Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Gula tråden (Giallo)

Gå till sida Föregående  1 ... 73, 74, 75, 76, 77  Nästa
InläggPostat: tor apr 02, 2015 17:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2015 16:21Inlägg: 144Ort: Stockholm
Nice! Dom går in på listan direkt :D

Tack jolli!

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 02, 2015 19:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jul 21, 2004 07:03Inlägg: 2216Ort: Sundsvall
Mario Bava var först ut med The Girl Who Knew Too Much (1963) men den kan du ta vid ett senare skede, börja med Bavas Blood and Black Lace (1964) istället. Där sattes stilen och reglerna.

Fortsätt sedan i denna ordning:

The Bird With the Crystal Plumage (1970)
Deep Red (1975)
What Have You Done To Solange? (1972)
The Case of the Scorpion's Tail (1971)
A Lizard In A Womans Skin (1971)
Torso (1973)

Där har du min rekommendation 8-x

Instagram: grillchirre
Offline Profil
InläggPostat: tor apr 02, 2015 19:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1291Ort: Enköping
Här är några av mina personliga giallofavoriter:

*The Bird With the Crystal Plumage
*Deep Red
*What Have You Done To Solange?
*The House with Laughing Windows
*The Red Queen Kills Seven Times
*The Strange Vice of Mrs. Wardh

Och man får inte under några som helst omständigheter glömma Argentos Tenebrae, den är så jädra bra så det stänker om det :ymparty:

InläggPostat: fre apr 03, 2015 11:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8251Ort: Borås, Sweden
Självklart Bonesaw. Tenebrae är ett mästerverk. Sen fick du med The house with laughing windows också. Helt lysande film som jag genast blev sugen på att ta en omtitt på.

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: lör apr 04, 2015 10:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2015 16:21Inlägg: 144Ort: Stockholm
Tack för alla fina tips! Nu har jag massa fina filmer att se :D

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 08, 2015 07:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Bonesaw skrev:
Och man får inte under några som helst omständigheter glömma Argentos Tenebrae, den är så jädra bra så det stänker om det :ymparty:

Kan inte annat än att hålla med. Sen att den har en av de snyggaste mordscenerna någonsin är ju inte illa pinkat 8)

InläggPostat: tor jul 02, 2015 11:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons jun 24, 2015 15:08Inlägg: 18
Älskar att ni har en giallo tråd högst upp i eurohorror avdelningen. Mycket pluspoäng där.

Jag samlar giallofilmer och är speciellt intresserad av såna som inte finns utgivna på dvd. Har runt 120 stycken olika filmer i genren totalt och ägnar min fria tid åt att texta eller muxa vissa av dom. Det tar tid men det är skoj.

Vilka är era absoluta favoriter? Själv har jag en favorit som inte brukar vara så favoriserad, "The killer is still among us". En av få filmer som jag tyckte var genuint obehaglig och lämnade rysningar. Väldigt underskattad och inte enbart pga att den har några extremt råa scener, utan mest för att den har en bra handling och känns som något som skulle kunna hända på riktigt.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 02, 2015 12:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Alltid kul med nytt forumfolk. Välkommen! :ymparty:

Jag tycker om giallo men känner att jag inte sett särskilt mycket ändå, så en lista från mig är nog inte av mycket värde. Jag försöker köpa på mig mer och beta igenom men i dagsläget är jag nog bara uppe i 20-30st skulle jag tro. En vacker dag kanske man lyckas beta igenom alla tipsen i den här tråden.

InläggPostat: tor jul 02, 2015 13:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Börjar själv få något slags återupplivande av mitt giallointresse som väl vilat lite under ett par år till förmån för amerikansk film (som dock fortfarande är det närmast hjärtat) och tycker det är kul att så mycket giallo släpps på bluray, de är ju menade att ses på snyggast möjligast sätt!

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 16, 2015 21:02 Svara med citat
Såg en kusligt bra giallo häromveckan, "Anima persa". Lite mer skräckkänsla typ "Don't look now", men den listas som giallo i Blood and Black Lace.

Verkligen en sevärd film som jag rekommenderar alla att se.

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 20, 2015 20:25 Svara med citat
Är det någon som vet hur Sinister Cinema's släpp av Death walks at midnight är?
Priset lockar ju minst sagt, annars blir det att leta rätt på utgåvan från No shame eller Mondo macabro.

http://www.amazon.com/Death-Walks-Midni ... B005QROHG0

InläggPostat: mån nov 23, 2015 11:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Eroneurotic skrev:
Älskar att ni har en giallo tråd högst upp i eurohorror avdelningen. Mycket pluspoäng där.

Jag samlar giallofilmer och är speciellt intresserad av såna som inte finns utgivna på dvd. Har runt 120 stycken olika filmer i genren totalt och ägnar min fria tid åt att texta eller muxa vissa av dom. Det tar tid men det är skoj.

Vilka är era absoluta favoriter? Själv har jag en favorit som inte brukar vara så favoriserad, "The killer is still among us". En av få filmer som jag tyckte var genuint obehaglig och lämnade rysningar. Väldigt underskattad och inte enbart pga att den har några extremt råa scener, utan mest för att den har en bra handling och känns som något som skulle kunna hända på riktigt.

Den är baserad på verkliga händelser.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monster_of_Florence

Även giallon Night Ripper är baserad på samma händelser.

Night Ripper finns på Blu ray. Tyska FilmArt har gett ut den.

InläggPostat: mån nov 23, 2015 11:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!

InläggPostat: tis dec 29, 2015 16:25 Svara med citat
Kul att tyskarna ger ut mycket fint nu, och premierar kvalitet till skillnad från förr då fulbolagen x-rated, eyecatcher, simpelmovie och allt de valde att kalla sig. Man betalade i stort sett för en hartbox, som var det enda de investerat i att producera i små upplagor tillsammans med discarna. Själva filmerna och ljudspåren hade de såklart inte betalt ett öre för. Branschens mest påkostade bootlegs.

FilmArt och Camera Obscura verkar nu strypa den verksamheten med sina lagliga kvalitetsutgåvor.

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 29, 2015 19:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jan 11, 2007 16:29Inlägg: 1291Ort: Enköping
Något jag verkligen vill ha på blu ray är THE HOUSE WITH LAUGHING WINDOWS.

Ska börja mailbomba Arrow efter nyår tänkte jag :lol: :lol:

InläggPostat: ons dec 30, 2015 21:59 Svara med citat
Eroneurotic skrev:
Kul att tyskarna ger ut mycket fint nu, och premierar kvalitet till skillnad från förr då fulbolagen x-rated, eyecatcher, simpelmovie och allt de valde att kalla sig. Man betalade i stort sett för en hartbox, som var det enda de investerat i att producera i små upplagor tillsammans med discarna. Själva filmerna och ljudspåren hade de såklart inte betalt ett öre för. Branschens mest påkostade bootlegs.

FilmArt och Camera Obscura verkar nu strypa den verksamheten med sina lagliga kvalitetsutgåvor.

Kom gärna med källor och exempel på bootlegs.
Jag har hört samma saker om x-rated mfl. Men har även hört att de har licenser och rättigheter till det mesta... att de blivit blåsta av de som påstått sig ha rättigheter osv. Men ge mig klara exempel, då blir jag glad och nöjd. ;)

Håller med om CO och FA, grymt intressanta bolag.

Koch är också fördjävliga på fina utgåvor. Nu senast Bird och Opera.

InläggPostat: lör jan 16, 2016 13:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6265Ort: Haddonfield
Eroneurotic skrev:

Det där är inte SANT!!

Jag har i 6-7 år varit nere på Weekend of Horrors, en av Europa's största film mässor.

Och bara under de sista 2-3 åren har det kommit 10-12 nya Hartbox bolag.

Det är sådan fruktansvärt stor industri eftersom de som samlar på Bokboxar finns i hela världen.

Jag har blivit inbjuden till en gigantisk filmmässa i Berlin i mars och då ska jag försöka att räkna alla Bokbox (Hartbox) bolag som finns.

Skulle lätt gissa på att det finns ett 25-tal.

Och precis som Inglorious Bastard säger så är faktiskt X-Rated, som är ett av de allra första bokbox bolagen en av dom som har flest legitima utgåvor.

Det finns grymt mycket "fulare" bolag än dom.

Och visst är det gott om "fulutgåvor" bland bokbox bolagen, men också en del av dom som satsar på legitima utgåvor.

Men ÄLSKAR ju så klart bolaget Camera Obscura som är ett av de allra BÄSTA bolagen som funnits.

Har pratat med dom som driver Camera Obscura flera ggr på Weekend of Horrors och dom är ruskigt film intresserade och precis som mig så älskar dom gamla italienska KULT rullar. 8)

Har komplett samling från dom, älskar att stötta dom eftersom de lägger ner så himla mycket tid på att få finfina utgåvor med massa extra matrial.

Men att fina bolag som FilmArt och Camera Obscura skulle slå ut bokbox bolagen stämmer inte alls.

InläggPostat: mån feb 01, 2016 09:58 Svara med citat
Med lite tur ligger Spasmo och Deep red (Arrow 4k remaster) i brevlådan när jag kommer hem. Då blir det giallofest :D

Håller ni med om att det är den långa versionen av Deep Red som gäller?

InläggPostat: mån feb 01, 2016 19:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jul 21, 2004 07:03Inlägg: 2216Ort: Sundsvall
Jag föredrar den långa versionen. Har inget emot humorn t,ex.

Instagram: grillchirre
Offline Profil
InläggPostat: mån feb 15, 2016 15:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Håller inte med, tycker den långa versionen har för mycket utfyllnad och tappar den skärpa som stunder av filmen uppnår. Korta versionen klart starkare i mina ögon.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 15, 2016 15:47 Svara med citat
Idag gick 88 Films ut med att de ska släppa Lamberto Bavas Body Puzzle. Låter intressant, men frågan är bara vad ni andra tycker om filmen, är den något att ha? :)

InläggPostat: fre apr 15, 2016 18:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8251Ort: Borås, Sweden
Jag har bara sett den på risig VHS för länge sedan. Minns inte, men den var säkert klippt också. Det jag minns av Body Puzzel var att jag gillade den, men jag tror även att jag har lagt högre krav på en bra giallo efter det att jag såg den. Så vet inte om jag skulle gilla den idag. Den är väl från -92´, vilket inte är en bra giallo period. Men jag ser ändå fram emot släppet och att få se den uppfräschad.

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: lör apr 16, 2016 08:48 Svara med citat
Ja, flera omdömen jag läst har sagt att den är bra trots att den kom efter guldåldern och att det faktiskt finns några twistar och lite smaskigt gore i den. Att den också ska vara bättre än A blade in the dark låter lovande, det är faktiskt en film jag tycker om :)

InläggPostat: tis apr 19, 2016 04:49 Svara med citat
Body Puzzle har jag inte sett. Vet inte om det lockar.. Vi får se :D

Såg att Sergio Martinos All the colors of the dark släpps i juni på bluray. Dock är utgåvan ej att rekommendera då det är italienskt eller tyskt ljudspår.
Det här släppet borgar dock för att det kommer en köpvärd utgåva.

InläggPostat: sön apr 24, 2016 11:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 28, 2004 16:55Inlägg: 937Ort: Midian
Arrow och 88 films gör mig luspank nuförtiden. Men man ska inte klaga. :x Verkligen roligt att många Giallos verkar få nya fina BD släpp. Många av dem är som gjorda för det. Ta bara Arrows Blood and black lace utgåva. Helt fantastiskt. :ymparty:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 76 av 77
1904 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 73, 74, 75, 76, 77  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori