Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Cannibal Ferox, olika släpp?

InläggPostat: sön feb 15, 2004 02:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Ja, som sagt, har väl småsnackat om detta innan men tänkte ta allt under en tråd.
Ikväll så såg jag om Cannibal Ferox igen. Började kolla på Grindhouse's Laserdisc (samma som deras DVD) men stängde av efter 5-6 min. Det remixade ljudspåret gick inte att lyssna på IMO och det finns inte original monospåret på LD'n, bara ita mono spår. Så jag slängde in min gamla Japanska LD som är open-matte. För det första så var bilden på denna versionen MKT bättre än Grindhouse. Färgerna var mkt finare mm.
Ljudet var också väldigt bra mono ljud.

Så nu till frågorna.

*Vad jag har fattat på dom recensioner jag läst ang Grindhouse DVD'n så har inte den heller original eng mono spåret. Någon som har den som kan bekräfta det?

*Sazumas släpp skall ha original mono spåret, hur ser den ut i bilden mot Grindhouse DVD'n?

*Det verkar finnas två olika släpp på Sazuma, någon som jämfört dessa?

*Finns det något Japansk DVD släpp på den?

Personligen så ogillar jag Grindhouse's 1.85:1 mattning, den är för tight.

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 15, 2004 10:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGod of GoreGod of GoreBlev medlem: sön okt 12, 2003 13:41Inlägg: 707Ort: Uppsala

Mina DVDs
Offline Profil
InläggPostat: sön feb 15, 2004 18:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Tackar!

Ingen som vet något om Sazumas släpp? Dom olika släppen?

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 15, 2004 18:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jag har Sazumas släpp. Den är 1.66:1 Ws 16x9 och Dolby Digital Mono och som ett bonus innehåller den svensk text.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 20, 2006 20:24 Svara med citat
Nu har jag tagit några screenshots av dom 4 olika versioner av Cannibal Ferox som jag har och det är lite lustigt att det inte finns någon ultimat version än IMO.

Japanska LDn:
Bild

Grindhouse LDn:
Bild

Grindhouse DVDn:
Bild

Ultrabit DVDn:
Bild

*Edit: No Shame DVD*
Bild

Det första man ser är att Ultrabiten är jäkligt clean och ljus med väldigt fläskiga färger. Dock så tycker jag det är något helt galet med färgbalansen på Ultrabiten IMO:

Bild

Grindhouse LD:

Bild

Vart är den blå himmeln? Istället får vi en varm gul/brun färg som känns helt fel IMO.

Det andra som är lustigt är att Grindhouse DVD'n lider av contrast boosting och det verkar som dom vräkt på lite väl mycket på färgerna också. Då ser deras LD bättre ut.

Så frågan är, finns det någon mer version som kan vara värd att kolla upp? Japanska DVD'n? Gamla Sazuma DVD'n? För mig så finns det ingen klar vinnare än.

Senast redigerad av NIN tor sep 21, 2006 15:39, redigerad totalt 3 gånger.

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 20, 2006 20:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons nov 19, 2003 14:32Inlägg: 402
NIN skrev:
Det andra som är lustigt är att Grindhouse DVD'n lider av contrast boosting och det verkar som dom vräkt på lite väl mycket på färgerna också..

Men bilden är ju det p g a att mastern är så. Alla filmer ser inte ut som Matrix Reloaded (sån tur är).

Är AWE versionen den samma som Sazuma? Nån som har den och kan lägga upp screens?

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 20, 2006 22:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
gokudo skrev:
Jag har Sazumas släpp. Den är 1.66:1 Ws 16x9 och Dolby Digital Mono och som ett bonus innehåller den svensk text.

Synd bara att det är fel AR på den utgåvan, OAR är väl 1:85:1 ?

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 20, 2006 22:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
Jag har No Shame-släppet
(DVD9 PAL, 1:78:1 / 16x9, Italian DD 5.1, Eng DD 1.0 Mono):

http://img47.imageshack.us/img47/41/ferox1nsfd4.jpg

http://img47.imageshack.us/img47/6512/ferox2nsvm6.jpg

Med viss reservation för att det är VLC Media Player, och jag inte är helt säker på att jag vet vad jag gör. :?

Senast redigerad av Bazzoni ons sep 20, 2006 22:52, redigerad totalt 4 gånger.

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 20, 2006 22:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Men 28:e släpps den på Njuta Films, den utgåvan blir det ett köp av för min del

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 01:35 Svara med citat
Hans Ohnemänner skrev:
Men bilden är ju det p g a att mastern är så. Alla filmer ser inte ut som Matrix Reloaded (sån tur är).

Nja, eftersom mastern dom hade är samma som till Grindhouse LD'n så är inte mastern så, utan dom har ändrat den inför DVD släppet (som kom några år senare).

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 01:38 Svara med citat
Bazzoni skrev:
Jag har No Shame-släppet
(DVD9 PAL, 1:78:1 / 16x9, Italian DD 5.1, Eng DD 1.0 Mono):

http://img47.imageshack.us/img47/41/ferox1nsfd4.jpg

http://img47.imageshack.us/img47/6512/ferox2nsvm6.jpg

Med viss reservation för att det är VLC Media Player, och jag inte är helt säker på att jag vet vad jag gör. :?

Tackar. Denna ser ju klart bättre ut. Kan mycket väl vara den bästa versionen ju. :D

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 01:45 Svara med citat
Hellbender skrev:

Den hoppas jag vi kan få upp bild på med!

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 07:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Nja, jag nöjer med tinlådan på denna.
Den duger gott åt mig :)

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 08:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
NIN skrev:
Hellbender skrev:

Den hoppas jag vi kan få upp bild på med!

Här kommer den.

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 08:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
:lol:

Nog inte sådan han frågade efter :lol: :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 08:17 Svara med citat
Nej, nu när jag läser hans inlägg igen och tänker på att den var Nin som frågade så inser jag att du har rätt.

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 08:21 Svara med citat
Lätt hänt kompis :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 08:52 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör feb 18, 2006 11:00Inlägg: 516Ort: Helsingborg
Nin, är det du som har tryckt ihop bilden från Ultrabit-dvd:n?

Utgåvan från Grindhouse såg ju inte rolig ut.

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 09:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons nov 19, 2003 14:32Inlägg: 402
NIN skrev:
Hans Ohnemänner skrev:

Nja, eftersom mastern dom hade är samma som till Grindhouse LD'n så är inte mastern så, utan dom har ändrat den inför DVD släppet (som kom några år senare).

Absolut, jag citerade bara det du sa när filmen diskuterades i en annan tråd.

viewtopic.php?p=2722&highlight=#2722

Matrix-liknelsen kändes väldigt passande för diskussionen, skönt att vi nu verkar ense om att från master till dvd har nått skett som inte borde ha hänt.

:wink:

Jaha så Njuta ger ut AWE versionen i Sverige? Är AWE gamla EC?

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 10:13 Svara med citat
AWE är ett Danskt bolag, EC var Holländskt har jag för mig.

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 10:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
NIN skrev:
Tackar. Denna ser ju klart bättre ut. Kan mycket väl vara den bästa versionen ju. :D

Ja, Jag har haft både Sazuma och Grindhouse dvderna innan och jag tycker iaf personligen att No Shames släpp ser bättre ut, framför allt färgerna. Skulle vara intressant å se caps från AWEs release också.

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 12:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Jag lägger mina förhoppningar på Awe släppet, vore, som sagt, intressant att se ett smakprov från den. :)

InläggPostat: tor sep 21, 2006 13:09 Svara med citat
svecaj skrev:

Ja, den blev ihoptryckt när jag tog screenshoten. Det är för den är anamorphic. Kan ju fixa det i photoshop och pressa ihop den men gjorde aldrig det. Dom flesta ser ju att den har problem med färgerna ändå.

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 13:12 Svara med citat
Hans Ohnemänner skrev:
Absolut, jag citerade bara det du sa när filmen diskuterades i en annan tråd.

viewtopic.php?p=2722&highlight=#2722

Matrix-liknelsen kändes väldigt passande för diskussionen, skönt att vi nu verkar ense om att från master till dvd har nått skett som inte borde ha hänt.

:wink:

Ja, jag förstår faktiskt inte vad du menar. :?
Har jag sagt att Grindhouse släpp var bäst? Eller vad snackar vi om?

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 21, 2006 13:33 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör feb 18, 2006 11:00Inlägg: 516Ort: Helsingborg
NIN skrev:
svecaj skrev:

Ja, den blev ihoptryckt när jag tog screenshoten. Det är för den är anamorphic. Kan ju fixa det i photoshop och pressa ihop den men gjorde aldrig det. Dom flesta ser ju att den har problem med färgerna ändå.

Ja, jo, ville bara veta om det var disken som var felaktig (det finns ju faktiskt utgåvor som är sådana) eller om det var pga din "hantering".

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
32 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori