Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  The Grudge (2004)

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
InläggPostat: sön okt 24, 2004 13:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
I Fredags hade "The Grudge", nyinspelningen av "Ju-on The Grudge" premiär i USA. Om den ska klassas som japansk eller amerikansk kan väl diskuteras då den är inspelad i Japan av originalets regissör Shimizu men med amerikanska skådisar och pengar. Sam Raimi har producerat. Vad tror ni? Den har fått ett hyfsat mottagande och väntas gå in på förstaplats på biotoppen.

eonline:

Citera:
As Ju-On, this horror flick was all the rage in Japan. And thanks to some smart producers and studio execs (those exist?), the über-stylized remake is destined to be this Halloween's hit. Helmed by the original's director (Takashi Shimizu), who keeps the story set in Japan, this creepfest finds Sarah Michelle Gellar, Bill Pullman, Jason Behr and others running from a curse that travels from person to person, literally scaring its victims to death. Told through a series of vignettes, audiences learn why this group of Americans is abroad, and why not every bump in the night should be investigated. With a pumped-up budget for effects and no musical cues to tell you when to be scared, everything here is mad frightening. So much so that you'll need to hold on to something--or someone--while watching The Grudge.

InläggPostat: sön okt 24, 2004 13:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
blev skitsur när jag fick höra från min syrra att japanska suger och att amerikanske kommer "tyvärr vara mycket bättre" :evil:

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 13:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Ja det blir ju många nyinspelningar framöver. Tex kommer "Dark Water" nästa år regisserad av brasilianarn Walter Salles som just nu hyllas för "Motorcycle Diaries" om den unge Che Guevara.

Visst är det lite trist men å andra sidan har ju framgångarna med remaken av "The Ring" också varit positiv för den asiatiska filmindustrin.

InläggPostat: sön okt 24, 2004 14:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
jo det är rätt :)

Bloggar ju smått också

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 14:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Tycker det är tråkigt att hollywood inte kan ränka fram egna ideér längre..

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 14:07 Svara med citat
Schnaas skrev:
Tycker det är tråkigt att hollywood inte kan ränka fram egna ideér längre..

för jävligt rentav :evil:

Bloggar ju smått också

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 17:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Alexander skrev:
blev skitsur när jag fick höra från min syrra att japanska suger och att amerikanske kommer "tyvärr vara mycket bättre" :evil:

Du borde säga till henne att hon inte förstår sig på film och att hon kan gå och kolla på filmer som Håkan Bråkan i framtiden eller andra filmer som passar henne.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 20:13 Svara med citat
Adam Gäfvert skrev:
Alexander skrev:

Du borde säga till henne att hon inte förstår sig på film och att hon kan gå och kolla på filmer som Håkan Bråkan i framtiden eller andra filmer som passar henne.

japp :lol:

Bloggar ju smått också

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 02:43 Svara med citat
Dundersuccé blev det i varje fall för The Grudge öppningshelgen. Filmbolaget hade hoppats på 20 milj $ men det blev 40 milj. Att jämföra med The Rings öppning på 15 milj. Det är bra att skräckfilmer drar in feta pengar men det är ju som sagt lite trist med alla remaker. Den här verkar dock hyfsad om man törs lita på kritikerna.

InläggPostat: mån okt 25, 2004 06:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Den asiatiska GRUDGE är ju rätt "mysig", men det är synd tycker jag att den är så väldigt episodisk. Det blir ju nästan bättre med tvåan som är mer enhetlig...

Skulle inte Buffy vara med i den amerikanska? :wink: Står säkert nån recension om den amerikanska GRUDGE på Fango...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 07:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
fangoria skrev:

Bild

THE GRUDGE

Reviewed by MICHAEL GINGOLD

Mike sez…

BildBildBild

When I reviewed Takashi Shimizu’s first theatrical JU-ON film (here), I questioned whether its U.S. remake THE GRUDGE might benefit from imposing a traditional American narrative structure onto Shimizu’s fractured framework. It turns out that the answer is yes and no. Screenwriter Stephen Susco has streamlined the original plot, eliminating certain elements (the subplot involving a group of schoolgirls is completely gone) and expanding the heroine’s role. Yet for all that, and with Shimizu continuing his mastery of atmosphere from the previous incarnations, the overall approach of THE GRUDGE still doesn’t quite work for me. This franchise continues to play like a series of vignettes that don’t quite add up to a satisfying story; the new film generates a number of chilly sequences, yet the overall spell dissipates as soon as the end credits roll. Watching THE GRUDGE is like reading only the first half of a good, scary book.

After a nice, startling intro that’s not as chronologically out of place as it first appears, THE GRUDGE settles into the familiar (for JU-ON fans) story of a young social worker called in to the case of an elderly woman in a suburban Tokyo house who appears to be suffering from dementia. When Karen (Sarah Michelle Gellar) arrives at the home, she soon discovers that aged Emma (Grace Zabriskie) has a good reason to seem catatonic—the building is the breeding ground of a curse that soon embroils Emma’s son Matthew (William Mapother), his wife Jennifer (Clea DuVall) and his sister Susan (KaDee Strickland).

The biggest difference from JU-ON, obviously, is all the Caucasian faces on view, and Susco does a nice job of weaving his American characters’ unfamiliarity with Japan into the overall feeling of unease. He also injects some nice grace notes, such as Karen’s boyfriend Doug (Jason Behr) looking wistfully at a page of U.S. newspaper he’s used for padding as he unpacks. For his part, Shimizu manages the trick of visually presenting his own home country as an alien place, seeing sights and locations no doubt familiar to him through an outsider’s eyes.

He also demonstrates his customary knack for turning domestic settings that should be comforting and safe into literally haunted environments, as the curse spreads like a virus and follows anyone who becomes "infected" to their apartments and workplaces. The impeccable, naturalistic work by cinematographer Hideo Yamamoto and production designer Iwao Saito heightens the sense of the familiar being invaded by the supernatural, with strong assist by Christopher Young’s eerie music. Shimizu’s technique of building tension quietly, through careful camerawork and deliberate pacing, and paying it off with well-timed jolts is not quite so much groundbreaking as it is pleasingly old-fashioned; the old saw about expectation being more effective than explicitness certainly applies here.

After a while, though, a certain sameness starts to hang over the proceedings; the scares repeat rather than build, and the movie adopts a stop-and-start rhythm instead of a sense of mounting dread. Disappointingly, the most chilling image from JU-ON—the ghost mother and child Kayako (Takako Fuji) and Toshio (Yuya Ozeki) perched over a terrified young woman as she cowers in bed—isn’t present here, and the second best frisson—Kayako slithering down a staircase like a reptile—loses some of its effectiveness in this translation due to overcutting and too-tight framing.

Part of the feeling of repetition derives from the fact that the characters aren’t given much in the way of personality. The combination of bravery and vulnerability that Gellar perfected on BUFFY THE VAMPIRE SLAYER serves her well here, and DuVall does a lot with a little, but otherwise the curse’s victims aren’t given much to do before they become victims. Perhaps the strongest impression is made by Ryo Ishibashi, the hapless hero of Takashi Miike’s AUDITION, playing a detective investigating the bizarre events. Alternating between speaking English and Japanese, he brings a welcome center of gravity to the discontinuous proceedings, but he also figures in the most unfortunate addition to Shimizu’s original, a rooftop expository scene with Gellar that feels very much like a post-test-screening addition for the benefit of slower viewers.

It’ll be interesting to see how THE GRUDGE plays to those U.S. audiences unfamiliar with the JU-ON franchise, given that it’s the most "Japanese" of the current crop of Asian remakes. It certainly announces that Shimizu can hold his own working with Hollywood producers and actors, and that he’s more than ready to move beyond the franchise that seems to have possessed his life almost as much as the onscreen curse. I await his next English-language project with anticipation as strong as my hope that that film isn’t THE GRUDGE 2.

Tror inte att han var så väldigt förtjust i originalet heller som fick samma betyg...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 10:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån jun 28, 2004 13:24Inlägg: 450
Såg en trailer för ett litet tag sen och det kändes verkligen inte som man längtade att få se hela filmen efter det. Sen att Sarah Michelle Gellar har huvudrollen gör ju så att det automatiskt blir b, hur sjutton kan man ta henne på allvar, hon har t.o.m. varit med i Scooby-Doofilmerna. Tycker bara det är tragiskt hela grejen.

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 11:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Jag har också sett trailern, består av 90% av Sarah Michelle Gellers skrämda feja.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 11:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Adam Gäfvert skrev:
Jag har också sett trailern, består av 90% av Sarah Michelle Gellers skrämda feja.

den klarar jag mig verkligen utan,

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 12:08 Svara med citat
Men hon dör väl förhoppningsvis? Alla brukar ju dö i Ju-on filmerna.. :lol:

InläggPostat: mån okt 25, 2004 12:48 Svara med citat
Tänk på att den är en amerikansk film.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 13:41 Svara med citat
Jo, fast den är ju regisserad av en japan och inspelad i Tokyo. Fast det är klart..den är ju gjord för den amerikanska publiken, men man kan ju i varje fall hoppas att Buffy skräms ihjäl i slutet.

InläggPostat: mån okt 25, 2004 21:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör jan 24, 2004 15:06Inlägg: 400Ort: Lund
släck ljuset och skruva upp volumen på max, här har vi the grudge som ett skönt flash lir

http://www.sonypictures.com/movies/theg ... ite/flash/

Offline Profil
InläggPostat: mån okt 25, 2004 21:57 Svara med citat
När kommer filmen till Sverige? Jag menar nu när de har tänkt att visa Ju-On: The Grudge 2 så kommer ju hela mainstreem publiken inte fatta något.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån jun 28, 2004 13:24Inlägg: 450
Men du, sen när fattar de något?

Offline Profil
InläggPostat: tis okt 26, 2004 19:48 Svara med citat
Man kan alltid hoppas... :|

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: tis okt 26, 2004 21:38 Svara med citat
Bättre att inte tänka på det, spara den energin till nåt bättre istället. Trista är väl att det kommer bli som med the ring, är ju förvånansvärt många som inte vet att det finns ett japanskt orginal utan tror att det är en vanlig amerikansk film helt enkelt, har hört detta oräkneligt många gånger från folk och det är ju lagom irriterande. Man ska klart inte bry sig så mycket men är svårt att inte bli lite halvless ibland alltså.

Offline Profil
InläggPostat: ons okt 27, 2004 11:24 Svara med citat
Jag hatar när Hollywood låtsas som om det inte är en remake heller. Som med the ring så läste jag en intervju med manusförfattaren till The Ring (remake) och han satt och snackade massa skit om var han fått sina indéer ifrån och sånt skit, liksom idiot! Du har ju bara skrivit om en manus. Sånt blir jag tokig på.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: tor okt 28, 2004 05:46 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: ons jun 02, 2004 04:10Inlägg: 346
Går nog och ser filmen på Halloween, dvs bröllopsdagen for en annan. Låter som ett passande firande av båda högtiderna, som tur är gillar min fru skräckfilmer :D

Raporterar om den i sådana fall.

Mina Filmer
Offline Profil
InläggPostat: tor okt 28, 2004 08:47 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: sön maj 16, 2004 12:04Inlägg: 612Ort: Småland
Såg Sarah Michelle Gellar sitta och snacka om filmen på Letterman igår, fick inte precis upp mitt intresse.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 5
120 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori