Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Nightmare City: bra?

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
InläggPostat: sön nov 23, 2003 14:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: lör nov 22, 2003 17:56Inlägg: 215
Nu ska vi reda ut det här, en gång för alla.

Somliga lyfter Nightmare City till skyarna. Personligen håller jag den som en av mästerregissören Lenzis svagare produktioner. Samtidigt tror jag mig inse charmen med filmen. Men likväl bara på charmstadiet, jag kan inte finna några vidare kvaliteter. Den är medelmåttig som zombierulle, halvkul med omotiverat snusk och våld. Min fråga är alltså: finns det någon som anser detta vara en bra film (t.o.m. bättre än Lenzis övriga)?

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 14:44 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 10, 2003 19:56Inlägg: 460Ort: Halmstad
Tycker den är mer än bra,den är lysande.Kanske till och med Lenzis bästa film.Härlig stämning,snabba zombies,mkt blod och bara bröst!!! :P

InläggPostat: sön nov 23, 2003 15:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
nightmare city är bitvis helt fantastisk! men den är långt ifrån lenzis bästa, däremot är det kanske hans allra mest underhållande film (vilket verkligen inte är ett dåligt betyg). hela nightmare city är ett underbart ihopkok av allt det bästa som jag älskar med film.

sen anser jag att man gör det lite väl lätt för sig att avfärda "zombiesarna" i filmen som just zombies. lenzis skapelser i nightmare city står över allt sådant. visst, det må vara fånigt att stämpla olika filmer i olika genrer hela tiden men som jag ser det är nightmare city ingen zombiefilm.

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 15:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: lör nov 22, 2003 17:56Inlägg: 215
Jag kan omöjligt hålla med om att Nightmare City lyckas prestera någon vidare stämning. Varken bättre eller sämre än den "stämning" som återfinns i rullar som Hell of the Living Dead, Cannibal Apocalypse, Zombie 4 m. fl.

Att man sen kan ha ett personligt nostalgiskt förhållande till Nightmare City, det är fullt förståeligt. Kanske såg man Investen som liten. Äger själv fem olika släpp av den. Den är kul, men inte särskilt bra som film betraktad. Ingen som blev stött nu, va?

Huruvida ondingarna är zombies eller ej, det är ju en omtvistad fråga. Kanske låter drygt, men jag bryr mig faktiskt inte.

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 15:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jag tycker att den är rätt underhållande fast inget mästerverk. Lenzi har gjort mycket bättre filmer i Poliziotteschi genren.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 16:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
fredzilla, var är du? komsi komsi komsi :wink:

personligen tycker jag att den är ett charmigt missfoster som är redigt underhållande, men inte ett mästerverk. jag ska givetvis köpa den på DVD då min vhs är väldigt klippt. :)

Hugo Stiglitz gör ju en bra rollprestation i filmen iaf..

InläggPostat: sön nov 23, 2003 17:08 Svara med citat
Nightmare City är en BRA film. Det är heller inga zombisar (en gång för alla) utan människor som har fått skador av radioaktivitet. Om en sådan biter dig så kanske du blir smittad, men du återuppstår inte från de döda.

En helgjuten klassiker, dunderunderhållning. Och det säger jag helt utan ironi trots att John S. Bylund på dvdforum.nu påstår att jag gillar filmen för att den är dålig. Den är inte dålig, det är ett mästerverk.

Och detta handlar inte det minsta om nostalgi, jag tycker verkligen att det är en BRA film.

Tack för mig.

InläggPostat: sön nov 23, 2003 17:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 03, 2003 11:45Inlägg: 251Ort: KGA - Wermland
Håller med Fredzilla... en helgjuten film. Lenzi är väldigt underskattad... tycker han är helskön - han har ju lyckats göra skitbra filmer i massa olika genres. Han slår kanske inte D´Amato, men han är väldigt nära.

InläggPostat: sön nov 23, 2003 17:42 Svara med citat
sedan vill jag också tillägga att jag inte riktigt ser NC som en skräckfilm, det är snarare ett action-äventyr.

från början ville ju producenterna ha en typisk zombie-film, men Umberto fick dom på andra tankar och därför blev det ett action-äventyr där muterade människor är protagonister istället för zombies.

InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Hm, undrar om ni har sett samma version på filmen som jag har sett??? :wink:

Den alternativa titeln City of the Walking dead kanske anspelar på filmteamets kondition under inspelningen. För visst måste dom ha rökt starkare saker än tobak för att åstadkomma en så usel film att man överväger att slänga ut dvd:n genom fönstret....

Men visst, en och annan av dom radioaktiva kannibalerna såg juh riktigt döda ut (men det kanske inte var spelat???) och visst var specialeffekterna av mycket hög kvalitet (om man blundar) och Lenzis regi måste ha nått den totala formtoppen. :lol:

Funderar starkt på att bjuda ut min dvd till högstbjudande.... Men o andra sidan fungerar skivan utmärkt som ölglas underlägg och omslaget på filmen är juh faktiskt rätt så snyggt! (två positiva synpunkte iaf)

InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:01 Svara med citat
Jag skulle kunna räkna upp 100 fel och brister i Beyond, men det gör jag inte eftersom jag älskar den så mycket :) Samma sak med Nightmare City :D

InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Brister i The Beyond???? *oförstående* :wink:

Fredzilla: Ja visst finns det brister i alla filmer, och visst har NC rätt så högt underhållningsvärde men jag förknippar filmen med en stor besvikelse när jag väl såg den... Hade hört att den skulle vara så bra! Men som sagt, alla kan inte ha lika bra smak som jag! hehehehe :wink:

InläggPostat: sön nov 23, 2003 18:39 Svara med citat
Utan att såra någon: jag fattar fortfarande inte på vilket sätt NC utgör ett mästerverk. Den är ojämn, ful och dum. Ett hån mot Lenzis superba gialli och snutfilmer! Nu kokar vissa av vrede. :twisted:

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 19:27 Svara med citat
Ja, jag kokar då inte av vrede :) Du vet, jag är ju moderator här och får smiska folk som sätter sig upp mot mig! ;)

InläggPostat: sön nov 23, 2003 20:08 Svara med citat
*gulp*

Offline Profil
InläggPostat: sön nov 23, 2003 20:11 Svara med citat
Hehehhihihaha...snart är hela forumet mitt! det ska då heta Nightmare City-forumet och jag kommer att bli dess enväldiga härskare! dom som sätter sig upp mot mig kommer att förstå få smaka 10 rapp med en lakrisrem under fotsulorna och sedan tvingas äta upp den!

till sist kommer dom att tvingas ut ur mitt kungadöme (som jag skapat vid det laget) och för evigt måste umgås med Colin Nutley!

Moahahhehehehihihi...

MOAHAHAHAHAHAHA!

:twisted:

InläggPostat: sön nov 23, 2003 20:35 Svara med citat
Hehehe.... Låter som att du kommer ha fullt upp mao! :lol:

Kan berätta en rolig anekdot om Colin Nutley! Jag var på skansen 1997 och då kom Colin och Helena och en pojke i tonåren och en liten tjej (antar att det var son och dotter). När dom passerade oss utanför ett fik så sa jag hej åt lillflickan som kom rakt emot mig...
Varvid hon började gallskrika och stortjuta och mamma Helena fick komma och trösta! (har för mig att jag var nyrakad och finklädd så det var nog min norrländska dialekt som skrämde henne).

Så jag har nästan skrämt livet ur Colins dotter, vinner jag nåt pris då??? :wink:

InläggPostat: sön nov 23, 2003 21:40 Svara med citat
De Rossi: du är min hjälte!

InläggPostat: sön nov 23, 2003 22:28 Svara med citat
Man bugar och bockar för detta omdöme! :D Man borde kanske göra en film av händelsen....? Frågan är bara vem som ska regissera. hehe :wink:

InläggPostat: mån nov 24, 2003 14:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
D´amato kanske kan stå för regin så kan Laura Gemser spela dottern?
(helena spelas givetvis av en latextäck skyltdocka fylld med rödfärg som exploderar i slutet, ananrs blir det ju ingen riktig mening med filmen) :)

InläggPostat: mån nov 24, 2003 14:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 28, 2003 17:11Inlägg: 2065Ort: Lund
metmask skrev:
(helena spelas givetvis av en latextäck skyltdocka fylld med rödfärg som exploderar i slutet, ananrs blir det ju ingen riktig mening med filmen)

Nu börjar det likna något. Ett gott skratt blev det om inget annat.

Offline Profil
InläggPostat: mån nov 24, 2003 14:53 Svara med citat
metmask skrev:
D´amato kanske kan stå för regin så kan Laura Gemser spela dottern?
(helena spelas givetvis av en latextäck skyltdocka fylld med rödfärg som exploderar i slutet, ananrs blir det ju ingen riktig mening med filmen) :)

Hehehe.... Eller så kan Lenzi stå för regin och Ivan Rassimov spela Nutley....!? Tyvärr så dog juh Rassimov den 13 mars i år så där gick det i stöpet! :cry: Och D´amato är juh tyvärr också stendöd...

Får väl anlita några finska karraktärs skådespelare till rollerna och överlåta regin till Nutley själv! Fredzilla & jag får skriva ihop ett manus på en servett så börjar vi inspelningen på måndag! :lol:

InläggPostat: mån nov 24, 2003 15:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGod of GoreGod of GoreBlev medlem: sön okt 12, 2003 13:41Inlägg: 707Ort: Uppsala
När jag arbetade som taxichaufför för ett par år sedan, så hade jag en tidsbeställning ifrån Terminal 2 på Arlanda. Stod där med en namnskyllt och väntade, när Helena kommer in med någon unge. Hon hade tydligen ingen vidare simultankapacitet för hon kollade åt ett helt annat håll, medans hon gick rakt in i min skylt. Hon bad inte ens min skylt om ursäkt, utan stack iväg när Nutley kom ett par minuter senare.

Mina DVDs
Offline Profil
InläggPostat: mån nov 24, 2003 16:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4893
Jag ser filmer som en HELHET. Och för mig är Nighmare City ett mästerverk i sin helhelt. Att det finns vissa brister hos den gör inget enligt mig eftersom det finns brister i ALLA filmer. Men som helhet så är den kalas.

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 27, 2003 21:49 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: lör okt 18, 2003 15:23Inlägg: 95Ort: Kalmar
Nightmare City har för mig inget med nostalgi att göra, jag har sedan jag för första gången jag såg den älskat den. Den har det mesta man kan önska sig ur en film och den är i särklass något av det mest underhållande som finns utgivet. NC är en fantastisk film helt enkelt :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 10
230 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori