Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  David Cronenberg

Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
InläggPostat: mån nov 14, 2005 15:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis mar 08, 2005 08:22Inlägg: 2515Ort: Karlstad.
OndSaft skrev:
DN hade med en Cronenberg-essä idag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Coolt. Har börjat smutta lite på ingressen och ser fram emot att läsa hela.

FILMER

SKIVOR

Öh... Tillbaks här ett tag.
Offline Profil
InläggPostat: sön dec 04, 2005 20:39 Svara med citat
a history of violence var väldigt imponerande. lågmäld på cronenbergs sätt, men ändå en hälsosam dos av sex och våld - allt relativt grafiskt. mycket bra skådespelare, kunde egentligen inte hitta en enda dålig skådis. william hurt och ed harris var sköna i sina små men oerhört bisarra karaktärer.

dom som satt bakom oss i bion hade uppenbarligen förväntat sig en actionrökare eller en traditionell hämnar-thriller, men det är så långt ifrån det som det bara kan bli, men ändå så otroligt bra.

annars var det väldigt mycket cronenberg över den. från fotot till castingen. klockren film.

InläggPostat: mån dec 05, 2005 21:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
fredzilla skrev:
a history of violence var väldigt imponerande. lågmäld på cronenbergs sätt, men ändå en hälsosam dos av sex och våld - allt relativt grafiskt. mycket bra skådespelare, kunde egentligen inte hitta en enda dålig skådis. william hurt och ed harris var sköna i sina små men oerhört bisarra karaktärer.

dom som satt bakom oss i bion hade uppenbarligen förväntat sig en actionrökare eller en traditionell hämnar-thriller, men det är så långt ifrån det som det bara kan bli, men ändå så otroligt bra.

annars var det väldigt mycket cronenberg över den. från fotot till castingen. klockren film.

Håller med i allt! Det känns verkligen att det är Cronenberg på alla sätt, (och Howard Shore's typiska musik går inte att ta miste på). Visst är den inte lika "kroppsligt" bisarr som många av hans andra, men hyperintressant, fascinerande och även rolig. Rekommenderas å det varmaste!

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 05, 2005 22:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
fredzilla skrev:
a history of violence var väldigt imponerande. lågmäld på cronenbergs sätt, men ändå en hälsosam dos av sex och våld - allt relativt grafiskt.

Våldsscenerna var väldigt välgjorda.. Mycket bra film och definitivt bättre än ex Spider han gjorde innan..

/Ullis

InläggPostat: fre dec 16, 2005 09:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Först vill jag protestera mot att Cronenberg ska behöva finna sig i att stämplas som "US Horror" här på forumet. Han borde ha en helt egen avdelning i stället. Eller åtminstone ligga på "Other horror".

Sen vill jag säga att A History of Violence är en helt lysande film och en av årets bästa.

Sen en protest mot att vissa här klagar på Cronenbergs regi. Bara för att hans filmer inte tickar på som det mainstream-dravel du är van vid, betyder det inte att han har bristande teknik. Det är dina förväntningar det är fel på.
Och att säga att det bara är att byta ut skådisar som man inte är nöjd med tyder på naivitet och en otroligt bristande insikt i hur branschen fungerar, särskilt på en sån lågbudgetnivå som Cronenberg arbetade på i början. Då får man som filmare finna sig i det man har och göra det bästa av det. Och det gör Cronenberg verkligen - en ovanligt intelligent filmmakare.

Jag förstår inte heller varför så många gnäller på Rabid. Det är en helt underbar vampyrzombiefilm, komplett med apokalyptiska övertoner. Och Shivers är en rejäl sexzombierökare som ingen annan skulle kunna göra om (men den har visst ingen klagat på här på forumet heller).

Slut för den här gången.

:mrgreen:

InläggPostat: fre dec 16, 2005 13:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
rageman skrev:
Sen en protest mot att vissa här klagar på Cronenbergs regi. Bara för att hans filmer inte tickar på som det mainstream-dravel du är van vid, betyder det inte att han har bristande teknik. Det är dina förväntningar det är fel på.

Om du syftar på mig så borde du veta bättre än att jag inte låter mig förföras av mainstream-dravel! Och sen är det ju inte bara jag som säger att Cronenberg i början av sin karriär som regissör hade sina brister. Det är ett sånt där allmänt faktum bland filmfolk. Bara för att ni gillar skräck och äckel och slem innebär inte att regissören som levererar det nödvändigtvis är bra...allt det är lätt att leverera! Samt manus som lika gärna kunde ha varit beställt av Roger Corman (Rabid, Shivers). Inte att gamle Corman är nåt negativt, men däremot exploativt.

rageman skrev:
Och att säga att det bara är att byta ut skådisar som man inte är nöjd med tyder på naivitet och en otroligt bristande insikt i hur branschen fungerar, särskilt på en sån lågbudgetnivå som Cronenberg arbetade på i början.

Nu är det fler än en som har anklagad mig för bristande insikt i hur branschen fungerar, om Rageman syftar på mig - och jag börjar verkligen att ta åt mig. Tänk om Francis Ford Coppola tänkte så i början av sin karriär; bäst att anpassa sig efter filmbranschen, ty det är så den fungerar... Ha lite självförtroende för fasen, tänker ni för evigt nöja er med att det är så branshcen fungerar... Gud vad tjatigt!

rageman skrev:
Då får man som filmare finna sig i det man har och göra det bästa av det.

Ja men alla amatörer är inte lika dåliga. Jag tycker att valet av skådespelare till huvudrollen i Scanners exempelvis är dåligt! Som om de inte hade kunnat hitta en bättre amatör (om det är vad han var). Jag menade väl aldrig heller att man ska hosta upp Marlon Brando!

rageman skrev:
...en ovanligt intelligent filmmakare.

Han var väl lite av en gorehound i början men hittade sin stil i Scanners och Videodrome , därefter gick det bara uppåt...

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 16, 2005 14:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Ja det är dig jag syftar på, också. Du säger att du inte gillar mainstream, men samtidigt är det uppenbart att dina värderingar kommer därifrån. Sen verkar de ha blandats upp med en del dagdrömmande föreställningar om det romantiska geniet, som inte är särskilt konstruktiva eller realistiska.

Mitt självförtroende är det inget fel på, jag är bara ingen filmskapare. Kanske är det därför jag inte accepterar "ett sånt där allmänt faktum bland filmfolk" som du nämner.

Men jag tror att Cronenberg hör till dem som alltid försöker göra sitt bästa utifrån de faktiska förutsättningarna. Det gäller säkert också Coppola, till exempel när han gjorde Corman-rullen Dementia 13 för 42 år sen.

"Bäst att anpassa sig efter filmbranschen", var väl antagligen precis vad han tänkte då.

Shivers och Rabid innehåller båda två långt mycket intressantare material än den filmen. Cronenbergs splatterfilmer har alltid innehållit ett gediget tankegods, men man kan inte förvänta sig att alla ska uppfatta eller uppskatta det.

Skräck och äckel och slem är kul, men räcker inte, och behövs inte, för att en film ska vara bra.

InläggPostat: fre dec 16, 2005 15:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: tis maj 31, 2005 13:10Inlägg: 1463Ort: Helsingborg
rageman skrev:
Ja det är dig jag syftar på, också. Du säger att du inte gillar mainstream, men samtidigt är det uppenbart att dina värderingar kommer därifrån.

Tja, för er är jag nog mainstream, och för mainstreamare är jag nog för udda... Mina värderingar som du kallar dem är väl sällan riktigt mina, det gäller att ha självdistans och det har jag nog i de allras flesta fallen när jag bedömer en film. Utom där jag är subjektiv, vilket naturligtvis ofta förekommer just här på forumet.

rageman skrev:
Sen verkar de ha blandats upp med en del dagdrömmande föreställningar om det romantiska geniet, som inte är särskilt konstruktiva eller realistiska.

Vad snackar du om här? Utveckla...

Offline Profil
InläggPostat: fre dec 16, 2005 15:51 Svara med citat
final_cut skrev:
Tja, för er är jag nog mainstream, och för mainstreamare är jag nog för udda... Mina värderingar som du kallar dem är väl sällan riktigt mina, det gäller att ha självdistans och det har jag nog i de allras flesta fallen när jag bedömer en film. Utom där jag är subjektiv, vilket naturligtvis ofta förekommer just här på forumet.

Du skriver "er" men jag varken kan, vill eller ska stå för något som nån annan har skrivit. Jag kallar dig mainstream för att retas, eftersom du har så förutsägbara åsikter som du själv verkar tycka är originella.

final_cut skrev:
Vad snackar du om här? Utveckla...

Jag tänker främst på det du skrev om den tidige Coppola. Han var knappast ofelbar han heller, vilket var det jag avsåg när jag nämnde Dementia 13. Den är rätt kass, nämligen.

Och det finns inga regissörer som svävar fritt ovanför den omtalade branschen och gör precis vad de själva vill med gudomlig inspiration och oändliga resurser (=ett sätt att beskriva det romantiska geniet). Riktigt så tror kanske inte du heller att det fungerar, men din argumentation visar såna tendenser.

InläggPostat: fre dec 16, 2005 16:06 Svara med citat
rageman skrev:
Du skriver "er" men jag varken kan, vill eller ska stå för något som nån annan har skrivit. Jag kallar dig mainstream för att retas, eftersom du har så förutsägbara åsikter som du själv verkar tycka är originella.

"Er" är nog alltför övergeneraliserande, men hur förutsägbart är det att dissa King Kong egentligen? Eller Hollywoods nästa epos... Om mina åsikter inte är så originella varför är det då så många som inte håller med mig?

rageman skrev:
Jag tänker främst på det du skrev om den tidige Coppola. Han var knappast ofelbar han heller, vilket var det jag avsåg när jag nämnde Dementia 13. Den är rätt kass, nämligen.

Ja, men han satt inte och gnällde om att filmindustrin fungerar på ett visst sätt utan tog sig i kragen och gjorde Gudfadern...med Marlon Brando i titelrollen dessutom! Sen så vet vi ju inte om Dementia 13 var ett pojkaktigt infall (liksom Tonite For Sure) eller om det var ett bittert försök att slå sig in i filmindustrin...

rageman skrev:
Och det finns inga regissörer som svävar fritt ovanför den omtalade branschen och gör precis vad de själva vill med gudomlig inspiration och oändliga resurser (=ett sätt att beskriva det romantiska geniet). Riktigt så tror kanske inte du heller att det fungerar, men din argumentation visar såna tendenser.

Jo, Stanley Kubrick! Sen så behöver ju inte du överdriva så mycket heller, ingen har ju någonsin full frihet, ens när det är regissören själv som producerar! Beror på om man gör genrefilm / mainstream eller personliga filmer. Jag skulle gärna vilja tro att Scorsese hade en jävla massa frihet när han gjorde filmer som Mean Streets och Who´s Tat Knocking...

Offline Profil
InläggPostat: lör dec 17, 2005 16:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
final_cut skrev:
Jo, Stanley Kubrick! Sen så behöver ju inte du överdriva så mycket heller, ingen har ju någonsin full frihet, ens när det är regissören själv som producerar! Beror på om man gör genrefilm / mainstream eller personliga filmer. Jag skulle gärna vilja tro att Scorsese hade en jävla massa frihet när han gjorde filmer som Mean Streets och Who´s Tat Knocking...

Som sagt, tror inte Scorsese hade final cut op Mean Streets. Det är EXTREMT få regissörer som har final cut, skulle tro att Spielberg och Lucas är några av dom få.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 19, 2005 10:13 Svara med citat
final_cut skrev:
"Er" är nog alltför övergeneraliserande, men hur förutsägbart är det att dissa King Kong egentligen? Eller Hollywoods nästa epos... Om mina åsikter inte är så originella varför är det då så många som inte håller med mig?

Dina åsikter verkar vara direkt hämtade från AB-kursen i filmvetenskap; de är alltså inte särskilt originella. Om det är många som inte håller med dig är det kanske för att de, till skillnad från dig, har utvecklat egna åsikter istället för att haka på standardtåget.

InläggPostat: mån dec 19, 2005 17:24 Svara med citat
rageman skrev:
Om det är många som inte håller med dig är det kanske för att de, till skillnad från dig, har utvecklat egna åsikter istället för att haka på standardtåget.

Ha! Nu är du motsägelsefull! Du menar att det är originellt att ha originella åsikter, så med andra ord ska sanningen dömas efter hur originell den är istället för hur sann den är.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 19, 2005 18:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Sluta bråka nu!

Jag har sett A History Of Violence två gånger nu och jag är lite kluven till den. Jag tycker helt ärligt att manuset är lite tunt och stundtals saknar trovärdighet. Att filmen ändå är bra känns mycket som Cronenbergs och skådisarnas förtjänst. Han har gjort en film som är bättre än vad manuset förtjänar.

Jag blev inte så otroligt berörd av själva storyn, eftersom den kändes lite väl konstruerad och övertydlig.

Skulle sätta 7 eller 8 av 10 i betyg.

InläggPostat: mån dec 19, 2005 18:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 04, 2005 20:22Inlägg: 2281
Visst är det han som har gjort filmen Spider? Tror jag har den här hemma, men gillade den inte speciellt mycket. Hur högt upp på listan rankar ni Spider av hans filmer?

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 19, 2005 18:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Ingen av hans bättre. Ingen dålig film iofs, men en svag Cronenberg-film.

InläggPostat: mån dec 19, 2005 19:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Jag tycker "A History of Violence" var grymt bra, nog årets bästa film. Den spelar ju en del på Amerikas egen hjältebild av sig själv, genom en westernlik upptakt med den klassiske hjälten som står upp mot kräken (kanske därför den uppskattats i USA med :wink:). Sedan förändras karaktären, och filmen, inte kroppsligt på vanligt Cronenberg-manér, utan själsligt. Högst engagerande rakt igenom, och tillika underhållande (med komiska inslag), utmärkta skådisar, bra musik och säker regi.

Ger den 9/10, nära en fullpoängare!

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 20, 2005 09:19 Svara med citat
final_cut skrev:
Ha! Nu är du motsägelsefull! Du menar att det är originellt att ha originella åsikter, så med andra ord ska sanningen dömas efter hur originell den är istället för hur sann den är.

Jag är så gärna motsägelsefull. Och jag tror inte att jag har nämnt "sanning" överhuvudtaget. "Intressant" är klart bättre än "sant".

A History of Violence är en av årets bästa fillmer, även om inledningen är lite i pluttegulligaste laget. Det blir lite för mycket när det ska visas hur bra de har det tillsammans och hur fint allting är. Men så är den som sagt baserad på en serie också. Och sen blir allting mörkt och förvirrat. Det är bra.

InläggPostat: tis dec 20, 2005 09:20 Svara med citat
Fiskarn skrev:
Visst är det han som har gjort filmen Spider? Tror jag har den här hemma, men gillade den inte speciellt mycket. Hur högt upp på listan rankar ni Spider av hans filmer?

Spider känns nästan mer Norén än Cronenberg. Den är tät, mörk och obehaglig. Men lite seg också, om jag inte minns helt fel. Får ta och se om den snart.

InläggPostat: tis dec 20, 2005 09:21 Svara med citat
Grisen skrev:
Sluta bråka nu!

Måste jag?

InläggPostat: sön mar 12, 2006 22:22 Svara med citat
En fråga till alla som nämnt eXistenZ som en av favoriterna - vad ser ni i den filmen egentligen? Jag tycker att den är dåligt skriven och dåligt regisserad, och den kommer aldrig riktigt igång.

Ok visst, några rätt fascinerande inslag såsom pistolen som avfyrar tänder, öppningar i kroppen etc. Men jag tycker att Cronenberg borde ha sparat dessa idéer till en bättre film. Och visst kunde han ha författat ihop en mycket bättre historia. Jag tippar på att han var i desperat behov av pengar.

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 12, 2006 22:25 Svara med citat
final_cut skrev:
En fråga till alla som nämnt eXistenZ som en av favoriterna - vad ser ni i den filmen egentligen? Jag tycker att den är dåligt skriven och dåligt regisserad, och den kommer aldrig riktigt igång.

Ok visst, några rätt fascinerande inslag såsom pistolen som avfyrar tänder, öppningar i kroppen etc. Men jag tycker att Cronenberg borde ha sparat dessa idéer till en bättre film. Och visst kunde han ha författat ihop en mycket bättre historia. Jag tippar på att han var i desperat behov av pengar.

Ja du, folk har olika smak. Jag tycker den är ett toppen-raffel, men varför jag tycker det har jag aldrig brytt mig om att analysera. Ibland så har man bara "dålig" smak enligt andra.

InläggPostat: sön mar 12, 2006 22:28 Svara med citat
fredzilla skrev:
Ja du, folk har olika smak. Jag tycker den är ett toppen-raffel, men varför jag tycker det har jag aldrig brytt mig om att analysera. Ibland så har man bara "dålig" smak enligt andra.

Jag analyserar inte, jag älskar ju trots allt Naked Lunch! Men jag talar om att filmen totalt saknar...tja, allt! Det är så ojämnt och oengagerande...och som jag nämnt, den kommer aldrig igång. Hälften utspelas i fiskebyn. Det finns ingenting i filmen som är värt att se. Visserligen är det min åsikt, men vad ser ni i denna film egentligen?

Offline Profil
InläggPostat: sön mar 12, 2006 22:31 Svara med citat
final_cut skrev:
fredzilla skrev:

Jag analyserar inte, jag älskar ju trots allt Naked Lunch! Men jag talar om att filmen totalt saknar...tja, allt! Det är så ojämnt och oengagerande...och som jag nämnt, den kommer aldrig igång. Hälften utspelas i fiskebyn. Det finns ingenting i filmen som är värt att se. Visserligen är det min åsikt, men vad ser ni i denna film egentligen?

Jag ser god underhållning. Finns ingen mer förklaring från min sida :)

InläggPostat: sön mar 12, 2006 22:39 Svara med citat
Är precis det jag inte kan hitta i eXistenZ, något underhållande. Klart som fan man kan se filmer bara för underhållning, jag älskar ju Halloween 2 utan att rationalisera kring varje steg som Mike tar...

Men denna film är totalt disconnected. Det enda jag faktiskt gillar är
när Jude Law sticker in tungan i Jennifer Jason Leigh :wink: ...synd att slösa en så het sexscen på en så medioker film.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 5 av 7
171 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori