Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Kartläggning: Slashers

InläggPostat: tis dec 14, 2010 13:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Yes, The Burning har jag sett och den tycker jag är ruggigt bra. Alice Sweet Alice kommer jag ihåg att en granne pratade om när jag var i min barndom. Ska kolla upp den också :)

InläggPostat: tis dec 14, 2010 15:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
Yes, Just Before Dawn är svinbra!

Tre andra favoriter är Bloody Movie, Curtains och The Initiation. Den förstnämnda är lite extra underhållande.

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 14, 2010 15:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Tusen tack för tipsen! Om det är någon som har fler tips så får ni givetvis skriva dessa här. Min lista över filmer som ska inhandlas växer ständigt ;)

InläggPostat: tis dec 14, 2010 19:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis jan 27, 2009 23:04Inlägg: 1742
På ett annat forum har jag gjort ett "reportcard" över alla (tror att jag har fått med alla) slashers jag sett. Du kan kolla här om du vill: http://kultfilm.forum24.se/kultfilm-about158.html

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 14, 2010 22:01 Svara med citat
Registrerade mig på det forumet för att se vad du lagt upp. Tackar! :)

InläggPostat: tis dec 14, 2010 22:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Det kanske vore bättre med ett reportcard här, än att länka till ett annat forum!

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: tis dec 14, 2010 22:45 Svara med citat
Det kändes smidigare med en länk istället för ett långt inlägg innehållande hela mitt reportcard. Orkar inte ha det på två forum. Det räcker med att denna tråd finns (och uppdateras) på båda.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 09:28 Svara med citat
Nu har jag uppdaterat listan med en hel del obskyra titlar. Har inte orkat ladda upp några fler omslagsbilder ännu, men det, tillsammans med länkar till information och recensioner kommer så småningom.

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 10:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Strålande arbete, kruxz! Skönt att veta att det finns fler som är så förtjusta i genren som man själv :)

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 11:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Najs, najs! Sett den listan - fantastiskt jobb!! :) Kul att se att det finns en heeeeeel del man inte sett än.

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 20:32 Svara med citat
Tack!
Det känns som att det finns oändligt med filmer i genren. Många nyare (post-Scream) filmer verkar intressanta också, och så småningom ska jag väl försöka att få med även dem på listan. Men jag skulle vilja ha en funktion som gör det möjligt att välja hur titlarna ska sorteras (årtal eller bokstavsordning) först, och för det behöver jag fixa ihop en hemsida. Någon gång när jag har tid och ork...

Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 20:43 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Lite lustigt, jag visste inte om att Cannibal Holocaust var en slasher.. eller den är iaf det enligt Discshops recensent Henric Brandt som skriver "Cannibal Holocaust är en ruttet gjord slasher med.." :-?

InläggPostat: ons mar 30, 2011 20:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Inte för att vara den som är den men är verkligen 10 To Midnight en slasher?

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 20:59 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
dr alban: enligt hemsidan Hysteria Lives (för övrigt en mkt bra och informativ sida) och tidskriften Slash Hits så anses den vara en slasher...

InläggPostat: ons mar 30, 2011 21:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Ok då vet jag

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 30, 2011 21:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Det finns ju överlag luddiga benämningar på filmer, TCM har exempelvis kallats splatter i en bok som ska vara ansedd, minns inte titeln. Slasher genren är bred och det är nog vid flera tillfällen upp till person att avgöra om det ska vara en slasher eller kanske en thriller med mordiska inslag.

InläggPostat: tor mar 31, 2011 10:04 Svara med citat
Haha, Henric Brandt kan inte ha mycket innanför pannbenet. Hans recension på Cannibal Holocaust är något av det sämsta jag läst.

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 31, 2011 22:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Tycker att många (speciellt de som inte är så insatta i skräck) slänger sig med begreppet slasher lite hur som helst. Många blandar också ihop slasher med splatter.

För att fortsätta med genre-nörderi: A Nightmare on Elm Street nämns alltid som den stora slashern tillsammans med Halloween och Friday 13th. Men är verkligen Elm Street-filmerna slashers? Jag tycker inte det är självklart. Förutom teen-settingen är det väldigt mycket som avviker. Framförallt de extremt övernaturliga elementen, men också den låga bodycounten, avsaknaden av en isolerad plats, de flesta morden är övernaturliga och håller sig inte alls till blanka vapen, avsaknad av tonårssex osv. Framförallt del 2 avviker mycket starkt från slasher-genren! Jämför du A Nightmare on Elm Street, som kom 1983, och därmed är rätt sen, med alla slasher-filmerna från 1980-1982, och det inte mycket gemensamt.

Eller vad säger ni?

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 01, 2011 06:30 Svara med citat
Håller med

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 01, 2011 07:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Jag håller med om att varken Cannibal Holocaust eller Terror på Elm Street bör klassas som slashers. ;)

Ska kolla in din lista, kruxz!

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 01, 2011 10:21 Svara med citat
Håller med angående Nightmare on Elm Street jag också. Den har ju onekligen hämtat en del ifrån genren, men det är knappast en renodlad slasher. Har med den (och uppföljarna) på listan ändå, då de flesta anser att den tillhör genren.

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 07, 2011 20:41 Svara med citat
Om det någon som missat det så kommer det en tredje del av Hatchet. Vet inte vad ni känner, men jag ser absolut fram emot det.

Citera:
In the trade announcement for Hatchet III franchise creator Adam Green alluded to the notion that he would not return in the director's chair again. Horror fans expressed an outpouring of concern over this possibility and flooded Green's twitter with passionate pleas not to let anyone else direct Hatchet III.

Finns alltså inte så mycket mer information om det. Bara att hoppas att Kane Hodder återvänder :)

http://www.imdb.com/title/tt1870419/

InläggPostat: tor apr 07, 2011 21:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2157
Jag har aldrig riktigt förstått den stora charmen med Hatchet. Första var OK men den andra var ju vedervärdig. Kan inte tänka mig att en trea tillför något bra heller.

Jag tycker att det är alldeles för mycket trams. Å visst, det är underhållande. Jag gillade exempelvis The Tripper. Den var typ i samma anda som Hatchet. Det enda jag inte förstår med Hatchet är hypen över den.

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 07, 2011 23:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
När man börjar fundera så har Wes Craven knappt gjort en enda "äkta" slasher. Det skulle väl vara The Hills Have Eyes II då!

Gällande Hatchet så kanske jag borde ta och se ettan, den har stått länge i hyllan nu...

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 08, 2011 01:03 Svara med citat
Har faktiskt inte sett The Hills Have Eyes Part II av någon anledning. Då ettan snarare är en terror-/revengefilm än en slasher trodde jag att även uppföljaren skulle vara det. Men jag la till den i listan nu. :P

Hatchet är helt ok förresten. Har inte sett tvåan.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 4
85 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori