Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Asian Horror  ~  Audition

InläggPostat: tis jun 01, 2004 14:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Kanske ska hålla käften angående Lynch, men jag tycker hans filmer är otroligt överväderade. Lost Highway är bland det absolut sämsta jag sett. Han borde straffas för han gjorde en sådan tråkig och dålig film. Mudholland Drive var en allt för lång gäsp fest utan intressant handling eller roliga karaktärer.
Takashi Miike lyckas åtminstone skapa stor underhållning med sina filmer

InläggPostat: tis jun 01, 2004 16:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tor maj 27, 2004 09:23Inlägg: 23
Tack för tipsen ang Audition :)

De blir RI från dvdboxoffice som jag köper antagligen.

De kanske borde startas en officiell David Lynch tråd? Gillar man honom kan man säkert prata i evigheter om hans filmer. :D

Jag hoppas han hinner göra fler filmer innan han dör. han röker ju på rätt hårt o är gammal nu...

Är de någon regissör som kan skapa udda karaktärer och skilldra skumma små händelser så är de ju David Lynch.

"Blue Welvet" och "Wild at hart" kryllar av dom.
Även i "Lost highway" och "Mullholland drive".

Jag har mycket svårt att tro att Hoolywood har honom i något konstnärligt lås. Han är nog en av dom som kan agera fritt och göra de han vill, en av dom få som når ut och samtidigt kan vara konstnär fullt ut.

mvh

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 18:22 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: lör okt 18, 2003 17:12Inlägg: 1933
Att Lynch skulle vara styrd av Hollywood är inte alls sant (och det borde man se då man kollar på hans filmer, dom är inte exakt gjorda efter "mainstream-regler"), både Mullholland Drive och The Straight Story var backade av franska Canal Plus. Från början var det tänkt att Mullholland Drive skulle vara en tv-pilot till en serie men då amerikanska bolaget ABC ansåg Mullholland Drive för mörk så drog dom sig ur och fransmännen tog över finansieringen.

Förutom att Lynch gör långfilmer så regisserar han ju även kortfilmer och tv-serier så så himla lite gör han faktiskt inte.

Miike är en "director-for-hire"-regissör, producenter kommer till honom med projekt (manus eller bara ideér) som dom vill att han ska regissera. Givetvis sätter Miike helt klart sin prägel på filmen och producenterna vet självklart vad han gör för typ av filmer sedan tidigare men jag tror inte att han får härja och ha sig precis HUR mycket som helst.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 18:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
En Lynch tråd finns just nu på cult, serie... osv

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 18:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
mimiko: Se bara till att du köper Unrated-utgåvan isåfall. R-rated är klippt.

Den tyska utgåvan är antagligen jämförbar med R1 om inte bättre.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 18:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Schnaas:

Citera:
Beror nog på att Lynchs filmer är väldigt genomtänka. väldigt väldigt genomtanke... hans filmer tex, Mullholland drive och Lost highway är hemskt bra.

Det är de ju iofs men sen "Wild at Heart" 1990 så har Lynch bara gjort fyra långfilmer. Jag tycker att det är lite väl klent. Man skulle i varje fall önska att han var lite mer manisk... :lol:

En och annan kortfilm och lite tv..Visst, men så himla mycket mer har han inte gjort.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 22:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: sön jan 04, 2004 21:07Inlägg: 818Ort: Stockholm
Visst har han inte gjort så värst många filmer, men med undantag för "Dune" så spöar hans meritlista helt klart Miikes :D

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 01, 2004 23:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
Jag tycker att det är ganska dumt att jämföra Lynch med Miike. De två är helt olika regissörer. Det finns bara en japansk regissör som jag kan jämföra med David Lynch, hans namn är Kiyoshi Kurosawa (Cure, Kairo, Bright Future osv.).

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: ons dec 01, 2004 10:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön okt 10, 2004 09:00Inlägg: 137Ort: Stockholm
Har sett Audition nu och jag gillade den. Har bara sett två filmer av Miike och det är Audition och One missed call. Tyckte personligen att Audition var mycket bättre även fast jag gillade One missed call också.
Fick ont i hela kroppen av de sissta scenerna, måste ha gjort nått så in i helvetes ont. :shock: Aja ska inte avslöa för mycket för dom som inte har sett den. Kan någon räkna upp alla filmer som han har gjort. Blev lite intresserad av hans filmer efter att ha sett de andra två. :)

Offline Profil
InläggPostat: ons dec 01, 2004 10:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
Simon skrev:
Har sett Audition nu och jag gillade den. Har bara sett två filmer av Miike och det är Audition och One missed call. Tyckte personligen att Audition var mycket bättre även fast jag gillade One missed call också.
Fick ont i hela kroppen av de sissta scenerna, måste ha gjort nått så in i helvetes ont. :shock: Aja ska inte avslöa för mycket för dom som inte har sett den. Kan någon räkna upp alla filmer som han har gjort. Blev lite intresserad av hans filmer efter att ha sett de andra två. :)

Koll på www.imdb.com eller i Takashii Miike tråden, han har gjort en hel del filmer ;)

viewtopic.php?t=1844

InläggPostat: ons dec 01, 2004 18:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: fre jan 23, 2004 16:10Inlägg: 479
Jag såg den också för första gången för ett par veckor sen, och håller fullständigt med Simon slutet är lite obehagligt.
För övrigt en riktigt bra film.
8/10

InläggPostat: tor dec 02, 2004 21:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Jag tycker det ligger en obehaglig stämning i bakgrunden även i filmens första halva, men jag har svårt att förklara direkt varför. Nu har jag bara sett den en gång med icke imponerande utrustning. :wink: Miike bygger upp filmen mycket bra med en vemodig men ändå hoppfull och kanske idyllisk ton. Men något ger en olustig och gnagande känsla av att allt inte står rätt till (jag undvek lyckligtvis att läsa om vad Audition handlade om och vad som skulle hända). Febrig surrealism där gränsen mellan dröm och verklighet är oklar spelar också en roll.

Men nu är jag så tung i skallen av för mycket arbete så att jag knappt vet vad jag snackar om. Jag vet bara att denna film kommer att stå i hyllan vid första bästa tillfälle. :)

Offline Profil
InläggPostat: lör dec 04, 2004 00:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jul 22, 2004 06:50Inlägg: 438
Miike är nyskapande. Låt mig försöka förklara en aspekt av denna märkliga man då jag såg den med min sambo. Han vänder och vrider hur som helst tycks det, besitter all kunskap för att göra kritikerrosade filmer, om han vill ja.

Tycker att det börjar normalt i Audition, tjejen tittade och tyckte den var så gripande och bra (relationer och sökande osv), sedan skruvade han till det så överdrivet underbart så hon flydde från soffan och beskyllde japaner för "Typsikt Japan dom är alltidså råa, därför gillar dom sushi".
Jag njöt ju givetvis och har sällan sett maken till film.

Offline Profil
InläggPostat: lör dec 04, 2004 11:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör mar 27, 2004 18:58Inlägg: 467Ort: Lidköping
Fenrisulven skrev:
Miike är nyskapande. Låt mig försöka förklara en aspekt av denna märkliga man då jag såg den med min sambo. Han vänder och vrider hur som helst tycks det, besitter all kunskap för att göra kritikerrosade filmer, om han vill ja.

Tycker att det börjar normalt i Audition, tjejen tittade och tyckte den var så gripande och bra (relationer och sökande osv), sedan skruvade han till det så överdrivet underbart så hon flydde från soffan och beskyllde japaner för "Typsikt Japan dom är alltidså råa, därför gillar dom sushi".
Jag njöt ju givetvis och har sällan sett maken till film.

Detta låter intressant.. har haft filmen i flera månader men inte kollat den än.. fan att man har så ont om tid!

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:53 Svara med citat
Såg om Audition i natt och den var obehagligare än vad jag minns den. Jag tror inte det är dom smärtsamma scenerna som påverkar mig, utan de öden som presenteras - allt från Asamis twistade psyke som uppenbarligen är resultatet av en otäck barndom, men också Aoyamas tankar när han kanske inser att detta är den första kvinnan han älskat på många år och så är hon en jävla dåre som vill han och hans familj illa. Speciellt eftersom han är en sympatisk person, kanske lite naiv, och inte förtjänar detta straff. Säger en hel del om människors ensamhet.

InläggPostat: mån dec 13, 2004 13:47 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
Iof kan man ju fundera på hur sympatisk han framställas som. Han utnyttjar ju sin maktposition till att få en både emotionell och sexuell relation med en yngre och, som han ser det ganska oskyldig kvinna. Det är ju efter att de fullbordat sin sexuella relation som saker och ting börjar gå riktigt åt helvete. Det framställs också (om jag inte minns helt fel) rätt tydligt att hon straffar honom för allt detta, precis som hon straffade sin lärare för att han också utnyttjat sin maktposition mot henne.

Och andra sidan så är det nog inte så lätt... Hur kan t.ex. huvudpersonen drömma/hallicuinuera om hennes lägenhet och mannen i säcken då han aldrig varit där? Hur kommer det sig att den enda scenen (då han ringer till henne från sitt kontor) som man inte får se från huvudpersonens vinkel är den scen då det först avslöjas att hon faktiskt är en galning? Varför lägger man så stor vikt i dessa drömmar/hallucinationer på hans egna moraliska dilemma över det han gör? Vad är egentligen verklighet och vad är hallucination?

Audition är på många sätt som en ganska komplex film som framförallt går att tolka på många olika sätt. Något som är en bidragande faktor varför jag personligen finner den så bra.

InläggPostat: sön dec 19, 2004 00:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2155
Jag såg denna film ikväll och det va en av de sämre jag har sett faktiskt.
Visst var den obehaglig i slutändan men det va lite för mycket hallucinationer och drömmar.
Han vaknar , vaknar ,vaknar och vaknar hela tiden.
En gång när han vaknade trodde man att han hade drömt allt ihop och sen vaknade han igen liksom :P lite småjobbigt :)
Denna film är dålig enligt mig..

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 19, 2004 02:27 Svara med citat
TheEmptyGrave skrev:
Iof kan man ju fundera på hur sympatisk han framställas som. Han utnyttjar ju sin maktposition till att få en både emotionell och sexuell relation med en yngre och, som han ser det ganska oskyldig kvinna. Det är ju efter att de fullbordat sin sexuella relation som saker och ting börjar gå riktigt åt helvete. Det framställs också (om jag inte minns helt fel) rätt tydligt att hon straffar honom för allt detta, precis som hon straffade sin lärare för att han också utnyttjat sin maktposition mot henne.

Och andra sidan så är det nog inte så lätt... Hur kan t.ex. huvudpersonen drömma/hallicuinuera om hennes lägenhet och mannen i säcken då han aldrig varit där? Hur kommer det sig att den enda scenen (då han ringer till henne från sitt kontor) som man inte får se från huvudpersonens vinkel är den scen då det först avslöjas att hon faktiskt är en galning? Varför lägger man så stor vikt i dessa drömmar/hallucinationer på hans egna moraliska dilemma över det han gör? Vad är egentligen verklighet och vad är hallucination?

Audition är på många sätt som en ganska komplex film som framförallt går att tolka på många olika sätt. Något som är en bidragande faktor varför jag personligen finner den så bra.

Det är ju snarare så att hon straffar honom helt enkelt för att han råkar vara man. Han i sig gör ju inget fel alls egentligen. Att han har ett förhållande med en yngre är ju varken moraliskt fel eller olagligt. Han tvingar sig aldrig på henne på något sätt, är väldigt mjuk och ödmjuk hela tiden. Dessutom är det hans mer macho-aktiga polare som anordnar auditionen, inte han själv :)

InläggPostat: sön dec 19, 2004 03:51 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
Fast han protesterar ju inte heller och även om han inte är den drivande kraften bakom så utnyttjar han ju ändå situationen. Nu var det som sagt ett tag sedan jag såg filmen, men jag har, som sagt för mig att hon tydligt också klargör att det är därför som hon straffar honom (pga auditionen). Sedan kan man ju också fundera på varför man lagt så mycket fokusering på huvudpersonens moral (och framförallt hans tvivel kring den) ang. det hela om det nu inte spelar in i filmen på något sätt.

Det är också det som, i mitt tycke bl.a. gör filmen (så som jag ser den) så skrämande och obehaglig. Här har vi en kille som har moraliska tvivel ang. vad han gjort (hur oskyldigt det än kan ses), och är rädd för att det skall slå tillbaks mot honom. Och så gör det inte bara det, utan även hans värsta farhågor besannas! :shock: Detta kombinerat med rädslan för att släppa in någon i sitt liv (som jag också upplever skildras i filmen) gör det hela till en mysig relationsfobifilm.

InläggPostat: sön dec 19, 2004 11:23 Svara med citat
TheEmptyGrave skrev:
Fast han protesterar ju inte heller och även om han inte är den drivande kraften bakom så utnyttjar han ju ändå situationen. Nu var det som sagt ett tag sedan jag såg filmen, men jag har, som sagt för mig att hon tydligt också klargör att det är därför som hon straffar honom (pga auditionen). Sedan kan man ju också fundera på varför man lagt så mycket fokusering på huvudpersonens moral (och framförallt hans tvivel kring den) ang. det hela om det nu inte spelar in i filmen på något sätt.

Det är också det som, i mitt tycke bl.a. gör filmen (så som jag ser den) så skrämande och obehaglig. Här har vi en kille som har moraliska tvivel ang. vad han gjort (hur oskyldigt det än kan ses), och är rädd för att det skall slå tillbaks mot honom. Och så gör det inte bara det, utan även hans värsta farhågor besannas! :shock: Detta kombinerat med rädslan för att släppa in någon i sitt liv (som jag också upplever skildras i filmen) gör det hela till en mysig relationsfobifilm.

Ja, absolut, det stämmer definitivt! Men jag tror ändå att en av anledningar att hon straffar honom är just för att han är man och inget annat. Han får ta straffet för alla dom tidigare män som uttnyttjat henne. Det är ju därför hon vill ge sig på hans son också, en man - precis som dom andra.

InläggPostat: sön dec 19, 2004 14:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
audition är en väldigt mörk och hemsk film. bygger upp grymt bra stämmning och slutet är garaneterat helt sjukt bra

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 20, 2004 23:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån jun 28, 2004 13:24Inlägg: 450
Tycker det är en helt (och då menar jag HELT) suverän film. Tycker även av alla Miike-filmer man sett att detta är den bästa.. Vet att många inte håller med där så är inget att kommentera vidare på.

InläggPostat: tis dec 21, 2004 15:36 Svara med citat
jag lånade denna med fler av schnaas så denna skall jag se idag!

InläggPostat: tis feb 08, 2005 20:30 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis sep 07, 2004 19:29Inlägg: 24Ort: Stockholm, Sverige
Är det någon som vet om Tartan collectors edition utgåvan är oklippt?

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 08, 2005 21:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10656Ort: Vettet!!!
die_walkure skrev:
Är det någon som vet om Tartan collectors edition utgåvan är oklippt?

Citera:
R0 CE United Kingdom - (Tartan Video)
Extras:Miike on Miike: Interview at IFFR 2002 (11:25)
Liner notes by Joe Cornish
Original theatrical trailer
Miike Takashi trailer reel
Subtitles:English (optional)
Picture format:1.85:1 Anamorphic PAL
Soundtrack(s):Japanese DTS
Japanese Dolby Digital 5.1
Japanese Dolby Digital 2.0 Stereo
Case type:1-Disc
Digi-Pack
Notes:Re-release.

R0 United Kingdom - (Tartan) - No Cuts.
R0 CE United Kingdom - (Tartan Video) - No Cuts.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 2 av 3
70 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori