Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Ruggero Deodato

InläggPostat: ons feb 21, 2007 03:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Mitt#3 av Deodato rullar!!!

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons feb 21, 2007 11:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5274Ort: Sölvesborg
Har är min Deodato lista:

1. Cannibal holocaust(bäst helt klart)

2. House on the edge of the park(Fantastikt bra terrorfilm)

3. The last cannibal world(Mycket bra kannibalfilm)

4. The atlantis interceptors(Den bästa post-apocalypse rullen någonsin)

5. Dial help(Mycket bra telefonskräckis som inte liknar någon annan)

6. Live like a cop, die like a man(Riktig cool snutfilm)

7. Cut and run(actionrökare av Deodato är aldrig fel)

8. The washing machine(detta är inte en uppföljare till Dial help där dom bytt ut telefonen mot en tvättmaskin, men däremot är det en hyfsat bra giallo)

9. Off balance(hyfsad giallo med ett par blodiga scener)

10. Body count(underhållning för studen, mainstream-slasher är verkligen inte Deodatos stil)

Kom ihåg också att alla för utom nummer ett flyttar på sig lite då och då hela tiden.

Offline Profil
InläggPostat: tor feb 22, 2007 12:18 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Jag har sett följande filmer av Ruggero Deodato:

"The Barbarians" Får ett ruttet äpple av fem möjliga i betyg. Urusel...

"Cannibal holocaust" Får fem äpplen av fem möjliga. Ett mästerverk och Deodatos bästa film!

"House on the edge of the park" Får tre äpplen. Jag säger bara David Hess, den killen kan verkligen spela psykopater...

"The last cannibal world" Får fem äpplen. Mkt bra!

"The atlantis interceptors" Får ett äpple. Såg om denna film för ngr år sedan och den var inte alls som jag mindes den... Det finns viss charm men det håller inte.

"Live like a cop, die like a man" Får fyra äpplen. En bra och hårdkokt polisfilm!

"Cut and run" Får fyra äpplen. Deodao återvänder till djungeln, blodigt och brutalt, se till att införskaffa den oklippt!

"Off balance" Får tre äpplen. Tyckte denna var bra, Michael York är bra i sin roll, det är ngr mord (de är rejält blodiga vill jag minnas, men det är rätt mkt dötid också om jag minns rätt... *Det är ett par år sedan jag såg den så minnet kan svika mig*

"Body count" Får ett äpple. Ett dåligt försök till Friday 13th klon, David Hess borde ha varit med mer...

/Daydreamer

InläggPostat: tor feb 22, 2007 12:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
När det gäller Deodato så är ju följande som gäller:

Cannibal Holocaust - inte bara hans bästa utan en av de två bästa filmerna någonsin. 5/5

Atlantis Interceptors - mästerverk i tokmangel och en av de bästa italienska actionfilmerna någonsin med.
4/5

Cut And Run - John Steiner räddar denna ihop med Richard Lynch.
3/5

House On The Edge Of The Park - fullständigt lysande film som sabbas av ett otroligt korkat slut :shock:
4/5

Jungle Holocaust - svag film som inte höll vid senaste titten, trött och tråkig.
2/5

Off Balance - inget att hänga i granen, såg inte ens klart den.

The Barbarians - dildoformat monster är alltid en hit i stugorna, sen att lynch är med igen gör det inte sämre.
3/5

Body Count - rätt lökig film som är inget att ödsla tid på, endast om man vill se Steiner då givetvis.
2/5

Live Like A Cop, Die Like A Man - inget jag fastnade för, snarare mer Deodatos heta drömmar som kom till liv.
2/5

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tor feb 22, 2007 13:15 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
lizzardking: Håller med om att "House on the edge of the park" har ett riktigt dåligt slut. Det är som om de plötsligt fått panik i frågan om hur det ska sluta, slutet är ologiskt, långsökt och verkar hastigt påkommet.

/Daydreamer

InläggPostat: tor feb 22, 2007 20:43 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: fre jan 21, 2005 17:07Inlägg: 98Ort: stockholm
andra skojiga Deodato-rullar är Waves of lust, Concorde, Gungala the black panther girl (djungeläventyr, utan kannibaler men med kvinno-Tarzan, gott nog!), Phenomenal and the treasure of Tutankamen (verkar bara vara jag som gillar den, som ett easy listening superhjälteäventyr, svalt, lojt och småjazzigt). Lone runner är rätt bedrövlig. hans snyftare Last feelings har jag haft ett tag, men aldrig orkat samla nog med kraft för att verkligen se än.... skulle gärna se Vacation on the Esmeralda Coast från 68, enligt Imdb en komedi/musikal, låter fint.

Offline Profil
InläggPostat: tor feb 22, 2007 21:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Min Deodato lista!
Waves of lust. Ett drama som utspelar sig till sjöss! Underbart vackert foto, spännande handling och Silvia Dionisio är konstant naken! Kan inte bli annat betyg än 5/5
Cannibal Holocaust! 5/5
Cut and run! 5/5
Body count! Till skillnad från de flesta på forumet så håller jag det här som en av de absolut bästa fredagen den 13:e klonerna! 4,5/5
Barbarians! 2/5
Off balance! Troligtvis (i god konkurrans med Voices from beyond) den sämsta italienska film jag sett! 0/5
Har fortfarande inte sett House at.. eller jungle Holocaust men ska ta tag i det snarast!

InläggPostat: fre feb 23, 2007 00:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
Hm. Deodato. Vad kan man tycka egentligen? Ingen stor filmskapare, i min bok, men CH och House at the edge är båda lysande på sitt sätt. Kan inte nog understryka vilken kraftfull upplevelse det vbar att se dem första gången. Tycker egentligen ingen annan film han har gjort är oumbärlig, men Washing machine minns jag som ärligt halvhjärtad och helt nöjd med att vara en skön dussinthriller, och Live Like a Cop är i sina bästa stunder avskalat hård och bögig. Resten kan jag faktiskt mista, speciellt våldsamt överskattade båtsnusket Waves of Lust som jag tyckte var en riktig skitfilm och helt rättvist så är de flesta överens om att Body Count är en stinkare. Cut and Run är ett mish-mash där det rantas onödigt mycket i buskarna. Ultimo Mondo Cannibale börjar bra men tappar höjd ungefär samtidigt som flyplanet. och gore-scenerna gör sig bättre i Eaten Alive! ;) Telefon-rullen kommer jag inte ens ihåg och i Off balance delar jag lizzys öde, såg inte klart den. Ser däremot fram emot ett dvd-släpp på Atlantis Interceptors så jag kan ge den en ärlig chans.

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 08:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Själv kunde jag för inga medel kolla igenom Waves of Lust ... Jo, nu minns jag, det gjorde jag minsann -- Fast Forward :lol:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 10:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Bazzoni o mamoulian, kom igen nu :) ! Waves of lust är ju vid sidan av Cannibal holocaust Deodatos bästa film (vi får ju inte lura alla dem andra på forumet som ännu inte köpt filmen så att de avstår ett köp.).

InläggPostat: fre feb 23, 2007 11:00 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: sön jan 25, 2004 13:04Inlägg: 296
Vet ngn när och var atlantis interceptors släpps på dvd

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 11:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5274Ort: Sölvesborg
Tror aldrig dom släpper den faktiskt, i alla fall inte på orginaldvd. Och om dom nu tänker släppa den på orginaldvd så får man nog vänta jävligt, jävligt länge...

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 17:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tor feb 22, 2007 21:26Inlägg: 133Ort: Stockholm
Det ska ju spelas in en remake av Cannibal Holocaust. Filmbolaget Relevant Entertainment har köpt rättigheterna till filmen och planerar köra igång redan i sommar. Deodata har ju snackat om en uppföljare. Nån som vet nått hur det blir med den saken då?

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 18:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons nov 12, 2003 23:17Inlägg: 2880
måste slå ett slag för waves of lust som jag tycker är riktigt skön. våldsamt överskattad? jag tycker snarare att den är våldsamt förbisedd och känns som en av deodatos MINST omtalade rullar!

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 23, 2007 20:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
Citera:
Det ska ju spelas in en remake av Cannibal Holocaust. Filmbolaget Relevant Entertainment har köpt rättigheterna till filmen och planerar köra igång redan i sommar. Deodata har ju snackat om en uppföljare. Nån som vet nått hur det blir med den saken då?

På följande länk hittar du en del info:

viewtopic.php?t=79&start=0

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: lör feb 24, 2007 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Min lista:

Waves of Lust...En jävligt skön och soft thriller med naket. Väldigt underskattad enligt mig. 8 av 10

Live Like a Cop, Die Like a Man...En av dom bästa crime rullarna. Hård som fan och grym musik. 9 av 10

Last Cannibal World...En bra kannibalrulle men är inte alls i närheten av det som komma skall. 5 av 10

Cannibal Holocaust...Säger bara: en av dom 10 bästa filmerna, någonsin! 10 av 10!

The House on the Edge of the Park...Grymt bra terror rulle och om vi hade haft ett annat slut så hade den fått full pott. Nu får den nöja sig med 8 av 10

The Atlantis Interceptors...Grymt bra post-apocalypse rulle. Röj och kul i 90 min. 9 av 10

Cut and Run...Gillar denna bättre än LCW. Skön action. 7 av 10

Lone Runner...Såg den på grekisk VHS för massa år sedan. Tyckte det var ett sömnpiller då. 3 av 10

The Barbarians...Var väldigt kul när jag var barn. Idag så var det inte lika kul men okej. 4 av 10

Body Count...Håller med, en av dom bättre Friday klonerna. 7 av 10

Off Balance...Riktigt cool rulle. Gillar den mkt. 8 av 10

Dial Help...Halvsov till den så ska se om den. Verka inte så bra.

InläggPostat: fre maj 04, 2007 12:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 18, 2006 09:57Inlägg: 2953Ort: Stockholm
Engelska bolaget Argent Films släpper Phantom of Death aka Off Balance på DVD 7 maj, tyvärr finns ingen teknisk info ännu förutom att filmen passerat BBFC utan klipp. Jag har tagit på mig ansvaret att agera försökskanin och har beställt ett ex, jag återkommer när jag kontrollerat innehållet. 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre maj 04, 2007 18:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön apr 24, 2005 14:53Inlägg: 231
Då följer jag upp NIN:s senaste inlägg med ett reportcard:

Gungala, the black panther girl
Riktigt tidig Deodato (en av hans allra första som regissör om jag inte minns fel). Inte alls så stabil som Romano Ferraras föregångare Gungala virgin of the jungle. Men väldigt, väldigt kul och bra djungelfilm. Tydliga Mondo Cane-influenser redan i den här filmen. 8/10

Waves of lust
En halvkinky film som känns lite exotisk och trevlig. Coola skådisar, och lite halvjävlig sadism inkastat. Fin och bra film med ett jävligt coolt soundtrack av Marcello Giombini. 7/10

Live like a cop, die like a man
Skulle vilja säga att utöver vansinnesfärdscenen i början, och en del andra jävligt effektiva scener - så tycker jag att den här filmen är smått överskattad. En bra film ska ha ett bra slut, och jag gillar inte slutet i den här filmen. Det känns väl tamt tycker jag. Dumt att jämföra, men som crime-rulle så når den inte upp till höjderna av Fernando di Leos bästa rökare och Mario Caianos "Weapons of death" (som också är en mörk och sadistisk jävel till film). Däremot är musiken i Live like a cop... helt strålande, och Lovelock och Porel är ett klockrent radarpar. 7/10

Last cannibal world
En av de bättre kannibalfilmerna, men långt ifrån strålande bra. Alla jävla inserts drar ner filmen, men filmen bjuder på skådespel vars kaliber du inte hittar i någon annan kannibalrulle. Syftar då främst på Massimo Foschi, men även Ivan Rassimov och Me Me Lai gör några av de starkaste insatserna jag sett dom i (även om Me Me inte säger någonting). Härligt rubbat soundtrack, och brutala jäkla scener bjuds man på. Slakten av krokodilen är i mitt tycke mer revolting än sköldpaddescenen i CH. Extremt sadistiskt. 8/10

Last feelings
Ruggero Deodato tar sig an ett ungdomsdrama med provokativt nakenmaterial. Annars är filmen väldigt snäll och ganska gripande. Själv har jag den japanska rentaln som är i full cinemascope och är helt oklippt till skillnad från alla engelska släpp. 7/10

Concorde affaire
En av Deodatos trevligaste filmer tycker jag. Gillar den mer än Waves of lust, och det händer grejer nästan hela tiden. Tyvärr gör Mimsy Farmer (som jag annars gillar jävligt mycket) en väldigt ostabil insats här och drar faktiskt ner betyget en smula. Svinbra soundtrack av Cipriani. 8/10

Cannibal holocaust

Ett mästerverk. Så är det bara. En av de mest lyckade och mest effektiva skräckfilmerna från sjuttiotalet. 10/10

House on the edge of the park
Bra terror-rulle. Till skillnad från många andra så gillar jag faktiskt den slutliga upplösningen. Radice är allra bäst här, även om Hess är jävligt bra.
8/10

The Atlantis Interceptors
Har väldigt svårt för post apocalypse, och det är inte många fler filmer än Flykten från New York som verkligen tilltalat mig. Tycker att Martinos "Hands of steel" är väldigt bra, men som sagt så är jag ingen sucker för den här typen av film. Atlantis är väldigt fartfylld och har många coola skådisar, och är en av de mest stabila italienska post apocalypse rullarna jag sett. 7,5/10

Cut and Run
Riktigt bra faktiskt. Blir bättre andra gången man ser den, tycker jag.. iaf om man som jag hade riktigt höga förväntningar på den första gången eftersom Deodato själv inkluderar den i vad han kallar sin "kannibal-trilogi". Ganska mycket cheezy 80's över den här rullen. Tycker inte att själva huvudkaraktärerna (bortsett från Lynch) är särskilt intressanta, och än en gång så är det Deodatos sadism och extrema våld som lyfter denna filmen.. förutom djungeln dådå. 7,5/10

Lone Runner
Trist film. Förstår inte riktigt varför man ville göra såna här filmer.
2/10

The Barbarians
Nej, nej och åter nej. Funkar inte, även om biffarna är ganska roliga.
2/10

Body count
Klart godkänd slasher. Kul att se många gamla välbekanta ansikten tillsammans också. Inte alls så dålig som många vill få den att låta.
7/10

Off Balance
Våldsam, men jag fastnade inte för den så mycket. Hade nog ganska höga förväntningar som den mest välte omkull. Inte en jättebra film tycker jag.
6/10

Dial help
Vannsig erotiskt spektakel. Udda och kul. En film man får ha distans till för att uppskatta.
7/10

The washing machine
Öststatsgiallo med rätt mycket porrigheter. Funkar, men inte så värst märkvärdig. Stabilt för att vara en så sen Deodato dock.
7/10

Offline Profil
InläggPostat: lör maj 05, 2007 01:27 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons mar 10, 2004 10:23Inlägg: 1591Ort: Malmö
Spinner väl vidare med min Deodato A-Z:

Atlantis Interceptors - Totalt omöjlig att genrebestämma (action-äventyr-fantasy-sci-fi-postapokalyps?) men en av åttiotalets allra finaste videoskräpfilmer, jag älskar den hämningslöst! Tar den över Canibal Holocaust vilken dag som helst! 9/10

Barbarians - Är väl inte direkt någon hemlighet att jag älskar barbarfilmer, så ni får kanske ta det med en nypa salt att jag tycker den här är riktigt, riktigt kul. Egentligen är den typisk halvsopig New Concorde-fantasy men barbartvillingarna Gore och Kutchek stjäl showen och är så jäkla sköna att detta är en film jag gärna tittar om på på fyllan. 6/10

Bodycount - Kom inte ihåg så mycket av detta slasherförsök förutom att jag tyckte den var småtrist men acceptabel och att det kändes konstigt att se David Hess som hjälte. 4/10

Cannibal Holocaust - Extremt välgjord, smart, ondskefull, falsk, innovativ och obehaglig film. Grymt bra på riktigt (men också grymt tvivelaktig), klassikerstatusen går ej att förneka. 9/10

Concorde Affair - Skön konspirations-actionäventyr med bra fart, familjära ansikten, snyggt foto och läckert undervattens-dito (och dessutom en hajattack, plus i kanten!) - gillade denna skarpt! Du behöver inte vara ond för att vara bra, Ruggero! 7/10

Cut and Run - Tyckte den här var oväntat underhållande, totalt värdelös som uppföljare till CH, såklart, men som dum 80-tals djungelaction var den riktigt kul, det överjävliga goret får man på köpet. 7/10

Dial: Help - Störtlöjlig erotisk rysare om besatta telefoner, kalkonismerna flödar och den här filmen är bara för mycket för en sittning. Plågsam - men kul i stycken och i teorin. 3/10

Gungala, the Naked Panther - Gillade också första Gungala-filmen bättre men djungelflcikor är ju aldrig fel och den här slank också ner utan problem, riktigt trevlig film. 7/10

House on the Edge of the Park - David Hess, oskulder, rakblad, bla bla bla... Har aldrig fattat grejen med den här filmen, visst är det okej exploitation men jag gillar nästan alla andra italienska terrorrullar bättre (eller varför inte den närbesläktade busgäng/terror-på-moppe genren där ALLA filmer slår den här på näsan). Det är bara nåt med den här rullen som inte funkar med mig och slutet är som vi alla vet totalt störtlöjligt. John Morghen räddar filmen med sin discoddans. 5/10

Last Cannibal World - Välgjord film med ett ruskigt upplägg (ensam i djungeln med infödingar och kannibaler, huga!), spännande som mest men också rätt föråldrad. Egentligen den enda vettiga kannibalfilmen förutom CH (som den dock mest känns som en uppvärmning inför). 6/10

Live Like a Cop, Die Like a Man - En av de mest utflippade eurocrime-rullarna och även en av mina personliga favoriter. Den är bara så skönt avtrubbad, våldsam och smygbögig men samtidigt väldigt välgjord på actionplanet. Move over Bullit, den här har ännu bättre biljakter! 8/10

Lone Runner - Sämsta filmen jag sett av denne annars hyffsat pålitlige karl. Totalt värdelös ökenaction med aldrig uppskattade torrbollen Miles O'Keefe, John Steiner spelar över värre än i Sinbad of the Seven Seas och snabbspolningsvarning måste bedömas som enorm. UNDVIK!!! 2/10

Phantom of Death - Ännu en jag nog skulle behöva se om för att ge ett ärligt utlåtande, men jag minns den som ganska fin faktiskt, snudd på riktigt bra. Mer kan jag inte säga då jag ärligt talat inte minns mycket alls. 7/10 (?)

Phenomenal - Ledsen Magnus, ville verkligen gilla Deodatos trikåepos, men icke. Alldeles för segt och fattigt, bara Flashman är tråkigare. Men 60-tals superhjälet-snurror är såklart aldrig helt fel. 5/10

Waves of Lust - Saknar egentligen den rätta nerven som såna här "Kniven I Vattnet"-inspirerade thrillers att funka, men alla filmer där John Steiner dricker J & B ur Silvia Dionisios navel är per automatik bra filmer. 6/10

InläggPostat: fre okt 31, 2008 23:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Väntar på att Body Count ska dimpa ner i brevlådan 8)

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: lör nov 01, 2008 00:13 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: sön jan 27, 2008 21:32Inlägg: 1785Ort: Karlstad
Phanta//

Vilken utgåva?

InläggPostat: lör nov 01, 2008 00:58 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: sön aug 31, 2008 09:11Inlägg: 420
[quote="lizzardking"]

Cannibal Holocaust - inte bara hans bästa utan en av de två bästa filmerna någonsin. 5/5

Agree, vilken är den andra bästa då?

Offline Profil
InläggPostat: lör nov 01, 2008 10:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
The Wild Bunch - Sam Peckinpah

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: lör nov 01, 2008 13:05 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: sön aug 31, 2008 09:11Inlägg: 420
jasså minsann.

Offline Profil
InläggPostat: lör nov 01, 2008 14:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Kikade på Dial: Help idag. Inte en av Deodatos bästa rullar men inte heller dålig, helt okej varken mer eller mindre.

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 5
105 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori