Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Stephen King

InläggPostat: sön jun 22, 2008 10:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Min topp 5 King filmatiseringar:

The Shining (Kubricks för fan!)
Children of the Corn (Jag tycker också den är skitbra!)
Pet Sematary
Stand by me
The Shawshank Redemption

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: sön jun 22, 2008 12:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Carrie
The Shining
The Dead Zone
Stand By Me
Salems Lot

InläggPostat: sön jun 22, 2008 13:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Såg på Dolores Claiborne och Thinner i morse. Den förstnämnda var riktigt bra, kanske främst för skådespelerskan som spelar Dolores är så grymt bra i sin roll. Känns som att man tagit King's förlaga på allvar också, rätta mig om jag har fel. Thinner var ju ganska löjlig men ändå en smula underhållande, dessvärre en bra idé som fumlas bort litegrann.

Offline Profil
InläggPostat: sön jun 22, 2008 23:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Japp, Lida är riktigt jäkla bra. Kanske den kvalar in på topp 5...

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: mån jun 23, 2008 00:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Du kanske svarar på tidigare poster, men ingen av filmerna jag nämnde var Lida :wink:

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 12:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Det skall göras en film av "IT" nu tydligen. Dave Kajganich skall skriva manus

InläggPostat: lör mar 14, 2009 13:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Jösses, att dom orkar.. (-|

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 13:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
På tal om IT - skulle hellre vilja få ett alternativt slut...

:-q

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 13:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Ja, den löjliga spindeln på slutet borde få en uppgradering..

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Skulle inte vara helt fel med en remake på The Running Man helt efter boken

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Nä! Det skulle bara riktigt trevligt :)

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:28 Svara med citat
En av mina få Kingfavoriter, vad gäller film, är faktiskt Graveyard Shift.

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Fast med tanke på 9/11 och slutet i boken så blir det nog svårt

Inte mycket som stämmer mellan bok och film i det fallet.

Annars skulle Rage vara intressant som film men boken är väl bannad om jag inte minns fel

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:31 Svara med citat
"Bannad bok"??
Fan, va' löjligt i så fall.

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:34 Svara med citat
Det var nån massaker i nån skola i USA har jag för mig

Boken handlar om en kille som tar sin skolklass som gisslan, minns inte så mycket för det var typ 10 år sen jag läste den

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:36 Svara med citat
Lite OT, jag vet, men så'nt sker med eller utan böcker.. (-|

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Det var SK själv som tog initiativet till att dra tillbaka Rage (Raseri).

Hursomhelst så är ju hans "Bachman Books" (Rage, The Running Man, Road Work och The Long Walk) som är de riktigt politiskt slagkraftiga böckerna i SKs karriär!

Senast redigerad av mamoulian lör mar 14, 2009 14:40, redigerad totalt 1 gång.

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:39 Svara med citat
Det var väl säkert för att inte FBI skulle
andas honom i nacken.. :ymsigh:

Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Rage (Raseri) -- en kille håller lärare och sin klass som gisslan... Columbine etc...

The Long Walk (Maratonmarschen) -- unga killar som går för att vinna; bara en kan vinna, resten dör - de som inte håller hastigheten eller bryter mot reglerna skjuts ihjäl = stor underhållning...

Road Work (Vägbygge) -- ett bolag köper upp ditt hus och dina ägor för att bygga en motorväg där. Vad göras? Jo, lite dynamit... Helt klart dragning åt militia?

The Running Man (Den flyende mannen) -- för att försörja dig själv och din familj måste bli skurk på den största dödsshowen på TV (och jag som trodde att det räckte med att sälja sin njure?!)... Synd bara att jänkare köper kraschlandningar mot skyskrapor längre... :wink:

Me Like! :twisted:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: lör mar 14, 2009 14:52 Svara med citat
Maratonmarschen är en jävla bra bok.
Om "vinna el. försvinna"-mentaliteten..
over there.. :ymsigh:

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 17, 2009 20:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön aug 06, 2006 12:07Inlägg: 213Ort: Uppsala
Har inte läst någon bok av King. I ärlighetens namn så har jag svårt för böcker i allmänhet, svårt att koncentrera mig. Började dock lyssna på IT som ljudbok för ca 1år sedan och tyckte den var MYCKET bra. Lyssnade bara igenom ca 1/4 innan jag fick lägga den åt sidan för jag tvingads byta arbetsuppgifter.

En tanke som slog mig nu och som jag bollar över till er hardcore filmdiggare är, varför tror ni att de flesta av Kings filmatiseringar totalfloppar? The Shining, Pet Cematery och förmodligen ett par till är ju faktiskt riktigt bra .. men sen finns det, så vitt jag förstått många bra böcker som totalfloppat som filmer? Varför?

Själv gillar jag King .. känns som många av hans "filmer" är i nån drömliknande värld som jag uppskattar. ;;)

/Richard Ku.klinski
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 17, 2009 22:07 Svara med citat
Det kan ju vara i vissa fall att dom inte följer böckerna helt, i Lida så är det massor som inte finns med i filmen

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 17, 2009 22:21 Svara med citat
Tror det är många som jämför m. böckerna...där det skiljer en hel del i många fall. Har inte läst många av dom. Ingen bokmänniska.

Och långt ifrån alla är bra. Många krafsar snabbt ihop filmer för pengarnas skull....

Mina favoriter;

Lida
Pet Sematary
Carrie
Children Of The Corn
Maximum Overdrive
Salem's Lot ('04)
The Shining (1980)
Sömngångare
The Mist
Tommyknockers

Ej skräck/rysare

Den Gröna Milen
Dolores Claiborne
Nyckeln Till Frihet
Stand By Me

WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tis mar 17, 2009 22:24 Svara med citat
Sanningen är oxå den att King skrivit mycket dynga.

Kom på en rolig sak:

King var så trött på att hans filmer får så taskigt mottagande så han beslöt o göra en själv..resultatet blev Maximum Overdrive o den floppade t o m ännu mer än tidigare. :))

Offline Profil
InläggPostat: tis mar 17, 2009 22:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons okt 11, 2006 21:00Inlägg: 272Ort: Jönköping
Böckerna är ju ganska tjocka i många fall, svårt att trycka in allt i en film. Sen misslyckas man nästan alltid att föra över de skräckkänslor som King förmedlar så bra i böckerna till film.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 5
120 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori