykisk obalans i dag är vanligare än folk tror och ändå så är det inga eller väldigt få som vågar ta upp ämnet. Jag tycker det är jävligt starkt av Oden att göra detta. Heders åt honom.

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:42 Svara med citat
Jag är tvärtom, riktigt social och älskar att umgås med allt och alla... Men när jag har mina ångestperioder så isolerar jag mig och försöker sova bort det. Och det fungerar aldrig såklart! :|

Blir dessutom en hypokondriker av världsklass, just nu har jag en tumör i magen och några hjärtinfarkter om dagen... Som tur är så stämmer mina egna diagnoser väldigt sällan!

InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Just det där med att isolera sig det känner man allt igen :lol:
Man blir förbannad bara telefonen ringer och när man väl kommit på rätt köl igen så skriker man nästan efter sällskap :D

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:45 Svara med citat
Håller fullständigt med Ödlan här!
En jävligt bra o viktig tråd du startat här,Bastard!
Det är bättre att köra med öppna kort,som Basse här säger.
Annars blir det etter värre.

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:47 Svara med citat
Det har ibland varit så lilla att jag funderat på att ta mitt liv men det kommer inte att hända för hur det än är så hänger jag kvar

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:56 Svara med citat
Abbe(Klyvar'n): Det är viktigt/starkt o inte ge upp!
Tycker du absolut ska stanna kvar här hos oss! :D
Dig vill man inte förlora,Alban! 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 12:58 Svara med citat
Ja så lätt blir ni inte av med mig och med tanke på att farsan tog sitt liv så vill jag inte göra samma sak

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 13:03 Svara med citat
Synd det där med din farsa,Alban.
Hade en bror som drack ihjäl sig. Höll själv på att göra det,men jag ryckte upp mig rejält o idag är jag spiknykter(se'n fyra år). Saknar min bror varenda dag som går.

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 13:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
En riktigt djup tråd.
Har mest problem med mina två söners mammor.
Den störstas (14år) mamma fick cancer när han var 5år (vi hade redan separerat då) och ett par år efter det började hon med droger. Idag är hon ren från droger men konstant sjuk.
Han bor hos mig på heltid sedan några år tillbaka.

Den minstas (4år) mamma har blivit alkoholist och han är hos mig mestadels av tiden. Kommer inom kort att söka egen vårdnad över honom så att jag slipper allt dribbel och alla lögner från hans morsa.
Sedan kan hon supa bäst hon vill!

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 13:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Ja, helt klart starkt av Oden att ta upp en sånt här ämne och våga dela med sig av sig själv såpass mycket som han gör. Den enda ångest jag själv har är väl prestationsångest över tentor, examinationer och liknande. Tidsångest är ju också rätt vanligt, känner att man inte hinner med allt osv.

När det kommer till den sociala delen så kan jag inte säga att jag är jättesocial av mig. Är väldigt tyst på offentliga platser, är inte ute värst ofta osv. Gillar dock att umgås med dem jag känner.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 13:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Prestationsångest känner jag igen :)

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Själv lider jag av panikångest som dyker upp periodvis, oftast är stress den utlösande faktorn. Har nu varit sjukskriven sen slutet av oktober pga min ångestproblematik, har varit en riktigt tung period, känns dock som att det går åt rätt håll, det är ändå huvudsaken! Fint initiativ av dig Oden att skapa den här tråden, tror det är viktigt att ta upp sådana här jobbiga saker, när man läser om vad alla ni andra har delat med er av känns det som att man inte är lika ensam!

InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Bra initiativ av dig IG! Nuförtiden så har jag nästan ingen ångest eller depressioner tack och lov. Men för ett par år sen när min mor som jag stod väldigt nära gick bort hastigt hade jag en riktig svacka. Isolerade mig i ett par månader från människor mer eller mindre (förutom min familj o min tjej) då jag hade svårt att hantera situationen.

Hellbender: Jävligt tråkigt att höra om din situation med dina ex, som tur är så har ju dina söner en jävligt bra pappa iallafall!
Alban o IG: När de är hårt så har ni ju oss att snacka med iallafall (inte så mycket men nåt iallafall).

Senast redigerad av Evil Gus tis feb 20, 2007 21:21, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons mar 23, 2005 13:30Inlägg: 107
Lider själv av Panikångest, känns som att hjärtat ska stanna varje gång man får en attack. Händer mig oftast på kvällen och man blir yr, får svårt för att andas och hjärtklappningar. Detta ska fysiskt vara helt ofarligt fast det känns som man ska dö. Finns också medicinering mot det men har hört att det ska bli ännu värre när man slutat med medicinen. Jag får hoppas på att det försvinner med tiden... :cry:

Put 'em on my wall
Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:24 Svara med citat
MENTAL min mamma käkade medicin och det blev värre ett tag efter att hon slutat så hon fick börja en en annan medicin mot panikångest

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:44 Svara med citat
Jag har testat det mesta i medicinväg... Tyvärr så är det bara bensodiazepiner som hjälper, och dom är juh inte optimala när det gäller beroendeperspektivet.

Men 3 st 15 mg sobril brukar plana topparna.

InläggPostat: tis feb 20, 2007 14:49 Svara med citat
Jag är verkligen glad att jag aldrig behövt äta någon medicin för någonting. På sin höjd Treo eller Alvedon mot migrän.
Tack och lov har man varit förskonad från ångestar (ta i trä).

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 20, 2007 15:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8709Ort: Borås, Sweden
Depression och unga som mår psykiskt dåligt och lider av tex panikångest blir allt vanligare i dagens samhälle. Jag jobbar på ett utrednings och behandlingshem med ungdomar med psykosocial problematik och möter detta varje dag. Stark att så många vågar och orkar ta upp det och skriva om det här på forumet.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 6
136 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori