Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Land of the dead (2005)

Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
InläggPostat: lör feb 04, 2006 17:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Förvisso 8)
Men jag föredrar ruttnande zombies framför smarta zombies.
Och så ska de äta människor, inte skjuta dem.

Jag säger det igen: grrrr...

InläggPostat: lör feb 04, 2006 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jun 02, 2005 11:08Inlägg: 1749Ort: Hisingen
rageman skrev:
Förvisso 8)

Utveckling min käre rageman, utveckling. Det har gått närmare 30 år sedan Dawn of the Dead gjordes, såklart zombiesarna utvecklas. :D

InläggPostat: lör feb 04, 2006 18:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Skrik skrev:
rageman skrev:
Förvisso 8)

Utveckling min käre rageman, utveckling. Det har gått närmare 30 år sedan Dawn of the Dead gjordes, såklart zombiesarna utvecklas. :D

Jäpp! Progress... Varje art måste utvecklas för att överleva - evolution, naturligt urval, variation, mångfald... etc...etc... :wink:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
God damn :shock:
jag kläckte visst ur mig något smart :lol:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Då får jag väl säga det igen:
jag vill inte se zombies utvecklas, jag vill se dem falla sönder :!:

InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Petitesser 8)
Nu är det vad du ser och duger det inte så se inte på det :lol: :wink:

Offline Profil
InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor jun 02, 2005 11:08Inlägg: 1749Ort: Hisingen
Enligt mig är evolutionen i Land of the Dead naturlig.

InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:18 Svara med citat
Håller med skrik där fast det är lite löjligt med Big Daddy men visst ska dem få lov att röra på sig och vill han tanka så låt honom :wink:

Offline Profil
InläggPostat: lör feb 04, 2006 20:21 Svara med citat
lizzardking skrev:
Håller med skrik där fast det är lite löjligt med Big Daddy men visst ska dem få lov att röra på sig och vill han tanka så låt honom :wink:

Hehe, undra hur filmen varit om evoultionen gått bakåt? Gått saktare, ätit groteskare...tanken e rolig :)

Tänk Resident Evil på 70-talet :D

InläggPostat: sön feb 05, 2006 12:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre sep 02, 2005 19:54Inlägg: 2360Ort: Plainfield
rageman skrev:
Då får jag väl säga det igen:
jag vill inte se zombies utvecklas, jag vill se dem falla sönder :!:

Jag står helt på din sida rageman! 8)

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 05, 2006 12:30 Svara med citat
Som jag sagt förut, Romero har utvecklat sin zombie-saga genom alla filmerna... och zombisarna har hela tiden utvecklats. Så vill man inte se Land of the dead så ska man inte se nån av hans andra filmer heller. För herregud, i dom filmerna finns det zombies som pratar, hanterar skjutvapen och en massa andra saker som zombisar absolut inte får göra!!! ;)

Min respekt är hos Romero, inte hos alla "fans" som bara agerar som döda fiskar.

InläggPostat: sön feb 05, 2006 17:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Håller med fredzilla där..

Man måste iallafall tänka på att dessa filmer hänger igop som en söt liten sga. Icke för att glömma..

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 05, 2006 19:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Samhället förändras, kulturen, människorna likaså, känns logiskt att zombies utvecklas och förändras de med. Visst hade Romero kunnat gjort en "rövslickarDawnremake" där allt var som det var förut men då hade han inte förtjänat den respekt som han fortfarande har hos mig.

InläggPostat: mån feb 06, 2006 09:24 Svara med citat
Vad jag mest av allt menar är nog att det går att göra bra, intelligenta zombiefilmer utan att förfalla till trams.
I gamla Dawn of the dead finns det humor utan att det blir för töntigt, i Day börjar det bli larvigt (med Bub) men då kom Romero åtminstone undan med det. Det blev inte för mycket av det Disney-dags-aktiga.
Men man får vara bra förblindad av sin idol Romero för att tycka att Land of the dead verkligen är bra. :jason:

InläggPostat: mån feb 06, 2006 09:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor nov 06, 2003 08:17Inlägg: 2159
rageman skrev:
Men man får vara bra förblindad av sin idol Romero för att tycka att Land of the dead verkligen är bra. :jason:

Eller hur. Man kan ju inte bara ha olika smak. :?

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 06, 2006 13:01 Svara med citat
Vän av ordning skrev:
Eller hur. Man kan ju inte bara ha olika smak. :?

Jag trodde det var smak vi diskuterade här.
Och det gör jag gärna.

Och för att zombiefilmen som genre ska utvecklas behöver man inte nödvändigtvis utveckla zombierna som sådana. En zombie med personlighetsdrag är helt enkelt, definitionsmässigt, inte längre en zombie.

Bara för det menar jag inte att man inte får göra vad man vill med dem. Versus är ett lysande exempel på kul (och respektlös) användning av zombies med "fel" egenskaper.

InläggPostat: mån feb 06, 2006 14:10 Svara med citat
Jag kan hålla med dig om att de blir löjligt när de till och med börjar köra bil som i en viss film eller att dem börjar gå på bolaget men ändå så måste det vara roligare i en sådan pass ny film som denna att dem gör mer än att bara knatar runt så det enklaste sättet egentligen är att bara springa i från dem.
Om nu dem skulle bara stå stilla och förfalla som du tycker, hur skulle då handlingen varit i just Land då ?

Att huvudpersonerna drog fram varsin solstol och kolla in förfallet samtidigt som de pimplade martinis :D
Tycker det hade ju inte ebjudit så mycket spänning då :wink:

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 06, 2006 18:55 Svara med citat
Hmmm, du kan ha rätt...

Fast jag tycker att det mest skrämmande är den totala avsaknaden av några som helst avsikter utöver själva människoätandet. Bakom den stirrande, hungriga blicken finns just ingenting. Typ: du kan inte förhandla med de levande döda.
Men i Land of the Dead blir de symbol för förtryckta folkgrupper eller andra minoriteter, och snart börjar de väl utkräva mänskliga rättigheter.
Men ska de döda verkligen ha några rättigheter :?:

InläggPostat: mån feb 06, 2006 19:04 Svara med citat
rageman skrev:
Hmmm, du kan ha rätt...

Fast jag tycker att det mest skrämmande är den totala avsaknaden av några som helst avsikter utöver själva människoätandet. Bakom den stirrande, hungriga blicken finns just ingenting. Typ: du kan inte förhandla med de levande döda.
Men i Land of the Dead blir de symbol för förtryckta folkgrupper eller andra minoriteter, och snart börjar de väl utkräva mänskliga rättigheter.

Zombisarna har alltid varit en symbol för förtryckta och nedtryckta grupper i samhället, i alla fall i Romeros filmer. Så det är inte bara i Land of the dead. Romero har vidhållit sin politiska ståndpunkt genom alla år, från den tiden första filmen gjordes till nu och det är bra. Gillar man inte hans åsikter kan man ju kolla på typ... Zombie Flesh-Eaters.

InläggPostat: mån feb 06, 2006 19:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
fredzilla skrev:
rageman skrev:
Hmmm, du kan ha rätt...

Zombisarna har alltid varit en symbol för förtryckta och nedtryckta grupper i samhället, i alla fall i Romeros filmer. Så det är inte bara i Land of the dead. Romero har vidhållit sin politiska ståndpunkt genom alla år, från den tiden första filmen gjordes till nu och det är bra. Gillar man inte hans åsikter kan man ju kolla på typ... Zombie Flesh-Eaters.

Precis! Jag filade just på ett inlägg om detta, men Fred hann före. :) Jag tycker Romero's zombiefilmer handlar nästan mer om människor än zombier. Symboliken är så tydlig och "right in your face" som Romero sa själv.

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 06, 2006 19:16 Svara med citat
Rageman:
Som tur är så har vi även Fulci´s zombierullar :D
Personligen så tycker jag att hans Zombie 2 är den bästa zombiefilmen av dem alla och den innehåller allt det som du och jag med efterfrågar i en zombiefilm.

Där är dem precis som du vill ha dem, i förfall och med en enda sak i skallen: ÄTA :!:

Skillnaden är ju den som fredzilla skrev där med Romero´s zombies, dem skildrar hans syner på samhället och dess förfall.
Medans Fulci öser på utav helvete utan logik och det älskar jag dem filmerna för.

Så vill du se förfall och allmän jävelskap, kolla in Fulci.
Vill du se samhällskritik och engagemang och utveckling, se Romero.
Själv ser jag på båda :D

Offline Profil
InläggPostat: mån feb 06, 2006 19:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Jo jag ser också gärna båda, det ena utesluter inte det andra :lol:

InläggPostat: mån feb 06, 2006 21:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre sep 02, 2005 19:54Inlägg: 2360Ort: Plainfield
fredzilla skrev:
Min respekt är hos Romero, inte hos alla "fans" som bara agerar som döda fiskar.

Är det vi som inte gillar Land of the dead som är dom "döda fiskarna"? :?
Eller hur menar du?

Offline Profil
InläggPostat: tis feb 07, 2006 09:37 Svara med citat
fredzilla skrev:

Visst är de symboler, även i hans tidigare filmer. Men i Night of the Living Dead representerar de knappast någon förtryckt grupp, snarare är de den amerikanska ryss- och strålningsskräcken förkroppsligad. Bland annat. Och i Dawn är det kanske lättast att se dem som en marxistisk bild av ett folk som förslavats under kapitalismen/konsumismen. Men också där finns det fler sätt att se dem, exempelvis de inledande puertoricanska zombierna, som pekar på den amerikanska främlingsfientligheten.

I Land of the dead är det däremot ensidigt allegoriskt, med Hoppers Bushporträtt, "Dead Reckoning" som USAs självrättfärdiga krigsapparat som ger sig ut i omvärlden och plundrar mm. Och därmed fungerar filmen sämre som konstverk, bättre som propagandapamflett.

Även om man sympatiserar med en konstnärs åsikter behöver man inte gilla hans konst. Alla tycker inte om att bli skrivna på näsan, särskilt inte det de redan vet.

Men det jag vände mig emot i Land of the Dead från början var allt trams. Trams kan vara, men behöver inte vara, lika med humor. Shaun of the Dead är kul som faen. I Romeros fall är det inte kul, bara jobbigt. Som sagt: typ Disneydags. :x

InläggPostat: tis feb 07, 2006 12:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tor dec 23, 2004 11:58Inlägg: 1041
Land of the dead var dålig. såg illa ut redan vid den stora monsterbilen med misiler och grejer. Sedan avskyr jag John Leguizamo.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 17 av 19
454 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori