Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Alien 2: On Earth

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
InläggPostat: sön apr 02, 2006 18:53 Svara med citat
Bild

Tjugofem år innan The Descent så kom den näst bästa monster-i-grotta-filmen, och som vanligt var det italienarna som visste hur man skulle slipa plagiat-knivarna. Alien 2: Sulla Terra, eller Alien Terror eller Alien 2: On Earth helt enkelt heter Alien 2 bara för att den ville rida på Alien-succén. Väldigt klokt tycker jag som alltid uppmuntrar filmisk exploatering. Tyvärr, t ex i england, så bytte den namn till Alien Terror (genom att helt enkelt slänga på en färgblobba över tvåan och skriva dit "Terror" med en font som inte alls passar, vilket är en mer anonym och trist titel.

Nu är filmen varken speciellt anonym eller trist.

Det börjar med cirka tio minuter arkivmaterial av en rymdskyttel som är på väg mot jorden och ska landa en viss tid. Detta skildras genom livet på en tv-station. Där dyker också Thelma upp, en synsk (!) grottforskare som får en attack i sändning när hon känner av att nåt läskigt är på gång. Programledare accepterar hennes telepatiska (som det beskrivs som) förmågor utan några problem och återgå till rymdskytteln istället.

Sedan följer lite trevlig mystråkig utfyllnad när grottforskningsgänget planlöst kör omkring och gör saker. Man hamnar bland annat på en strand där en liten flicka får ansiktet bortätet av en utomjordisk sten. Detta är dock inget dom märker av och glatt så beger sig Scooby Doo... förlåt mig, grottforskarna till den mystiska grottan, klättrar ner och blir brutalt attackerade av den blåa rymdsten som Michele Soavi (senare mästerlig regissör) plockat med sig under en urineringstur vid en mack. Efter en scen då en brud får huvudet söndermosat innefrån av en utomjording en snubbe får huvudet avbitet av samma otäcka kryp så är vårt galna gäng fast där nere i underjorden.

Man måste givetvis försöka ta sig till ytan, samtidig som man helst vill undvika att bli söndersliten av den allt större utomjordingar som när som helst kan vifta fram sina tentakler ur mörkret. Mer blod och elände väntar!

Det är väl lätt att göra sig lustig över en knasig film som Alien 2, och jag gör väl det också delvis. Men faktum är, trots svagheterna, att den är förbaskat underhållande och bjuder på enormt underhållande och blodigt gore. Fotot, speciellt nere i grottsystemet och i det övergivna San Diego, är vackert och mysigt och bidrar till att det t o m med blir en viss stämning. Det finns några långa tagningar, bland annat en åkning längst med en livlös kropp som slutar med huvud-splatter och en sekvens där någon med pannlampa sakta kommer fram ur mörkret som är genuint läskiga och coola.

Monstret ser man inte mycket av. Jag gillar ju när man visar monstret ordentligt, men här har man kanske inte haft det budgeten och det enda man får se är blodiga tentakler och nåt som antagligen är en point of view innefrån monstrets pulserande mun (vars öppning påminner på äggen i Alien-filmerna). Det fungerar bra ändå.

Musiken varierar från soft-country och spagge-western-musik till mystisk Ralph Lundsten (om han vore depp) elektronisk flum-musik, och det passar väldigt bra i helheten.

Så denna film rekommenderas varmt till grott-fetishister, stock footage-älskare och plagiat-gourméer!

Fred

Edit: Kan tillägga att jag äger den VTC-utgåvan som är en double feature tillsammans med Nightmare City. En av mina favorit-vhs'er nånsin.

InläggPostat: sön apr 02, 2006 19:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
keep em coming fredzilla, det är inlägg som det där som gör det här forumet så bra!

tycker ju oftast att dom italienska plagiaten är bra mycket roligare och intressantare än "originalen". kanske dags för en tråd tillägnad italienska plagiat? det pratas för lite om italienska indiana jones, rambo och star wars rip-offs!

Offline Profil
InläggPostat: sön apr 02, 2006 21:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Denna häringa måste jag bara se, finns den på dvd tro? :o

InläggPostat: sön apr 02, 2006 21:51 Svara med citat
Haiylund skrev:
Denna häringa måste jag bara se, finns den på dvd tro? :o

Icke sa nicke, tyvärr :( Men den förtjänar en dvd-release.

InläggPostat: sön apr 02, 2006 22:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Ok, får hoppas att den dyker upp nån gång i framtiden, bra skrivet förresten!

InläggPostat: sön apr 02, 2006 22:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Mycket trevlig läsning! :)

InläggPostat: sön apr 02, 2006 23:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Kommer du ihåg vem du köpte den VHS'n ifrån? Det verkar vara mitt gamla ex, för jag hade också BETA omslaget!! :D

Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 07:12 Svara med citat
NIN skrev:
Kommer du ihåg vem du köpte den VHS'n ifrån? Det verkar vara mitt gamla ex, för jag hade också BETA omslaget!! :D

Coolt! Jag har faktiskt ingen aning om vem jag köpte den av! Det var för en del år sedan nu, men detta är den enda vhs jag aldrig kommer att sälja :)

InläggPostat: mån apr 03, 2006 07:14 Svara med citat
fredzilla skrev:
NIN skrev:

Nja, det är tyvärr inte det insticket som ligger i tråden :) Jag har en utgåva med både Nightmare City och Alien 2 på en och samma kassett - vilket står i inlägget. Annars hade det varit coolt om jag råkat få din!

NC/A2-insticket hittade jag inte på nätet tyvärr :/ Men det är VTC Guld det också.

InläggPostat: mån apr 03, 2006 09:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor mar 09, 2006 08:35Inlägg: 633Ort: Monster island
Om man bortser från allt stockfootage och den vanliga dubbningen så är det här faktiskt en riktigt bra film som verkligen använder sin låga budget väl. En BU utgåva skulle ju vara guld värd :D

Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 09:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön apr 24, 2005 14:53Inlägg: 231
fredzilla skrev:
fredzilla skrev:
NIN skrev:

Nja, det är tyvärr inte det insticket som ligger i tråden :) Jag har en utgåva med både Nightmare City och Alien 2 på en och samma kassett - vilket står i inlägget. Annars hade det varit coolt om jag råkat få din!

NC/A2-insticket hittade jag inte på nätet tyvärr :/ Men det är VTC Guld det också.

Det insticket finns här nånstans på forumet. Scannade in mitt ex när jag hade den i en säljesannons. Grymt fin utgåva.

Edit: Sorry, var visst på filmforumet.

Här är det:
Bild

Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 09:08 Svara med citat
palance: tack, riktigt vackert!

InläggPostat: mån apr 03, 2006 09:28 Svara med citat
palance skrev:
fredzilla skrev:
fredzilla skrev:
NIN skrev:

Det insticket finns här nånstans på forumet. Scannade in mitt ex när jag hade den i en säljesannons. Grymt fin utgåva.

Här är det:
Bild[/quot
e]
Pur poesi...! :D

InläggPostat: mån apr 03, 2006 11:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Sjukt snyggt omslag! Den vill jag få tag på!

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 13:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
palance skrev:
fredzilla skrev:
fredzilla skrev:
NIN skrev:

Här är det:
Bild

Va ska du ha för den? Skicka PM!

Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 17:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Denna såg jag på Hemvideo´s släpp på vhs när det begav sig, fast det omslaget var tuffare 8) :wink:

Inte sett om den sedan dess fast scenen med flickan på stranden lever kvar :D

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 17:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Instämmer, en underbar film.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: mån apr 03, 2006 18:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
lizzardking skrev:
Denna såg jag på Hemvideo´s släpp på vhs när det begav sig, fast det omslaget var tuffare 8) :wink:

Inte sett om den sedan dess fast scenen med flickan på stranden lever kvar :D

en film du och jag skulle kunna mysa till kanske? 8) :wink:

Blodig o go :D

Senast redigerad av Alexander tis apr 04, 2006 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 17:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Alexander skrev:
en film du och jag skulel kunna mysa till kanske? 8) :wink:

Definitivt skulle vi kunna det :lol:

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 18:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
lizzardking skrev:
Alexander skrev:

jag tänder på blod :wink:

Ingen annan VHS utgåva som är bra? Ska det vara VTC på denna?

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 18:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön jan 25, 2004 19:26Inlägg: 1760
Alexander skrev:
lizzardking skrev:
Alexander skrev:

Svenska Hemvideosläppet ska det vara:
Bild ;)

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 18:45 Svara med citat
Alexander skrev:
lizzardking skrev:
Alexander skrev:

Kom du bara hit så ska jag fixa fram en fin utgåva på den, ska du se :D

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 19:57 Svara med citat
Alexander skrev:

Jag hade den grekiska också, men Uk VTC'n är finast av dom jag sett.

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 19:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: sön nov 16, 2003 00:06Inlägg: 2038Ort: Carlstad
Fasiken, nu blev man sugen på at se den här rullen också! 8)

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 04, 2006 20:02 Svara med citat
har holländska vhsen själv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 5
103 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: