Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Dawn of the Mummy (recension)

InläggPostat: ons okt 15, 2003 15:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
Mig veterligen den enda mumiegore filmen som finns just nu, om ingen obskyr poppat upp i smyg de senaste åren. Titeln är givetvis en anspelning på Dawn of the Dead. :)
Den är från Egypten men inspelad med helt italiensk-crew, så man kanske ska kalla det en samproduktion eller ngt.
Storyn är simpel: fotomodeller i Egypten, stör en farau som vaknar upp med sina bandage och lite mumievänner, karaktärer dör titt som tätt fast ingen riktig fart förens i slutet med en hel del gore.
Någon som har sett den? :D
eller ännu bättre, någon som vet om den finns på DVD?

mvh

Senast redigerad av metmask tis nov 18, 2003 15:00, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons okt 15, 2003 15:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGod of GoreGod of GoreBlev medlem: sön okt 12, 2003 13:41Inlägg: 707Ort: Uppsala
Jag har sett Red Edition, men det var några år sedan. Riktigt cheesy film, fast det var en hel del gore på slutet. R2UK utgåvan från Anchorbay ska tydligen vara den bästa, den ska också innehålla både en anamorphisk version samt en 4:3 version. De tyska är bara i 4:3. Båda ska vara oklippta.

Mina DVDs
Offline Profil
InläggPostat: ons okt 15, 2003 15:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildLord of HorrorLord of HorrorBlev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
Visst finns den på DVD!

Bild

Mer info!

InläggPostat: lör okt 18, 2003 20:54 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: lör okt 18, 2003 15:23Inlägg: 95Ort: Kalmar
Helt okej film, de första 40 minuterna är rätt trista men framåt slutet blir den riktigt underhållande med en del sevärt gore. red Editions utgåva är väl inget att hurra över direkt.

InläggPostat: lör nov 01, 2003 23:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Njae, den filmen glömmer man helst! :|

InläggPostat: mån nov 03, 2003 15:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
haha, ja vilken film.. :shock:
det var ju så mkt skräpfilm att det sprutade om det, och ja.. jag gillade det :D
alltså, visst filmen var riktigt dålig, men iaf..

en recension kommer iaf att skrivas och den slänger jag nog upp för er njutning sen, frågan är dock om den ska hamna i denna tråden eller få en alldeles egen?

InläggPostat: tor nov 06, 2003 08:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Hmm, har haft den sen ett bra tag tillbaka (Red Edition9 men har aldrig orkat se den efter de taffliga inledningsscenerna. men om det finns sköna gorescener på slutet kanske man får ge den en chans...

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 06, 2003 08:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildLord of HorrorLord of HorrorBlev medlem: tis okt 14, 2003 10:48Inlägg: 509
Den 9 December släpper Madacy denna film!
Inga specar är släppta ännu men priset blir bara ca 75:- (R1)!

InläggPostat: tor nov 06, 2003 13:17 Svara med citat
här kommer en recension jag pillade ihop lite snabbt igår.
enjoy :wink:

Farouk Agramas film från 1982 är faktiskt den enda mumie-gore filmen som producerats än så länge, kanske såg andra med planer på att göra en sådan den här filmen och kom på bättre tankar. Inspelad i Egypten med ett italienskt filmcrew och amerikanske/egyptiska skådespelare som saknar talang och en story full av luckor kan den ju vara värd att söka upp om man är en äkta skräpfilmsentusiast, annars bör man nog akta sig. handlingen är verkligen avancerad; tre gravplundrare har sökt upp den sedan 3000 år döda faraon Zapharamons grav på jakt efter guld (dennes ondska visas tydligt i inledningsscenen när han och hans hantlangare av okänd anledning rider omkring och piskar fattiga människor för 3000 år sedan), samtidigt har ett gäng fotomodeller anlänt för att ta några bilder och givetvis kommer deras vägar att korsas. Vid första rasten i Egypten klättrar en fotomodell och den obligatoriska haschrökaren över en kulle för att hon vill se vad som är på andra sidan (sand vore en bra gissning) och hon rullar sedan ned för den andra sidan bara för att stanna upp precis bredvid ett avhugget huvud av papier maché och givetvis börjar hon skrika. De andra kommer och ser förfärade och chockade ut över att det ligger ett huvud där, de tar med sig henne och åker vidare som om inget hade hänt. Ingen förklaring kommer att ges till vems huvud det där var eller varför det låg där, som till en rad andra händelser senare i filmen.
Efter att gravplundrarna beskjutit fotomodellerna ett tag med ett hagelgevär blir de vänner och modellerna invaderar oförskämt gravkammaren, när de hittar mumien bestämmer de sig för att de ska ta alla bilderna där eftersom det kommer bli en succé tack vare den riktiga mumien; ”this will be on the cover of every magazine in the world!”. Deras ljusutrustning börjar tyvärr få mumien att fräta lite och efter några bildtagningar vaknar han givetvis till liv (på något vis har mord skett redan innan mumien vaknat) och hans anhängare reser sig samtidigt sakta ur sanden i gryningen i slow motion vilket kanske är den enda effektiva scenen i hela filmen.
Trots ett otal händelser som involverar frätskador, sönderslitna hästar och försvinnande ger sig inte modellerna av utan vi får dras med dem hela filmen, det är inte förens runt 1 timme har gått och 20min av filmen är kvar som den verkligen tar fart. Mumierna som faktiskt är väldigt zombieliknande rör sig väldigt snabbt mot slutet och av någon anledning långsammare tidigare i filmen så kvinnor vrickar bekvämt foten och kan ligga där hjälplösa ett tag och vänta på att få smaka på vad de förtjänar (alla karaktärer i den här filmen är gnälliga, tråkiga, otrevliga, och utan djup och de förtjänar alla att dö, förutom haschrökar-killen förstås).
Så långt in i filmen utdelas iaf en liten belöning till den som varit tålmodig, vi bjuds på en machete i huvudet, ett öga som blir utpetat, ett verkligt snyggt bett i en arm och en hel del utdragande av slaktavfall genom kropparna på onödiga statister samt gnälliga fotomodeller. Men det blir aldrig tillräckligt mkt för att filmen faktiskt ska vara värd att genomlida, de kunde gott ha sprutat lite rödfärg för den goda sakens skull både här och där men det sker aldrig, när våldet väl kommer i den här filmen är det för lite och för sent.

Dialogen är förvisso underhållande på sina ställen, luckor i handlingen lika så, fotomodellernas make up under fotandet är något de flesta inte skulle låta sig ertappas döda i (allvarligt talat, vad fan tänkte de när de sminkade dem sådär?!) och special effekterna är fula men underhållande (som väntat från den här typen av film) så de fungerar precis som de ska, men ändå så blir det inte riktigt som det kunde ha varit. Det är en otrolig skräpfilm men även som sådan kunde den ha blivit mycket bättre. Det bästa med filmen är faktiskt soundtracket med det slutligt mixade spåret under eftertexterna som given hit, lyssnade på den säkert 4-5 ggr, den är underbar! Soundtracket gavs tydligen ut separat för denna film vilket är underligt med tanke på budget och kvalité på filmen. Detta var Farouk Agramas sista film (han fick ta över efter att den andra regissören rökt gräs och ätit mangos till han blev magsjuk, ungefär efter 2min av filmning) och budgeten låg på ca500 000$ (vart pengarna gått åt förstår jag inte) men tyvärr blev det inte bättre än så här, jag ger den 3 maggots av 10.

Dock så kan den vara värd att sökas upp om man är en extrem skräpfilms entusiast eller möjligen bara för att höra det underbara titelspåret, alla som letar efter riktig underhållning (eller bara snuskigt mycket våld, vilket iofs oftast innebär underhållning) bör hålla sig borta.

InläggPostat: fre jan 09, 2004 17:16 Svara med citat
haha, jag kom idag på att jag ångrar mig angående betyget, den får 2/10.
1 för att den faktiskt blev jag öht och är den enda mumiegorefilmen som finns och 1 för titelspåret som är riktigt snyggt. :)

InläggPostat: fre jan 09, 2004 17:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Håller med Metmask! :)

InläggPostat: fre jan 09, 2004 17:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Japp, ett korrekt betyg! :)

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tis sep 07, 2004 22:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis mar 23, 2004 22:51Inlägg: 512
En helt grei film,ikke forvent deg for mye...

InläggPostat: ons sep 08, 2004 17:51 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: ons jun 02, 2004 04:10Inlägg: 346
En film som helt klart faller under kategorin "guilty pleasures", ganska sopig och usel men av nagon konstig anledning har jag alltid gillat den.

Har last valdigt mycket negativt om brittiska Anchor Bay slappet, efter att ha agt den pa 3 olika vhs slapp sa har jag slutligen nojt mig med "Red Edition" utgavan som jag inte tycker ar sa usel som manga sager.

Mina Filmer
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 08, 2004 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Red edition är kanske värt några kronor iallafall??!

Offline Profil
InläggPostat: ons jul 27, 2005 20:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
Jag tror att jag skulle gilla den här filmen faktiskt.
Kan jag få den mot Salo?

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 28, 2005 06:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8420Ort: Borås, Sweden
Jag är också nyfiken på den. Vad är det som ska vara dåligt med Anchor Bay utgåvan? Jag har varit nära at köpa den några gånger.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 28, 2005 09:55 Svara med citat
Dawn of the Mummy är ungefär lika underhållande som att tillbringa 2 timmar i ett väntrum inför operation. (En del gillar det, en del inte...)

Senast redigerad av Inglorious Bastard tor jul 28, 2005 14:13, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor jul 28, 2005 12:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8420Ort: Borås, Sweden
Almost Human skrev:
Dawn of the Mummy är ungefär lika nderhållande som att tillbringa 2 timmar i ett väntrum inför operation. (En del gillar det, en del inte...)

Ja det lät ju inte så skoj direkt. Kanske ska skita i den filmen då iaf, eller iaf prioritera annat framför.

Offline Profil
InläggPostat: lör jul 25, 2020 20:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 874
Smältost! Gillar den här rullen! :ymparty:

I hyllan:

Bild

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangel! \m/

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 30, 2020 21:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5273Ort: Sölvesborg
Har samma utgåva! Gillar också denna amerikansk/egyptisk/italienska filmen skarpt. Det är mer en renodlad zombiefilm än en traditionell mumiefilm.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 30, 2020 22:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 874
Agrama hade italienska kontakter, för han hade bott o verkat där.
Så det är inte o undra på att DotM ser så italiensk ut o specialeffe-
kterna är ju gjorda av spaggar, inte minst Maurizio Trani som bl.a.
o inte minst jobbade med Fulci, i exv. House by the Cemetery.
Tror han jobbade i Zombie Holocaust oxå.

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 30, 2020 22:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5273Ort: Sölvesborg
Innan så vet jag säkert att Dawn of the Mummy listades som italiensk samproduktion på IMDb, men inte längre. Råder tydligen delade meningar huruvida det är en italiensk film eller ej. Men ja, spaggarna ligger bakom specialeffekterna och det märks.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 30, 2020 22:19 Svara med citat
Det är även andra italienare med i projektet, som kameragubben exv.
Det är högst sannolikt att den även finansierats med it. pengar, med
tanke på dessa spaggars involvering. Och kolla på fotot: det är italien-
skt!

I den it. versionen av boken Spaghetti Nightmares, så är den här titeln
med under rubriken 'samproduktioner'. Den finns även med i en annan
bok, Eaten Alive: Italian Cannibal and Zombie Movies.

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
24 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 11 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori