Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  David Cronenberg

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
InläggPostat: lör jun 11, 2005 14:48 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor sep 09, 2004 16:52Inlägg: 913Ort: Rauland, Norway
Etter min og Hedulvens snakk om David Cronenberg i går kveld så ble jeg interessert i hva dere andre her på forumet synes om han?

Selv har jeg sett "Shivers, "Rabid", "The Brood", "Scanners", "Videodrome", "The Fly", "Naked Lunch" og "Crash", og synes mesteparten er kjempefilmer. Den svakeste er nok "Shivers", som jeg ga 6/10, sterkeste filmen er "Naked Lunch", som jeg gir 10-/10. Men Cronenberg har jevnt over et høyt nivå på filmene sine, jeg ser på "The Fly", "Videodrome" og "Naked Lunch" som hans beste, med "Rabid" og "The Brood" som "bublare", og "Scanners" og "Shivers" som sämste.

Hva tycker ni andra?

The user formerly known as The New York Ripper
Offline Profil
InläggPostat: lör jun 11, 2005 14:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån maj 10, 2004 09:09Inlägg: 2717Ort: Örebro
Jag har endast sett The Fly, Videodrome och Dead Ringers. Videodrome klart bäst.

InläggPostat: lör jun 11, 2005 15:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Jag såg Shivers, Rabid, Scanners och The Brood så tidigt (80-talet), så därför kanske de ligger mig extra varmt om hjärtat. Men jag måste säga att få regissörer är så jämna som Cronenberg. Polanski är en annan favorit som är lika jämn. Båda är gravt underskattade, särskilt herr Cronenberg.

Offline Profil
InläggPostat: lör jun 11, 2005 15:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: mån feb 07, 2005 11:52Inlägg: 2945Ort: Sundsvall
Rabid, Scanners och Videodrome är de enda jag sett, funderar på att köpa The Fly också. Rätt okej filmer :)

Offline Profil
InläggPostat: lör jun 11, 2005 17:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Dead Ringers glömde jag ju, också en höjdare IMO. Jag har inte sett Fast Company, är den så dålig som det sägs?

Offline Profil
InläggPostat: sön jun 12, 2005 17:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor nov 13, 2003 13:20Inlägg: 525Ort: Some European Cemetery
Videodrome,, eXistenZ och Naked Lunch kan jag rekommendera....

Offline Profil
InläggPostat: sön jun 12, 2005 18:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Jag älskar verkligen Cronenbergs filmer och det är så kul att hans "A History Of Violence" som premiärvisades på Cannes verkar vara så bra. Cronenberg har ju aldrig varit nån kritikerfavorit men denna verkar hyllas av alla och om den dessutom går bra när den senare går upp så kan vi nog räkna med att gamle Croneberg får betydligt mer pengar att göra film för framöver. Det förtjänar han verkligen.

http://www.imdb.com/title/tt0399146/

Har sett Dead Ringers (5), Videodrome (5), The Fly (4), The Dead Zone (5) (faktiskt en av de bästa Stephen King filmatiseringarna), The Brood (4), Scanners (3), eXistenZ (4), Naked Lunch (4), Rabid (3), Shivers (3), M Butterfly (3) och Crash (4).

Betyg i parantes.

InläggPostat: sön jun 12, 2005 21:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildHorrorfreakHorrorfreakBlev medlem: mån okt 13, 2003 21:29Inlägg: 1037Ort: Lappland för helvete!
Cronenbergs filmer tillhör det bättre inom amerikansk film, satt just och såg på Dead Ringers som är fenomenal. Har inte sett något av hans senare filmer men
A History of Violence måste man ju se. Även om den såg lite för action drama ut på trailern, cronenberg är bäst när han äcklar sig med människokroppen. 8)

Skulle uppskatta om vi kunde nämna bra DVD utgåvor av hans filmer också.
Holländska Criterion collection utgåvan av Dead Ringers är riktigt bra, tror inte det finns något bättre alternativ till denna eller?
Shivers och Rabid finns från Prisma Leisure(David Cronenberg collection), kan inte påstå att Shivers utgåvan var något att hänga i granen,
håller rabid samma kvalla undrar jag?

Videodrome måste väl vara criterion utgåvan? Kan inte uttala mig om den, beställde den idag. :)

Bra Dead Zone utgåva? Den svenska har för fult omslag tycker jag, liknar en dussin film på omslaget.

Horror/Splatter/Gore/explotation på DVD
Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 07:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån apr 05, 2004 13:03Inlägg: 696
Han är en av de få regissörer som alltid är intressanta. Oavsett vad han ger sig på så blir det mer eller mindre orginellt, och oftast väldigt bra.

En personlig favorit, helt klart. Och som tidigare nämndes så hamnar Polanski i den gruppen också.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 08:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån jul 26, 2004 14:36Inlägg: 333Ort: Malmö
Play har en rackarns mycket snyggare (och bättre) utgåva av Dead Zone än den svenska.

Bild

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 08:11 Svara med citat
Gore: Prism Leisures utgåva av Rabid har samma knapphändiga kvalitet som Shivers ja. Angående Videodrome är det absolut Criterion som gäller, suverän utgåva.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 08:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
Criterionutgåvan av Videodrome går på 199:- på multimediacenter.nu.
Jag vet inte om det är billigt eller dyrt.

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 09:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
De filmer jag sett av Cronenberg skulle jag betygsätta så här (1-5):

Videodrome: 5
The Dead Zone: 5
Deadringers: 5
eXistenZ: 4
Spider: 4
The Fly: 4
The Brood: 4
Scanners: 3
Rabid: 3
Shivers: 3
Naked Lunch: 2
Crash: 2

David Cronenberg är en utmärkt regissör. Han gör oftast mycket intresanta filmer enligt mig. Spider är en av de mst underskattade filmerna någonsin och jag ser verkligen fram emot att få se A History Of Violence, förhoppningsvis innom en snar framtid.

InläggPostat: mån jun 13, 2005 09:10 Svara med citat
Mens skrev:
Criterionutgåvan av Videodrome går på 199:- på multimediacenter.nu.
Jag vet inte om det är billigt eller dyrt.

Det låter billigt och bra.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 09:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
Jag har sett
Naked Lunch (apdålig)
Videodrome (OK)
Shivers (OK) - skyller lite på dålig utgåva.
Rabid (apdålig) - skyller även där på utgåvan.
The Brood (jättebra!)

Den första jag såg var The Brood. Då tänkte jag att "snubben kanske kan sin sak". Sen började jag se de andra filmerna och mina tankar om Cronenberg sjönk djupt. Häromdagen, efter att jag hade börjat se Rabid (och även stängt av den mitt i) var jag på gränsen till att förbanna gubbfan.
Men man kan inte förbanna nån som gjort nåt så bra som The Brood. För mig är han ett one hit wonder.

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 09:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 23, 2004 15:35Inlägg: 4135Ort: Nilbog
Mens skrev:
För mig är han ett one hit wonder.

Sök dig lite djupare än fem filmer. Ta en titt på eXistenZ eller The Dead Zone så kommer du kanske ändra uppfattning om honom.

InläggPostat: mån jun 13, 2005 10:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jun 13, 2005 10:34Inlägg: 233Ort: Gnarp
Cronenberg är lysande! eXistenZ, Dead zone och Videodrome tillhör mina favoriter!

Sen är han enormt trevlig som skådis i Barkers Nightbreed.

Kul inhopp, som skådis, i JasonX också, och troligen det enda sevärda i den skräprullen.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 11:04 Svara med citat
HardCore skrev:
Cronenberg är lysande! eXistenZ, Dead zone och Videodrome tillhör mina favoriter!

Sen är han enormt trevlig som skådis i Barkers Nightbreed.

Kul inhopp, som skådis, i JasonX också, och troligen det enda sevärda i den skräprullen.

Kul med ännu en som gillar Cronenberg. :) Välkommen hit!

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 12:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jun 13, 2005 10:34Inlägg: 233Ort: Gnarp
Citera:
Kul med ännu en som gillar Cronenberg. Smile Välkommen hit!

Tack så mycket! Snubblade precis över det här trevliga forumet!

Scanners är också en av mina favoritfilmer. Riktigt trevlig!

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 14:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor sep 09, 2004 16:52Inlägg: 913Ort: Rauland, Norway
Gore skrev:
Holländska Criterion collection utgåvan av Dead Ringers är riktigt bra, tror inte det finns något bättre alternativ till denna eller?

Warner Home Video ga nettopp ut Dead Ringers på R1, med følgende features:
Commentary by Jeremy Irons
Behind the scenes featurette
Cast/Filmmaker interviews and filmographies
Dead Ringers psychological profiler
Theatrical Trailer

Bestilte den likegodt selv nettopp, kan gi tilbakemelding når jeg får den.

Offline Profil
InläggPostat: mån jun 13, 2005 18:51 Svara med citat
Legger ut hva jeg synes om filmene til Cronenberg:

Naked Lunch 10-/10
Videodrome 9+/10
Scanners 7+/10
Shivers 6-/10
Rabid 8/10
The Fly 9/10 (Lenge siden sist, ikke sikker på karakteren)
Crash 8/10
The Brood 7+/10

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 15, 2005 23:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Cronenberg dök härom veckan upp som skådis i ett avsnitt av tv-serien Alias(går på fyran). :)

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 16, 2005 14:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tis mar 09, 2004 10:56Inlägg: 4705Ort: Vadstena
Vad är grejen med Naked Lunch? Trodde det var en bra film men de flesta här verkar såga den sönder och samman.

www.strangethings.nu
Offline Profil
InläggPostat: tor jun 16, 2005 14:48 Svara med citat
Adam Gäfvert skrev:
Vad är grejen med Naked Lunch? Trodde det var en bra film men de flesta här verkar såga den sönder och samman.

Det er en bra film! :D

Offline Profil
InläggPostat: tor jun 23, 2005 19:37 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
M Butterfly är en av Cronenbergs filmer jag ännu inte sett..

De jag sett är..

VIDEODROME

THE BROOD

SHIVERS

RABID

THE DEAD ZONE

DEAD RINGERS

CRASH

THE FLY

NAKED LUNCH

eXistenZ

SPIDER