Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Off-Topic  ~  DVD Förvaring

InläggPostat: mån nov 26, 2007 18:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Ikea suger rätt kraftigt att designa möbler för oss som har mer än 30 dvd filmer eller mer än 22 cd skivor. Hittade lite kul möbler man kan köpa från Kanada:

Bild
Bild

Ikea, ta efter!

InläggPostat: mån nov 26, 2007 21:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor okt 25, 2007 12:42Inlägg: 297Ort: I din garderob
*lämnar snigelspår på stolen*

InläggPostat: mån nov 26, 2007 21:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor okt 25, 2007 12:42Inlägg: 297Ort: I din garderob
Blasse skrev:
Blev det såna med 28cm djup?
Svart är snyggt men pain in the ass att dammtorka varannan dag ;)

Det är sånt man har sin sambo till ;)

Japp, 28 cm blev det (tyvärr, kan jag tycka eftersom det egentligen är väl djupt men...)

InläggPostat: tor jan 10, 2013 07:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1243Ort: Borås
Jaha då var dagen kommen :-|

Samlingen är på tok för utrymmeskrävande. Jag har börjat ordna med en mindre platskrävande lösning.
Skivor läggs i små plastfickor med mjuka inlägg för att minska reprisken. Den plastfickan tillsammans med konvolut (som viks så att den precis passar) läggs i A5-plastfickor som sorteras in i A5-pärmar.

Vet att det finns specialanpassade plastfickor från t.ex. AM-denmark eller vad dom heter men att köpa sådana till hela samlingen skulle gå på åtskilliga tusenlappar. Nej tack.

Någon annan som har någon liknande lösning?

InläggPostat: fre jan 11, 2013 02:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Jag har tyvärr inget tips att komma utan jag vill bara beklaga. Det måste kännas som en minst sagt jobbig dag att se sina ögonstenar åka ner i pärmar :/

InläggPostat: fre jan 11, 2013 10:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12014Ort: Skåneland
Det låter trist att ha filmerna förvarade i pärmar :(

InläggPostat: mån jan 14, 2013 10:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons apr 09, 2008 13:11Inlägg: 127Ort: Floda
Jag har mina filmer i 4 st Billy-bokhyllor (längs hela kortsidan i vardagsrummet). De flesta filmerna ligger i lådor (Ikeas "Kassett"). Kanske inte så roligt, för man ser ju inte filmerna. Men å andra sidan är det ganska smidigt och sambon blir nöjd om det ser prydligt ut... (sen har vi även skjutdörrar framför bokhyllorna)

Varje hylla har 6 st hyllplan. Varje hyllplan rymmer 6 st lådor. Varje låda rymmer ca 16 filmer.

4 x 6 x 6 x 16 = minst 2304 filmer får plats om jag fyller allt...

Man skulle säkert kunna få plats med fler filmer om man satte in extra hyllor, ställt upp filmerna i dubbla rader, men det blir jobbigt också.

Offline Profil
InläggPostat: mån jan 14, 2013 10:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: ons aug 25, 2004 08:38Inlägg: 12014Ort: Skåneland
Monkey >> Okej så du har lite svårt att få plats med alla filmerna, men smart det med lådorna i bokhyllorna.

Jag har tre Billybokhyllor fullprppade med filmer. Sen så har jag en annan gammal brun bokhylla vid soffan som också är full med filmer.

En av mina bokhyllor brakade ihop förra veckan, den var i dåligt skick, så jag gav bokhyllan till familjen på landet, så dom ska ha den som ved. Det verkar som att den bokhyllan var hemmagjord.

Så det blev lite svårt att få allt på plats när man har en bokhylla mindre, men det löste sig med att jag ställde nästan alla filmerna i dubbla lager.

Det blev bra att jag blev av med bokhyllan för att då fick jag TV-bänken och TVn på plats ända in till väggen, så det blev snyggt. :)

InläggPostat: tor jan 17, 2013 09:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Monkey skrev:
Man skulle säkert kunna få plats med fler filmer om man satte in extra hyllor, ställt upp filmerna i dubbla rader, men det blir jobbigt också.

Att sätta in två hyllor extra i varje Billy-bokhylla rekommenderar jag starkt. Man utnyttjar utrymmet så mycket bättre :)

InläggPostat: tor jan 17, 2013 10:00 Svara med citat
Jag var på IKEA för några dagar sedan och köpte två hyllplan i färgerna röd och svart med vägghållare, det blev snyggt, jag har dom på väggen över TVn. :)

InläggPostat: mån jan 13, 2014 14:39 Svara med citat
Om två veckor flyttar jag till en fyra (dock en väldigt liten sådan, 77kvm) och kommer numera inte ha plats med att ha alla filmer i bokhyllor. Jag har för tillfället en och en halv billy-bokhylla fylld (ena har två stycken extra plan insatta) men ska ner till en. Eftersom jag har svårt att sortera bort massa film så har jag lyckats få min sambo att gå med på att jag ska få behålla alla men de filmer jag inte får plats med hamnar i någon annan typ av förvaring. Den förvaringen kommer i sin tur ligga i en garderob.

Det får bli att börja med en sån här:
http://www.inet.se/produkt/2902113/forv ... 390-cd-dvd

En ganska bra kompromiss måste jag säga. Nu kan jag ju fortsätta köpa film, även fast jag har platsbrist. Fodralen som inte får plats i bokhyllor sparas i källaren för att kunna tas fram vid byte av bostad :D

InläggPostat: fre jan 17, 2014 23:47 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: sön jan 27, 2008 21:32Inlägg: 1785Ort: Karlstad
Nu när jag och mitt ex har separerat så kan äntligen filmerna åka fram :) 5 Billy + en smal Benno med dvd filmer, samt 3 Billy + en Benno med bara Texas Chainsaw :) Är helnöjd.

InläggPostat: lör jan 18, 2014 00:07 Svara med citat
Butcher >> Coolt kan du lägga upp en bild på dina bokhyllor med filmer, det är alltid kul att se folks filmsamlingar :)

InläggPostat: ons feb 18, 2015 09:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1243Ort: Borås
Jag har övergivit min 'plastficke'lösning som jag nämnde tidigare i tråden, den höll bara några dagar :P

Sitter och funderar på om man skall köpa ett gäng nya Billy (202x80x28 cm) med lätt frostade glasdörrar. Glasdörrar dels för att filmerna inte blir så dammiga och dels för att man kan 'gömma' undan dem på ett smakfullt vis. Sedan blir det väl att smacka i nåt extra hyllplan i varje hylla.

Börjar tyvärr tycka det ser fult ut med alla filmerna synliga. Som en skrikig hawaiiskjorta ungefär :lol:

Sedan skall jag från början se till att ryggen på Billyhyllorna är förstärkta med rejäl dos extra nubb. Ska även förankra hyllorna i vägg och med varandra.
Jag har nämnligen märkt på äldre Billy (som jag säkert haft i 10+ år) att de lutar allt mer.

Blir dyrt att byta hyllor men jag måste fan få ordning på det här.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 2 av 2
39 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori