Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Umberto Lenzi

Välj din favorit film

Cannibal Ferox
27%
[ 13 ] 27%

Eaten Alive
2%
[ 1 ] 2%

Spasmo
2%
[ 1 ] 2%

Nightmare City
39%
[ 19 ] 39%

Free Hand for a Tough Cop
0%
[ 0 ] 0%

Eyeball
16%
[ 8 ] 16%

Man from Deep River
6%
[ 3 ] 6%

Almost Human
2%
[ 1 ] 2%

Violent Naples
4%
[ 2 ] 4%

Orgasm
2%
[ 1 ] 2%

Antal röster : 49
InläggPostat: tis maj 03, 2005 20:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
gokudo skrev:
BeyondTheDarkness skrev:
har sagt det förut och säger det igen: Nightmare City är en av världens bästa filmer!

...som en film suger den hästballe, men som en underhållning är den toppen. :)

Exakt mina tankar om filmen. 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 03, 2005 20:56 Svara med citat
ähh den är bäst som allt!! :D

InläggPostat: tis maj 03, 2005 22:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Hedulven skrev:
gokudo skrev:
BeyondTheDarkness skrev:
har sagt det förut och säger det igen: Nightmare City är en av världens bästa filmer!

...som en film suger den hästballe, men som en underhållning är den toppen. :)

Exakt mina tankar om filmen. 8)

Tycker om filmer som inte är så j-vla pretentious hela tiden -- som vissa filmer jag tror gokudo gillar... :P

Härliga äro de filmer som inte utger sig vara något de inte är. Nightmare City är vad den är, vare sig man gillar den eller inte.

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tis maj 03, 2005 22:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
mamoulian: du gissade rätt :wink:

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons maj 04, 2005 06:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
gokudo skrev:
mamoulian: du gissade rätt :wink:

I know 8)

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
fredzilla skrev en mycket bra text om nightmare city för några år sedan som sammanfattar mina tankar om filmen i minsta detalj.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:13 Svara med citat
Peter Neal skrev:
fredzilla skrev en mycket bra text om nightmare city för några år sedan som sammanfattar mina tankar om filmen i minsta detalj.

Undrar vad det var för text? Kommer ihåg att jag skrev en Nightmare City-dikt, men den är nog försvunnen för evigt :)

InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
Jag har bara sett de fyra översta på listan. Jävla mig. Rösten föll på Cannibal Ferox.

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:17 Svara med citat
Hitta detta som jag skrev i dynghålet dvdforum:

Citera:
Att inse värdet i en film som nightmare city är som att bli född på nytt. Att hitta Gud alltså. Att bli frälst. Vissa skulle likna det med en viktig händelse i deras liv, en vändpunkt, en saltomortal av glädje. Något man kan bygga hela sitt fortsatta liv på. Jag är en av dessa förlorade själar. En av dom som har fastnat i Umberto Lenzis kontaminerade grepp, för evigt fastbränd vid denna märkliga skapelse.

Jag kan inte låta bli att småle när jag minns den dagen då jag fann NC på Odox vhs-utgåva på Videotekets utförsäljning i Östersund. Man hade hyrt den intilliggande lokalen och bara vräkt ut hela sitt undanstoppade lager av inaktuella filmer. Vi vet mycket väl vilken respekt Videoteket och dylika kedjor har för denna form av filmer, så räddningsaktionen var redo att sätta igång. Jag vet inte hur många filmer jag köpte dom få dagarna, men det som verkligen väckte min nyfikenhet var stället bredvid den tillfälligt uppbyggda disken. Det var fyllt av Odox traditionellt röd-svarta utgåvor och mitt ibland dom så stod nightmare city.

Samma exemplar kan jag nu beskåda i min hand, på sätt och vis riktigt vackert i all sin fulhet. En kvinna skriker i smärta medan hennes hals slits sönder (nästan tuggummiartat). Två mörka, hotfulla gestalter i bakgrunden. Ovan för en helikopter och fyra skyskrapor…Läskigt! Baksidan pryds av följdande text, exakt samma som på det gamla Video Invest-släppet:

”En riktigt tuff film. Den handlar om ett flygplan som landar utan tillstånd mitt i city. Ut ur planet strömmar massor av galna mänskliga monster, som efter en atomolycka blivit skadade med den följden att de har ett ständigt behov av mänskligt blod. Vi får följa en journalist och hans fästmö i kampen mot dessa monster. Bör ej ses av känsliga personer, mycket otäck.”

”Mycket otäck” – smaka på dom orden. Det säger allt och inget.

Förutom vissa faktafel som att flygplanet landar mitt i city (det landar på en flygplats utanför staden) så ska textförfattaren ha rätt på en sak, det är inga zombies eller vampyrer. Detta är en faktum som den stackars Umberto försökt förklara i många år, men utan gehör. Till och med en Lenzi-fan som Quentin Tarantino påstår att det är zombies och att han gillar dom för att dom inte beter sig som zombies! Bah! Det är helt enkelt människor skadade av radioaktivitet som blir extra våldsamma. Så nu vet ni det. Under dokumentären som finns på Italian Shocks dvd-utgåva påpekar Umberto detta flera gånger, och man kan skönja en viss irritation mot dessa människor som lägger fram detta grova faktafel.

Men jag ska inte gnälla. Det lovar jag. Bara hylla (mer eller mindre i alla fall).

En sak som är väldigt intressant är det att skådespelaren Hugo Stiglitz inte kan spela sig ur en våg papperspåse. Men vi älskar honom ändå. För sällan så har mänskligheten skådat ett sånt livlöst porträtt av en tuff journalist som i nightmare city. Med ren tristess i blicken och kroppen så kämpar sig Hugo (eller ”Ugo” som det uttalas) igenom massorna av mutanter, ständigt med samma ansiktsuttryck. Men trots att Umberto hellre velat ha Fabio Testi eller Franco Nero i huvudrollen, så inser man att Hugo ÄR nightmare city. Ingen annan hade kunnat genomföra samma roll med samma bravur som denna stora Mexikanska stjärna. Ingen. Han hör hemma i filmen lika mycket som den taffliga make-up´en, det coola soundtracket, blodet, brösten och TV-programmet ”It´s all music”.

Ja, It´s all music…bara det är en film för sig. Iklädda otroligt fula blå tajts med en koreografi från helvetet så har denna dansgrupp…ja, dansat sig in i våra medvetanden. Och där är dom för att stanna. Själva situationen runt omkring dom är lika absurd som genialisk. Dom vitklädda TV-teknikerna som med enormt allvarlig ansiktsuttyck spelar in denna dansa, TV-producenten (som ser ut att spelas av Umberto själv) med jätteskägget, den absurda scenografin där det ser ut som man plockat in allt som kan tänkas tillhöra scenografin i en TV-studio och placerat det huller om buller i bakgrunden. Ja, allt är fantastiskt.

Koreografin till dansen borde klassiker-förklaras. Svårt att förklara, men i kombination med dom där fula blåa tajtsen så blir det enormt komiskt – och jag lovar, lyssnar man på kommentatorspåren på Umberto under den sekvensen så inser man hur genialisk den är! ”Looook at ål the sexi wimen, sensual and gorry killins, it´s verry good, verry good boys” *mums!*

Jag tror en del av min kärlek till NC ligger i hur stolt Umberto är över sin skapelse. Den ligger honom nära om hjärtat och han talar varmt om inspelningen, sitt eget jobb med den och manuset. Det intressanta är att den skulle ha blivit som en ”vanlig” zombie-film från början, men Umberto puschade producenterna att göra något annorlunda och kom med förslaget att låta zombisarna vara hypersnabba aggressiva människor istället. Och resultatet blev ju lyckat. Inga seeeeega jävlar som man tröttnar på efter 5 sekunder. Istället väller dom fram där, utrustade med yxor, knivar, liar och allt annat fast (som en del av dom uppenbarligen lyckades hitta på flygplanet – undrar om nån av dom var beväpnad med en mattkniv?). Att dessutom historien är inspirerad av en verklig händelse i Italien under sjuttiotalet, då det uppenbarligen blev en väldigt allvarlig olycka i en kemisk fabrik, gör filmen så mycket bättre!

I stort sett varenda scen är en klassiker, och detaljerna är många. Till exempel den knivkastande kirurgen (skitbra!), mutanternas stirrande varje gång dom ska döda någon, några fenomenalt omotiverade bröstscener (där bara kläderna slits av när man minst anar det!), mutanten på sjukhuset som är en perfekt Mark Levengood-kopia, allt fånigt gore (huvudexplosioner, armavskjutning, utpetning av öga, knivhugg i alla kroppsdelar, halshuggning, nipple-slitsning och mycket mer), den exploderande TV-appraten och för att inte tala om slutet...

Det är kärlek helt enkelt. Djup och innerlig kärlek. För ett missförstått mästerverk. För Umberto. För ”Ugo”. För alla andra som har insett storheten i nightmare city…

Bara så att ni vet. Och nu vet ni.

...Att inse värdet i en film som nightmare city är som att bli född på nytt. Att hitta Gud alltså. Att bli frälst. Vissa skulle likna det med en viktig händelse i deras liv, en vändpunkt, en saltomortal av glädje. Något man kan bygga hela sitt fortsatta liv på. Jag är en av dessa förlorade själar. En av dom som har fastnat i Umberto Lenzis kontaminerade grepp, för evigt fastbränd vid denna märkliga skapelse...

AND THE nightmare BECOMES REALITY…

/Fred Anderson

InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
fredzilla skrev:
Peter Neal skrev:

Undrar vad det var för text? Kommer ihåg att jag skrev en Nightmare City-dikt, men den är nog försvunnen för evigt :)

frågan är var jag läste den någonstans, om det var här, på dvdforum eller i din blogg?

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:18 Svara med citat
Peter Neal skrev:
fredzilla skrev:
Peter Neal skrev:

frågan är var jag läste den någonstans, om det var här, på dvdforum eller i din blogg?

Hittade en text, som är precis här ovan. Men dikten är försvunnen.

InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:21 Svara med citat
Dikten, inte helt seriös ;)

Citera:
For the love of Nightmare city
- a sensetive poem by Fredzilla

Oh God, how I love Nightmare City
The cast, the script – so witty!

Watching Hugo Stiglitz sleep thru his role
Less inspiration than the sleepiest mole!

Maria Risarua Inaggui beautiful and nude
Hey, Francisco Rabal, what a horny dude!

See how the monsters from the plane leap
(and at the same time watching Hugo sleep)

Waving with axes and sharp knifes
Doing their best, taking bloody spanish lifes!

Action, romance, suspense
Everything makes so much sense!

Bloody action all the way
Monsters killing innocent people everyday!

Mel Ferrer in his suit is standing
Looking worried when the plan is landing

“No panic in this town” he orders with a deep voice
“Kill all the monsters, that´s our only choice”

Hugo tries to warn the innocent people at home
But instead the horrible hell-dancers the TV-screen roam!

Attacking the TV-station now
Maybe because of the dancers, the monsters getting low?

Eating throats and heads, asses and tits
While taking non-fatal bullet-hits!

Hugo´s tired eyes are open wide
While TV-technicians besides him died

Not making one facial expression
Watching the bloody monster session

All this and many things more
I just this movie love and adore

Stelvio created such a great funky score
I just want to listen to it more and more!

And those wonderful pizza-faces
Giuseppe and Franco boldly made, still amazes

My love for this movie is incredible you see,
Thank you Umberto, thanks Italian Shock DVD!

InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
:lol:
Det är hur bra som helst. Skicka den till Lenzi.

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 17:56 Svara med citat
Mens skrev:
:lol:
Det är hur bra som helst. Skicka den till Lenzi.

Jag ska maila den till honom, han brukar vara snäll och svara :) När jag tänker efter så kanske jag t o m har gjort det.

InläggPostat: tor jun 30, 2005 18:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 21, 2004 17:31Inlägg: 1318Ort: Last House On The Left i Sundsvall
har bara sett nightmare city och eyeball och nightmare city är bättre

http://swedish-psycho.dvdaf.com/
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 30, 2005 19:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Eyeball är hästlängder bättre än den urusla Nightmare City... Sämre film får man leta efter, skulle vara zombie 90 då...

InläggPostat: tor jun 30, 2005 19:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jun 11, 2005 19:06Inlägg: 358
N I G H T M A R E C I T Y

Offline Profil
InläggPostat: fre jul 01, 2005 06:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: sön nov 02, 2003 18:42Inlägg: 459Ort: Skåne, Lund
Giallo skrev:
Eyeball är hästlängder bättre än den urusla Nightmare City... Sämre film får man leta efter, skulle vara zombie 90 då...

Eyeball är faktiskt RIKTIGT bra!

InläggPostat: fre jul 01, 2005 06:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
Helt ärligt så gillar jag Nightmare City mer än Eyeball.
Måste nog se Eyeball igen för att få något grepp om den.
Finns ett par andra Lenzi filmer som jag gillar mer.
Orgasmo och Spasmo får bägge högre betyg.

Offline Profil
InläggPostat: fre jul 01, 2005 07:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
SDC skrev:
Helt ärligt så gillar jag Nightmare City mer än Eyeball.
Måste nog se Eyeball igen för att få något grepp om den.
Finns ett par andra Lenzi filmer som jag gillar mer.
Orgasmo och Spasmo får bägge högre betyg.

Jag gillar hans eurocrimes ännu bättre.

1. Almost Human
2. Free Hand for a Tough Cop
3. Spasmo
4. Violent Naples
5. Orgasm
6. Eyeball
7. Nightmare City
8. Cannibal Ferox
9. Eaten Alive
10.Man from Deep River

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: fre jul 01, 2005 09:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Lenzis Giallos är ju lysande, mednas Nightmare city suger....

InläggPostat: tor jul 07, 2005 12:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Milano odia: la polizia non può sparare Är det absolut bästa jag har sett av Lenzi så här långt.

Förbannat bra och actionfyllt.

InläggPostat: tor jul 07, 2005 12:45 Svara med citat
Almost Human skrev:
Milano odia: la polizia non può sparare Är det absolut bästa jag har sett av Lenzi så här långt.

Förbannat bra och actionfyllt.

håller med. klockren 10:a.

Offline Profil
InläggPostat: ons jan 27, 2021 12:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2567
Sista intervjun (textad) med honom (R.I.P):

https://www.youtube.com/watch?v=5SWDhT9J-n4

- That he did.
- And then, for no reason, abandoned
everything. Slaughtered his mistress
and
- And there he was, researching suicide.
The times we have to live in. Taxi!
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 4 av 4
99 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori