Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Asian Horror  ~  Söker asiatisk skräck som får hjärtat att sluta slå

InläggPostat: fre okt 14, 2011 12:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Livar upp den här lite grann! Blev att tänka på hur obehagliga scener det finns i asiatisk skräck, även om filmen i sig kanske inte alltid håller hela vägen så kan en riktigt bra scen ställa till hjärtslagen ordentligt. Tänker inte på slafsiga scener nu utan skrämmande, rent utav läskiga bilder som når ögat. Några exempel:

Re-Cycle, förutom att det är en fantastisk film överlag så är scenen när hon ska över bron otroligt effektiv, när "dom" kommer efter. Kan ha beskrivit det lite fel eftersom det var ett tag sen jag såg den nu, men ni vet vad jag menar.

Noroi, såg den en sen höstkväll med ljudet uppskruvat och nedsläckt lägenhet, sjukt bra och effektiv med små medel.

Sen är det flera där jag inte tyckt filmen som helhet har varit sådär riktigt bra, men med scener som fått mig att ställa mig i kö på pacemaker:

Kairo, första halvan är makalöst bra, och det finns en scen med en gångstil som är bland det jävligaste jag sett på något vis, sjukt otäckt! Tyvärr tappar filmen mot slutet, tyckte jag då iallafall, men ska ge den en ny chans snart.

Ringu, har bara sett Ringu och Ringu 2, i första fallet tyckte jag den amerikanska var bättre, men oavsett så har Ringu filmerna sina oförglömliga scener, det var dom filmerna som introducerade långhåriga ryckiga spöken för mig. Vill se dom andra i serien med.

The Eye, gjorde misstaget att se remaken först så det tog bort mycket av stämningen, men tror det är den hiss scenen jag tänker på, en gubbe kommer "åkande" på ett vidrigt sätt!

Dark Water, tyckte inte den var så himla bra, men även här finns några scener har jag för mig.

A Tale of Two Sisters, väldigt skum men gillar den. Sovrums grejen höll på att ge mig psykiska besvär på riktigt.

Fyll gärna på med minnesvärda scener, behöver skrämmas lite känner jag!

InläggPostat: fre okt 14, 2011 20:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Finns en del underbara scener i Ju-On, första gången hon kommer nedför trappan, huuu..eller när Kanna kommer hem till sin mamma...äckligt...och när pojken jamar första gången rös jag till ordentligt

Sängscenen i A Tale of Two Sisters var riktigt läskig har jag för mig

I The Eye så tycker jag att den vidrigaste scenen är när "frun" kommer in på restaurangen och preparerar köttet

Audition har ju sin fotscen som är grym

Suicide Club, en scen som involverar en säck...

Finns så mycket bra att jag glömmer bort det mesta :)

InläggPostat: fre okt 14, 2011 20:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Jo Audition har ju en del smärtsamma ögonblick, men mera scary, creepy saker tänkte jag på! Shutter var ju galen första gången också, slutet är en riktig hjärtstoppare!

InläggPostat: ons apr 18, 2012 12:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: sön apr 15, 2012 17:35Inlägg: 1
Lindvall skrev:
Någonstans i all överdriven hype av asiatisk skräck när alla koncept dessutom våldtogs av jänkarna så tröttnade jag på spökflickor med svart hår för ansiktet. Men igår när jag såg re-maken av "Prom Night" blev jag förbannad av hur jävla ineffektiv den var på skrämselfronten. Inte ens billiga plötsliga ljudeffekter kunde de bjuda på, så jag tänkte kolla ifall ni kunde ge mig köptips på senare asiatiska filmerna som får mig att svettas lika mycket som första gången jag såg Sadako? Är i princip helt lost när det gäller filmer som gjorts efter "Shutter"...

(menar förstås inte att "Prom Night" skulle vara asiatisk, bara jävligt dålig och lämnade mig med en längtan efter de kalla kårar asiatisk skräck en gång gav mig)

meat grinder bör du se på thai heter den Cheuuat gaawn chim tror jag

Offline Profil
InläggPostat: ons apr 18, 2012 13:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tis dec 20, 2011 07:19Inlägg: 165Ort: Borås
Intressant tråd som jag inte lagt märke till tidigare. Jag älskar Asiatisk skräck och då speciellt J-Horror av det lite mer udda slaget som typ Red Room. Har bara sett ettan men beställt tvåan som snart ska dyka upp :) . Guts of a Virgin, Beaytiful Girl Hunter, Evil Dead Trap, All Night Long och den lite nyare Grotesque är bara några av de lite udda J-horror som finns. Gillar även den nya vågen av Splatter/Action/Horror typ Tokyo Gore Police & Hell Driver. Finns mycket att hitta i Japan :D . Finns ju mängder av J-sploitation också som ser intressant ut :x
Kanske inte dessa filmer du är ute efter men...

Offline Profil
InläggPostat: tor maj 10, 2012 01:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2155
Ringu-trilogin känns ju onödig att nämna efter som tråden eftersöker filmer som kom efter Shutter. Men eftersom de kom på tal på förra sidan så måste jag säga att det nog inte finns någon asiatisk film, bortsett från Noroi och första Ju-On som skrämt mig så mycket som Ringu 2. Speciellt en scen där en videofilm(?) hakar upp sig.

Jag tänkte låna tråden och fråga om någon har sett och tycker om Carved - The Slit-mouthed woman? Som är gjord av Kôji Shiraishi, mannen som står för regin i Noroi. Inget kan ju slå Noroi såklart men den kanske är bra ändå?

Är den se/köpvärd? Jag försökte få tag i den för ett par år sedan men lyckades inte men nu finns det en 'ny' utgåva från Tartan som är billig.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 2 av 2
31 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori