Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Asian Horror  ~  Dead or Alive (Miike)

InläggPostat: tis nov 25, 2003 12:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
Jag var väldigt sugen på att inhandla den här filmen, sen svalnade det lite iom att den hamnade längre ner på listan för att en massa eurokult tog dess plats (men den har såklart aldrig lämnar "ska köpa"-listan, det är ju en Miikefilm). Har hört mkt bra om hur stenhård den här filmen ska vara och Miike har hitills aldrig gjort mig besviken.
Men jag skulle vilja höra lite fler kommentarer som övertygar mig helt om att detta är ngt att investera i. :D
Många har sagt att filmens början och slut ska inkorporera ungefär lika mkt action som vanliga actionfilmer (jag är ju inte så förtjust i sånna) och det låter ju verkligen lovande måste jag säga, men är det bara shoot-outs eller är det squibs och blodsprut med i det hela oxå?

filmens tagline (som pewp påminde mig om på irc i helgen) är ju i en klass för sig den oxå:
Citera:
WARNING: This motion picture contains explicit portrayals of violence; sex; violent sex; sexual violence; clowns and violent scenes of violent excess, which are definitely not suitable for all audiences.

så, är detta ngt utöver det vanliga som man verkligen ska investera i eller ska jag vänta med att köpa den tills jag gått igenom övriga listan?

InläggPostat: tis nov 25, 2003 15:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 03, 2003 11:45Inlägg: 251Ort: KGA - Wermland
Har inte sett ettan, men trean tråkade ihjäl mig... segt, på tok för lite action och dessutom superdåligt textat. Usch. Jag kommer aldrig att köpa ettan eller tvåan.

InläggPostat: tis nov 25, 2003 17:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
DOA är en av av mina favoriter. Tillsammans med GOZU, GRAVEYARD OF HONOR, RAINY DOG, VISITOR Q, AUDITION och ICHI är den regissörens bästa verk.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tor nov 27, 2003 09:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
Utöver det vanliga - japp!!

Det verkar som den lanserats som en action-rulle men det är egentligen bara i slutet där det är 'riktig' action.. introt är däremot helgalet och innehåller _allt_..

Men den bli ändå lättast att rekommendera för folk som redan är Miike-fans....!! :?

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 27, 2003 10:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
Jag har bara sett första DOA änsålänge och den tyckte jag var kanon, från den frenetiska inledningen till det fenomenala slutet (nog det bästa slutet på en film på 10 år!).

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 27, 2003 11:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 03, 2003 11:45Inlägg: 251Ort: KGA - Wermland
OK, slutet på trean är bra. Hysteriskt sjukt och kul. Men det gör inte filmen som helhet bättre...

InläggPostat: tor nov 27, 2003 11:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku
DOA 3 -THE FINAL är Takashi Miikes enda postmoderna film och den vekaste i serien.

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: tor nov 27, 2003 14:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
nu har ni återuppväckt suget på att se den minst sagt, hoppas verkligen att tomten kommer med den i sin säck! tack alla. :)

hur är 2:an då? som jag fattat det är det samma skådespelare men att de spelar andra karaktärer, precis som back in the good old days of spaghetti westerns. :D

InläggPostat: ons dec 10, 2003 15:56 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
Är man van vid Miikes mer extrema 'Manga in motion' filmer som Fudoh och Ischii eller filmer som bizzara Visitor Q eller galna City of Lost Souls (Hazard City), så kan nog Dead or Alive (DOA) kännas annorlunda. För förutom den intensiva inledningen och det galna slutet, är det här mer av en vanlig polis/gangster-film (även om den innehåller en del extrema scener). Likt med många andra Miike-filmer, så krävs det att man har kännedom om det Japanska sammhället och kulturen för att riktigt hänga med i allt som händer.

Själv kan jag tycka filmer som Ichii och Visitor Q kan vara rätt charmiga på sitt sätt och ofta riktigt bra. Det är dock Miikes mer "normala" filmer, som t.ex. DOA och Agitator som jag föredrar. Något som gör DOA till en favorit hos mig.

I DOA återfinns många typiska Miike-teman, som exil-karaktärerna, antingen en fysik eller emotionell avsaknad av en biologisk familj, det multietniska karaktärsgalleriet och den brutala och råa (men ändå förmodligen inte ens i närheten av hur det är på riktigt) skildringen av Japans undre värld. Dessa teman kombinerat med Miikes ofta snygga och skickliga berättarstil är mycket av det jag fastnat för hos Miike. Nu finns det Miike filmer som jag tycker lyckas bättre på enskilda punkter, men av de jag sett (vilket iof inte är så många) så är det dock i DOA som jag tycker dessa fungerar bäst som en helhet.

Dead Or Alive 3 (har inte sett tvåan än) tycker även jag är ganska svag, både sett till form och innehåll. Den innehåller dock en del 'roliga' grejer - framförallt det underbart utflippade slutet - som gör den åtminstone sevärd. Finns på en kass (iaf enligt vad jag läst), men kanonbillig Hong Kong-DVD, om man inte vill riskera att slänga bort för mycket pengar på den.

InläggPostat: ons dec 10, 2003 16:10 Svara med citat
The Emty Grave, försök att se Miikes RAINY DOG, som är enligt mig ett mästerverk. Du blir inte besviken heller.

Offline Profil
InläggPostat: ons dec 10, 2003 16:27 Svara med citat
Citera:
Likt med många andra Miike-filmer, så krävs det att man har kännedom om det Japanska sammhället och kulturen för att riktigt hänga med i allt som händer.

tur att jag råpluggade den av egenintresse för några år sedan då. :D
även om jag glömt en hel del lär man sig ju alltid nytt och mkt finns ju kvar också..

hur är Agitator? måste verkligen ha missat den då jag bara känner igen titeln..

InläggPostat: ons dec 10, 2003 16:50 Svara med citat
TheEmptyGrave skrev:
Dead Or Alive 3 (har inte sett tvåan än) tycker även jag är ganska svag, både sett till form och innehåll. Den innehåller dock en del 'roliga' grejer - framförallt det underbart utflippade slutet - som gör den åtminstone sevärd. Finns på en kass (iaf enligt vad jag läst), men kanonbillig Hong Kong-DVD, om man inte vill riskera att slänga bort för mycket pengar på den.

Jag äger den och den är riktig kass (utgåvan alltså). Fast filmen är en av Miikes svagaste så det gör inte så mycket. Billigt dessutom.

Offline Profil
InläggPostat: ons dec 10, 2003 16:53 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor nov 13, 2003 20:07Inlägg: 74
gokudo skrev:
Citera:
The Emty Grave, försök att se Miikes RAINY DOG, som är enligt mig ett mästerverk. Du blir inte besviken heller.

Har faktiskt just den filmen på ingående, skall bli intressant att se. Har känt till Miike en längre tid och sett en del av hans filmer (mer av ett allmänintresse). Det är dock först på senare tid som jag börjat intressera mig mer ingående för hans verk och har väl därför inte sett så där jätte mycket av honom än.

Förrutom Rainy Dog så känns det som följande lockar mest:

Shinjuku Triad Society
Ley Lines
Blues Harp
Bird people of China
DOA 2
Full Metal Yakuza

Metamask skrev:
Citera:
tur att jag råpluggade den av egenintresse för några år sedan då

Skall väl kanske nämnas att även om man nu inte är insatt i det japanska samhället och kulturen, så går det ändå att hänga med i DOA rätt bra. Det är dock lätt att man missar vissa detaljer som kan vara viktigt för historien. T.ex. att vissa karaktärer är Kineser/Taiwaneser eller av Kinesiskt härkomst för att nämna nån grej.

Citera:

Är en ganska typisk gangster/yakuza-rulle, befriad från många av Miikes mer extremiteter. Själv gillar jag Agitator, men jag vet att många tycker den är rätt tråkig. Jag fängslades mycket av karaktärerna och deras öde i den här filmen. Finns i två versioner- en kortare bio-version och en längre video-version. Har själv bara sett den kortare versionen.

InläggPostat: ons dec 10, 2003 16:57 Svara med citat
metmask skrev:
Citera:

Den långa versionen recenseras här: http://www.geocities.com/lordretsudo/re ... tator.html

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 14, 2003 04:15 Svara med citat
Gillar du ris? Från DOA
Bild

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 14, 2003 04:32 Svara med citat
DOA 2

Bild

Offline Profil
InläggPostat: mån jan 26, 2004 14:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: fre jan 23, 2004 16:10Inlägg: 479
Nu tycker jag att det känns som att dom flesta är litte för hårda mot
DOA final (ta inte illa upp nu bara). Som i mina ödmjuka mening är en rätt schyst rulle. Inte i klass med dom andra två då men den har ett bra slut ändå (på hela trilogin eller??)

InläggPostat: tis mar 30, 2004 09:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: fre feb 06, 2004 23:52Inlägg: 110Ort: Uddevalla
gokudo skrev:
DOA är en av av mina favoriter. Tillsammans med GOZU, GRAVEYARD OF HONOR, RAINY DOG, VISITOR Q, AUDITION och ICHI är den regissörens bästa verk.

Glöm inte "Happiness of the Katakuris"

InläggPostat: tis mar 30, 2004 10:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre okt 24, 2003 11:18Inlägg: 1317Ort: Kalmar
Deranged_desperado skrev:
gokudo skrev:

Happiness of the Katakuris är en av mina favoriter när det gäller filmer av Miike.

Mina DVD Filmer ---> http://www.dvdaficionado.com/dvds.html? ... +fuansheng
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 30, 2004 13:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Filmerna finns till bra pris på www.cd-wow.se nu. 139kr st. Tartan utgåvorna.

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 30, 2004 17:50 Svara med citat
Nong Fuansheng skrev:
Deranged_desperado skrev:
gokudo skrev:

Happiness of the Katakuris är en av mina favoriter när det gäller filmer av Miike.

Jag tycker att det är Miikes sämsta film. Jag verkligen hatar denna rulle.

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 30, 2004 21:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: fre feb 06, 2004 23:52Inlägg: 110Ort: Uddevalla
Nej nej nej nej, sämsta Miike-filmen jag sett är "Full metal yakuza". Om jag skulle få pissa på valfri film skulle det vara den. Sämre skit får man leta efter. Man märker tydligt att den bara var en dtv-film han gjorde för att tjäna pengar.

InläggPostat: tis mar 30, 2004 21:40 Svara med citat
Full Metal Gokudo är underhållande. Det kan man inte säga om HOTK.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 31, 2004 04:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre okt 24, 2003 11:18Inlägg: 1317Ort: Kalmar
Full Metal Yakuza är den sämsta jag sett av Miike också, men jag tycker att den är långt ifrån dålig.

Mina DVD Filmer ---> http://www.dvdaficionado.com/dvds.html? ... +fuansheng
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
24 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori