Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Euro Horror  ~  Vilket Europeisk land gör bäst kräckfilm ?

InläggPostat: ons sep 12, 2007 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön aug 19, 2007 12:01Inlägg: 126
Vilket Europeisk land producerar mest och bäst skräckfilm enligt dig? Ange också varför du tycker just det landet och vilken som är din favorit film, regissör från det landet !

MVH Joel.

EDIT: Min första tråd här någonsin :D .

InläggPostat: ons sep 12, 2007 19:36 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor sep 29, 2005 20:08Inlägg: 21Ort: Enskede
Det lär ju vara Italien.. allt från Suspiria till Cannibal Holocaust via New York Ripper. Nordisk (skräck)film är ju över lag värdelös och jag tror inte att tyskarna har gjort något bra sedan Nekromantik

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 12, 2007 20:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Enligt mig står det mellan Italien och Spanien. Samtidigt som Italien har producerat kändare och antagligen fler skräckfilmer (jag räknar in gialli och andra avstickare nu också) så finner man många av mina personliga favoriter i Spanien. Är helt hooked på deras gotiska vampyr/varulvs- och zombiefilmer. Paul Naschy är en favorit och lika så Amando de Ossorio. Men så har ju Italien några av mina absoluta favoriter också Colours of the Dark, House with Laughing Windows, Suspiria, Phenomena, Dark Waters, Dellamorte Dellamore and so on... Det är svårt alltså.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 12, 2007 21:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Jag skulle absolut säga Italien, men även Storbritannien med Hammer och delar av de spanska produktionerna är rent guld.

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 12, 2007 22:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Italien har (hade) många bra genreregissörer liksom Spanien och Frankrike har Jean Rollin.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons sep 12, 2007 23:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: lör dec 17, 2005 10:01Inlägg: 6172Ort: Sala
Gillar italienska skräckisar, men även Spanien har gett ut en del godis.
Även nämnda Hammer från England är hederliga filmer att nämna i sammanhanget.
Trodde inte jag skulle säga det här men USA har faktiskt gjort en del bra filmer de med :oops: :D

Gud skapade lizzardking bara för att djävlas med Hellbender!"
Offline Profil
InläggPostat: tor sep 13, 2007 10:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Frankrike har för mig inte bidragit med så mycket (har aldrig fastnat för Jean Rollin) förutom på senare tid då det har kommit en hel del gobitar.

England med Hammer, Norman J Warren, Amicus, Tigon m.m har producerat en hel del bra filmer. Hellraiser 1 och 2 (Tony Randel är förvisso Amerikan) är också 2 av mina favorit filmer all time så visst är England inte fy skam. Men ändå tycker jag att både Italien och Spanien har producerat fler intressanta titlar och definitiv fler kontroversiella titlar.

Och angående U.S.A kan jag bara hålla med, dom har producerat oerhört mycket bra filmer men nu gällde det ju Europa.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: mån sep 17, 2007 10:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Italien är givet svar, Jag är helt sjukt inne på giallo. Och finns inget annat land som har gett mig så många härliga filmkvällar/nätter som just Italien,

Och vilka namn de hade/hade. Bava, Argento, Fulci, Martiono, Lenzi, Deodato bara för att ta de mest kända

Offline Profil
InläggPostat: fre jul 31, 2020 22:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 874
Italien o Spanien! :ymparty:

O då är det naturligtvis dåtid som gäller. :D

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
9 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd