Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  The Shining

InläggPostat: tis maj 10, 2005 12:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Hur är det nu med oklippta versioner The Shining (Kubrick)?
Läste om en amerikansk variant med spellängd på 145 min och en oklippt på 154 minuter. 115 minuter låter ju lite ynkligt som är den tiden som versionen på cdon klockar in på. http://www.cdon.com/product.phtml?prod=114010
Har också läst om en 70-sekundersversion av scenen då Hallorann tar emot sitt yxhugg. Känns som att man har gått miste om en hel del. :?

InläggPostat: tis maj 10, 2005 15:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
c0ma skrev:
Hur är det nu med oklippta versioner The Shining (Kubrick)?
Läste om en amerikansk variant med spellängd på 145 min och en oklippt på 154 minuter. 115 minuter låter ju lite ynkligt som är den tiden som versionen på cdon klockar in på. http://www.cdon.com/product.phtml?prod=114010
Har också läst om en 70-sekundersversion av scenen då Hallorann tar emot sitt yxhugg. Känns som att man har gått miste om en hel del. :?

Kolla in den här länken så har du lite mer info:

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=990

Har inte sett US-releasen av det här mästerverket ännu, men det måste göras. Får lägga till den på inköpslistan.

Offline Profil
InläggPostat: tis maj 10, 2005 17:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Us-releasen har ju en hel del man ej har sett.
Från imdb:
Citera:
The following is a list of all the scenes or parts of scenes not present in the other versions of The Shining.
The last line of dialogue (spoken by Wendy) in the kitchen scene, the subsequent dissolve, Bill Watson's arrival to the interview (and all his dialogue), Jack recounting his previous jobs and the reason for shutting the Overlook in winter.
After Danny's vision in the bathroom, the entire Doctor scene is removed (making Anne Jackson's name in the opening credits a mystery), where Danny discusses "Tony" and we discover Jack dislocated Danny's shoulder in a moment of drunken rage, and joined the wagon afterwards.
The scenes where Mr. Ullman shows Jack and Wendy around the Colorado Lounge, when they walk outside the maze and when Dick Halloran shows Wendy and Danny round the kitchens have been shortened, but not removed completely.
The scene where Jack, Wendy and the hotel managers first enter the Gold Room and are introduced to Dick Halloran, the subsequent dissolve, a line of dialogue between Halloran and Wendy about the woman's name.
The first shot of Wendy wheeling the breakfast trolley.
The second half of Wendy and Jack's breakfast conversation where Jack says how he feels he's been to the Overlook before.
A shot from behind of Jack throwing the ball against the wall, the subsequent dissolve and the line "Loser has to keep America clean, how's that?" (8 seconds in all!)
Wendy seeing the news and weather report on television in the kitchen while preparing food.
The title card "Thursday" and part of Wendy and Danny's snowfight.
Wendy and Danny watching television in the Colorado Lounge.
Some lines of dialogue between Jack and Lloyd during their first encounter.
A line of dialogue spoken by Jack after the encounter with the old woman, referring to Danny's vision of the blood.
The scene where Wendy goes over her plan to leave the Overlook verbally in their room and Danny gets possessed (?) by "Tony", sitting bolt upright in bed.
Halloran's third attempt at trying to contact them via the telephone and County Office.
The 8am title card.
Halloran's question to the stewardess on the plane.
A long shot from behind of Jack at the typewriter.
Halloran's plane touching down and phoning his friend Larry to arrange the rental of a Sno-cat.
The scene where Danny watches Roadrunner (not actually on screen) and Wendy goes to find Jack, taking a baseball bat, just before she goes to find his manuscript.
Wendy seeing skeletons in the hotel lobby.

InläggPostat: lör aug 29, 2009 13:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Shining är inte vad den ser ut o vara..

http://jonnys53.blogspot.com/2007/06/wh ... -seen.html

Offline Profil
InläggPostat: sön aug 30, 2009 18:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Har nu läst vad den där bloggaren skrivit om ämnets/trådens rulle o det är fascinerande. :ymparty:

Offline Profil
InläggPostat: sön aug 30, 2009 22:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön aug 06, 2006 12:07Inlägg: 213Ort: Uppsala
ja jäklar vad han har granskat .. helt klart intressant! Kubrik var en underlig figur :-?

/Richard Ku.klinski
Offline Profil
InläggPostat: mån aug 31, 2009 12:06 Svara med citat
Gillar detta stuk med dolda meddelanden. Absolut. 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre sep 04, 2009 15:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön aug 06, 2006 12:07Inlägg: 213Ort: Uppsala
Ja symbolism är intressant. t.ex i samhället, företagslogotyper etc ..

/Richard Ku.klinski
Offline Profil
InläggPostat: sön sep 06, 2009 22:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: sön jan 07, 2007 20:17Inlägg: 97Ort: Göteborg
En, imo, betydligt bättre djuplodande analys av The Shining: Här (Kolla filmerna en bit ner på sidan)

Han har en hel del intressanta analyser av andra filmer också, Rob Ager dvs., på samma sida.

Snubben i analysen Ketcham postade har ju verkligen snöat in på filmen helt klart, men det känns som han vill lite väl mycket emellanåt.

Offline Profil
InläggPostat: mån sep 07, 2009 18:01 Svara med citat
Splatter fanSplatter fanBlev medlem: tor aug 13, 2009 11:18Inlägg: 138Ort: Helltown
"jonnys53"-analysen är imponerande, tyvärr är den för tungläst så jag slutade läsa efter en stund. Skulle behöva redigeras för att öka läsbarheten. Fick även jag lite känslan att han försökte hitta saker som inte finns.

OT: Finns det liknande analyser på andra rullar? Shining har ju funnits i tretti år så folk har ju haft lite tid på sig att tänka. I mitten av nittitalet fanns det många siter som hade Tarantino karaktärs mappningar och liknande nördigheter. sånt verkar tyvärr vara helt bortblåst på dagens facebook-blog-twitter-wiki-streamlineade internet....

Offline Profil
InläggPostat: mån sep 07, 2009 18:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Citera:
Fick även jag lite känslan att han försökte hitta saker som inte finns.
Jo, det känns lite så, ja.

InläggPostat: mån sep 07, 2009 21:48 Svara med citat
I princip ger jag inte mycket för så'na här analyser, men det är alltid fascinerande med så'na idéer o tankar som den här "Jonnys53" har om denna film. Ja, man är ju intresserad av det ockulta.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 17, 2009 00:09 Svara med citat
:!: OBS! :!:

:!: SPOILERS!
:!:

En så'n klassiker att man borde skjutas för o ens tänka på Heeeeeere's Johnny!..men jag skrattade jävligt mycket när jag nu senast kollade på miniserien The Shining. :lol: Jo, vad Nicholson gapar när han slagit ett stort hål i dörr'n med yxan har ju etsat sig fast på näthinnorna o i minnet på folk..så vad ska Steven Weber göra i miniserien? Det går ju absolut inte o överträffa Nicholsons (improviserade) rop. Jo, när Weber slagit sig genom dörr'n (mer el. mindre) o sticker nunan in genom hålet så säger han ett simpelt Boooh!. :))

Så jävla klockrent! För snacka om vilka förväntningar tittaren haft, dessförinnan! Kanon! \m/

Påminner om det där tecknade avsnittet jag såg förut:
en ilsken tjur jagar en retsticka till häst. Hästen gömmer sig
o där står tjuren asförgrymmad o väntar. Se'n, helt plötsligt, sticker
hästen, som placerat ett par kohorn på sitt huvud, fram ansiktet o
säger Mooh! =)) (Tjuren blev inte lite perplex..)

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 17, 2009 17:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
En fråga: Vem fan är Johnny egentligen? Finns ingen i gamla filmen som heter så :?

InläggPostat: lör okt 17, 2009 18:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Jack Torrance riktiga förnamn är egentligen John ... John "Jack" Torrance

Fast det framgår väl i stort sätt bara i Kings roman...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: lör okt 17, 2009 20:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Det är en referens till Johnny Carson, en amerikansk programledare, vars talkshow brukade inledas med att en gubbe utropade "Heres Johnny".
Tror jag i alla fall, vette fan om programmet nånsin har visats här i sverige.

InläggPostat: lör okt 17, 2009 21:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Du har helt rätt

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: sön okt 18, 2009 19:53 Svara med citat
mamoulian skrev:
Jack Torrance riktiga förnamn är egentligen John ... John "Jack" Torrance

Fast det framgår väl i stort sätt bara i Kings roman...

Aldrig läst, eller tänkt på det.

Happy Hamster skrev:
Det är en referens till Johnny Carson, en amerikansk programledare, vars talkshow brukade inledas med att en gubbe utropade "Heres Johnny".
Tror jag i alla fall, vette fan om programmet nånsin har visats här i sverige.
Låter mer troligt alltså har egentligen den legendariska meningen inget med The Shining att göra, :)) Och yxscenen genom dörren är totalrippad från en urgammal svensk film =)) . Detta gör bara att min syn på filmen blir om möjlig ännu sämre :ymdevil:

InläggPostat: tis jul 14, 2020 23:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 925
Har 144-minutersversionen (NTSC) på en USA-utgåva.
Ja, det är en sann klassiker. Och grymt reprisvänlig. :ymparty:

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil
InläggPostat: ons jul 15, 2020 10:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: lör maj 30, 2020 13:43Inlägg: 274
Har den engelska utgåvan i 4k - BD combo, filmen är 144 min lång.
Har inte hunnit se filmen än.
Väntar nog till passande tid att kolla filmen typ i vinter när det snöar o är storm ute för att få den rätta känslan på filmen.

Det finns ingen officiell längre utgåva än 144 min.
Jänkarna fick den längre medan Europa fick den kortare versionen om jag inte minns fel?

Offline Profil
InläggPostat: ons jul 15, 2020 10:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 925
Kubrick valde själv o klippa ner filmen för Europa.

Filmen är eg. 146 min. (NTSC), men Kubrick bestämde sig för o klippa
bort slutet, i vilket hotellgubben Ullman träffar Wendy o Danny på sjuk-
huset.

Italiensk och Spansk
skräck äger uta' h-e!
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
21 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter: