Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Ert första möte med eurocult?

InläggPostat: tor nov 20, 2003 17:28 Svara med citat
Mitt första möte med eurocult var under en utförsäljning av videofilmer i Östersund. "Videopiraten" kallade sig företaget som hade hyrt lokaler i Folkets hus och dom hade MASSOR av goa filmer. Jag köpte väl kanske 20-30 filmer och bland dom så dolde sig Contamination på Walthers. Naturligtvis blev jag förälskad på en gång.

En tid senare så sprang jag på Atlantis Interceptors som låg och såg ensam ut på en Loppis (RP Begagnat i Östersund) och jag såg den bakom disken på Video Ett tillsammans med min bästa vän då och ägaren till butiken. För mig var det kärlek vid första ögonblicket och efter det så var det kört helt enkelt.

Köpte Zombie Flesh-Eaters på Vipco-utgåva, en massa redemption osv osv (genom att Video Ett importerade engelska vhs-kassetter) och ja, då var det kört bara :)

InläggPostat: tor nov 20, 2003 17:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre okt 24, 2003 11:18Inlägg: 1317Ort: Kalmar
Jag har för mig att brorsan köpte några Fulci rullar (House by the Cemetary, Zombie Flesh Eaters och The Beyond) och jag förälskade mig genast i dem :)

Till en början var det väl bara Fulci som gällde men senare utökades mitt intresse och jag köpte så mycket jag kunde få tag i.

När jag skaffade Dvd för snart två år sedan svalnade mitt intresse för Euro Horror en hel del och jag satsade enbart på Asiatisk film. Men så för några månader sedan tog mitt intresse ny fart när jag lånade den suveräna Atlantis Interceptors av en kompis och det är jag väldigt glad för :)

Mina DVD Filmer ---> http://www.dvdaficionado.com/dvds.html? ... +fuansheng
Offline Profil
InläggPostat: tor nov 20, 2003 18:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 20, 2003 17:16Inlägg: 1056Ort: Värmland
Den första eurocult rullen jag såg var Zombie flesheaters. Jag är ju inte så gammal så det var House of horror utgåvan. Tror jag såg den fyra gånger på en helg då. Sen så blev det holländska köpfilmer från Melody line :) Sen var man fast...

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 20, 2003 18:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Köpte min första vhs med Fulci( House by the cemetary & zombie) och argento (suspiria) kring -85 och blev helsåld på stört! Köpte laserdisc -90 och min första dvd 96 eller 97! Numer är jag en av dessa inskränkta filurer som bara samlar damm på dvd! Inte för att laserdisc och vhs är dåliga format utan för att dvd tar lite plats och man slipper sidbyten och bandtrassel! 8)

InläggPostat: tor nov 20, 2003 19:18 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: lör okt 18, 2003 15:23Inlägg: 95Ort: Kalmar
Mitt förste möte var då jag köpte några Fulci rullar, främst för att framsidorna var så läckra :wink: Jag blev såklart genast fast och köpte så mycket jag kom över. Det har dock till för ett tag sedan varit ganska dött på Eurocult fronten. men mitt intresse har återigen väckts till liv och nu köper jag precis som förr allt jag kommer över.

InläggPostat: fre nov 21, 2003 00:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGod of GoreGod of GoreBlev medlem: sön okt 12, 2003 13:41Inlägg: 707Ort: Uppsala
Hmm hade samlat en del på skräck gjord i Usa, ringde på några annonser i Gula Tidningen på 90-talets början och köpte lite kopior som jag hade läst om. Det var filmer som t ex Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox, Eaten Alive, men även andra filmer som Nekromantik. Sedan så träffade man ju andra filmsamlare som man kunde byta kopior med.

Mina DVDs
Offline Profil
InläggPostat: fre nov 21, 2003 08:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
En flimrig kopia av Video Invests Huset Vid Kyrkogården någon gång på 80-talet, men det tog nog ett par år i på 90-talet innan jag var riktigt fast..

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1074Ort: Kragerø, Norway
Ble først introdusert for Euro-Horror for et par år tilbake da jeg var 14. Det begynte med en VIPCO-utgave av House by the Cemetery og jeg ante ingenting om den var uklippet eller ikke. På forsiden stod det med et klistremerke: "Strong uncut version", mens på baksiden stod det: "This film, with some cuts, has been passed by the British board of film classification.."
Jeg syntes at den var sånn midt på treet ved første gjennomtitt. Andre gang jeg så den elsket jeg den! Etterhvert så begynte jeg å se mer på Fulci og fortsatte med Argento og en rekke andre italienske regissører og et par spanske genier.

InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:16 Svara med citat
Jag måste faktiskt erkänna att jag var VÄLDIGT skeptiskt dom första gången jag såg denna formen av filmer, visste inte riktigt alls vad jag skulle tycka...men det gick liksom inte att hålla sig undan på nåt sätt.

InläggPostat: fre nov 21, 2003 16:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Den första gången tror jag var när jag gick i 5:an (alltså 1985) och lånade hem ett band det stod NC av grannens farsa (utan han visste om det). Där på bandet var Nightmare City! Och jag älskade filmen från första stunden. Sen var det kört :D

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 21, 2003 16:31 Svara med citat
Citera:
Där på bandet var Nightmare City! Och jag älskade filmen från första stunden. Sen var det kört

En bättre inledning än Nightmare City kan man väl knappast få :D

InläggPostat: lör nov 22, 2003 16:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
hmm, mitt tidiga intresse för skräckfilmer och "vålds"-filmer gjorde väl egentligen eurocult till en naturlig väg att tillslut slinka in på. efter ett antal år av masskonsumption på alla riktigt dåliga amerikanske skräckfilmer i videobutiken (sedan jag gick i 3:an skulle jag tro) hade plötsligt i femman en kompis till mig inhandlat Zombie Flesh Eaters, varför den hette Zombi 2 (som vi såg som en felstavning dessutom :D ) och att den var en inoficiell uppföljare på dawn of the dead framfick ju inte. Sedan sommarlovet 6:an till 7:an fick jag hem en beställning från Ginza med 18 olika skräckfilmer som jag mest valt efter titlar, bland dem zombie flesh eaters, house by the cemetary, the beyond, city of the living dead och nightmare city. Jag såg då ingen av dem som ngt speciellt (antagligen för att de var väldigt klippta och det var blod och våld jag var på jakt efter).

började beställa filmer från videodrome och 99kr kannibalfilmer från melodyline mot slutet av 7:an oxå och då började det gå fram för mig att subkulturen jag nu utforskade passade mig som handen i handsken, men först i 8:an började jag inse att alla de anglosaxiska slashers jag tidigare tyckt var riktigt bra faktiskt var skräp (vi talar 90-tal nu). jag började känna mig hemmastadd i en hemlig kultur där filmerna som sågs hade låg budget, extremt våld och aldrig nådde ut till en bredare publik och sedan 9:an var väl smaken fullfjädrad, jag insåg att jag tyckte om eurocult. detta ledde givetvis till alienation och förakt för alla klasskamrater som tyckte om "dåliga" filmer, men det var ju givet iaf, jag trivs i små sällskap eller på internet sedan några år tillbaka hur som helst.

i och med köpet av DVD ngt år senare kom ju handeln verkligen igång igen, en massa filmer som inte fanns att få tag på fanns nu plötsligt och dessutom oklippta, bara att välja och vraka helt enkelt. för varje ny film man köper lär man sig ett nytt namn, en ny titel på saker man måste söka upp, nu är det helt enkelt det som gäller.

det kanske är dyrt ibland.. men det är det värt! :)

InläggPostat: lör nov 22, 2003 16:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
kanske ska påpeka att jag inte avstår från amerikanske filmer från den tiden det begav sig (60- 70- och 80-talet) och även njuter mkt av asiatisk film etc etc, men just nu är det en klar majoritet med italienska titlar som står på min "ska köpa"-lista. :)

InläggPostat: lör nov 22, 2003 17:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
ungefär samma för mig, alltid gillat skräckfilmer och har i princip växt upp med jason och freddy. man såg omslagen till zombie flesh-eaters etc (säkert i någon gammal melody line katalog) och var så klart grymt sugen på dom här filmerna som såg riktigt lovande ut. men det dröjde fram tills klåparna på odox började mangla ut the beyond, nämnda zombie flesh-eaters etc innan man såg någon av dem. detta måste ha varit runt 1996/1997 tror jag. att dom i många av fallen var rejält klippta visste man inte. fastnade speciellt för house by the cemetery som med sin gotiska stämning och underbara musik var något av det otäckaste jag någonsin sett. jag kommer ihåg att jag tyckte att både city of the living dead och the beyond var rejält virriga emellanåt hehe.

det var dock inte förräns lite senare när jag såg argentos tenebrae för första gången som jag verkligen trillade dit. blev rejält betagen av argentos giallos och började köpa film som aldrig förr. det dröjde inte länge förräns man satt på oklippta utgåvor av fulcis klassiska rullar också och dom visade sig givetvis vara tusen gånger bättre nu.

Offline Profil
InläggPostat: lör nov 22, 2003 18:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 20, 2003 17:16Inlägg: 1056Ort: Värmland
Hittade en gammal Melody line katalog igår, trodde jag hade slängt alla för länge sen. Kommer ihåg när jag fick min första, 3 sidor med bara importerad skräckfilm :)
Det var då mitt filmintresse startade på riktigt.

Offline Profil
InläggPostat: lör nov 22, 2003 23:02 Svara med citat
Melody Line var även för mig en tidning som satte fart på mitt samlande, man blev helt lyrisk av att se alla fantastiska omslag :D

InläggPostat: lör nov 22, 2003 23:25 Svara med citat
Men herregud, kommer ni ihåg en firma som hette Ilex Productions. Dom sålde massor av film och jag drägglade när jag läste deras kataloger och nyhetsbrev (innan mail-tiden det här alltså).

Han bara köpa några Godzilla-filmer av dom, sedan försvann dom tyvärr.

Men jag har fortfarande kvar katalogerna som jag bläddrar i ibland om jag behöver uppslag till filmköp eller bara trevlig läsning (dom hade massor av lockande texter till filmerna, t ex så tror jag dom varnade för att man inte skulle visa Cannibal Apocalyps för sin flickvän eller nåt sånt).

InläggPostat: sön nov 23, 2003 00:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
Vem kan glömma fantastiska ILEX? De hade alltid så snyggt sorterat efter regissör: Argento och Fulci på samma sida såklart.....Jo och Cannibal Apocalypse var "en film man inte direkt hittar på Åhlens" :)

Det var en jävla bra beskrivning på Cannibal Ferox också men den minns jag inte..

Är det så länge sen som... 10 år??!!

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 00:03 Svara med citat
Jag har för mig att Melody line körde mycket med frasen "mycket magstark rysare" . 8)

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 00:10 Svara med citat
Hehe det var ofta Hollands-importfilmerna va? Jo men Melody Line var otroliga på den tiden också..

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 01:03 Svara med citat
synd att melodyline försvann och lämnade över för discshop faktiskt.. men det är ju som det är.

underligt att man fäster sig så mkt till företag bara för att de skickar en kataloger hem i brevlådan..

InläggPostat: sön nov 23, 2003 10:32 Svara med citat
Japp..Inbillar mig att det var så just för att Melody Line och ILEX var den enda 'kontakten' man hade med just den världen. Dvs Innan Internet "fanns"..
Men om ILEX skickade en ny katalog imorgon så skulle jag nog bli glad då också.... :)

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 13:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Glöm inte bort Gula tidningen.

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:28 Svara med citat
Discshop skickar ju ut kataloger men deras är inte lika roliga att läsa som dom gamla Melody line katalogerna. :(

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jepp, ILEX, det var underbara tider. :)

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
57 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori