Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Asian Horror  ~  Bästa koreanska skräckfilmerna?

InläggPostat: tor jan 06, 2005 20:29 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor jan 06, 2005 20:24Inlägg: 6
Anser att "the eye" är den bästa koreanska rysare jag hittills stött på. Någon som har fler tips? Har sett många japanska, men de börjar kännas likformiga och uttjatade tycker jag...

InläggPostat: tor jan 06, 2005 20:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
The eye kommer från Hong Kong.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tor jan 06, 2005 20:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: fre jan 23, 2004 16:10Inlägg: 479
A tale of two sisters är en mycket bra och skrämmande film

Välkommen till forumet föresten :D

InläggPostat: tor jan 06, 2005 21:13 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor jan 06, 2005 20:24Inlägg: 6
Jag kom ihåg fel, jag såg "The eye" i samma veva som "Phone", som ju är från Korea.

InläggPostat: tor jan 06, 2005 21:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
gokudo skrev:

The eye? Den är väl från Thailand? Eller är jag bara bakom flötet? :?

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: tor jan 06, 2005 21:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: fre jan 23, 2004 16:10Inlägg: 479
Alexander skrev:
gokudo skrev:

Undrar om jag har rätt eller fel nu men jag har för mig att regisörerna Dani och oxide Pang är från Thailand eller deras föräldrar eller nåt sånt :P

InläggPostat: tor jan 06, 2005 21:37 Svara med citat
pippilina skrev:
Jag kom ihåg fel, jag såg "The eye" i samma veva som "Phone", som ju är från Korea.

Även solen har sina fläckar :D

InläggPostat: tor jan 06, 2005 21:43 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: lör okt 18, 2003 17:12Inlägg: 1933
Walrossen skrev:
Alexander skrev:
gokudo skrev:

Undrar om jag har rätt eller fel nu men jag har för mig att regisörerna Dani och oxide Pang är från Thailand eller deras föräldrar eller nåt sånt :P

Pang-bröderna är från Hong Kong men åtminstone en av dom har flyttat till Bangkok och ofta är det i Thailand (men också i Hong Kong) dom är baserade när dom regisserar film.

Offline Profil
InläggPostat: tor jan 06, 2005 22:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
ola skrev:
Walrossen skrev:
Alexander skrev:
gokudo skrev:

Pang-bröderna är från Hong Kong men åtminstone en av dom har flyttat till Bangkok och ofta är det i Thailand (men också i Hong Kong) dom är baserade när dom regisserar film.

Jag ser THE EYE som thailändsk; har ni någonsin sett en enda vettig skräckis/thriller från HongKong :wink:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre jan 07, 2005 13:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
The Eye är en Hong Kong producerad film, den utspelar sig bara i Thailand lite i slutet.

Bästa Koreanska skräckis är för övrigt A Tale of two sisters och den sämsta (jag sett) är Acacia.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: fre jan 07, 2005 15:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2157
Satan vad det snackas om A Tale Of Two Sisters hela tiden.... man blir ju hur sugen som helst på att se den... jag måste se Kaïro också! men den kanske är japansk?

Offline Profil
InläggPostat: lör jan 08, 2005 15:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
A Tale of Two Sisters är den bästa koreanska skräckisen, ja. Konstigt att den inte släppts i Sverige ännu..

InläggPostat: lör jan 08, 2005 16:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2157
Phone va inge vidare..

Offline Profil
InläggPostat: lör jan 08, 2005 19:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tor dec 16, 2004 17:38Inlägg: 142
utan_armar skrev:
Phone va inge vidare..

Nja, ett par bra scener fanns allt men på det hela taget ännu en Ring-klon som inte lyckas fullt ut.

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 09, 2005 18:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
utan_armar skrev:
Satan vad det snackas om A Tale Of Two Sisters hela tiden.... man blir ju hur sugen som helst på att se den... jag måste se Kaïro också! men den kanske är japansk?

Kairo är inte som The eye, tale of two sister, ring osv. utan en helt annan sorts film.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: sön jan 09, 2005 18:43 Svara med citat
Adam Gäfvert skrev:
utan_armar skrev:

Kairo är inte som The eye, tale of two sister, ring osv. utan en helt annan sorts film.

Ok.... på vilket sätt är den annorlunda då? Det ryktas ju om att den ska vara läskig ändå..

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 09, 2005 18:55 Svara med citat
Jo kanske lite. Men till skillnad från "de andra" så krävs här väldigt mycket tankekraft och eftertanke för att över huvudtaget förstå filmen.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: sön jan 09, 2005 19:24 Svara med citat
Ok... det tyckte jag att det behövdes på Phone som jag fortfarande inte fattar allt i.. det va ett tag sen jag såg den men ändå...får väl se om den en vacker dag om jag pallar... vilket jag inte tror att jag gör.

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 09, 2005 23:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor okt 21, 2004 22:15Inlägg: 801Ort: göteborg
triologin: whispering corridors, memento mori och whishing stairs är sydkoreanska!
har bara sett whishing stairs å den va hyffsad... helt ok college-spökfilm..

InläggPostat: mån jan 10, 2005 08:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 21, 2004 10:06Inlägg: 638Ort: Västerås
A Tale of Two Sister är inte speciellt skrämmande. Däremot är det en av dom snyggaste filmer jag någonsin sett. Bara tapeterna i huset måste ha tagit veckor att hitta. Att sedan leta klänningar som matchar! Helt underbar film men kanske inte ur skräckhänseende.

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: mån jan 10, 2005 09:11 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: lör okt 18, 2003 17:12Inlägg: 1933
Om man vill ha något helt annorlunda än A Tale Of Two Sisters och dom typerna av filmer från Sydkorea så rekommenderar jag starkt Happy End vilket är ett mörkt drama med otrohet, sex, svartsjuka och ond bråd död som ingredienser. Ingen skräckfilm, men jäkligt bra - den har den där lite tryckande stämningen att något kan och kommer att hända som de asiatiska rysarna från den senaste vågen har också. Choi Min-Sik (från bl.a. Shiri och Oldboy) är med i den dessutom. En riktigt bra skådis.

Offline Profil
InläggPostat: mån jan 10, 2005 15:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön okt 10, 2004 09:00Inlägg: 137Ort: Stockholm
idd skrev:
triologin: whispering corridors, memento mori och whishing stairs är sydkoreanska!
har bara sett whishing stairs å den va hyffsad... helt ok college-spökfilm..

Har bara sett tvåan och trean en så länge och kan säga att tvåan utklassar trean med hästlängder. Trean hade bara snyggt foto enligt mig men en väldigt svag story. Tvåan därimot var mycket starkare med bättre skådisar och grym atmosfär, för att inte nämna musiken. Tycker absolut att du ska se den. :D

Offline Profil
InläggPostat: sön jan 30, 2005 10:46 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: sön jan 30, 2005 10:35Inlägg: 2
A tale of two sisters släpptes i en britisk specialutgåva med engelsk text i november förra året. Den rekommenderas starkt!

Om någon är intresserad så har jag skrivit en b-uppsats om A tale of... var så goda att läsa:
www.helena-sandberg.com/taleoftwosisters.pdf

The eye ÄR från Hong kong!! :twisted:

Whispering corridor var väl ganska ok...men teknisk sett ser den ut att vara från sjuttiotalet =[

InläggPostat: sön jan 30, 2005 20:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis okt 12, 2004 20:34Inlägg: 366Ort: Munkfors
Det var inte dåligt att skriva en uppsats om A Tale of Two Sisters. Jag har börjat läsa lite och det är väldigt intressant men det kommer nog ta ett tag att läsa igenom allt.
Hur kommer det sig att du valde att skriva en uppsats om just den filmen?

Välkommen till forumet förresten. :)

Offline Profil
InläggPostat: tor feb 10, 2005 13:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
har inte sett så mycket koreansk skräck, men jag röstar nog ändå på The phone

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 2
33 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori