Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Vem är mästarnas mästare?

InläggPostat: tor jun 23, 2005 13:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
Rösta med hjärtat och inte med hjärnan. Vilken av följande filmskapare tilltalar er bäst personligen? Och de nominerade är-

Mario Bava
Ruggero Deodato
Jess Franco
Lucio Fulci
Umberto Lenzi
Dario Argento

Komplettera gärna med en eller två filmtitlar som tilltalar er av den regissör ni röstat på.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 13:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Av dom du skrev där så kan jag både med hjärta och hjäna välja Lucio Fulci. För mig är han inte bara Granfather of gore, utan en EXTREMT kompetent filmskapare som inte bara gjorde kanonbra skräckfilmer utan lyckades i dom flesta olika genre med skapa bra film.

Att välja två av hans filmer är übersvårt med valet blev:
A Lizard in a Woman's Skin. En otroligt snygg historia som har allt man behöver för en bra film.
The New York Ripper. Våldsam som få men även snygg, spännande och svettig New York stämning.

Annars så är Argento och Lenzi närmaste Fulci i kvalite. Hade Deodato gjort fler filmer lika bra som CH så hade han varit kungen dock.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 14:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Det får bli Argento. Hans filmer suspiria och de flesta av hans giallos är ju så väldans underbara att det bara kan bli han.

På god andra plats blir det Fulci. hans Beyond och Zombie Flesheaters är ju okrönta kungar inom Zombiefilmer.

InläggPostat: tor jun 23, 2005 14:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor sep 09, 2004 16:52Inlägg: 913Ort: Rauland, Norway
Står mellom Argento og Bava for meg. Tror jeg må gå for Argento denne gang, mest pga. Suspiria og Inferno

The user formerly known as The New York Ripper
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 14:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8437Ort: Borås, Sweden
Har inte detta ämnet varit uppe ganska så nyss i en annan tråd?
Fast då stod det bara mellan tre.
viewtopic.php?t=4197

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 14:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
jolli skrev:
viewtopic.php?t=4197

Kan hända. Jag har försökt spåra trådar utan vidare resultat. Då jag är ny här har jag ingen aning om vad ni snackat och inte snackat om.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 14:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8437Ort: Borås, Sweden
final_cut skrev:
jolli skrev:
viewtopic.php?t=4197

Kan hända. Jag har försökt spåra trådar utan vidare resultat. Då jag är ny här har jag ingen aning om vad ni snackat och inte snackat om.

Nä jag förstår. Det är lätt att missa.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 16:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Lucio Fulci-Don´t Torture a Duckling & Contraband.

InläggPostat: tor jun 23, 2005 16:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån okt 13, 2003 16:53Inlägg: 1074Ort: Kragerø, Norway
Lucio Fulci. Filmer The Beyond og Don't Torture a Duckling lages ikke mer. Og ingen laget dem slik som han.

Syntes også at Deodato er en svært kompetent regissør, som regissør. Noe av det han har laget er variert, men registandarden har alltid vært svært god.

InläggPostat: tor jun 23, 2005 17:49 Svara med citat
Umberto Lenzi - Har gjort många av de absolut mest levande, underbara och underhållande filmer jag sett.

Två favoriter: Seven Blood Stained Orchids & Nightmare City.

InläggPostat: tor jun 23, 2005 18:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
det är svårare än djävulen att komma på vem som är bäst av Fulci eller Argento..... men Deep Red och Suspiria `seals the deal´ för mig.. så - Argento.....

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 19:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
BeyondTheDarkness skrev:
Umberto Lenzi - Har gjort många av de absolut mest levande, underbara och underhållande filmer jag sett.

Två favoriter: Seven Blood Stained Orchids & Nightmare City.

Det bästa som Lenzi har gjort av det jag har sett är tveklöst Milano odia: la polizia non può sparare. Fy fan vilken actionrökare!

Och när det gäller Fulci så var han väldigt bred i sin produktion, och när han var som bäst så var han fullständigt genial och som sämst ändå oftast sevärd. Har man över 50 rullar i bagaget så kan man förlåta några snedsteg (Demonia och några till).
The Beyond är bara en i raden av fantastiska filmer av Fulci.

När det gäller Argento så respekterar jag honom och anser att han är en av världens absolut bästa visualister (Eller vadå en av, han är den bästa) men hans senare produktion är lite smått knackig... Men kungen av giallo är han fortfarande även om Martino, Lenzi och Fulci ligger tätt bakom.
Och Suspiria är ett mästerverk!!! Vackrare film får man leta efter!

Jag saknar Sergio Martino i listan... För när det gäller gialli är han väldigt högt på min topp 5.

Mario Bava var stilbildande, och utan honom skulle kanske inte Argento och Fulcis filmer skulle se ut som dom gör. Och han var juh även skyldig till både slasher och giallo föregångarna Bay of Blood och Blood and Black Lace.

Den enda av regissörerna på listan som jag inte har lovord över till är: Franco, kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte gillar hans filmer... Men jag har accepterat att jag inte är Francofil, och jag överlever faktiskt utan en dos Fraco om dagen!

InläggPostat: lör jun 25, 2005 17:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jun 11, 2005 19:06Inlägg: 358
Lucio Fulci - Zombie Flesheaters och The Beyond säger allt. Punkt.

Offline Profil
InläggPostat: lör jun 25, 2005 18:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 21, 2004 17:31Inlägg: 1318Ort: Last House On The Left i Sundsvall
tycker att dario är lite bättre än fulci så jag röstar på dario

http://swedish-psycho.dvdaf.com/
Offline Profil
InläggPostat: sön jun 26, 2005 17:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Dario Argento..
...varför?... kolla upp Inferno och Suspiria! 8)

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: sön jun 26, 2005 19:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Dario Argento

Tenebre avgör

InläggPostat: sön jun 26, 2005 22:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Il Maestro Argento: Deep Red, Suspiria, Inferno, Tenebrae ... måste jag fortsätta? :shock:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön jun 26, 2005 22:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön apr 24, 2005 14:53Inlägg: 231
Var nära att säga Dario Argento, men icke!

Kom att tänka på att Dario har gjort många dominerande mästerverk, men som faktiskt ligger i samma genre (hans stiliga giallofilmer tillsammans, och suspiria och inferno tillsammans). Även om han tidigare var med och skrev på lite mer varierade filmer, så slog det mig att

Lucio Fulci har gjort mästerverk i fler sorters film. Giallo (enligt mig är One on top of the other och Don't torture a duckling de bästa), western (tänker främst på Massacre time), zombiefilm (Zombi 2 slår allt i zombieväg, någonsin), komedier (Eroticist och Young Dracula) och bra familjefilmer. Tycker även att han höll stilen ganska bra, med tanke på hur gammal han var när han spelade in t.ex The Devil's Honey.

Så helhetligt sett, om man skulle ställa Fulci mot Argento - så säger jag trots allt Lucio Fulci. Han gjorde mycket som var mindre bra ju längre tiden led, men det har även Argento gjort (fast med större budget).

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 27, 2005 07:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
Det blir Argento, med Fulci tätt efter. Dom andra grabbarna ligger långt efter.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 27, 2005 08:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Dario följt av Mario Bava. Fulci är på tok för ojämn.

InläggPostat: mån jun 27, 2005 22:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Fortfarande Argento för mig. Jag har dock mycket kvar av Fulci att se, likaså av Bava.

Phenomena, Suspiria, Deep Red, Tenebre, Inferno, Bird with a Crystal Plumage...bara några av mästerverken.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 27, 2005 22:32 Svara med citat
Jag kör till med en riktig exploitation-rökare här: Alberto De Martino!

Visst har han gjort gott om skit, men det har ju nästan alla regissörer. Men The Antichrist, Holocaust 2000 och Blazing Magnums hör till mina absoluta favoriter så visst röster jag på honom :)

InläggPostat: tor jun 30, 2005 08:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön apr 24, 2005 14:53Inlägg: 231
fredzilla skrev:
Jag kör till med en riktig exploitation-rökare här: Alberto De Martino!

Visst har han gjort gott om skit, men det har ju nästan alla regissörer. Men The Antichrist, Holocaust 2000 och Blazing Magnums hör till mina absoluta favoriter så visst röster jag på honom :)

Kan bara hålla med om att Blazing Magnum är sjukt grym. Ingen annan giallo är som den, det går bara inte. Har aldrig sett en roligare roll av Stuart Whitman (mannen med metern långa ögonbryn) heller.

Offline Profil
InläggPostat: fre jul 22, 2005 15:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Dario Argento vs. Lucio Fulci, score: 111-103

Maesto Argento leads Maestro Fulci by approx. 7,78%

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre jul 22, 2005 19:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jul 22, 2004 06:50Inlägg: 451
Jag tycker Argento. Fulci i jämnhöjd då, det beror dock på humöret som den känslomänniska man äro...men Suspiria får allt som oftast "skålen att väga över" till Argentos fördel ;) Tävlar då mot Fulci´s mästerverk THE BEYOND.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
45 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori