Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Stephen King

InläggPostat: tor maj 20, 2004 16:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Children of the corn är faktiskt ganska bra kom jag på, en film man kan hitta för 59kr här i Sverige :)

Offline Profil
InläggPostat: tor maj 20, 2004 16:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis mar 23, 2004 22:51Inlägg: 512
Adam Gäfvert skrev:
Children of the corn är faktiskt ganska bra kom jag på, en film man kan hitta för 59kr här i Sverige :)

49 kr på www.cdon.com :wink:

InläggPostat: ons jun 30, 2004 16:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Bara en som nämnt pestens tid? Trodde den var populär. :?

Såg på imdb att hans böcker talismanen och desperation är i produktion. Det ser jag fram emot.

InläggPostat: ons jun 30, 2004 16:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
c0ma skrev:

Såg på imdb att hans böcker talismanen och desperation är i produktion. Det ser jag fram emot.

The Stand = Pestens Tid :)

Edit: Var ju ingen som hade skrivit "The Stand" :/ Men trådskaparen skrev pestens tid också ;)

Elelr det gjorde han inte alls :(

InläggPostat: ons jun 30, 2004 16:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
rile skrev:
c0ma skrev:

Edit: Var ju ingen som hade skrivit "The Stand" :/ Men trådskaparen skrev pestens tid också ;)

:lol:

Det kan vara svårt ibland rile. :wink:

InläggPostat: lör okt 23, 2004 21:37 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: lör okt 23, 2004 21:32Inlägg: 1
Några värda att ha är definitiv "Nyckeln till Frihet"(The Shawshank redemption) och "The Green Mile", jag skulle inte rekommendera Kubricks "Shining" utan istället Kings egenregisserade "The Shining" som är tusen gånger bättre! Kubricks version påverkar en inte mer än vad "Bambi" gör! Lycka till med inköpen! :D

InläggPostat: lör okt 23, 2004 21:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
c0ma skrev:
rile skrev:
c0ma skrev:

:lol:

Det kan vara svårt ibland rile. :wink:

Haha, ja. Undrar vad jag tänke när jag skrev det där :D

InläggPostat: lör okt 23, 2004 23:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 28, 2004 16:55Inlägg: 937Ort: Midian
c0ma skrev:

Hehe lycka till med att göra en bra film av en så skruvad historia som Talismanen. Men man får väll hoppas. :D

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 06:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
druttelina skrev:
jag skulle inte rekommendera Kubricks "Shining" utan istället Kings egenregisserade "The Shining" som är tusen gånger bättre! Kubricks version påverkar en inte mer än vad "Bambi" gör! Lycka till med inköpen! :D

haha, ja, detta var nog det roligaste jag läst på länge! :lol: :lol: :lol:
Men, alla har rätt till sin smak, men detta är ett gränsfall :twisted:

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 08:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
NIN skrev:
druttelina skrev:
jag skulle inte rekommendera Kubricks "Shining" utan istället Kings egenregisserade "The Shining" som är tusen gånger bättre! Kubricks version påverkar en inte mer än vad "Bambi" gör! Lycka till med inköpen! :D

haha, ja, detta var nog det roligaste jag läst på länge! :lol: :lol: :lol:
Men, alla har rätt till sin smak, men detta är ett gränsfall :twisted:

FYYFÖRFAAAN!!! Inget om ont om gamle Kung "Steve-O" och hans teveserie THE SHINING! Kubricks filmatisering är en odödlig klassiker men serien är mycker mer trogen den litterära förlagan och förtjänar all respekt, precis som Stephen King själv för sitt livsverk!

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 10:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Men Kubricks film är Mycket bättrre och mer läskig.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 13:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Schnaas skrev:

Ja MKT MKT bättre. King blev väl sur eftersom Kubrick förbättra hans historia :lol:

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 13:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis mar 23, 2004 11:51Inlägg: 6200Ort: Norra sthlm
NIN skrev:
Schnaas skrev:

Ja MKT MKT bättre. King blev väl sur eftersom Kubrick förbättra hans historia :lol:

Kubricks version är bättre än TV-serien. Gamla tanten i badkaret skrämde mig dock mer i TV-serien än i filmen. Jag blev så jävla rädd att jag fick hasa mig fram längs väggen :shock:

Bloggar ju smått också

STÖD DIN LOKALA DVD/FILMBUTIK

This aint a godamned fieldtrip, this is a fucking war!

Youre all muscles and no brains are you boy?!

AKA: Allmän sabotör and Stor orange kanin
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 14:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
NIN skrev:
Schnaas skrev:

Jäpp måste vara det! King gnällde ju om att filmen inte innehöll saker som var viktiga, så då tyckte att han var smart och gjorde en egen. Men som sagt den är inte på långa vägar lika bvra. Även om tanten i badkaret är skrämmande här med. Men mycket göres just av det snygga kamera arbetet och Nicholsons suveräna skådespeleri

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 15:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Känns som det vore befogat att fråga om mer än ett fåtal verkligen läst Kings fantastiska böcker istället för att döma ut honom helt för ett antal filmer (varav de flesta han inte varit involverad)... Det handlar om respekt för en mästare; jag talar författaren till CARRIE, SALEMS LOT, THE SHINING, THE STAND, IT ... etc. etc... SKÄRPNING!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 18:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Jag har läst en hel del King-böcker, och ja, han är verkligen en mästare, speciellt i de tidigare. Salem's Lot är ju grym, och jag älskar It också (varav filmen blev en besvikelse). Jag tycker också det är vanligt att många dömer ut King pga en del taskiga filmatiseringar.

King retade sig väl lite på att Kubricks The Shining inte i lika hög grad fångade det faktum att Jack haft problem med alkohol, vilket var stor orsak till raserin, i kombination med "spökena". Dessutom blev Nicholsons karaktär så hastigt ond och galen (tycktes nästan vara det från början), vilket ledde till ett dystert slut utan hopp (men sådana är ju ofta Kubricks filmer :wink:). Jag är bara glad att 2 versioner finns att tillgå. Men Kubricks version är den mest effektiva på film.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 18:45 Svara med citat
Hedulven skrev:
Jag har läst en hel del King-böcker, och ja, han är verkligen en mästare, speciellt i de tidigare. Salem's Lot är ju grym, och jag älskar It också (varav filmen blev en besvikelse). Jag tycker också det är vanligt att många dömer ut King pga en del taskiga filmatiseringar.

King retade sig väl lite på att Kubricks The Shining inte i lika hög grad fångade det faktum att Jack haft problem med alkohol, vilket var stor orsak till raserin, i kombination med "spökena". Dessutom blev Nicholsons karaktär så hastigt ond och galen (tycktes nästan vara det från början), vilket ledde till ett dystert slut utan hopp (men sådana är ju ofta Kubricks filmer :wink:). Jag är bara glad att 2 versioner finns att tillgå. Men Kubricks version är den mest effektiva på film.

Stephen King själv är i de flesta filmatiseringar inte det minsta inblandad i varken regi eller manus, så då är det ju inte konstigt att det blir dåligt...

När det gäller Kubricks THE SHINING så funkar den helt klart bäst om man försöker glömma bort att den är väldigt lik en King-roman :wink:

Skämt åsido, det stora problemet med filmen är som sagt den alltför snabba övergången till galenskap -- i Kings teveserie gestaltas förloppet på ett mycket mer trovärdigt sätt. Miniserien, liksom boken, ger en mer mångfacetterad av en i Kubricks ögon OND människa.

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 24, 2004 19:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Citera:
När det gäller Kubricks THE SHINING så funkar den helt klart bäst om man försöker glömma bort att den är väldigt lik en King-roman

Jo, det är sant. :lol:

Jag hade förmånen (oturen?) att se Kubrick's film innan jag läste boken, och det blev ju en stark upplevelse. Samtidigt gillar jag boken och miniserien. Man får lite matnyttigt från varje håll.

En annan bok jag gillar är Talismanen, som väl King skrev ihop med Peter Straub, om jag inte minns fel. Härligt äventyr med övergångar mellan olika dimensioner/världar, och den eviga kampen mellan gott och ont. Kanske har den nämnts förut, jag får läsa tråden från början. :wink:

Edit: Den kanske är på gång: http://www.imdb.com/title/tt0384580/

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 25, 2007 11:38 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis apr 24, 2007 12:48Inlägg: 11
Ingen som nämner Dreamcatcher!? Den kom 2003 och tillhör väl de "nyare" romanerna som han skrivit.

Ingen som sett Köplust? Såg först nu att den fanns.. oj oj oj vad påläst man är.. :-(

Själv är jag kluven.. :-) tycker the Shining var ruggigt läskig men med åren så tycker jag att många av de senare romanerna varit bra.
Dreamcatcher såg jag innan jag hann läsa boken och tyvärr har jag inte läst boken för jag tyckte filmen var så där.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 25, 2007 23:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Sett Köplust, inte mkt att hänga i granen.

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 26, 2007 12:03 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons maj 11, 2005 11:56Inlägg: 1562
Har sett väldigt många filatiseringar av King's verk och dom är ojämna. Pendlar från riktigt bra till riktigt dåliga. Dom främsta filmerna tycker jag är Carrie, The Shining (Kubrick), Christine, Stand by Me, The Shawshank Redemption, Apt Pupil och The Green Mile.

Men Stephen King gör sig bästa i litterär form och filmatiseringar av hans verk skulle kunna bli bättre.

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 19, 2008 00:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön apr 27, 2008 20:11Inlägg: 138
The shining, apt pupil och the green mile är riktigt bra.

InläggPostat: tor jun 19, 2008 06:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Maximum Overdrive och The Running Man är favoriterna

Cujo är nog den sämsta

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 19, 2008 14:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Favorit King filmatiseringar - utan inb.ordning

Green Mile
Stand By Me
Pet Sematary
Carrie
The Shining (kubricks - så klart)
Shawshank
Children Of The Corn (verkar rätt ensam om det) *s*

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: sön jun 22, 2008 03:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
En av de något underskattade är The Dead Zone, en av mina favoritfilmer alltså.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 2 av 5
120 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori